نسیم گیلان

آخرين مطالب

مشکل قطعی برق است یا قطعی تدبیر؟! مقالات

  بزرگنمايي:

گیلان آنلاین - روزنامه گیلان امروز در شماره سه شنبه 12 تیرماه، مطلبی با عنوان مشکل قطعی برق است یا قطعی تدبیر؟! درباره هزینه‌های اجتماعی عملکرد روابط عمومی «پاسخ‌نگو» ی شرکت توزیع برق گیلان به قلم مجتبی پورمحسن منتشر کرده است.
رشت مثل بسیاری از شهرهای کشور، هفته بسیار گرمی را پشت ‌سر گذاشته و گرمای هوا تا حدی بالا رفته که نیاز به وسایل خنک‌کننده نظیر کولر و پنکه در خانه‌ها و محل کار افزایش یافته است. وقتی دمای قابل احساس رشت به 43 درجه می‌رسد و رطوبت آن‌قدر بالاست که شرشر عرق بر بدن‌ها جاری می‌شود، یعنی هوا آن‌قدر گرم است که بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند فارغ از دغدغه هزینه بالای برق مصرفی، لااقل این روزها بیشتر از کولر استفاده کنند. در این بین اما قطع مکرر و طولانی‌مدت برق آن هم در گرم‌ترین ساعات روز باعث شده مردم گرمای هوا را دوچندان احساس کنند. از آنجایی که قطع برق در محلات مختلف رشت بدون اطلاع قبلی و بدون برنامه اتفاق می‌افتد، موجبات نارضایتی مردم را فراهم کرده است. از یک سو گرمای هوا باعث کلافگی مردم شده و از طرف دیگر نگرانی درباره آسیب دیدن وسایل الکترونیکی نظیر یخچال و تلویزیون و کولر براثر قطع مکرر برق افزایش یافته است. همچنین قطع بی‌برنامه و بی‌حساب و کتاب برق، به واحدهای تجاری و اقتصادی نیز لطمه می‌زد.
عصر شنبه برق دفتر گیلان امروز دو نوبت مجموعا به مدت حدود چهار ساعت در فاصله زمانی پنج ساعت قطع بود. تماس‌های مکرر شهروندان با دفتر روزنامه نیز از قطعی برق در بسیاری از محلات حکایت داشت. برای پیگیری این موضوع با مدیر روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق گیلان تماس گرفتم. پاسخ آقای حکمت دو بخش داشت. بخش اول: «خانه خود من هم امروز چهار ساعت برق نداشت». حتما آقای حکمت نزد خودش امتیازی ویژه برای خودش قائل است که فکر می‌کند قطعی برق خانه شخصی او بهترین توجیه برای قطعی برق است! اصلا به ما چه ربط دارد که برق خانه مدیر روابط عمومی قطع است یا نه؟ این چه توجیهی است؟ بخش دوم پاسخ ایشان قابل تامل بود. به گفته مدیر روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق گیلان‌، به دلیل خشکسالی، تولید برق از نیروگاه‌های پرقابی پنج هزار مگاوات کاهش یافته است. پیش از قضاوت درباره‌ عملکرد مدیر روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق گیلان و خود این شرکت، ذکر نتیجه پیگیری‌ها در روز دوم هم ضروری است. عصر روز یک‌شنبه بار دیگر برق دفتر روزنامه گیلان امروز قطع شد. این‌بار خبرنگار گیلان امروز که اخبار شرکت توزیع نیروی برق گیلان را تهیه می‌کند، مسوولیت پیگیری موضوع را برعهده گرفت. در فاصله‌ یک روز آقای حکمت ادعای جدیدی مطرح کرد؛ اینکه جدول قطع برق به دفتر گیلان امروز و دیگر رسانه‌ها فکس شده است. البته که چنین فکسی نه تنها به گیلان امروز، بلکه به هیچ رسانه دیگری ارسال نشده،‌ یا لااقل اگر ارسال شده به شکل کاملا «اتفاقی» به هیچ رسانه‌ای نرسیده است. چون خبرنگار گیلان امروز ادعای آقای حکمت را از دفتر تعداد زیادی از رسانه‌های معتبر دیگر گیلان پیگیری کرد و نتیجه همان بود: فکسی نرسیده است.
طبیعتا اگر جدول برنامه قطع برقی در کار بود، باید در سایت شرکت توزیع نیروی برق گیلان نیز منتشر می‌شد اما مراجعه به این سایت هم نتیجه‌ای نداشت و خبری از برنامه ادعایی آقای حکمت نبود.
از سوی دیگر فرماندار رشت دیروز در جمع اتحادیه دانش‌آموزی از آسیب به یکی دو مکان عمومی به دلیل قطع برق در رشت خبر داد و تاکید کرد قطعی برق به دلیل مشکلات مکانیکی است. با این اوصاف چند نکته مبهم در عملکرد شرکت برق منطقه‌ای و روابط عمومی این شرکت وجود دارد که باید بررسی شود.
1‌ - اگر قطع برق ناشی از کاهش تولید برق آن هم به دلیل خشکسالی است، ‌چرا این موضوع زودتر به اطلاع مردم نرسیده است؟ حتما مدیران شرکت توزیع نیروی برق گیلان واقفند که خشکسالی موضوعی نیست که یک‌شبه اتفاق افتاده باشد و اتفاقا در بهار امسال با پیش‌بینی کم‌آبی، مدیران ارشد اجرایی استان و مدیران بخش آب توانستند با علم به پدیده کم‌آبی، مساله آبرسانی به مزارع کشاورزی را تا حد قابل قبولی مدیریت کنند. حداقل کاری که شرکت برق می‌توانست انجام دهد، اطلاع‌رسانی بود. می‌شد از دو ماه قبل کاهش تولید برق به ‌دلیل خشکسالی را که قابل پیش‌بینی بود، به اطلاع مردم رساند نه اینکه مردم در گرم‌ترین روزهای سال به یکباره با این خبر روبه‌رو شوند.
2 ‌- حتی در گرم‌ترین روزهای سال هم روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق گیلان رسما در این مورد اطلاع‌رسانی نکرده و خبر به‌دست آمده نتیجه پیگیری روزنامه گیلان امروز بوده وگرنه خود شرکت برق و روابط عمومی محترم و حکیم این شرکت، نیازی به اطلاع‌رسانی ندیده است!
3 - چند سال پیش در دولت محمود احمدی‌نژاد که قطعی برق افزایش یافت و برنامه‌های خاموشی در قالب جدول در اختیار شهروندان قرار گرفت، آقای حکمت مدیر روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق گیلان بود. در آن ایام نیز تلاش ما برای کسب اطلاع‌ از برنامه‌های اداره برق ناکام ماند، چون آقای حکمت به شکل کاملا «اتفاقی» در همان روزها مشکل حنجره پیدا کرد و تمام طول تابستان درگیر بازیابی سلامتی‌اش بود. در آن ایام برایش آرزوی سلامتی کردیم و حالا نیز برای او که این‌چنین به فکر مردم است و وظایفش را به خوبی انجام می‌دهد، آرزوی سربلندی می‌کنیم!
4‌ - و اما مهم‌ترین نکته‌ای که بدون زبان طعنه و طنز مکلفیم به مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق گیلان و رییس روابط عمومی‌اش گوشزد کنیم، آثار تلخ اجتماعی اهمال، ‌بی‌توجهی به مردم و پاسخگونبودن است. در شرایطی که کشور ما بیش از هر زمانی در تیررس بعضی دولت‌های طماع غربی قرار دارد و در حالی که متاسفانه عده‌ای می‌کوشند با سوء‌استفاده از کم‌کاری بعضی مسوولان، مردم را در مقابل یکدیگر قرار دهند و بر طبل تفرقه می‌کوبند، آیا رواست که مدیران مسایل کوچکی مثل قطعی برق را که به خوبی و با همکاری مردم قابل مدیریت است، به یک بحران اجتماعی تبدیل کنند که در بسیاری موارد اگرچه نقطه آغازش در اختیار ماست، مشخص نیست با چه خساراتی به پایان می‌رسد؟
امیدواریم مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق گیلان و مدیر روابط عمومی این شرکت دریابند که بهترین راه برای مدیریت و پیشگیری از بحران‌های ساختگی اجتماعی، گفت‌وگو با مردم و در چرتکه حساب آوردن مردم است. مردم فقط دستگاه اسکناس‌شمار پرداخت قبوض چندصد هزار تومانی برق نیستند، مردم صاحب این مملکت‌اند.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/40721/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، اول اردیبهشت 1403

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

گلایه مردم از ساخت تقاطع های غیرهمسطح در رشت

سبز شدن باغ‌های گیلان با سوغات کاشف السلطنه

آتش گرفتن یک واحد آپارتمانی در شهر رشت

مهار آتش سوزی یک واحد آپارتمانی در شهر رشت

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

شب شعری با عنوان «وعده صادق» در شهرستان لاهیجان

راهپیمایی نمازگزاران درمحکومیت جنایات رژیم کودکش اسرائیل

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

پاکسازی محوطه پل تاریخی بلوردکان لنگرود

اراذل و اوباش آستارا دستگیر شدند

من پیر فنا بدم جوانم کردی

عکس/ اولین دوره مسابقات اسب‌دوانی گیلان برگزار شد

تو مثل منی برف...

گرامیداشت فرزندان گلکون کفن 2 شهرستان گیلان

دستگیری 6 نفر از مخلان نظم و امنیت در آستارا

دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار + فیلم

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

محبت کردنشون خیلی جالبه

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رونمایی از مجموعه شعر «پیراهن تو کنار پیراهن من» در صومعه‌سرا

پای «وعده صادق» روی نفس اسراییل/ امنیت خط قرمز ایرانی‌ها

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

عملیات وعده صادق همینه پوشالی رژیم جعلی و جنایتکار اسرائیل را در هم شکست

عملیات «وعده صادق» فرصت هیچ واکنشی را برای صهیونیست‌ها نگذاشت

عملیات «وعده صادق»فرصت هیچ واکنشی را برای صهیونیست‌ها باقی نگذاشت

خروش مردم لاهیجان در پی عملیات «وعده صادق»

راهپیمایی مردم لشت نشا در حمایت از عملیات «وعده صادق»

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

راهپیمایی ضد صهیونیستی مردم گیلان در حمایت از مردم غزه

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

راهپیمایی مردم گیلانی در حمایت از عملیات «وعده صادق»

انسداد 25 محور شریانی و غیرشریانی در نواحی جنوبی کشور

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

مسیر رویایی در اشکورات گیلان

تردد روان و بدون مداخلات جوی در محور‌های شمالی

درخشش آفتاب مطبوع بهاری در جای جای گیلان

آتش سوزی یک واحد مسکونی و یک واحد صنفی در بلوار لاکان رشت

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی این بار در شهرستان رودبار

«سربلند میدان» برای سومین بار به بازار نشر آمد

«رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد