نسیم گیلان

آخرين مطالب

دستان نقاش طبيعت را در تنيان ببينيد فرهنگي

  بزرگنمايي:

گيلان انلاين- اسم روستاي من تنيان است با دشت‌هاي وسيع،‌ رودهايي جاري و آرام، کوه‌هايي سبز و جنگل‌هايي سبزتر. نه مي‌توانم و نه مي‌خواهم زيبايي‌هاي اين نقطه از گيلان زمين را توصيف کنم. بايد ببيني چه مي‌گويم.

آسمان اينجا هميشه آبي است و گاهي احساس مي‌کني ابرهاي نزديک به زمين به حياط خانه‌ات آمده‌اند تا دستانت را بگيرند و تو را به آسمان ببرند.

زيبايي‌هاي تنيان آنقدر شگفت‌انگيز و بهت‌آور است که هر زباني را به ذکر وا مي‌دارد. از پايين جاده که نگاه کني تابلويي را مي‌بيني که بر ديوار کوهستان ترسيم شده با نهايت دقت، نهايت زيبايي و نهايت شکوه.

تنيان محصور در کوهستان

محمد بهروزي دهيار تنيان با بيان اينکه تنيان در بخش ميرزاکوچک صومعه‌سرا قرار دارد و متشکل از 11روستا است،‌ اظهار کرد: فاصله منطقه تنيان تا مرکز صومعه‌سرا 33کيلومتر و تا گوراب‌زرميخ 12کيلومتر است.

وي با بيان اينکه تنيان در 9کيلومتري ماسال قرار دارد، افزود: تنيان از لحاظ جغرافيايي از سه طرف محصور کوهستان است. تنيان داراي طبيعتي بکر و دست‌نخورده است. وجود جنگل و رودخانه‌ها زيبايي اين منطقه را دو چندان کرده است.

بهروزي خاطرنشان کرد: تنيان 4هزار نفر جمعيت در قالب 1200خانوار و 200واحد تجاري دارد. اهالي تنيان به تالشي صحبت مي‌کنند. در ايام نوروز جمعيت اين منطقه به 6 هزار نفر افزايش پيدا مي‌کند.

وي با بيان اينکه اين منطقه داراي 400هکتار اراضي شاليزاري است، گفت: قالب مردم اين منطقه کشاورز و به دامداري مشغولند. برنج، آلوچه، شير، کره و پنير عمده محصولات اين منطقه است.

روستا، مقصد بسياري از گردشگران است

دهيار تنيان با بيان اينکه تنيان داراي توانمندي ويژ‌ه‌اي در بخش گردشگري است، تصريح کرد: ‌وجود جاذبه‌هاي طبيعي و زيبا نظير رودخانه، چشمه و غار اين منطقه را به يک منطقه ويژه گردشگري تبديل کرده که در طول سال پذيراي خيل عظيمي از گردشگران و مسافران به ويژه تعطيلات نوروز و تابستان است.

وي با بيان اينکه بسياري از روستاها بدليل طبيعت بکر و دست نخورده مقصد بسياري از گردشگران است،‌ افزود:‌ آب و هواي معتدل و جاذبه‌هاي طبيعي و ديدني اين منطقه توانسته گردشگران و مسافران بسياري را به خود جذب کند. جنگل‌هاي سرسبز تنيان يکي ديگر از شاخص‌ترين جاذبه گردشگري اين منطقه است.

بهروزي ادامه داد: بقعه متبرکه سيد علي اصغر و علي اکبر تنيان معروف به بقعه گرده‌کوه از جاذبه‌هاي مذهبي تنيان است که مسافران زيادي را به خود جلب مي‌کند .

وي با اشاره بر اينکه تنيان 9باب مسجد دارد که دو مسجد آن قدمت 170،180ساله دارد، يادآور شد:‌ تنيان داراي 6مدرسه و 4خانه بهداشت است.97درصد اهالي تنيان باسواد هستند.

تنيان، روستايي پاک و بدون زباله

بهروزي با بيان اينکه تنيان روستايي پاک و بدون زباله است و اين مهم با همکاري اهالي ميسر شده است، گفت:‌ زباله در تنيان به صورت 100درصدي تفکيک و جمع‌آوري مي‌شود. خوشبختانه با پيگيري‌هاي دهيار،‌ شوراهاي اسلامي منطقه و بخشدار بخش ميرزاکوچک يک دستگاه ماشين حمل زباله از استانداري گرفته شده است. روزانه علي‌رغم صعب‌العبور بودن و پراکندگي روستاها نسبت به جمع‌آوري زباله اقدام مي‌شود. هر هفته ميزان 8تن زباله از منطقه جمع‌آوري مي‌شود.

