نسیم گیلان

آخرين مطالب

غوغاي ساز و صدا بر صحنه کنسرت گيلان مقالات

  بزرگنمايي:

گيلان انلاين- پس از پايان ماه هاي پر آئين محرم و صفر در گيلان ، تکرار پر بسامد شعر و موسيقي و تئاتر در گيلان بگونه اي است که وقت براي فرهنگ دوستان در سکوت نمي گذرد و اجرا پس از اجرا هياهويي در استان افکنده است.
مردمان سرزمين فرهنگ و هنر اين روزها شادمان از برگزاري اجراهاي فاخر در سالن هاي فرهنگي و هنري گيلان هر بار پياپي با نواي کنسرتي ، آواي خوش تعزيه اي ، کلام تئاتري و گاه خط به خط شعري و پرده پرده اکراني سيراب مي شوند.
اين روزها کمانچه استاد کيهان کلهر بر صحنه کنسرت گيلان شيدايي مي کند و هنوز صاحبدلان از اين موسيقي اثيري سيراب نگشته اند که بنرهاي ناگفته استاد شهرام و حافظ ناظري در شهر هاي استان استوار شده است.
خوش خبر آنکه از دور و نزديک بگوش مي رسد ، يادمان خوش ترانه هاي گيلکي استاد ناصر مسعودي - استاد برجسته موسيقي ايراني و گيلکي - پس از چندين سال دوري به صحنه اجرا باز خواهد گشت و در 16 و 17 دي ماه کنسرت برگزار مي کند.
مردمان اين سرزمين صدايش را مخمل آبي خوانده اند و نوايش را سخاوتي در تاريخ موسيقي و با افتخار مي گويند: ناصر مسعودي يادمان خوش ترانه هاي گيلکي است .
ژيلا طهماسبي بانوي ميانسال گيلاني است که از شنيدن بازگشت ناصر مسعودي به صحنه اجرا بر سر ذوق آمده و مي گويد: تا نبينم باور نمي کنم که بلبلمان برگشته است.
وي با اشتياق سخن مي گويد و ادامه مي دهد: همه مردم اين سرزمين با صداي استاد خاطره دارند چرا نبايد بخواند؟
استاد مسعودي قرار است با همراهي گروهي از نوازندگان جوان، به سرپرستي محمد انشايي در تالار نامجوي مجموعه يادگار امام رشت کنسرت بدهد.
همه قطعه هاي اين کنسرت از آلبوم‌هاي قديمي استاد انتخاب شده و با ارکستر سنتي اجرا مي‌شود؛ در اين کنسرت فرهاد يحيي پور (ني)، آذرنوش قلي پور (سنتور)، مزدک زياري (تار)، ايمان عيني خراساني (عود)، نويد شعبان زاده (ويلون)،‌ فراز عشقي صحرايي (ويلون)، دانيال اسدي راد (ويولا)، کيوان حبيب زاده (ويلونسل)، کيارش عشقي (دايره)، آرين قلي پور (تنبک) و محمد انشايي (کمانچه) نوازندگي مي کنند.
ملاحت حداد، سمرا پسنديده، ترانه نوروزي و شميا پسنديده نيز همخواناني هستند که در اين کنسرت صداي بلبل گيلان را همراهي مي کنند.
افزون بر اين کنسرت، قرار است بزودي دو آلبوم تازه از استاد ناصر مسعودي با نام هاي «حالا چرا؟» و «خورشيد خانم» منتشر شود.
آلبوم نخست داراي قطعه هايي با شعرهاي فارسي و با آهنگسازي استاد مسعودي است و آهنگ هاي دومي را هم مسعود لاهيجي بر اساس شعرهايي از شيون فومني ساخته و تنظيم هر دوي اين آلبوم ها را هم مجيد درخشاني برعهده داشته است.
استاد ناصر مسعودي اواسط دهه‌ 30، فعاليت خود را با تئاتر و سپس راديوي رشت آغاز کرد و از اواخر همين دهه‌ به راديو تهران راه پيدا کرد.
تيمور گورگين شاعر برخي از ترانه هاي گيلکي ناصر مسعودي در گفت و گو با ايرنا گفته است: اشعار من سه بعدي است و برگرفته از سرزمينم و صداي مسعودي که پرورش يافته استاداني چون علي اکبر شهنازي، محمودي خوانساري و احمد عبادي است، هويت گيلان است.
وي ادامه مي دهد: ناصر مسعودي بيش از 200 ترانه اجرا کرد که اغلب آنها ماندگار شدند و او نه تنها در موسيقي بومي بلکه در موسيقي ملي نيز نقشي تاريخي ايفا کرد.
اسب سفيد ، گل شقايق ، تي عيد ترا مبارک، گول لاله ول بيگفته، آب طلا ، خوشه برنج و ... اشعاري است از گورگين که با صداي ناصر مسعودي خوانده شده است.
از استاد مسعودي آلبوم هاي گوناگوني منتشر شده که از جمله آنها مي توان کوراشيم ، قلندر و هلاچين را نام برد. البته پس از اجراي هاي متناوب در گيلان خبر برگزار نشدن کنسرت فرزاد فرزين در آستارا خبر ساز شد و خاطر مکدر کرد اما معاون هنري اداره کل فرهنگ و ارشاد گيلان بيان کرد: در سه سال گذشته در گيلان هيچ کنسرتي لغو نشده است.
سيد وحيد فخر موسوي گفت: خوشبختانه به دليل تعداد بالاي علاقه مندان به هنر و موسيقي در استان گيلان معمولا کنسرت‌ها با استقبال زياد شهروندان مواجه مي‌شود اما براساس اتفاقات يا مصادف شدن بعضي کنسرت‌ها با ايام خاصي از سال، شاهد کاهش استقبال مي‌شويم که درباره کنسرت فرزاد فرزين در آستارا اين موضوع صدق مي‌کند و دليل ديگري مانند فشارهاي بيروني براي لغو آن وجود ندارد.
وي با تاکيد بر اينکه خوشبختانه در سه سال گذشته در گيلان هيچ کنسرتي لغو نشده، گفت: اگر مواردي هم شاهد برگزار کنسرتي نبوديم به دليل فروش بليت ناکافي و يا اختلاف برگزار کننده با گروه کنسرت گذار بوده است.
فخرموسوي برگزاري حجم بالاي برگزاري کنسرت طي سه سال گذشته در استان گيلان را نتيجه علاقه‌مندي مردم به موسيقي دانست و گفت: برگزاري اين تعداد کنسرت در سايه همدلي همه‌ دستگاه‌ها امکان پذير شد تا لحظات خاطره انگيزي براي مردم ثبت شود.
وي در ادامه به رضايت خاطر اکثر خوانندگان و گروه هاي موسيقي بعد از سفر به گيلان اشاره کرد و گفت: اکثر هنرمنداني که براي اجراهاي هنري به استان سفر مي‌کنند، از شور و شعور بالاي مردم اين جغرافيا در مواجهه با آثار هنري ابراز خشنودي مي‌کنند و از علاقه‌مندي خود براي اجراهاي ديگر در اين استان خبر مي‌دهند.
کنسرت فرزاد فرزين که قرار بود جمعه سوم دي ماه جاري از ساعت 18 تا 23 شب در تالار ملک نياي آستارا برگزار شود، به گفته رئيس اداره فرهنگ و ارشاد آستارا به دليل فروش نرفتن بليت‌ها به مقدار کافي برگزار نشده است.
مي گويند نمي توان برگشت و آغاز خوبي داشت اما مي توان شروع کرد و پايان خوبي داشت؛ اين روزها تکرار پر بسامد شعر و موسيقي و تئاتر در گيلان بگونه اي است که وقت براي فرهنگ دوستان و هنر دوستان اين سرزمين در سکوت نمي گذرد ...

