نسیم گیلان

آخرين مطالب

پرورش بلدرچین در گیلان نیاز به تسهیل قوانین دارد اقتصادي

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - لاهیجان- روستاییان گیلان از پرورش پرنده کوچک ولی پر فایده بلدرچین به صورت قانونی محرومند و برای فعالیت در زمینه پرورش آن نیازمند مجوز کشوری اند.
گیلان مستعدترین استان برای پرورش پرندگان و ماکیان در کشور محسوب می شود در حالی که از لحاظ مجوز همانند دیگر استان ها شرایط یکسان برای آن در نظر گفته شده است. در سال های اخیر پرورش این پرنده کوچک و پرفایده در بین بسیاری از خانواده های روستایی در واحدهای کوچک رونق گرفته است .
در حالی که توان پرورش بلدرچین در گیلان بیش از چند برابر تولید فعلی وجود دارد اما مردم روستایی گیلان از پرورش بلدرچین این پرنده کوچکی که از لحاظ پروتئین برتری آن نسبت به مرغ ثابت شده است و در سال می توان پنج تا شش دوره برای گوشت، آن را پرورش داد و شش ماه از سال از تخم آن بهره برداری کرد، محروم هستند.
بسیاری از کارشناسان و دست اندرکاران گیلان را به دلیل وجود تالاب ها ، جنگل ، مراتع و شرایط آب و هوایی زیستگاهی مناسب برای زیست و پرورش انواع طیور و پرنده می دانند که آن را نباید از لحاظ پرورش و نگهداری پرندگان در ردیف دیگر استان ها قرار داد و برای آن محدودیت ایجاد کرد.
اما در استان گیلان برای پرورش بلدرچین فقط بصورت صنعتی مجوز داده می شود و عدم صدور مجوز پرورش بلدرچین در واحدهای کوچک یکی از چالش های روستاییان استانی که بهترین شرایط در بین استان های کشور برای پرورش پرندگان و ماکیان دارد.
پرورش بلدرچین بصورت بسته و بدون چراگاه است و به شکل گله مادری ، جوجه کشی و پرورش گله گوشتی در ایران پرورش داده می شود .
پرورش دهندگان خرد روستایی گیلان می گویند: این پرنده در روستاهای گیلان برای مصارف گوشت و تخم آن پرورش داده می شود اما دامپزشکی صدور هرگونه مجوز را در این زمینه منع کرده است و دادن مجوزها به واحدهای بزرگ و صنعتی منحصر شده است.
یک تولید کننده بلدرچین در شهرستان لاهیجان می گوید:برغم استقبال جوانان و کشاورزان گیلانی به پرورش بلدرچین و تقاضا برای مصرف از فرآورده های آن طی چند سال اخیر افزایش یافته است اما اجازه مجوز در واحدهای کوچک به این روستاییان و علاقه مندان داده نمی شود.
محمد یوسفی پور افزود:عدم صدور مجوز برای واحدهای کوچک و مردمی موجب می شود که پرورش دهندگان این پرنده از تسهیلات بانکی محروم شوند در حالی که برخورداری از این تسهیلات می تواند به ایجاد اشتغال برای جوانان روستایی و به معیشت خانواده ها کمک کند.
وی خاطر نشان کرد: برای پرورش بلدرچین نیاز به تعاونی و تشکیل صنف است تا قیمت ها کنترل و مواد اولیه با ترخ مناسب برای پرورش دهندگان فراهم شود تا این حرفه نیز نظامند شده و از تشکیلات قانونی برخوردار شود.
وی یکی از مشکلات دیگر پرورش دهندگان بومی بلدرچین را وجود برند های غیر قانونی و فاقد مجوز در بازار دانست و اظهار داشت:مسیر قانونی و نظارت در عرضه تخم و فرآورده های بلدرچین در گیلان به علت نبود مجوز تولید وجود ندارد و سقف تولید آن مشخص نیست تا بتوان به اندازه کافی تولید و در بازار آن تعادل ایجاد کرد.
وی یادآورشد: دادن مجوز و حمایت از واحدهای تولید کننده می تواند در راستای افزایش تولید در اقتصاد مقاومتی قرار گیرد و به اقتصاد خانوارها کمک کند و به ایجاد شغل برای جوانان در روستاها بیانجامد.
وی ادامه داد: صدور مجوز برای واحدهای بزرگ در استان گیلان می تواند به واحدهای حداقل 10هزار قطعه ای کاهش یابد تا تولیدکنندگان بیشتری بتوانند در این عرصه وارد شوند.
وی که خود دارای واحد شش هزار قطعه ای پرورش بلدرچین است خاطرنشان ساخت: مجوز برای واحدهای کوچک می تواند به جوانان جویای اشتغال در شهرستان ها کمک کند.
علاوه بر تولید کنندگان ، بسیاری از کارشناسان طیور نیز منع مجوز پرورش در قالب واحدهای کوچک و پیچیدن نسخه یکسان برای همه استان ها را سیاست درستی نمی دانند و معتقدند برخی استان ها مانند گیلان شرایط بسیار مناسبی برای پرورش طیور از جمله بلندرچین دارند و نیازمند این است که دولت برای گیلان و مازندران شرایط استثنایی قایل شود و تجدید نظر در صدور مجوزها ضروری است.
کارشناس مسئول سایر ماکیان معاونت تولیدات دام سازمان جهادکشاورزی گیلان در این باره به ایرنا گفت: یکصد واحد کوچک پرورش بلدرچین بین هزار تا 10هزار قطعه ای در مجموع با تولید 380هزار قطعه در استان گیلان شناسایی شده است که توسط مردم پرورش داده می شوند بدون این که مجوزی از تشکیلات دولتی داشته و یا از تسهیلات بانکی برخوردار باشند.
مهدی وهابی افزود : با توجه به استقبال مردم از پرورش این پرنده در روستاهای گیلان ، آمار پرورش و نگهداری بلدرچین در این استان هر سال نسبت به سال قبل درحال افزایش است.
وی اظهارداشت :از سوی جهادکشاورزی استان گیلان پیشنهاد شده است به مزارع بین پنج تا 15هزارقطعه به صورت تفکیک گوشتی و تخم گذار مجوز داده شود تا روستاییان بتوانند علاوه بر برخورداری از تسهیلات دولتی بصورت مجاز به این کار ادامه دهند و به درآمد و اشتغال خانواده های روستایی کمک شود.
وی خاطرنشان کرد: سازمان جهادکشاورزی گیلان دنبال جلب شرکت های بزرگ پشتیبان پس از اخذ مجوز است تا این شرکت ها بتوانند محصولات تولیدی را از تولید کنندگان خرد و روستایی خریداری و امکانات و مواد غذایی را با قیمت مناسب به پرورش دهندگان عرضه نمایند.
وهابی یادآورشد :تلاش ها بر این است که این تولید در گیلان ضابطه مند شده و از نظر بسته بندی و تولید وضعیت خوب داشته باشد تا بتواند بصورت بهداشتی تولید و عرضه شود.
این کارشناس جهادکشاورزی گیلان گفت: تنها بصورت صنعتی و تولید در واحدهای بزرگ و صنعتی مجوز تولید بلدرچین در گیلان صادر می شود و در حال حاضر دو متقاضی برای احداث واحدهای بزرگ تولیدی 30هزار قطعه ای بلدرچین در این استان در حال احداث واحد صنعتی می باشند.
بلدرچین 50 روزه به سن تخم گذاری می رسد که بعضی ها حتی دو تخم هم می گذارند و رشد و بلوغ بسیار سریع آن از جمله مزیت های این پرنده کوچک است .
نوع نژادهایی بلدرچین که هم اکنون در ایران پرورش داده می شوند از نژاد ژاپنی و اسپانیایی هستند که گونه ژاپنی رواج بیشتری دارد و این پرنده در سال 250 تا 300 تخم می گذارند.
میزان مواد معدنی نظیر مس ، کبالت ،فسفر ، کلسیم ، آهن و ویتامین های a,B1,B2 و اسیدنیکوتینک بیش از تخم مرع گزارش شده است .
از نظر جنس 13گونه بلدرچین وجود دارد و بلدرچین تجاری امروزی در سال های 1910تا 1941از لاین های بلدرچین آواز خوان بوجود آمد و در همان زمان تولید تخم و گوشت آن آغاز شد و در ایران و گیلان نیز مردم به کیفیت گوشت و تخم آن پی برده و حضور گوشت و تخم این پرنده در سفره ایرانی ها نیز در سال های اخیر در حال افزایش است .
تخم بلدرچین قهوه ای رنگ و وزن آن حدود 10گرم است و میزان کلسترول در تخم بلدرچین حدود یازده و 96 میلیگرم در هر گرم زرده است که این میزان کمتر از تخم مرغ و بوقلمون است.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/46888/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عملیات وعده صادق همینه پوشالی رژیم جعلی و جنایتکار اسرائیل را در هم شکست