98درصد تنيان جزء اراضي ملي است

دهيار تنيان با بيان اينکه يکي از مشکلات اساسي که اهالي تنيان با آن درگير هستند منابع طبيعي است، ‌متذکر شد: 98درصد تنيان به اسم منابع طبيعي است و جزء اراضي ملي محسوب مي‌شود. عدم آگاهي، عدم دسترسي به روزنامه‌ و ابزار اطلاع‌رساني در سال‌هايي که بايد نسبت به اعلام مالکيت اراضي و املاک اقدام مي‌شد مردم غفلت کردند و طبق نقشه‌هاي هوايي، اراضي اين منطقه جزء اراضي ملي محسوب شده است. 

وي به عدم اجراي طرح هادي در تنيان اشاره کرد و گفت: عدم اجراي طرح هادي از دغدغه‌هاي اصلي اهالي تنيان است. اهالي اين منطقه خواستار ساخت و ساز در زمين آبا و اجدادي خود هستند. با توجه به عدم اجراي طرح هادي و موافقت با ساخت و سازها در تنيان مردم تمايل ندارند در اين منطقه بمانند. با اقدام اهالي و استعلام براي ساخت و سازها، اهالي متوجه ملي بودن اراضي مي‌شوند که نارضايتي را موجب مي‌شود.

بهروزي اضافه کرد: ‌با بازنگري‌‌هاي صورت گرفته، شوراي حفظ بيت‌المال معتقد است منطقه تنيان ييلاق‌نشين و نبايد در آن ساخت و ساز انجام مي‌گرفت.

وي افزود: اگر اهالي به صورت غيرقانوني نسبت به ساخت و ساز اقدام ‌کنند در زمان اخذ مجوز امکانات برق، آب و...دچار مشکل مي‌شوند. مهيا نبودن شرايط براي ساخت و سازها موجب مهاجرت و در نتيجه کاهش جمعيت در روستاها مي‌شود.

خواست اهالي تنيان اجراي طرح هادي است

دهيار تنيان با بيان اينکه روستاها از توانمندي و پتانسيل‌هاي بالايي برخوردارند که مي‌توان با بهره‌مندي از ظرفيت‌هاي موجود در روستاها مانع از مهاجرت شد،‌ خاطرنشان کرد: سند دار کردن و اجراي طرح هادي از درخواست‌هاي اهالي اين منطقه است.

وي با بيان اينکه يکي ديگر از مشکلات تنيان وجود شبکه آبرساني فرسوده، قديمي و چسبيده به جاده است، عنوان کرد: شبکه آبرساني تنيان ظرفيت 200خانوار را دارد اين در حاليست که اکنون هزار و 200خانوار و تعدادي واحد تجاري از آن بهره‌مند هستند. در فصل گرما اهالي منطقه با کمبود آب مواجه مي‌شوند به طوري که در سال‌هاي گذشته آبرساني به برخي از روستاها از طريق تانکر صورت مي‌گرفت.

بهروزي يادآور شد: براي رفع اين مشکل تعداد منابع‌ ذخيره‌سازي آۤب توسط مسئولين در حال افزايش است اما براي رفع کامل مشکل بايد فکري اساسي کرد.

وي با بيان اينکه اراضي کشاورزي تنيان در پشت کانال آبرسان قرار دارد،‌ گفت: آب مورد استفاده در کشاورزي اين منطقه سطحي و از چشمه است. بر اين اساس در فصل تابستان و با گرم شدن هوا سطح آب کاهش مي‌يابد و در نتيجه خشکسالي را موجب مي‌شود.

تنياني‌ها آنتن تلفن همراه ندارند

دهيار تنيان به احداث سدهاي لاستيکي، ‌ايجاد آب‌بندان‌ها و...براي رفع اين مشکل به عنوان راهکاري اشاره کرد و افزود: ضعف برق، نداشتن اينترنت و تلفن از ديگر مشکلات تنيان است.

وي با يادآوري اينکه اين منطقه تحت پوشش تلفن بي‌سيم WLL است، تصريح کرد: تلفن WLL قابليت اتصال به اينترنت را ندارد. از طرفي تعدد اپراتورها موجب شده اهالي عملاً از تلفن WLL  استفاده نکنند. اين در حاليست که بسياري از ساعات شبانه‌روز اپراتورهاي مختلف در تنيان از دسترس خارج مي‌شوند.

سرمايه‌گذاران تنيان در گير و دار اداري هستند

بهروزي با ابزار ناراحتي از عدم همکاري ادارات در جذب سرمايه‌گذار و تبديل تنيان به منطقه گردشگري تصريح کرد: جذب سرمايه‌گذار و ايجاد امکانات تفريحي و رفاهي چون سورتمه و تله‌کابين در تنيان همواره از اولويت‌هاي نماينده شهرستان در مجلس است. جذب گردشگر، گردش پول در منطقه و اشتغال‌زايي را در پي دارد.

وي به حضور و علاقه‌مندي سرمايه‌گذاران بخش خصوصي جهت سرمايه‌گذاري در منطقه و در مقابل، مخالفت‌هاي منابع‌طبيعي اشاره کرد و گفت: متاسفانه اين سرمايه‌گذاران در گير و دار اداري هستند. سرمايه‌گذاران ترجيح مي‌دهند به جاي درگير شدن با ادارات جاي ديگري سرمايه‌گذاري کنند. تنيان از طبيعت، جاذبه، سوغات و...نسبت به قلعه‌رودخان فومن و ماسوله هيچ کم ندارد. نياز است ادارات براي بهره‌مندي از پتانسيل‌هاي اين منطقه در چارچوب قانون همکاري کنند.

بهروزي با بيان اينکه اهالي تنيان جزء جمعيت بهره‌مند از نعمت گاز هستند، گفت: در ايام نوروز به خصوص در 13فروردين تعداد مسافران و گردشگران تنيان به 10هزار نفر مي‌رسد. با توجه به عدم وجود امکانات، مانايي مسافر در اين منطقه کم است. با تمهيدات انجام شده مسافرانِ علاقه‌مند تنها مي‌توانند در خانه‌هاي اجاره‌اي اهالي و يا اطراف بقعه متبرکه گرده‌کوه تنيان نسبت به نصب چادر اقدام کنند.

وي به احداث پارک ساحلي در تنيان و ايجاد سکوهايي براي استقرار مسافران اشاره و خاطرنشان کرد: نمد و جوراب پشمي، حلوا و شيريني محلي از سوغات اين منطقه است. متاسفانه در حال حاضر تعداد کمي از اهالي در اين زمينه در حال فعاليت هستند.

مسئولين به جد پيگير تعيين تکليف وضعيت نارنج‌پره تنيان هستند

دهيار تنيان در ادامه با اشاره به پديده رانش زمين در روستاي نارنج‌پره تنيان متذکر شد: روستاي نارنج‌پره تنيان در منطقه رانش زمين قرار دارد. رانش زمين يکي از بلاياي طبيعي است که اغلب در مناطق کوهستاني رخ مي‌دهد. اين مشکل در نارنج‌پره يک شبه قابل حل نمي‌باشد بلکه به تصميمات کارشناسي و اعتبارات ملي نياز دارد.

وي گفت: بارش باران،‌ آب‌هاي سطحي و زيرزميني از عوامل موثر سست شدن و رانش زمين در اين منطقه است.

بهروزي به بازديد و پيگيري‌هاي مستمر فرماندار و ديگر مسئولين صومعه‌سرا از روستاي نارنج‌پره تنيان اشاره کرد و افزود: بازديد اخير فرماندار صومعه‌سرا به همراه مسئولين دستگاه‌هاي خدماتي و زيرساختي از روستاي نارنج‌پره موجب دلگرمي و ايجاد آرامش در بين ساکنين اين روستا شده است.  

وي با بيان اينکه مسئولين شهرستان در خصوص تعيين تکليف وضعيت روستا به جد پيگير هستند، عنوان کرد:‌ 56خانوار اين روستا در محدوده رانش زمين قرار دارد. طي سال‌هاي گذشته به تعدادي از خانوارهاي اين روستا جهت انتقال به منطقه امن و تخليه منازل مسکوني خود وام بلاعوض داده شده است.

دهيار تنيان با بيان اينکه تنها 5خانوار منازل خود را تخليه کرده و به مکاني ديگر منتقل شده‌اند، گفت:‌ در بازديد اخير، بدستور فرماندار صومعه‌سرا نسبت به اجاره چند منزل و انتقال خانوارها اقدام شده است.

وي به شن‌ريزي و بهسازي راه‌هاي تخريب شده توسط اداره راه و انجام اقدامات اوليه ادارات برق و گاز اشاره کرد و تصريح کرد:‌ يکي از اقدامات مطلوب صورت گرفته نشستن پاي صحبت ساکنين روستا و آگاهي از نظراتشان بوده است.

بهروزي با بيان اينکه بيشتر خانوارها تمايل دارند در ازاي دريافت پول به صورت توافقي منازل مسکوني و اراضي خود را تحويل دهند، يادآور شد:‌ 4خانوار اصرار بر اين دارند که منازل خود را رها نمي‌کنند. طي روزهاي آتي بنا است جلسه‌اي در استان در خصوص تعيين تکليف وضعيت اين روستا برگزار شود.

دهيار تنيان در پايان با بيان اينکه امسال از اعتبارات دهياري نسبت به بيمه هزار واحد مسکوني در تنيان اقدام شده است، اظهار کرد: اين منازل در برابر حوادثي چون آتش‌سوزي،‌زلزله،‌ صاعقه و...بيمه شده‌اند؛چرا که حادثه هيچگاه خبر نمي‌کند.

صنعت گردشگري از منابع مهم درآمدي به شمار مي‌رود

در ادامه مهندس علي فتح‌اللهي فرماندار صومعه‌سرا با بيان اينکه امروز صنعت گردشگري در دنيا يکي از منابع مهم درآمدي محسوب مي‌شود و به آن توجه ويژه‌اي دارند، اظهار کرد: کشورهايي که داراي پتانسيل در اين حوزه مي‌باشند بخش عمده‌اي از درآمدهاي ناخالص ملي خود را در اين بخش سرمايه‌گذاري مي‌کنند.

وي با بيان اينکه خوشبختانه کشور ما جزء ده کشور دنيا است که از پتانسيل‌هاي فراواني در زمينه‌هاي مختلف برخوردار است، افزود: وجود پتانسيل‌هاي مختلف در کشور يک موهيت است و ما بايد از اين ظرفيت‌هاي خدادادي به بهترين شکل بهره ببريم.

 فتح‌اللهي به وجود تالاب به عنوان يک ظرفيت در صومعه‌سرا اشاره و خاطرنشان کرد: در بحث گردشگري شهرستان صومعه‌سرا از دو نعمت تالاب و جنگل‌ها برخوردار است که اين جنگل‌ها عموماً در گوراب‌زرميخ و به خصوص در منطقه تنيان قرار دارد که اگر از اين نعمت‌ها به درستي  استفاده نکنيم به نعمت تبديل مي شود. تمام تلاش و نگاهمان اين است که چگونه مي‌توانيم با رعايت مسائل زيست‌محيطي و حفظ اين شرايط علاوه بر حفظ تالاب، گردشگري را توسعه دهيم.

راه‌اندازي سورتمه و تله‌کابين در تنيان نياز به سرمايه‌گذار دارد

وي با بيان اينکه وجود اين پتانسيل‌ها در شهرستان براي ما حائز اهميت است، گفت: مي‌توانيم اولويت خود را در بحث اشتغال در زمينه گردشگري تعريف کنيم و از مسافراني که از صومعه‌سرا عبور مي‌کنند استفاده نماييم. با توجه به اينکه صومعه‌سرا در کريدور فومن، پونل، آستارا و...قرار دارد مسافران خود به خود به سمت شهرستان سوق پيدا مي‌کنند؛ اينکه چگونه بتوانيم مسافران را به سمت و سويي که بسترها را براي گردشگري و جذب مسافر فراهم کرده‌ايم سوق دهيم هنر ما است.

فرماندار صومعه‌سرا با بيان اينکه در تلاش براي بسترسازي در زمينه جذب گردشگر مي‌باشيم، تصريح کرد: ‌نماينده مردم صومعه‌سرا در مجلس همواره در تلاش براي جذب سرمايه‌گذار و پيگير طرح راه‌اندازي تله‌کابين و سورتمه در تنيان است. عملياتي شدن اين طرح‌ها به وضعيت توپوگرافي و جذب سرمايه‌گذار بستگي دارد.

زيرساخت‌هاي گردشگري در صومعه‌سرا فراهم است

وي با بيان اينکه زيرساخت‌هاي گردشگري در شهرستان فراهم است،‌ افزود: ‌زيرساخت‌ها را مي‌توان در چند بُعد تعريف کرد. بايد علاوه بر فراهم بودن امکاناتي چون آب، برق، ‌گاز، راه روستايي و آسفالت و...از ظرفيت‌هاي خدادادي چون طبيعت و جنگل برخوردار بود که خوشبختانه با عجين شدن اين دو، زيرساخت گردشگري در شهرستان وجود دارد.

فتح‌اللهي ادامه داد: نکته‌اي که حائز اهميت است ضوابط سخت‌گيرانه ادارات است که سرمايه‌گذارانِ حوزه گردشگري با آن مواجه مي‌شوند. در صورتي که بتوان شرايط را براي جذب سرمايه‌گذار مهيا کرد توسعه و ايجاد فضاي گردشگري براحتي امکانپذير مي‌شود.

وي با بيان اينکه با بهره‌مندي درست از فرصت‌هاي زيست‌محيطي و ميراث فرهنگيِ شهرستان مي‌توان در راستاي تقويت حوزه گردشگري و جذب مسافران گام برداشت، اضافه کرد:‌ حوزه گردشگري يکي از راهکارهاي تحقق شعار سال اقتصاد مقاومتي است که مي‌توان با فراهم‌سازي فضا زمينه تحقق آن را فراهم کرد.

فرهنگ و آداب و رسوم عاملي موثر در جذب گردشگر

فتح‌اللهي با بيان اينکه مبنا و اساس اقتصاد مقاومتي تکيه بر توان داخل است، متذکر شد: بدون شک رونق صنعت گردشگري براحتي مشکل بيکاري را رفع مي‌کند.

وي با بيان اينکه با توجه به برخورداري از ظرفيت‌ها و امکانات در حوزه گردشگري به خارج از کشور وابسته نمي‌باشيم، عنوان کرد: در حوزه گردشگري علاوه بر وجود جاذبه‌هاي فراوان، سنت‌ها و فرهنگ‌ها عاملي مهم در جذب گردشگران است.

فرماندار صومعه‌سرا با بيان اينکه در معرفي و شناساندن جاذبه‌هاي شهرستان تمامي دستگاه‌‌ها و مردم ايفاگر نقشي مهم مي‌باشند، ‌گفت: يکي از مهم‌ترين اقدامات در جذب گردشگر،‌ خوب معرفي کردن شهرستان از نظر پتانسيل و ظرفيت‌ها در حوزه گردشگري است. نوع رفتار،‌ پذيرايي و برخورد، ‌فرهنگ، آداب و رسوم، امکانات، فضا، امنيت اجتماعي و رواني از عواملي است که موجب مي‌شود گردشگران، صومعه‌سرا را به عنوان مقصدي براي گردشگري انتخاب کنند.

تکليف ساکنين نارنج‌پره به زودي مشخص مي‌شود

وي به پديده رانش زمين در روستاي نارنج‌پره تنيان اشاره کرد و افزود: روستاي نارنج‌پره تنيان به دليل شرايط جغرافيايي و توپوگرافي در منطقه سست‌بستر و رانشي قرار دارد که متاسفانه با توجه به وقوع رانش زمين در اين منطقه براي شماري از خانوارهاي اين روستا مشکلاتي بوجود آمده است.

فتح‌اللهي از برگزاري جلسه‌اي اختصاصي با معاون عمراني استاندار گيلان و تعدادي از مديران کل براي تعيين تکليف وضعيت ساکنين اين روستا طي روزهاي آتي خبر داد و گفت:‌ در اين جلسه راهکارها و نظرات ارائه و تصميمات کارشناسي اخذ خواهد شد.

وي با اشاره به واگذاري 5385 مترمربع زمين از سوي منابع طبيعي به بنياد مسکن و پيشنهاداتي براي انتقال ساکنين به مکاني امن خاطرنشان کرد: براي ساماندهي اهالي روستا راهکارهايي مدنظر است. يکي از راهکارهاي پيشنهادي براي رفع مشکل شناسايي 56 خانواري است که در پائين‌دست داراي زمين زراعي هستند.

فرماندار صومعه‌سرا اضافه کرد: يکي از پيشنهادات اين است خانوارهايي که نه علاقه‌مندِ انتقال به 5385 متر مربع زمين بنياد مسکن و نه داراي زمين زراعي در پائين‌دست هستند بايد با بررسي و نظرات کارشناسانه نسبت به خريد اراضي اين افراد اقدام شود. جهت ساماندهي، ساکنين مي‌توانند با دريافت پول به هر مکاني منتقل شوند.

فرماندار صومعه‌سرا در پايان متذکر شد: ساکنين منطقه نارنج‌پره در صورتي که به هيچ يک از راهکارها تمکين نکنند و خواهان ادامه سکونت در روستاي در معرض خطر رانش باشند بايد تعهد دهند که سکونت در منطقه با رضايت خودشان و در صورت بروز مشکل خود بايد پاسخگو و مسئول باشند

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/4664/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، 5 اردیبهشت 1403

احداث تقاطع‌های غیر همسطح رشت با سرعت در حال اجرا است

کامیون‌های حامل بار اضافه در مسیر خلخال - پونل توقیف شدند

جمع‌آوری و دستگیری 28 معتاد و خرده‌فروش موادمخدر در صومعه‌سرا

عملیات حفاری تونل گردنه الماس سرعت می‌گیرد

توقیف کامیون‌های مسیر خلخال - پونل

گیلانه، صبح بخیر گیلان وشهرما، 3 برنامه پرمخاطب رادیو گیلان

ای بیخبران چه جای خواب است مرا

چه کسی می داند...

جلوه‌های منحصر به‌فرد از سرزمین بهشتی گیلان (فیلم)

افتتاح 4 تقاطع غیر همسطح رشت تا پایان سال

چه چیز داری با خویشتن که دیدارت...

توزیع 60 بسته‌ معیشتی در رشت

برگزاری «مشق حماسه» در رشت

حضور سه مدیر گیلانی در مرکز پاسخگویی به سوالات مردمی

نبودی در دلم انگار طوفان شد، چه طوفانی!

«مواجهه‌ای نامتعارف با منطق هگل» در کتابفروشی‌ها

لزوم گره گشایی ترافیک شهری در رشت

شعرخوانی زیبا از باران نیکراه

4 روش درخشان برای تیز کردن چاقوهای کُند

رقابت در سنگر تیم ملی شدت گرفت (عکس)

پروژه‌های طرح میثاق رشت پیشرفت قابل قبولی دارد

کشف 700 کیلو گردو قاچاق در بازرسی از یک اتوبوس

الکترونیکی شدن نیمی از خدمات شهری در رشت

اعزام جامعه کارگری گیلان به دیدار با مقام معظم رهبری

سقف جدید برداشت از حساب های بانکی ابلاغ شد

کشف 60 میلیارد ریال نوشیدنی‌های قاچاق از یک انبار در رشت

داستان‌هایی از کریستین اندرسون با لهجه فارسی

مهار آتش در خودروی سواری

دستگیری معتادان و سوداگران مرگ در لنگرود

آسمانی شدن مادر شهید در رحیم آباد

کشف انبار نوشیدنی‌های قاچاق در رشت

برگزاری کنفرانس علمی ادواری «بازتوانی بیماری های عصبی – کمر درد»

ورود ناگهانی خودروی در حال سوختن به محوطه یک رستوران در رشت

مهار آتش‌ یک خودرو در خیابان معلم رشت

عرضه رمان ایرانی «باغ کَج» در بازار نشر

کتاب «قوانین و مقررات صادرات و واردات» منتشر شد

دیدار 46 کارگر استان گیلان با رهبر انقلاب

شاعرانه/ چه خوش است با خیال تو نهفته رازکردن

داستانک/ دوستت دارم

برگزاری دومین کنگره 8 هزار شهید گیلان با حرکت جهادی

پیشرفت فیزیکی 86 درصدی تصفیه خانه شرقی بندرانزلی

ضرورت ورود جدی مسئولان برای رفع اختلاف مالکیت ساکنان تالاب انزلی

ممنوعیت فروش امتیاز واحد‌های مسکونی طرح نهضت ملی مسکن

برگزاری نخستین المپیاد ملی هنر در گیلان

شعری فوق العاده زیبا از مولانا

به ظاهر دوست اما دشمنانند

این استان ها منتظر موج جدید بارش باران باشند

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 4 اردیبهشت 1403

دکتر قاضی‌زاده هاشمی: یادواره شهدا از جنس کار زینبی و رساندن پیام شهدا است