نسیم گیلان

آخرين مطالب

دل های شکسته را پیوند می زنم اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام گیلان - آستارا - سردفتر ازدواج و طلاق در بندر آستارا می گوید: وقتی در مقابل اصرار زوجین مبنی بر نبود امکان زندگی مشترک، صیغه طلاق آنها را می خوانم، صیغه موقت محرمیت بین آنان جاری و در این مدت، تنش ها را با ارتباط کلامی موثر برطرف و دل ها را دوباره به هم پیوند می زنم.
حجت الاسلام علیرضا یوسفی روز یکشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا افزود: شیوه مصالحه من منحصر بفرد و حاصل ده ها سال تجربه و دقت در مشکلات زوجین در حال متارکه است و از هر 10 زوجی که با قاطعیت تمام تن به طلاق می دهند، به طور میانگین چهار زوج را با این روش به زندگی شیرین و پایدار بر می گردانم.
وی اظهار کرد: زوج ها همواره با اوج گرفتن اختلافات و باور به حل نشدن مشکلات خود، به طلاق روی می آورند و در این هنگام سطح نفرت آنها از همدیگر در بیشترین حالت قرار دارد و برای رها شدن از زندگی مشترک، لحظه شماری می کنند.
وی ادامه داد: در این شرایط با پذیرش نظر آنان برای متارکه، زوجین را به آرامش فرا می خوانم و اگر امکان فرصت بیشتر برای رفع اختلافات و ادامه زندگی وجود نداشته باشد، صیغه طلاق را جاری می کنم تا از بار نفرت و هراسی که نسبت به هم احساس می کنند، رها شوند و سپس بین آنها برای مدت چند ماه صیغه محرمیت جاری می کنم.
یوسفی افزود: صیغه محرمیت موقت امکان گفت و گو و روابط عادی و زناشویی آنها را در شرایطی که زن و شوهر دائمی نیستند، فراهم می کند و دفتر خانه ازدواج و طلاق نیز در این مدت ارتباط کلامی مستمر با آنها برقرار و با مشاوره های موضوعی و علت یابی، به ترمیم فاصله آنها اقدام می کند و این مدت کوتاه برای بهبود روابط، رفع مشکلات و تغییر نگاه آنها به زندگی و رفتار خود بسیار تاثیرگذار است.
او بیان کرد: بررسی و شناخت نوع اختلاف، انگیزه های طلاق و تحریک کنندگان احتمالی آنها در پیوند دوباره و مستحکم زوجین از اهمیت زیادی برخوردار است و پی بردن به این حقایق، مستلزم ساعت ها گفت و گو توام با رازداری است.
** قفل قلب با هر کلید باز نمی شود
سردفتر ازدواج و طلاق در آستارا گفت: مغز و قلب هر انسانی دروازه ای دارد و برای ورود به آنها باید کلید مربوطه را به دست آورد و اگر کلید صحیح آن به دست نیاید، نه تنها امکان گشودن آنها فراهم نخواهد شد، بلکه مغز و قلب به دلیل سماجت فرد مقابل در راهیابی به آن، تخریب و تخدیش خواهد شد.
یوسفی اظهار کرد: لجبازی و توهین، راه و کلید ورود به درون افراد نیست و هر انسانی در برابر رفتارهای نامعمول و ناپسند دیگران مقاومت می کند و در چنین حالتی، کوچکترین منفذ ورود و کمترین امکان اصلاح و تغییر رفتار افراد از بین می رود.
** دلایل روی آوردن زوج ها به طلاق
او بیان کرد: همیشه آمار ازدواج و مراجعه کنندگان برای این سنت اسلامی، بیشتر از تعداد طلاق و علاقه مندان به متارکه بوده، اما شمار ثبت طلاق نسبت به سال های گذشته رو به افزایش است.
وی افزود: علت اصلی و پر رنگ طلاق، نبود تفاهم و درک متقابل بین زوج هاست و بعد از آن، دلایلی نظیر دخالت های پدر و مادر زوجین، اعتیاد یکی از زوجین که بیشتر در زوج مشاهده می شود، مشکلات مالی، اخلاقی، تقید نداشتن به ارزش های دینی و مذهبی و تاثیرپذیری از پایین بودن سطح عدالت و مدیریت اجتماعی را می توان برشمرد.
** مهریه و فرزند، همیشه بازدارنده از طلاق نیست
سردفتردار ازدواج و طلاق در آستارا گفت: هنگامی که سطح نفرت زوجین نسبت به همدیگر به بالاترین حد می رسد، برای رها شدن از قید زندگی مشترک تلاش می کنند و در این موقع، مهریه و حتی فرزند نیز مانع طلاق نمی شود و اغلب زوجین حتی با وجود نگرانی نسبت به آینده فرزند یا فرزندان خود، به دنبال ادامه حیات آرام و زندگی مسالمت آمیز خود هستند.