عملیات «وعده صادق» فرصت هیچ واکنشی را برای صهیونیست‌ها نگذاشت

عملیات «وعده صادق»فرصت هیچ واکنشی را برای صهیونیست‌ها باقی نگذاشت

خروش مردم لاهیجان در پی عملیات «وعده صادق»

راهپیمایی مردم لشت نشا در حمایت از عملیات «وعده صادق»

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

راهپیمایی ضد صهیونیستی مردم گیلان در حمایت از مردم غزه

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

راهپیمایی مردم گیلانی در حمایت از عملیات «وعده صادق»

انسداد 25 محور شریانی و غیرشریانی در نواحی جنوبی کشور

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

مسیر رویایی در اشکورات گیلان

تردد روان و بدون مداخلات جوی در محور‌های شمالی

درخشش آفتاب مطبوع بهاری در جای جای گیلان

آتش سوزی یک واحد مسکونی و یک واحد صنفی در بلوار لاکان رشت

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی این بار در شهرستان رودبار

«سربلند میدان» برای سومین بار به بازار نشر آمد

«رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

پیش بینی وزش باد جنوبی در گیلان/ دما افزایش می یابد

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

ورود «مهمان سرزده» به کتابفروشی‌ها/یک‌قصه تصویری برای کودکان

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

فرق انسان و سایر موجودات در نوع دوستی

2 مصدوم در حادثه رانندگی در محور قزوین - رشت

استقرار هوای صاف و آفتابی در گیلان

داستانک/ شنوایی کم

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، 31 فروردین 1403

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ناکامی قاچاقچی پوشاک در رودبار

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

با کودک مثل خودش صحبت کنید

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

ضرورت جذب نیروهای خبره در حوزه علمیه

شناسایی 3 تن کود شیمیایی قاچاق در رودسر

همایش پاکیاران و تفکیک زباله از مبدا در رشت

اعتبارات مناسبی در حوزه پسماند در نظر گرفته شده است