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/4201/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خبر جدید و مهم برای دارندگان سهام عدالت

بازدید نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران از معاونت توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی

خدمات رسانی به مردم رویکرد اصلی دولت سیزدهم است

ورود «مسافر و مهتاب» با «فرقه خودبینان» به کتابفروشی‌ها

بزرگترین شاعر شیعی کشمیر

امربه معروف ونهی از منکر وظیفه همه آحاد جامعه

داوطلبان زن کنکور سراسری، 2 برابر داوطلبان مرد در گیلان

سروده‌ افشین علا با تضمین مصرعی از رهبر انقلاب

تحریم‌ های سفت و سخت و جدید آمریکا علیه ایران

افزایش کرایه‌‌ های تاکسی از این حد ممنوع شد

بهره برداری از 10 پروژه حیاتی برق گیلان برای عبور موفق از تابستان

قهرمانی تیم نخبگان گیلان در لیگ برتر شطرنج بانوان

گیلان، تأمین کننده جوجه یکروزه کشور

شاعر کیشوند، "وعده‌ی صادق" را روایت کرد: نشست مرهم از این مژده بر جراحت قدس

مجموعه شعر طنز «دیزی در پنت هاوس» منتشر شد

ضارب دختران دانش‌ آموز در آمل دستگیر شد

ماجرای تجاوز 4 پسر جوان به دو دختر نوجوان

یک خبر خوب و خوشحال‌ کننده برای سربازان

داوطلبان زن کنکور سراسری 2 برابر داوطلبان مرد در گیلان

باشگاه شطرنج نخبگان گیلان قهرمان لیگ بانوان شد

آغاز همایش ملی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی سراسر کشور

پیش به سوی کیش ایمن‌تر/ استخدام آتش نشان آقا از میان کیشوندان

داستانک/ پری خوشحال

جانباز سرافراز «علی طحان سفلی» به خیل همرزمان شهیدش پیوست

قطعی گاز منطقه‌ای در رشت

پاسخ مسئولان به مطالبات مردم در شبکه باران

بهره برداری از 4 تقاطع غیر همسطح رشت تا شب عید 1404

اختصاص 50 میلیارد تومان به پسماند گیلان

برنامه عملیاتی برای تسریع در امر خدمت رسانی بهتر به جامعه ایثارگری طراحی شده است

نشست ستاد استانی کنگره ملی شهدای غریب در گلستان برگزارشد

چرا شادترین شاعر ایران سال‌ها نادیده گرفته شد؟

دیدار معاون مددکاری و مشارکت های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران با نماینده ولی فقیه و استاندار البرز

قوانین مصوب با اعتبارات بنیاد شهید همخوانی ندارد

استان البرز شهدای بزرگی را تقدیم نظام کرده است

دستگاه های جوجه کشی شرکت مکانیزاسیون در مسیر صادرات

رسیدگی به درخواست 41 متقاضی توسط سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی

مرگ خاله بر اثر تیراندازی خواهرزاده پنج ساله

کشف جسد یک دانشجو در ارتفاعات سرچشمه

معاون سلامت و توانمندسازی اجتماعی  بنیاد شهید و امور ایثارگران با جمعی از جانباران قطع نخاعی دیدار کرد

جنایت در لواسان تهران به سبک سریال مشهور آمریکایی

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، 5 اردیبهشت 1403

احداث تقاطع‌های غیر همسطح رشت با سرعت در حال اجرا است

کامیون‌های حامل بار اضافه در مسیر خلخال - پونل توقیف شدند

جمع‌آوری و دستگیری 28 معتاد و خرده‌فروش موادمخدر در صومعه‌سرا

عملیات حفاری تونل گردنه الماس سرعت می‌گیرد

توقیف کامیون‌های مسیر خلخال - پونل

گیلانه، صبح بخیر گیلان وشهرما، 3 برنامه پرمخاطب رادیو گیلان

ای بیخبران چه جای خواب است مرا

چه کسی می داند...