یوسفی افزود: نگرانی زوجین نسبت به زندگانی خود بعد از طلاق و سرنوشت فرزندان، به سطح نفرت آنها از همدیگر بستگی دارد و به طور معمول، زنانی که در اثر شدت ناراحتی از زندگی مشترک به طلاق تن می دهند، از امنیت بعد از طلاق و تنگناهای مالی خود در هراس هستند و اغلب مردان نیز نسبت به آینده موهوم فرزندان خود احساس نگرانی بیشتری پیدا می کنند.
** تقیدات دینی مانع طلاق می شود
وی ادامه داد: به گواه تجربه، تاثیر تقیدات دینی و ارزش های معنوی و مذهبی زوجین در پیشگیری از طلاق، بیشتر از تاثیر مهریه و فرزندان است و هرچه پایبندی آنان به معارف و ارزش های دینی بیشتر باشد، از بالا گرفتن اختلافات و رجوع به دفترخانه طلاق شرم و خودداری می کنند.
وی اظهار کرد: وصلت و ازدواج زوجین، روابطی را میان آنها حاکم می کند که تداوم و سلامت آن رابطه ها نیازمند ضوابطی است و تا زمانی که این روابط، از قاعده و ضابطه پیروی کند، مشکلی بین زن و مرد روی نمی دهد، اما به محض بی قاعده شدن رابطه ها، نبود ملاحظه نسبت به همدیگر و خودسری در تداوم رفتارهای فردی، اختلافات اوج گرفته و بنیان خانواده متزلزل می شود.
** مشاوره های قبل از ازدواج اجباری شود
این روحانی با تجربه ادامه داد: مشاوره های قبل از ازدواج در تعیین مسیر زندگی زوجین و امکان ادامه روابط حسنه آنها اهمیت زیادی دارد و باید اجرای آن اجباری شود و زوجین به گذراندن آن ملزم شوند.
یوسفی گفت: سردفترداران مجرب و کارشناس، مشکلات بعدی زوجین و حتی طلاق احتمالی آنها را ظرف چند دقیقه گفت و گو در موقع عقد ازدواج در دفترخانه در می یابند اما بنا بر قانون، عقل و عرف، امکان گوشزد کردن خطر طلاق و از هم پاشیدن زندگی مشترک آنها در آن ساعات برای ما وجود ندارد و همواره برای ترویج سنت حسنه ازدواج ترغیب و تلاش می کنیم.
وی اظهار کرد: وقتی به زوج هایی که بعد از سال ها زندگی مشترک و اوج گرفتن اختلافات برای طلاق به دفترخانه روی می آورند گفته می شود که نبود تفاهم خانوادگی و درک متقابل میان شما در زمان عقد ازدواج مشهود بود، از اینکه این موضوع مشخص را به صراحت به آنها اعلام نکرده ام گلایه می کنند و تاسف می خورند اما قبول دارند که امکان طرح آن حقیقت تلخ در بدو ازدواج آنها برای سردفتر وجود ندارد.
وی بیان کرد: برای حل این مشکل و سنجش دقیق میزان تفاهم و درک متقابل و مشکلات احتمالی تهدیدکننده زندگی مشترک زوجین، باید مشاوران با تجربه، محرم اسرار، مطلع، بی طرف و دلسوز به کارگرفته شوند و وجود مشاوران دارای معلومات علمی بدون تجربه، کافی نیست.
یوسفی گفت: زوج ها نیز باید قبول کنند که اگر به طور مثال 10 متر از فضای غبارآلود یا مه گرفته آینده خود را می بینند، از منظر و نگاه مشاوران امین و مجرب، ده ها متر بیشتر از مسیر آینده آنها مشاهده خواهند کرد و به موانع و مصائب زندگی مشترک خود پیش از رسیدن به آنها پی خواهند برد و با تمکین به نظر علمی و آینده نگر مشاوران، از ازدواج های بی پایه خودداری و به کاهش آمار طلاق کمک خواهند کرد.
** توصیه به خانواده ها
سردفتردار ازدواج و طلاق در آستارا گفت: دخالت های پدر و مادر از عوامل مهم طلاق زوجین است و والدین باید مفاهیم دخالت و هدایت را از همدیگر تفکیک کنند و مرز ظریف و مشترک بین این دو را به خوبی دریابند و هرگز با اعمال نظر و سلیقه خود به نیت هدایت زوجین، آنها را با همدیگر درگیر و به طلاق وادار نکنند.
