نسیم گیلان

آخرين مطالب

کفگیرهایم به ته دیگ خورده است فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام گیلان - آستارا - آخرین بازمانده از سازندگان ظروف چوبی آشپزخانه در آستارا می گوید: قاشق، چنگال، ملاقه و کفگیر چوبی به علت رواج استفاده از وسایل فلزی و پلاستیکی آن، از سفره ها کنار گذاشته شده و این رشته صنایع دستی در معرض زوال قرار گرفته است.
علی صوفی زاد اظهار داشت: گذشتگان ما در هنر ساخت ظروف چوبی آشپزخانه مهارت داشتند و این حرفه و صنعت را به عنوان شغل خود برگزیده ام اما به علت موانع توسعه آن و تغییر نگاه و سلیقه مردم، بازار کساد شده و از 11 شاگرد تربیت شده نزد من، فقط سه نفر با ایجاد کارگاه خانگی در این حرفه یاقی مانده اشت.
وی بیان کرد: ظروف چوبی آشپزخانه از نظر زیبایی، هنرهای دستی و حس نزدیکی به طبیعت، به انواع فلزی و پلاستیکی آن برتری دارد و همانگونه که مردم به علت عوارض داروهای شیمیایی، به درمان های طبیعی و گیاهی روی می آورند، گاهی توجه به ظروف چوبی افزایش می یابد اما تداوم این اقبال، به اطلاع رسانی و فرهنگ سازی نیاز دارد.
وی ادامه داد: در کارگاه خانگی خودم علاوه بر ابزار چوبی آشپزخانه انواع قلیان، گوشت کوب و گل و گیاه زینتی چوبی نیز تولید می کنم و ظروف آشپزخانه برای زیبایی، دوام و نفوذناپذیری در مقابل آب، با روغن زیتون جلا داده می شود و در این صنعت، حتی از کوجکترین قطعه چوب درختان شمشاد، افرا، راش، آزاد و گردو استفاده می شود.
صوفی زاد با بیان این که ماندگاری این حرفه در جامعه به پوشش بیمه، ایجاد محل های عرضه و نمایشگاه های دائمی و حمایت قاطع مسئولان امر نیازمند است افزود: برای چهار نفر شغل ایجاد کرده ام اما با وجود بهره مندی شاغلان غیرمرتبط از بیمه صنایع دستی، تاکنون به علت موانعی از پوشش بیمه خود و کارگرانم عاجز بوده ام و .
او ادامه داد: روز به روز گستره بازار تقاضای تولیدات من تنگ تر و مشتریانم به شهرستان های کرمانشاه، مراغه، اردبیل و آستارا محدود شده است و اگر دوره های آموزش رسمی و فراگیر این رشته برگزار نشود، ظرف چند سال آینده رو به انقراض و فراموشی خواهد گذاشت.
تولیدکننده ظروف چوبی آشپزخانه با اشاره به این که برگزاری جشنواره های بومی و سنتی با محوریت صنایع دستی در داخل کشور برای رونق بازار و حمایت از تولیدکنندگان آن ضروری است یاداور شد: بخش قابل توجهی از گل و گیاه چوبی و تزئینی ما همزمان با چند جشن و مناسبت ملی روسیه و جمهوری آذربایجان، از آستارا به آن کشورها صادر و فروخته شد .
** حمایت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
تدوین برنامه های توسعه کمی و کیفی صنایع دستی، صدور گواهینامه های مهارت، جلب مشارکت های دولتی و غیردولتی برای سرمایه گذاری، نظام مند کردن روش ها و آموزش ها و حمایت مالی و اداری از هنرمندان صنایع دستی از برنامه های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آستارا در این باره گفت: سازمان متبوع با ارائه تسهیلات بانکی مناسب از هنرمندان و کارآفرینان صنایع دستی حمایت می کند و چند تن از تولیدکنندگان در این شهرستان، هر کدام برای توسعه کار و کارگاه خود تا سقف 500 میلیون ریال تسهیلات بانکی دریافت کرده اند.
داریوش ملک زاده افزود: برای معرفی هنرمندان این رشته به بانک ها جهت دریافت وام محدودیتی وجود ندارد و به هر هنرمند فعال، تا سقف 500 میلیون ریال تسهیلات بانکی در نظر گرفته شده و آثار هنری آنها در بخشی از موزه اسناد تاریخی آستارا، در معرض دید عموم قرار گرفته است.
