نسیم گیلان

آخرين مطالب

جنگ اقتصادی را نمی‌توان با مدیریت عادی هدایت کرد/ مفسدین اقتصادی باید اعدام گردند اقتصادي

  بزرگنمايي:

گیلان آنلاین - نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جنگ اقتصادی را نمی‌توان با مدیریت عادی هدایت کرد، گفت: زندگی و اقتصاد مردم امروز دچار یک فروپاشی شده‌ است و مسئولین باید به منزله مدیرجنگی وارد این عرصه شوند.
سیدکاظم دلخوش  با بیان اینکه اقتصاد در کشور ما از ابتدا دچار بیماری‌هایی بوده است، اظهار کرد: پس از انقلاب به صورت مقطعی روی اقتصاد کار شد و جواب هم داد ولی آنطور که باید، تاکنون نتیجه‌ای نگرفتیم.
وی افزود: در کشور ما کسی که می‌خواهد مسئولیت اقتصادی در بخش‌های مختلف را برعهده گیرد، باید حتما از دو نوع تخصص «سواد اقتصادی» و «جایگاهی در بین مردم جامعه» برخوردار باشد و نیازهای روزمره مردم را بشناسد. اگر کسی یکی از این تخصص را نداشته باشد قطعا با وجود فرهنگ عمومی نمی‌تواند اقتصاد کشور را بچرخاند.
در مدیریت اقتصادی کشور دچار ضعف هستیم
نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی، گفت: با توجه به شرایط ویژه بعد از انقلاب نظیر جنگ دفاع مقدس و جنگ‌های داخلی داشتیم که سعی نکردیم در کنار اینها مدیریت در کشور را تقویت کنیم.‌
وی با بیان اینکه یکی از مشکلات موجود این است که در مدیریت کشور خصوصا بخش‌های اقتصادی دچار ضعف هستیم، گفت: همزمان با دوران جنگ، تحریم‌هایی هم بر کشور اعمال شد که همچنان هم داریم؛ اخیرا با وجود برجام شرایط در حال درست شدن، بود.
دلخوش، تصریح کرد: امروز در شرایط بحرانی قرار داریم با اینکه جنگ متقابل را نداریم ولی تحریم‌ها تشدید شدند. از طرف دیگر امروز مردم عادی و عامی که همواره همراه انقلاب بودند، دغدغه‌هایی دارند که مسئولین نتوانستند حل کنند و موجب نگرانی آنها شده است.
جنگ اقتصادی را نمی‌توان با مدیریت عادی هدایت کرد
وی با بیان اینکه جنگ اقتصادی را نمی‌توان با مدیریت عادی هدایت کرد، گفت: زندگی و اقتصاد مردم امروز دچار یک فروپاشی شده‌ است؛ مسئولین باید همانطور که کشورهای مقابل درگیر جنگ اقتصادی شده‌اند، به منزله مدیرجنگی وارد این عرصه شوند تا بتوانند زمینه رفاه معیشتی مردم عادی را بهبود بخشند.
نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس دهم، بیان کرد: باید مدیران اقتصادی نظام ابتدا بپذیرند که در چه شرایطی هستیم سپس اقدام به برنامه ریزی‌های جامع و عملیاتی کنند.
وی ادامه داد: در گذشته تحریم‌ها به گونه‌ای بود که برای حل مشکلات مردم می‌توانستیم تحریم‌ را دور بزنیم یا از برخی امکانات دیگر کشورها برای حفظ اقتصاد کشور بهره‌مند شویم ولی امروز با وجود «ترامپ» و حامیانش، کنترل تحریم‌ها هم مشکل شده است.
دلخوش با تاکید بر اینکه باید حتما چالش‌های پیش رو را مدیریت کنیم، افزود: یکی از چالش‌های نظام اقتصادی «مدیریت ارز و سکه» است،‌ اینکه بیان می‌کنند "حباب ایجاد شده" قابل پذیرش نیست زیرا ما به عنوان مدیران اقتصادی نباید زمینه بروز حباب‌های اقتصادی را می‌دادیم.
نماینده مردم صومعه سرا در مجلس دهم تصریح کرد: ارز و سکه را به عنوان منابع درآمدی خود شناسایی نکردیم، از محل پتروشیمی‌ها، نفت و صادرات کالاها و... واردات ارز داشتیم در حالیکه واردات ارز بیشتر از منابع مصرفی بود.
معاندین از ابزارهای سیاسی برای ضربه اقتصادی به کشور استفاده می‌کنند
نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس دهم خاطرنشان کرد: در گذشته وقتی بازار اقتصادی آشفته می‌شود، فضاهای ناسالم مجازی و رسانه‌های ضدانقلاب برای مملکت القای شُبهه داشتند، رسانه‌های مذکور امروزه مستقیما در بخش‌ اقتصادی رودروی ما ایستادند و کمپین‌هایی راه اندازی کردند، وقتی رسانه ملی ما در اطلاع رسانی شفاف سازی نکند زمینه نفوذ را برای رسانه‌های بیگانه فراهم می‌کند در حالیکه باید با مردم شفاف صحبت کنیم.
وی با بیان اینکه معاندین از ابزارهای سیاسی برای ضربه اقتصادی به کشور استفاده می‌کنند، تاکید کرد: امروزه رسانه‌های معاند و ضد انقلاب با راه اندازی کمپین‌های مختلف و همچنین با حمایت از مجاهدین خلق از هر ابزاری برای تبلیغات علیه نظام ما استفاده می‌کنند تا به کشور ما ضربه بزنند. اگر مدیریت بخش‌های مختلف امنیتی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی برنامه‌ریزی کاربردی نداشته باشند، بر بحران‌های ما افزوده می‌شود.
لزوم استقلال بانک مرکزی
دلخوش اضافه کرد: متاسفانه در بازار ارز و سکه برنامه‌ریزی کاربردی نداریم و فقط تصمیم‌‌گیری‌های احساسی و مقطعی داریم، با وجود اینکه نیت مسئولین امر خدمت است اما این روش صحیحی برای خدمت نیست. می‌خواهیم به مردم خدمت کنیم اما روش درستی نداریم.
نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: دولت با همکاری مجلس ابتدا باید به دنبال استقلال بانک مرکزی باشد، بانک مرکزی سرمایه مردم را دریافت می‌کند اما تصمیم گیرنده دولت است که کار اشتباهی می‌باشد و به عبارتی بانک مرکزی از خود اختیاری ندارد و مجری دستورات دولت است در حالیکه اقتصادی ما نباید دستوری باشد.
وی بیان کرد: باید برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای باشد که منابع ارزی هدر نرود؛ وقتی منابع ارزی هدر می‌رود و سامانه «نیما» ناقص است، وقتی ارز 4 هزار و 200 تومانی به واردکننده بدون نظارت داده می‌شود و وارد کننده جنس را به قیمت روز می‌فروشد، در چنین شرایطی آسیب جدی بر مردم وارد می‌شود.
ارز 4200 تومانی؛ خطای بزرگ اقتصادی
نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس دهم اظهار کرد: از روزی که ارز 4200 تومانی مطرح شد، طی نطق‌هایی اعلام کردم که این یک خطای بزرگ است که مدیریت نظام انجام می‌دهد، یا چرا در کشور فردی باید اجازه خرید حدود 39 هزار سکه را داشته باشد؟! خریدار خلافی ندارد، مسئولی که برنامه‌ریز بوده خطا کرده است.
دلخوش افزود: در بخش برجام و تحریم‌ها کشورها را به چند دسته تقسیم می‌کنیم، کشورهایی مثل آمریکا و اسراییل همواره متخاصم بوده و با ما دشمنی داشتند؛ کشورهای اروپایی همیشه در حد وسط بودند و اختیار چندانی ندارند، همین مکاتبه 18 کشور اروپایی با آمریکا در پسابرجام نشاندهنده ضعف شدید آنهاست. کشورهای اطراف ما مثل چین که با ما 37 میلیارد دلار ارتباط اقتصادی دارد در حالیکه با آمریکا 280 الی 300 میلیارد دلار ارتباط اقتصادی دارد، خب چنین کشوری نمی‌تواند با ما ارتباط مستمر و بادوامی داشته باشد. ‌
وی ادامه داد: روسیه با ما 2 میلیارد دلار ارتباط اقتصادی دارد درحالیکه با آمریکا بیش از 300 میلیارد دلار ارتباط اقتصادی دارد، ترکیه و روسیه با یکدیگر 37 میلیارد دلار ارتباط اقتصادی دارد. کشور ما در بخش‌ ارتباطات اقتصادی موفق نبوده و با وجود اینکه ما یک کشور ترانزیتی هستیم و از موقعیت ترانزیت کشورهای مختلف برخوردار هستیم. می‌توانیم سالانه 50 میلیارددلار درآمد از محل ترانزیت داشته باشیم در حالیکه نتوانستیم از این فرصت بهره‌مند شویم.
تغییر ساختار در دولت ضروری است
دلخوش با تاکید بر اینکه در چنین شرایطی تغییر ساختار در دولت ضروری است، تصریح کرد: اعدام مفسدین اقتصادی الزامی است؛ باید با کسانی که در شرایط فعلی از نظام اقتصادی و ارز دولتی سواستفاده می‌کنند، برخورد قاطع صورت گیرد.
وی بیان کرد: دولت و قوه قضاییه باید مفسدین کلان اقتصادی را معرفی کنند زیرا این باعث می‌شود همه ما مسئولین به نوعی در مظان اتهام قرارگیریم؛ لذا افراد فاسد اقتصادی حتما باید معرفی شوند.
نماینده مردم صومعه سرا در مجلس دهم ادامه داد: هر یک از مسئولین کشور که از اقوام خود در پست ‌های مدیریتی بهره گرفته باید آنها را اخراج کنند تا آرامش به جامعه باز گردد. باید اصلاح ساختار داشته باشیم، دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی ما باید دقیق و درست نظارت کنند. دستگاه‌هایی مانند دیوان محاسبات و سازمان بازرسی به دنبال دانه درشت‌ها باشند.
وی گفت: نباید سرمایه گذاران آسیب ببینند، در استان ما یکی از معضلات جدی این است که به سرمایه گذار به جای حمایت، ضربه می‌زنیم، هر شخصی هم که به سرمایه گذار کمک کند مورد اتهام قرار می‌گیرد. در چنین شرایطی بسیاری از واحدهای تولیدی ما دچار مشکل شدند.
دلخوش افزود: در شرایط بحرانی باید تصمیم بحرانی گرفت نه اینکه با طرح‌های آبکی تصمیم لحظه‌ای گرفته شود که ضرورتی ندارد. دولت باید ساماندهی و برنامه ریزی کند.
وی خاطرنشان کرد: در زمان جنگ و انقلاب، مشکلات و موانع را صادقانه به مردم می‌گفتیم، امروز مردم ما خبر ندارند در تحریم چه خواهد گذشت! آمادگی این وجود دارد که اگر تحریم‌های اقتصادی به جایی برسد، ما فقط ارزاق عمومی مردم را تامین کنیم؟!
نماینده مردم صومعه سرا در مجلس دهم به مردم توصیه کرد: در زمانی رای گیری به افرادی رای بدهید که کارشناس و تخصص‌گرا باشند و فقط صندلی اشغال نکنند! همینطور دولت هم باید از افرادی در پست‌های استفاده کند که دغدغه مند مردم و متخصص و کاربلد باشد. باید بخش‌های مدیریتی ساماندهی شود، قوه قضایی هم باید در این جنگ اقتصادی خودش وارد شود و اطمینان را به مردم برگرداند.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/41061/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، 29 فروردین 1403

برق کدام مناطق شهرستان‌های گیلان فردا قطع می‌شود؟

توقیف شوتی‌ها در رودبار

از سرگیری پروازهای قطر به ایران

تصمیم غیرمنتطره گروسی برای سفر به تهرن

حضور ترامپ در دادگاه منهتن برای پرونده ای جنایی

قدرت و اقتدار نیروهای مسلح ایران امروز در اوج است

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام دهنوی

ویدیویی با ادعای درگیری گشت ارشاد با مردم در رشت!

گیلان خاستگاه متفکران و چهره‌های مهم هنر انقلاب اسلامی است

نظارت بر نانوایی‌های شفت تشدید شود

قطع گاز در رشت

قطعی برق در 5 شهرستان گیلان

مدیران ناکارآمد مصداق بارز خیانت به نظام و مردم هستند

تکمیل طرح‌های نیمه تمام راهسازی صومعه سرا مستلزم 300 میلیارد تومان اعتبار

بساط کشف حجاب کم کم جمع می‌شود

تاکید بر مردمی‌تر کردن مشارکت‌ها در اجرای طرح عفاف و حجاب

حادثه تلخی که برای 3 کارگر ایرانی افتاد

توقیف 600 سی‌سی قاچاق در لاهیجان

4 شهر استان کرمان دچار آبگرفتگی شدند

بارش باران و طغیان رودخانه 3 جاده را در جنوب کرمان مسدود کرد

مدارس شهرستانهای رودبارجنوب و فاریاب برای فردا تعطیل شد

پیروزی مس کرمان برابر شهرداری آستارا در لیگ یک فوتبال

مدارس شهرستانهای رودبارجنوب و فاریاب در جنوب کرمان برای فردا تعطیل شد

بارندگی شدید در کرمان / مدارس رودبار و فاریاب تعطیل شد

اجتماع مردم رودبار قصران در حمایت از حمله موشکی سپاه به اسرائیل

«محمد دوستار» سرپرست دانشگاه گیلان شد

21 سارق منزل طی دو روز در گیلان دستگیر شدند

آزاد راه قزوین به رشت گذرگاهی پرتردد، اما بدون امکانات + فیلم

ماندگاری هوای پایدار گیلان تا اوایل هفته پیش روی

آماده باش راهداران رودبار جنوب

955 واحد مسکن روستایی در گیلان افتتاح می شود

شناسایی مرغداری آلوده کننده تالاب انزلی با لاشه مرغ‌های تلف شده

محدودیت‌های ترافیکی به مناسبت روز ارتش در رشت اعمال می شود

برترین های رده سنی امید معرفی شدند

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

قطعی تلفن روستای سالکویه به لطف سارقان

محدودیت‌های ترافیکی 29 فروردین در رشت

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

رشد 184 درصدی عبور کالا از مرز آستارا

دوستار سرپرست دانشگاه گیلان شد

بازداشت باند خانوادگی سرقت در زنجان

این استان ها امروز منتظر بارش باران باشند

خبری تازه از عرضه شیرخشک در داروخانه ها

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 28 فروردین 1403

پیش بینی بورل از حمله اسرائیل به ایران

محدودیت‌های ترافیکی روز ارتش در رشت

افزایش 184 درصدی عبور کالا از پایانه مرزی آستارا در سال 1402

توقیف خودروهای شوتی با بیش از 23 میلیارد کالای قاچاق در رودبار