نسیم گیلان

آخرين مطالب

کاهش صيد ماهيان استخواني، مرثيه خزر براي صيادان آستارايي اقتصادي

  بزرگنمايي:

گيلان انلاين- بنا به گفته کارشناسان شيلات آستارا در سال 94 شاهد کاهش 64 درصدي صيد ماهيان استخواني نسبت به سال 93 بوديم و در سال گذشته نيز اين ميزان کاهش نسبت به سال 94 به 35 درصد رسيد.
صيادان آستارايي از اوايل آذرماه سال گذشته به علت نامساعد بودن شرايط جوي، ايام زيادي را به دور از ساحل در خانه هاي خود سپري کرده و در اواخر اسفندماه دل به دريا زدند اما اغلب آنها در تورهاي خود رقص ماهيان را نديدند.
زبير قمريان از صيادان پيشکسوت و مديرعامل شرکت تعاوني صيادي موج گل آستارا گفت: کولاکي بودن و از همه مهم تر آلودگي آب دريا و برداشت بي رويه شن و ماسه باعث کاهش ميزان صيد ماهيان استخواني در طي ساليان اخير شده است.
وي افزود: در زمان هاي گذشته سنگلاخي بودن کف بسياري از رودخانه هاي آستارا شرايط مناسبي را براي تخم ريزي ماهيان فراهم مي کرد اما با افزايش برداشت غيرمجاز شن و ماسه از رودخانه هاي مهم اين شهرستان، بسترهاي مناسب براي تخم ريزي ماهيان در رودخانه ها از بين رفت.
وي اضافه کرد: اين عوامل به کاهش صيد ماهيان استخواني در شهرستان آستارا دامن زده و وضعيت معيشت صيادان را با مشکل مواجه کرده است.
قمريان با بيان اينکه از 48 صياد فعال در شرکت موج گل آستارا حدود 45 نفر آنها بالاي 60 سال دارند، اظهار کرد: در ساليان اخير کاهش صيد باعث کاهش درآمد صيادان شده و مشکلاتي را در پرداخت حق بيمه بازنشستگي آنها ايجاد کرده و با وجود رسيدن به سن بازنشستگي، همچنان به کار صيد مشغول هستند.
اصغر ماهبين رئيس هيات مديره شرکت تعاني صيادي موج گل آستارا نيز با اشاره به اينکه اين شرکت تعاوني از سال 78 در اين شهرستان فعال است، بيان کرد: روزانه به صورت ميانگين 30 کيلوگرم ماهي توسط صيادان شرکت موج گل آستارا به روش پره کشي صيد مي شود و اين ميزان ناچيز صيد، کاهش درآمد صيادان را در پي داشته است.
وي با اشاره به اينکه هر کيلوگرم ماهي سفيد استخواني به صورت ميانگين 150 هزار تا 200 هزار ريال در نوار ساحلي آستارا به فروش مي رسد، اضافه کرد: از متوليان امر انتظار داريم با حمايت از صيادان، باعث افزايش انگيزه آنان براي ادامه فعاليت شوند.
ماهبين با بيان اينکه کولاکي بودن دريا و تعطيلي بيش از يکصد روزه صيد به علت شرايط نامساعد جوي در سال گذشته از دلايل کاهش ميزان صيد ماهيان استخواني در آستارا بود، اظهار کرد: متاسفانه در فصل تخم ريزي ماهيان نيز ماهيگيران با استفاده از ابزار قلاب و ايجاد سد کلهام، ماهيان استخواني را در رودخانه ها صيد مي کنند.
محمدرضا روشني رئيس اداره حفاظت محيط زيست آستارا نيز با بيان اينکه محيط بانان يگان حفاظت اين اداره پايش هاي خود را از رودخانه هاي اين شهرستان آغاز کرده اند، گفت: در هفته اخير حدود 10 سد کلهام در رودخانه هاي آستارا تخريب و جمع آوري شده است.
وي ادامه داد: سد کلهام با چوب يا ني ساخته مي شود و در انتهاي آن قفسي تعبيه شده که صيادان غيرمجاز آن را در مسير بستر رودخانه قرار مي دهند و ماهي ها در زمان مهاجرت به بالادست در قفس گرفتار مي شوند.
وي افزود: عمليات پاکسازي رودخانه از سدهاي کلهام با حکم مقام قضايي و با مشارکت محيط زيست آستارا و ساير ارگان هاي ذيربط انجام مي شود.
وي از صيادان خواست که بطور جدي از اقدام به اين روش صيد خودداري کنند در غير اين صورت با متخلفان برابر قانون برخورد خواهد شد.
رئيس اداره شيلات آستارا نيز به ايرنا گفت: با وضعيت نامطلوبي که در رودخانه هاي اين شهرستان در فصل تخم ريزي ماهيان شاهد هستيم، تنها راهکار شيلات براي بازسازي ذخاير آبزيان انجام تکثير مصنوعي ماهيان در برخي از رودخانه هاست.
صادق خاصي پور با اشاره به اينکه سال گذشته چهار ميليون و 20 هزار قطعه بچه ماهي سفيد در رودخانه هاي آستاراچاي و چلوند آستارا رها شده، بيان کرد: اداره شيلات در شهرستان حدود چهار دهه است که اقدام به تکثير مصنوعي ماهيان استخواني مي کند ولي اين روش براي سال هاي آينده به علت نامناسب شدن وضعيت آب و بستر رودخانه ها جوابگوي نياز صيادان منطقه نخواهد بود.
وي بيان کرد: تکثير طبيعي ماهيان استخواني در فصل تخم ريزي مي تواند وضعيت نامطلوب ذخاير آبزيان خزر را ترميم کند ولي متاسفانه صيد ماهيان مولد قبل از تخم ريزي در رودخانه هاي آستارا ، سد بزرگي در مقابل اين چرخه طبيعي است.
خاصي پور يادآور شد: صيادان آستارايي سال گذشته 162 روز به علت کولاکي بودن دريا، آب و هواي سرد و به عمق دريا رفتن ماهي ها در دوران چله خشکي، صيد در درياي خزر را تعطيل کردند.
وي گفت: از 20 شهريور سال گذشته تا 25 فروردين ماه امسال، صيادان آستارايي با 75 بار پره کشي، هفت هزار و 115 کيلوگرم انواع ماهيان استخواني صيد کرده اند که اين ميزان صيد، نسبت به مدت مشابه سال 94، 35 درصد کاهش يافته است.
وي ادامه داد: از مجموع ماهيان استخواني صيد شده، 350 کيلوگرم از نوع سفيد، شش هزار و 137 کيلوگرم کفال و 628 کيلوگرم کپور و اردک ماهي بوده است.
به گفته خاصي پور صيد ماهيان استخواني در درياي خزر تا 31 فروردين ماه ادامه خواهد داشت.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/4628/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عاقبت تلخ ازدواج برای فرار از خانه پدری