وی ادامه داد: عرضه صنایع دستی در غرفه های نمایشگاه دائمی در مسیر بازار ساحلی آستارا در دستور کار اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار دارد و در صورت همکاری هنرمندان در ایجاد آن، خرید و فروش تولیدات دستی با توجه به گردشگرپذیر بودن آستارا رونق خواهد گرفت.
** موضع فراکسیون فرش و صنایع دستی مجلس
فراکسیون فرش و صنایع دستی مجلس شورای اسلامی با هدف ارج گذاری بر خلاقیت های دستی، رفع دغدغه ها و حمایت از فعالان این عرصه از سال 1393 تشکیل شده است و نائب رئیس آن چند روز پیش، پرداخت یارانه دولتی به تولیدکنندگان صنایع دستی را با هدف کاهش قیمت تمام شده آن در بازار داخلی پیشنهاد داد.
شهرام کوسه غراوی گفته است صنایع دستی فرهنگ ایرانیان را معرفی می کند و تاکنون در معرفی و تبلیغات آن توفیق لازم به دست نیامده و برای تقویت قدرت خرید مردم از تولیدات دستی، به پرداخت یارانه برای تولید کنندگان آن نیاز است.
** صنایع دستی از منظر کالای ایرانی و اقتصاد مقاومتی
بر اساس اعلام سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، بیش از یک میلیون نفر در حوزه صنایع دستی کشور فعالیت می کنند و آفریده های آنها علاوه بر ارزش فرهنگی و هنری، جزو کالاها و تولیدات ارزشمند داخلی است و حمایت از تولیدکنندگان آن از حیث ارزش گذاری به اقتصاد ملی و مقاومتی اهمیت زیادی دارد.
نیازسنجی، بازاریابی و تولید انبوه صنایع دستی و خراطی برای ترویج رشته های در حال انقراض ضروری است و با تداوم این امر، میزان صادرات و ارزآوری محصولات آن نیز به عنوان یکی از کالاهای غیرنفتی، افزایش یافته و زمینه اشتغال قابل توجهی را ایجاد خواهد کرد.
** قابلیت گردشگرپذیری صنایع دستی
صنایع دستی علاوه بر جذابیت ها و ظرافت های هنری، تصویری از پیشینه فرهنگی و تاریخی هر دیار را به نمایش می گذارد و معرفی توانمندی های دستی مناطق گردشگری به مسافران در توسعه بوم گردی، علاقه مندی، ماندگاری و تصمیم های بعدی گردشگران برای تجدید سفر تاثیرگذار است.
ایجاد نمایشگاه های دائمی خلاقیت های دستی در ورودی شهرها، هم در ارائه الگو و ایده آفرینی و هم در رونق اقتصادی و ارزش افزوده آن موثر خواهد بود و این تاثیرگذاری در شهرهای مرزی به علت حضور گردشگران خارجی از اهمیت زیادی برخوردار است و به مقابله فرهنگی و هنری با خرده فرهنگ های نامناسب وارداتی و ترویج و صدور ارزش های فرهنگی و هنری سبب خواهد شد.
** ضرورت توسعه فروشگاه های مجازی
بی شک در عصر ارتباطات و فناوری اطلاعات، هیچ صنفی از حضور در فضای مجازی بی نیاز نیست و باید برای جلوگیری از انقراض صنایع دستی و احیا و ترویج آن از فرصت شبکه های اجتماعی استفاده شود و در این راستا با توجه به نیاز برخی هنرمندان و کارآفرینان به هدایت های فنی و زیرساخت های نرم افزاری و سخت افزاری، همراهی و همکاری مستمر مسئولان امر تاثیرگذار خواهد بود.
** نادیده شدن برخی رشته ها و خلا اطلاع رسانی
ایران عزیز ما هنرمندان خلاق و توانای صنایع دستی را در آغوش خود جای داده است اما خود و آثار آنها به نسبت شتاب فناوری و صنعت، در حاشیه قرار گرفته اند و زدودن غبار غربت و فشردن دست های خلاق هنرورزان و هنرآموزان این عرصه، شاید یکی از رسالت های اهالی رسانه باشد تا مسئولان امر را به گنجینه های در حال فنا متوجه کند.
برندسازی آثار، تکریم مفاخر و آموزش صنایع دستی می تواند از خطر حذف بسیاری از میراث فرهنگی ملموس کشور و عزلت گزیدن آنها در موزه ها جلوگیری کند.
شهرستان مرزی بندر آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان قرار دارد.


لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/43736/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

فراخوان مشمولان اعزامی پایه خدمتی اردیبهشت ماه سال 1403

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

غزل سعدی: عاشقانه یا عارفانه؟

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

اهمیت مدح و ثنای الهی در جلد هشتم «طعم شیرین خدا»

اولین دوره مسابقات اسب دوانی گیلان برگزار شد

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، اول اردیبهشت 1403

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

گلایه مردم از ساخت تقاطع های غیرهمسطح در رشت

سبز شدن باغ‌های گیلان با سوغات کاشف السلطنه

آتش گرفتن یک واحد آپارتمانی در شهر رشت

مهار آتش سوزی یک واحد آپارتمانی در شهر رشت

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

شب شعری با عنوان «وعده صادق» در شهرستان لاهیجان

راهپیمایی نمازگزاران درمحکومیت جنایات رژیم کودکش اسرائیل

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

پاکسازی محوطه پل تاریخی بلوردکان لنگرود

اراذل و اوباش آستارا دستگیر شدند

من پیر فنا بدم جوانم کردی

عکس/ اولین دوره مسابقات اسب‌دوانی گیلان برگزار شد

تو مثل منی برف...

گرامیداشت فرزندان گلکون کفن 2 شهرستان گیلان

دستگیری 6 نفر از مخلان نظم و امنیت در آستارا

دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار + فیلم

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

محبت کردنشون خیلی جالبه

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رونمایی از مجموعه شعر «پیراهن تو کنار پیراهن من» در صومعه‌سرا

پای «وعده صادق» روی نفس اسراییل/ امنیت خط قرمز ایرانی‌ها

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

عملیات وعده صادق همینه پوشالی رژیم جعلی و جنایتکار اسرائیل را در هم شکست

عملیات «وعده صادق» فرصت هیچ واکنشی را برای صهیونیست‌ها نگذاشت

عملیات «وعده صادق»فرصت هیچ واکنشی را برای صهیونیست‌ها باقی نگذاشت

خروش مردم لاهیجان در پی عملیات «وعده صادق»

راهپیمایی مردم لشت نشا در حمایت از عملیات «وعده صادق»

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

راهپیمایی ضد صهیونیستی مردم گیلان در حمایت از مردم غزه

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

راهپیمایی مردم گیلانی در حمایت از عملیات «وعده صادق»

انسداد 25 محور شریانی و غیرشریانی در نواحی جنوبی کشور

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

مسیر رویایی در اشکورات گیلان

تردد روان و بدون مداخلات جوی در محور‌های شمالی

درخشش آفتاب مطبوع بهاری در جای جای گیلان

آتش سوزی یک واحد مسکونی و یک واحد صنفی در بلوار لاکان رشت