حجت الاسلام یوسفی افزود: طرح و پیشنهاد نظر، عقیده و تجربه والدین به زوجین به معنی هدایت آنهاست، اما تحمیل نظر و فهم خود به آنان دخالت محسوب می شود و به طور یقین، تحمیل اراده شخصی به دیگران با مقاومت و سرسختی طرف و بازخورد منفی مواجه خواهد شد و در چنین مواقعی، زمینه اختلافات، فاصله زوجین و تن دادن به طلاق به عنوان راه رهایی از مشکلات روحی و جسمی خواهد بود.
** ضرورت برگزاری مشاوره و گفتمان های عمومی برای خانواده ها
وی پیشنهاد کرد برای تحکیم بنیان خانواده ها و کاهش آمار طلاق در جامعه از سردفترداران باتجربه و خوشنام به عنوان کارشناسان امور خانواده برای برگزاری نشست ها، گفتمان ها و مشاوره های عمومی در مساجد و محلات و دستگاه های اداری برگزار کننده مشاوره خانواده استفاده شود.
یوسفی گفت: در این جلسات باید مرز ظریف و دقیق حسادت و رقابت به خانواده ها و والدین گوشزد شود و ظرائف هدایت والدین و نقش آنها در تحکیم زندگی زوجین مطرح و تجربه سال های کار در دفترخانه های ازدواج و انگیزه های طلاق زوجین به پدرها و مادرهای دلسوز منتقل شود.
وی بیان کرد: بسیاری از والدین، ناخواسته و ندانسته با دخالت های بی مورد خود و هدایت های دخالت گونه به بروز اختلاف و در نهایت متارکه فرزندان خود از زندگی مشترک باعث می شوند و این مشکل باید جدی گرفته شود.
** استفاده از سردفترداران مجرب به عنوان مشاوران خانواده
یوسفی گفت: تجربه بیش از 20 سال سردفترداری ازدواج و طلاق، امکان پی بردن به دقائق و ظرائف زندگی زوج های در آستانه طلاق را برای من فراهم کرده است و سردفترداران با تجربه و کاربلد، به این جزئیات و حقایق که دیگران از آن غافل هستند، اشراف دارند و ما به عنوان مشاوران امین و کاردان می توانیم در پیشگیری از طلاق و از هم پاشیدن کانون گرم خانواده ها تاثیرگذار باشیم.
وی افزود: تجربه سازش یا طلاق هزاران زوج در دل و جان سردفترداران باسابقه نهفته است و باید این معلومات و تجربیات گره گشا، از سینه صاحبان آن به گوش و جان مشتاقان و علاقه مندان منتقل شود، تا بنیان خانواده ها به راحتی و با کوچکترین لرزش از هم نپاشد.
بر اساس اعلام سیف الله ابوترابی سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور، سال گذشته 174 هزار و 590 طلاق ؛ و 608 هزار و 977 ازدواج در کشور ثبت شده و میزان عمومی طلاق نسبت به جمعیت، حدود 2 به ازای هر یکهزار نفر است.
ساره محمدی مشاور وزیر بهداشت نیز یکی از آسیب های اجتماعی مهم در کشور را افزایش آمار طلاق عنوان کرده و آن را به معنای از هم پاشیدگی بنیان خانواده، در معرض آسیب قرار گرفتن و بروز افسرگی و مخاطرات دیگر برای اعضای آن قلمداد کرده بود.
وی علت رشد طلاق را نبود مهارت کافی برای گفت و گو و تفاهم در میان خانواده ها و درماندگی در مقابل بحران ها دانسته و بر گسترش مهارت گفت و گو در سطوح خانواده، مدرسه و دانشگاه و محافل عمومی تاکید کرده است.
بنا بر آنچه گفته شد، اهمیت پیشگیری از هر واقعه طلاق، کمتر از ثبت هر واقعه ازدواج نیست و هر اندازه از اندوخته های تجربی و علمی مشاوران خانواده، جهت دوام بنیان زندگی مشترک استفاده شود، به همان میزان از افزایش ناهنجاری ها و آسیب های اجتماعی ناشی از طلاق جلوگیری خواهد شد.
بی شک هزینه فردی و اجتماعی پدیده طلاق به علت گستردگی تاثیر آن در جامعه، بیشتر از پاره ای انحرافات و ناهنجاری های دیگر است و کاربردی کردن تجربیات نتیجه بخش در سازش زوجین، بدنه جامعه را در برابر تهدیدهای منتهی به از هم پاشیدن خانواده ها مقاوم تر خواهد کرد.
شهرستان مرزی بندر آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان قرار دارد.
گزارش از عیسی پاشاپور
7124 /6030

