پایگاه خبری تحلیلی نسیم گیلان

آخرين مطالب

خالتورها در شبکه باران؛ از توهين تا واقعيت مقالات

خالتورها در شبکه باران؛ از توهين تا واقعيت

  بزرگنمايي:

گيلان انلاين- چندي پيش يادداشتي انتقادي با عنوان خالتورها در شبکه باران در يکي از رسانه ها منتشر شد که واکنش هاي بسياري را بدنبال داشت. اين مطلب بنابر ادبيات و الفاظ غيرمتعارف نگارنده اش نتوانست در مقابل برخي فشارها تاب بياورد و پس از مدتي از خروجي سايت مربوطه حذف شد اما در پس پرده مطلب فوق که مي توانست با ادبيات ملايم تري به بيان انتقادات خود بپردازد، قصه تامل برانگيزي از حضور خالتورها در مرجع ترين رسانه استان را بازگو مي کرد که حاوي نکات جالبي بود.
پيش از هر چيز جا دارد به صورت خيلي مختصر به مفهوم خالتور اشاره کنم. خالتور واژه اي است که در جامعه هنري به کاري کم ارزش و با کيفيت پايين اطلاق مي شود و مفهوم سرهم بندي شده از مجموعه يک کار هنري را مي رساند حال اين کار هنري مي تواند موسيقي باشد، تئاتر باشد يا هر چيز ديگري.
خالتور حکايت شخصي است که بگويد من براي خنده شما خودم را از بالاي پشت بام به پايين پرت مي کنم. عکس العمل شما از تماشاي پرت شدن يک نفر از پشت بام شايد خنده دار باشد و تا مدت ها با ياد اين مسئله به خنده بيفتيد ولي مسلما از پشت بام پرت شدن نمي تواند يک کار هنري شناخته شود بلکه زمينه اي براي در معرض ديد، نمايان شدن شخصي است که مي خواهد به شهرتي برسد و هيچ استعداد يا ذکاوتي در پشت آن نيست و نمونه بارز آن را هر روز در فضاي مجازي از سوي اشخاص مختلف مشاهده مي کنيد.
مشکل اصلي جايي است که ما اين مسئله را در رسانه ملي خود مشاهده کنيم. شبکه تلويزيوني باران که از اواخر دهه 70 به مجموعه شبکه هاي سازمان صدا و سيما اضافه شد، در طول اين دو دهه فعاليت رسانه اي خود از جايگاه خاصي در ميان مردم گيلان برخوردار است. البته منظور از جايگاه خاص به تبع انحصار آن است و به جهت تنها متوليت قانوني پخش برنامه‌هاي راديويي و تلويزيوني، قاعدتا مرجع ديگري در داخل کشور وجود نداشته که کارکرد آنها را با هم قياس کنيم.
به تيتر يادداشت باز مي گرديم؛ چندي پيش بود که مصاحبه اي از يکي کارگردانان نام آشناي گيلاني خواندم که پس از کسب مقام برتر در يکي از جشنواره هاي خارجي در گفتگويي، گلايه هاي جالبي را نسبت به کارکرد شبکه باران ايراد کرده بود. او گفته بود: متاسفانه در صدا و سيماي گيلان فضا بسته است و تنها نويسندگان سازمان مي توانند براي صدا و سيماي گيلان بنويسند. نتيجه اين کار توليدات بسيار ضعيفي است که شاهدش هستيم. توليدات بي کيفيتي که متاسفانه گيلاني ها را بسيار بد به تصوير کشيده است، متاسفانه شبکه باران گيلاني ها را به عنوان افرادي بي ادب، خلافکار و لوده معرفي کرده است، هنر نياز به استقلال و خلاقيت دارد.
آنچه مسلم است شبکه باران شديدا از نبود نيروي انساني کاربلد و حرفه اي در درون مجموعه خود رنج مي برد و نتيجه اش هم توليد سريال ها و نمايش هاي بي کيفيت و فاقد بار حرفه اي است. شبکه اي که وقتي مي خواهد يک سريال کوچک خانوادگي بسازد، نقش اول آن را يک شيرين عقل بازي مي کند و با کج کردن لب و دهان و مثلا گيلکي صحبت کردن، سعي در بازتوليد سرمايه هاي فرهنگي دارد.
اين مصداق بارز همان از پشت بام پريدن است که ما مخاطبان را به قهقهه وا مي دارد درحاليکه قرار نيست مردم به لودگي بخندند و انتظارها از اين غول بزرگ رسانه هاي استان فراتر از اين حرف هاست! اين يادداشت هيچ جسارتي به هيچکدام از زحمتکشان شبکه باران نمي کند چراکه هنوز هم هستند کساني که با وجود پيشنهادها و فضاهاي رشد بهتر در جاهاي مختلف، به ارتقاي فرهنگ عمومي استانشان پايبند هستند؛ بلکه تلنگري است که سر و کله خالتورها در لباس هاي مختلف در شبکه باران هم مي تواند پيدا شود!
به هر حال هر تغييري به زمان احتياج دارد و شبکه باران براي نخستين بار در تاريخ خود دارد يک مديرکل بومي را تجربه مي کند که فرصت بزرگي است حالا که براي اولين بار فردي آشنا به فرهنگ و رسوم گيلان اين کرسي مهم رسانه اي در استان را در اختيار گرفته، آستين ها را بالا بزنيم و زمينه هاي رشد و بالندگي گيلان را با همفکري تمامي سليقه ها فراهم سازيم.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

پزشکان بلد نیستند از کارتخوان استفاده کنند!

کودک‌آزاری در قالب فشن‌ شوی بچه‌ها

جدال بر سر «اردوگاه»

سالِ بدِ "شی جین پینگ"

«آرایشگاه زیبا» و آرایشگران زشت امروز

ادعای جدید دختر صدام درباره‌ دوران اسارت "شهید تندگویان"

پیروزی بزرگ نیروهای ارتش سوریه در جنوب استان ادلب

بازداشت‌های گسترده؛ در ایران خودرو و سایپا چه خبر است؟

درآمد 20 میلیاردی سازمان لیگ!

چشمان باز؛ چه نوع رابطه‌ای با چین منافع ملی را تضمین می کند؟

دست برتر در اقیانوس هند با کدام نیروی دریایی است؟

دلیل ناتوانی آمریکا در ائتلاف سازی علیه ایران

2 سورپرایز استراماچونی در تبریز

عصر ایران نوشت: افشاگر سگ‌کشی در کهریزک، تشویق شود نه بازداشت

ورود آمریکای لاتین به جنگ نیابتی بین ایران و آمریکا

آیا تکنوکرات‌ها می‌توانند مشکلات اصلاح طلبان در مجلس را حل کنند؟

سهم اجاره‌بها در سبد خانوار ایرانی چند درصد است؟

تکاپوی ترامپ برای خرید جزیره یخی

عروسی ای که داعش به ماتم تبدیل کرد

چرایی تکرار پروژه عبور از رئیس‌جمهور

درهای گشوده‌ آزادی به روی زنان

ونزوئلا و آمریکا، در مسیر مذاکره

سودجویی دلالان املاک از تهاتر خانه در ایران و ترکیه

پرسپولیس آرژانتینی، استقلال ایتالیایی

وداع با ریال؛ سلام بر پارسه

بازار انحصاری و حاشیه امن

این دعوای روحانیت نیست

رسانه لبنانی: ایران به چرخش ابوظبی چگونه می نگرد؟

آیا قیمت دلار افت بیشتری را ثبت خواهد کرد؟

تاکتیک تحقیر

روایت شاهد عینی از روز ترور لاجوردی

8 دلیل برای شکست پروژه ائتلاف دریایی

جنجال بر سر گرینلند

بسته پیشنهادی فرانسه

چرا دخالت دولت‌ها در بازار ارز نتیجه عکس داده است؟

سرمقاله کیهان/ یمن، نبرد سرنوشت در جنوب

سرمقاله شرق/ سرگردانی انتخابات آمریکا

سرمقاله اعتماد/ اعتقاد، نه اقتدار

سرمقاله ایران/ برایان هوک علیه تاریخ

سرمقاله دنیای اقتصاد/ پیشران‌های ارتقای سرمایه‌گذاری

سرمقاله جوان/ ‌اقتدار دفاعی را به حوزه اقتصاد تعمیم دهید

سرمقاله جمهوری اسلامی/ تحلیل سیاسی هفته

سرمقاله سیاست روز/ معنای احترام چیست؟

سرمقاله جام جم/ ابعاد چندوجهی توسعه ظرفیت پالایشی و پتروشیمی

حد مقاومت مالکان شکست

کیهان: اصلاح طلبان نظر "شمخانی" درباره برجام را سانسور کردند

سرمقاله خراسان/ برای بغداد ناگهان زود دیر می شود!

پرونده قضائی حراج 60 تن طلا کجاست؟

فهرست سنگین‌ترین ‌وثیقه‌های ایران

آیا نزاع پنهان آمریکا و چین بر سر ایران است؟