مرگ جوان صومعه‌سرایی هنگام حرکات نمایشی با موتور

نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت، امروز

دنیای مد به روایت «حسنا و ملکه‌های رنگی»

زنان مو بِلوند و چشم آبی‌ای که در خدمت نسل طلایی آلمان بودند!

رقابت بیش از 11 هزار داوطلب گیلانی در 2 گروه آزمایشی

سروده علیرضا قزوه در استقبال از غزل رهبر معظم انقلاب

برگزاری 740 برنامه ویژه هفته عقیدتی سیاسی در گیلان

افزایش غیر منطقی تعرفه برق با شعار سال هم‌ خوانی ندارد

14 همت پروژه اقتصادی و عمرانی گیلان در سفر رئیس جمهور به بهره‌برداری می‌رسد

اردیبهشت گیلان بهاری و آفتابی

نمادی از فرهنگ پهلوانی در «پهلوان و فیل»

تشکیل یک استان جدید تصویب شد

توضیحات قوه قضاییه درباره حکم توماج صالحی

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت 10:30

قدردانی بانوان آستارایی از عوامل پلیس در اجرای طرح نور

رمان جدید اکبر والایی چاپ شد/«بر فراز کشتزار» در بازار نشر

آغاز ماراتن کنکور سراسری در گیلان

ائمه جمعه در حفظ اتحاد و همدلی بین مردم نقش مهمی دارند

افزایش تولیدات علمی و فرهنگی دانشگاه در راستای تحقق شعار سال

مرگ جوان صومعه سرایی هنگام حرکات نمایشی با موتور

کشف 2 تن شکر قاچاق در رودسر

ویدئو مهسا جاور به مناسبت صعود تیم دو نفره روئینگ زنان ایران

ساخت بیش از 50 واحد مسکونی در صومعه سرا

برنامه ریزی برای توزیع 15 هزار جعبه تخم نوغان در گیلان

دانش‌آموزان گیلانی همیار و سفیر نجات غریق می‌شوند

50 میلیارد تومان دیگر به حل مشکلات پسماند گیلان اختصاص یافت

دکلمه خوانی زیبا با صدای خسرو شکیبایی

صحبت های دادستان کل کشور درباره اجرای طرح نور

تکریم و سپاسگزاری استاندار و مدیرکل بنیاد مازندران از والدین معزز شهیدان والامقام سروی

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه زنده صبح عالی

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود

همت عشایر گیلان در جهش تولید با تولید انواع محصولات

تو که با عاشقان درد آشنایی

ربودن کودک 4 ساله از مقابل چشمان مادرش

خدایا زندگی رو زیر و رو کن

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

کشف 2تن شکر قاچاق در رودسر

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

تاثیر سفر‌های نوروزی در بازار مسکن شمال

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

بی احتیاطی جان راکب موتورسیکلت در صومعه سرا را گرفت

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، 6 اردیبهشت 1403

نکوداشت کاشف السلطنه فردا در لاهیجان

در حوزه ارائه خدمات الکترونیکی به رشتوندان اتفاقات خوبی صورت گرفته است/گام های موثر مدیریت شهری در ممیزی املاک

توقیف موتورسیکلت میلیاردی قاچاق در آستانه‌اشرفیه

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی