نسیم گیلان

آخرين مطالب

نشر در نشیب؛ ناشران از نقد جان مایه می گذارند فرهنگي

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - رشت - دیرزمانی است که گوته و حافظ بر کاغذ ابریشمین اشعار موزون نمی نویسند، معماری چاپ نوین شده و نشر، گذار در فراز و فرود را پیمود تا به امروز که در بروز مشکلاتی پیوسته و دامنه دار، روزگار فراز را می طلبد.
نشر ، یکی از اساسی ترین پایه های فرهنگ است و در پی بالارفتن قیمت ارز نشست ها و زمزمه ها چنین می نماید که روزگار بر نشر و ناشر خوش نمی گذرد و با افزایش بهای کاغذ و ملزومات چاپ، فضای گنگی در صنعت نشر گیلان نیز رخنه کرده است.
برآیند سخنان برخی صاحبان نشر گیلان چنین است که امانت داران میراث مکتوب تنها به دلیل اشتیاق شان ، از نقد جان خویش مایه می گذارند تا فروغ افروز فرهنگ سرزمین شان باشند و اگر تصمیمی جدی اتخاذ نشود، حوزه نشر بیش از همیشه گذار در فرود را تجربه خواهد کرد.
اکبر دهسرایی نویسنده و از برترین های ناشران گیلان، از وضعیت گنگ گرانی کاغذ، ملزومات چاپ و حمایت نشر گله مند است و می گوید: اگرچه سالهاست که حمایت های حوزه نشر بسیار کمرنگ شده و بیشتر ناشران قادر به ادامه راه نیستند، اما امروز با گران شدن غیرمنطقی کاغذ، فضای مبهمی بر صنعت (اگر بشود نامش را صنعت گذاشت) نشر استان حاکم شده و بسیاری از فعالان این حوزه در کسب و کارشان دچار تردید شده اند.
وی که سخن را با مزاح آغاز کرد، گفت: حال ناشران خوب است ، قلیان سراها و گیم نت ها خالیست و کتاب در صدر سبد خانوار ها پادشاهی می کند!
او بلافاصله لحنش را تغییر داد و لب به شکوه گشود و خواهان تصمیم جدی مسئولان در حوزه نشر شد و ادامه داد: روز به روز از تعداد ناشران کاسته می شود، مردم درگیر گذار روزهای سخت شده اند و کمتر دغدغه فرهنگ دارند، در این میان خریدهای حمایتی از سوی ارشاد و اداره های دولتی هم بسیار اندک شده است.
دهسرایی اضافه کرد: دو نسل ما در این صنعت فعال است و تنها به اشتیاق، در این حوزه مانده ام؛ قصد ناله کردن ندارم اما واقعا حال ناشران خوش نیست و فضای نشر نیازمند حمایت و نظارت جدی است.
چاپ و نشر، پیوند درونی اقوام را برقرار و در میان جوامع بشری ارتباط ایجاد کرد؛ اما امروز روزگار نشر و ناشر، خوش نمی گذرد و با افزایش بهای کاغذ و ملزومات چاپ، فضای گنگی در صنعت نشر گیلان نیز رخنه کرده است.
انسان بر مبنای شعور است که رشد می کند و آرام آرام انسان بودن می آموزد، درمی یابد که فقر گرسنگی نیست بلکه نداشتن است و این نداشتن پول نیست، طلا و غذا هم نیست بلکه فقر همان غباری است که بر کتاب های فروش نرفته یک کتاب فروشی می نشیند.
در گپ و گفتی کوتاه با نسل نو در می یابیم که کافی شاپ نشینی و فضای مجازی جذاب ترند و به حتم فروش کتاب های کمک آموزشی در نمایشگاه های کتاب گواه این موضوع است که مهندسی برای جذاب سازی و آموخته شدن نسل نو به کتاب صورت نگرفته است.
حمید بلوری مدیرعامل اتحادیه ناشران گیلان نیز ضمن تایید همه مشکلات بیان شده، گفت: فضای مطلوبی بر صنعت نشر استان حکمفرما نیست و در زمانیکه ناشران نیازمند حمایت بودند، گران شدن غیر منطقی کاغذ موجب افزایش نگرانی شده است.
وی  با بیان اینکه با بروز وضعیت یادشده در ارائه درخواست و راهکار مانده ایم، افزود: فرهنگ بدون حمایت دولت نمی تواند به ارتقاء ، رشد و توسعه دست یازد؛ متاسفانه ناشران به واسطان بین مولف و چاپخانه تبدیل شده اند چراکه سرمایه گذاری با ریسک همراه است و ناشران فاقد نقدینگی هستند و امروز افزایش غیرمنطقی کاغذ نیز بر این چرخ معلول افزوده شده است.
بلوری بیان کرد: حدود 44 ناشر فعال بر مبنای تعریف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان فعال هستند اما کمتر از تعداد انگشتان دست، ناشران فعال واقعی وجود دارند.
وی می گوید : فضای نشر از سال 92 تا امسال به ثباتی رسیده بود اما امروز بیش از هر چیز نیازمند نظارت است چراکه قیمت ها به دقیقه اعلام می شود و بر همین اساس کاغذ نمی فروشند.
به گفته بلوری ، کاغذ، مقوا، زینک و ... قیمت های چند برابر را تجربه می کنند؛ شرکت هایی که ارز دولتی برای کاغذ دریافت می کنند باید مورد نظارت باشند چراکه با ارز دولتی کاغذ وارد می کنند و با قیمت آزاد به ناشران می فروشند.
وی اضافه کرد: کاغذ جزو اقلام استراتژیک محسوب شده و بر همین اساس می بایست در نحوه عرضه آن نظارت صورت گیرد.
معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان نیز در این ارتباط بیان کرد: ناشران با مشکلات جدی روبه رو هستند اما اینکه خرید حمایتی انجام نمی شود، صحیح نیست بلکه خرید ها بر اساس معیارهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
حسین ابراهیمیان افزود: وضعیت گرانی کاغذ ، دامنگیر نشریات مکتوب هم شده و صاحبان نشریات نیز با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند.
وی اضافه کرد: مشکلات حوزه نشر در هیات وزیران مطرح شده و وزارتخانه قول داده هر چه سریع تر این موضوع را بررسی کند.
به هر رو ، در اثنای فرآیند گزارش نشر ، برآیند کلام ناشران استان چنین برآمد که ارباب حلقه های نشر حمایت است و اگر حمایت نباشد، حلقه های نشر بیش از پیش خواهد گسیخت و پر واضح تر آنکه اگر نگاه فرهنگی جامعه نسبت به کتاب و کتابخوانی ترقی نیابد، روز به روز بر غبار فقر افزوده خواهد شد و نیک پیداست که در جوامع امروزی دیگر فقر گرسنگی نیست، بلکه نداشتن است و این نداشتن پول نیست، طلا و غذا هم نیست، بلکه فقر همان گرد و خاکی است که بر کتاب های فروش نرفته یک کتاب فروشی می نشیند.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/46743/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مصوبات دور اول سفر رییس جمهور در حوزه بنیاد شهید ایلام به صورت 100 درصد اجرایی شد

شاهین خزر رودسر در گیرودار مشکلات مالی

برگزاری 31 عنوان برنامه ویژه هفته کارگری در گیلان

رفع اختلاف مالکیت ساکنان حاشیه تالاب بین المللی انزلی مستلزم ورود جدی مسئولان مربوطه

گیتی آذرپی درگذشت

افزایش 30 درصدی سفر گردشگران خارجی به گیلان

معدوم سازی 389 کیلوگرم فرآورده خام دامی غیر بهداشتی در آستارا

جایزه کتاب سال فراخوان داد

ماجرای دستگیری یک قاتل فراری در شوش

مرگ تلخ یک دانشجوی دندانپزشکی در رفسنجان

حرکت پر سر و صدای آمریکا علیه ایران

انتصاب مدیرکل توسعه منابع انسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران

نجات مرد 38 ساله آسیب دیده از ارتفاعات لیالستان

راه‌اندازی شعبه ویژه قضایی رسانه‌ها در گیلان

سخنان جالب دکتر کاکاوند در مورد شاعر مهستی گنجوی

لغو جایزه «انجمن قلم آمریکا» در پی تحریم نویسندگان

محاکمه دوباره کارگردان متهم به تجاوز

اطلاعیه مهم تامین اجتماعی درباره سن بازنشستگی

اتفاق خبرسازی که برای هنجارشکن‌ های اینستاگرام افتاد

سندروم «مسئله با پدر» در کمین دختران

ایثارگری‌های جبهه مقاومت ‌برای نسل جدید بازگو شود

جلوه‌های منحصر به‌فرد از سرزمین بهشتی گیلان + فیلم

عبور از اروند اوج شکوه رزمنده‌های گیلان در عملیات والفجر 8

ای مرغ سحر عشق ز پروانه بیاموز

لایروبی بیش از نیمی از انهار کشاورزی شهرستان رشت

اعزام اولین کاروان سفر عمره مفرده از گیلان

نمایش توان فنی و مهندسی ایران در سریلانکا

نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت 10

آدمی حسرت سرگردونه

شعرخوانی زیبا از دکتر کاکاوند

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با فرمانده تیپ 37 سپاه اردبیل دیدار کرد

سومین دیدار چهره به چهره سال 1403 مدیر کل بنیاد شهید خراسان رضوی با 60 تن از جامعه معزز ایثارگری

بارش‌های رگباری باران در گیلان

راه اندازی شعبه ویژه قضایی رسانه‌ها درگیلان

سازمان منطقه آزاد کیش پیگیر حقوق مودیان مالیاتی است

رویکردی متفاوت دربزرگترین گردهمایی بین المللی فعالان گردشگری درکیش/ پوستر نمایشگاه بین المللی گردشگری کیش رونمایی شد

دستگیری باند سرقت از کتابخانه‌ها!

چگونگی بازیچه‌شدن ذهن ما توسط منوی رستوران‌ها

صدور هشدار سطح نارنجی هواشناسی در گیلان

توصیه مهم اژه‌ ای به فراجا درباره حجاب

آغاز فرایند انتخاب واحد‌های نمونه صنعتی و معدنی استانی و ملی

لزوم بهره گیری از ظرفیت هنر دراجرای کنگره 8000 شهید گیلان

داستانک/مادر آلزایمری

لزوم استفاده از ظرفیت هنر در برگزاری کنگره 8000 شهید گیلان

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، 4 اردیبهشت 1403

5 مصدوم بر اثر برخورد خودرو با گاردریل در آزاد راه قزوین - رشت

استقرار هوای خنک تا چهارشنبه در گیلان

استقبال گردشگران خارجی از 5 شهر گیلان

مراسم روز جهانی زمین پاک در خانه محیط زیست آستارا

روند عادی تردد کامیون ها در آستارا