نسیم گیلان

آخرين مطالب

جهاددانشگاهی در زمینه‌های مزیتی گیلان نقش‌آفرینی کند فرهنگي

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان- کیوان محمدی با اشاره به تاسیس جهاددانشگاهی در 16 مرداد سال 1359، اظهار کرد: با توجه به وظایف فرهنگی جهاددانشگاهی از ابتدای تاسیس از جمله ترویج فرهنگ اسلامی، اسلامی ‌شدن دانشگاه‌ها، مقابله با غرب‌زدگی و نیز در نظر گرفتن مجموع عملکرد جهاددانشگاهی در طول عمر 38 ساله آن، می‌توان ادعا کرد که این نهاد در پشتیبانی وفادارانه از انقلاب اسلامی نقش موثری داشته است.

وی افزود: جهاددانشگاهی توانسته به عنوان یک نهاد انقلابی با فعالیت در پنج بخش «فرهنگی – هنری»، «فرهنگی – دینی»، «فرهنگی – ادبی»، «کتاب و کتابخوانی» و «فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی» با جریان‌سازی در بین دانشگاه‌ها، دانشجویان و اساتید، گفتمان اسلامی را در دانشگاه ها ایجاد نماید و با ارائه دستاوردهای انقلاب در عرصه نوآوری به جامعه و حرکت در جهت خودکفایی کشور، وفاداری به ارزش‌های انقلاب و پشتوانه مردمی را تقویت کند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان تصریح کرد: جهاددانشگاهی با توجه به توانمندی و ظرفیت‌های موجود خود در بخش‌های چهارگانه پژوهشی، آموزشی، فرهنگی و اشتغال و همچنین دارا بودن مراکز متعدد پژوهشی، آزمایشگاه، پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد، شرکت‌ها و موسسات تابعه مانند رویان، نقش بارزی را در رفع نیازهای کشور تاکنون ایفا کرده است.

این مقام مسئول یادآور شد: جهاددانشگاهی با انتشار مقالات، کتاب‌ها، مجلات علمی – پژوهشی متعدد، انجام تحقیقات متعدد و همچنین پژوره‌های متعدد صنعتی که به مرحله تولید رسیده است، مانند تکثیر و انجماد سلول‌های بنیادی جنینی، هواپیمای بدون سرنشین، فرستنده‌های رادیویی، نرم‌افزارهای نمایش و پردازش تصاویر پزشکی، گیت‌های ورودی سازمان‌ها و... گام‌های بسیار بزرگی هم در صنعت و هم فناوری اطلاعات برداشته است.

وی جهاددانشگاهی را نهادی منعطف دانست که خود را با نیازهای جامعه همراه و همگام نموده است و گفت: جهاددانشگاهی هم‌اکنون در تکمیل زنجیره دانشگاه و صنعت، گام‌های موثری برداشته و در راستای اقتصاد مقاومتی و در تبدیل دانش به ثروت موثر واقع شده است.

محمدی، با بیان اینکه جهاددانشگاهی تولیدات علمی دانشگاه‌ها را در قالب کالاها و خدمات به جامعه ارائه می‌دهد، تصریح کرد: این نهاد توانسته در شرایط تحریم با تکیه بر توانمندی‌های داخلی و ظرفیت‌های کشور به خودکفایی ایران کمک شایانی کند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان خاطرنشان کرد: جهاددانشگاهی استان گیلان با دارا بودن موسسات آموزش عالی و علمی – کاربردی در شهرهای مختلف استان و همچنین مراکز آموزش‌های تخصصی کوتاه مدت می‌تواند سهم بسزایی در تربیت نیروی انسانی متخصص و کارآمد به عنوان یکی از مزیت‌های استان داشته باشد.