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/41290/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بازارچه‌ای برای آموزش اشتغال به دانش آموزان متوسطه در رشت

قابل توجه فعالان اقتصادی

دستان قاچاقچی گردو در پوست گردو

خاطرات پردردسر برادر «جین آستن»

دلیل انصراف نامزد‌های جایزه قلم آمریکا چه بود؟

رونمایی از طرح جدید ترافیک تهران با یک تغییر بزرگ

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 5 اردیبهشت 1403

آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم

نشست مقدماتی اجرای برنامه عملیاتی در بنیاد شهرستان‌های استان تهران برگزار شد

مادر شهیدان «محمد حسن و محمدحسین نیرنگ» آسمانی شد

انبوه سازی بیش از 35 هزار واحد مسکن ملی در 9 شهر گیلان

نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت 13

جشنواره بهار نارنج کومله برگزار می‌شود

آغاز دوره‌های آموزش ارتقای مهارت فرش بافان گیلانی

اینفوگرافی/ به‌بهانه روز جهانی مننژیت؛ آشنایی با شایع‌ترین علایم این بیماری

آشیانه‌سازی بیش از یک‌هزار قطعه پرستوی دریایی تیره در تالاب انزلی

بیش از 1200 تن بذر اصلاح‌شده برنج در گیلان توزیع شد

کتاب «اُمّ علاء» نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود

5 اردیبهشت سالروز درگذشت شاعر، نویسنده و مترجم معاصر، دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن

ماجرای کشف جسد یک زن 59 ساله در تالش

برخورد والدین با کارهای نصف و نیمه ی فرزندان چگونه باید باشد ؟

برگزاری دوره آموزش مبانی انقلاب اسلامی مدیران بنیاد شهید و امور ایثارگران

مشاهده یک گله مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان

آشنایی نسل جوان جامعه با ایثارگری‌های شهدا

داستانک/ گره های زندگی

روش آسان تکثیر پتوس

مشاهده 4 رأس مرال در ارتفاعات جنگلی لنگرود + فیلم

آزمون کنکور سراسری فردا در گیلان

ثبت تصویر 4 راس مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان + فیلم

مشاهده 4 راس مرال در جنگل های هیرکانی گیلان

آشیانه‌سازی بیش از 1000 قطعه پرستوی دریایی تیره در تالاب انزلی

مشاهده 4 رأس مرال در ارتفاعات جنگلی لنگرود

بیش از یک هزار و 200 تن بذر اصلاح شده برنج در گیلان توزیع شد

بی‌بی‌سی فارسی و منافع انگلیس در ایران: نگاهی به تاریخ پیچیده یک رسانه

خبر جدید و مهم برای دارندگان سهام عدالت

بازدید نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران از معاونت توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی

خدمات رسانی به مردم رویکرد اصلی دولت سیزدهم است

ورود «مسافر و مهتاب» با «فرقه خودبینان» به کتابفروشی‌ها

بزرگترین شاعر شیعی کشمیر

امربه معروف ونهی از منکر وظیفه همه آحاد جامعه

داوطلبان زن کنکور سراسری، 2 برابر داوطلبان مرد در گیلان

سروده‌ افشین علا با تضمین مصرعی از رهبر انقلاب

تحریم‌ های سفت و سخت و جدید آمریکا علیه ایران

افزایش کرایه‌‌ های تاکسی از این حد ممنوع شد

بهره برداری از 10 پروژه حیاتی برق گیلان برای عبور موفق از تابستان

قهرمانی تیم نخبگان گیلان در لیگ برتر شطرنج بانوان

گیلان، تأمین کننده جوجه یکروزه کشور

شاعر کیشوند، "وعده‌ی صادق" را روایت کرد: نشست مرهم از این مژده بر جراحت قدس

مجموعه شعر طنز «دیزی در پنت هاوس» منتشر شد

ضارب دختران دانش‌ آموز در آمل دستگیر شد