وی ادامه داد: لازم است این مراکز به سمت آموزش های مهارتی اشتغال محور حرکت کنند و برای این منظور باید همکاری نزدیکی با دانشگاه‌ها و سازمان‌هایی مانند فنی و حرفه‌ای و کار و تعاون داشته باشند. همچنین مراکز مذکور به کیفی‌سازی آموزش‌های مهارتی بپردازند تا شرایط اجرای صحیح آموزش‌های عملی و کاربردی در محیط‌های کارگاهی فراهم شود.

محمدی اضافه کرد: برآیند این فعالیت‌ها پرورش نسلی با توانایی‌های مهارتی است که می‌تواند به گونه مستقیم وارد بازار کار شود و با سرمایه اندک خود و یا وام خود اشتغالی به ایجاد شغل و کارآفرینی بپردازد. از این لحاظ، جهاددانشگاهی استان کمک شایان توجهی به اقتصاد استان داشته است و می‌تواند نقش موثرتری را نیز اجرا کند.

وی با اشاره به مزیت های استان گیلان، گفت: گیلان از موقعیت ممتاز طبیعی، مجاروت با دریای خزر و برخورداری از تالاب‌های متعدد، همجواری با کشورهای سی.آی.اس، داشتن منطقه آزاد تجاری – صنعتی انزلی، قابلیت‌های زیست‌محیطی، قابلیت‌های توسعه کشاورزی با محصولات استراتژیک مانند برنج، چای، زیتون، ابریشم، خاویار، بادام زمینی و...، همچنین جاذبه‌های گردشگری طبیعی، تاریخی و فرهنگی برخوردار است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان، با بیان اینکه جهاددانشگاهی می‌تواند براساس ظرفیت‌های خود و استراتژی مشخص در همه زمینه‌های مزیتی مذکور نقش‌آفرینی کند، یادآور شد: این نهاد در زمینه افزایش بهره‌وری محصولات کشاورزی، افزایش ارزش افزوده، خودکفایی محصولات و افزیش اشتغال بخش کشاورزی و درآمد خانوارها می‌تواند گام‌های موثرتری بردارد.

این مقام مسئول، یکی از پروژه‌های جهاددانشگاهی استان گیلان در زمینه محصولات کشاورزی را پروژه طراحی تخصصی بسته‌بندی محصولات دانست که در قالب طراحی بسته بندی محصولاتی مانند روغن زیتون، چای و... انجام شده است و تصریح کرد: استفاده از نمادهای سنتی، تاریخی و بومی در ارائه محصولات می‌تواند سهم قابل توجهی در جذب خریدار و فروش محصولات کشاورزی داشته باشد.

وی ادامه داد: توجه به طرح‌های توسعه گردشگری در انواع مختلف دریایی، سلامت، طبیعی، فرهنگی، روستایی و... از مواردی است که جهاددانشگاهی می‌تواند با انعقاد قراردادهای منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی سهم شایانی در توسعه و پیشرفت استان ایفا کند.

محمدی، یکی از فعالیت‌های ارزشمند جهاددانشگاهی را همکاری با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان جهت برگزاری دوره‌های آموزشی در حوزه صنایع دستی و فعالیت از منظر فرهنگی در عرصه گردشگری دانست و افزود: جهاددانشگاهی با برخورداری از ظرفیت‌های ایسنا و ایسپا در این زمینه می‌تواند بسیار موفق عمل کند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان، یکی دیگر از محورها و مزیت‌های استانی که جهاددانشگاهی را انجام اقداماتی در زمینه تجاری‌سازی یافته‌های علمی در قالب همکاری با شرکت‌های دانش بنیان دانست و خاطرنشان کرد: جا دارد جهاددانشگاهی در این زمینه فعالیت بیشتری انجام دهد تا بتواند در تکمیل زنجیره علم به ثروت در استان گیلان موفق‌تر باشد.

محمدی، با اشاره به محیط‌ طبیعی منحصر به فرد استان گیلان، یادآور شد: شیوه کنونی مدیریت پسماند مبتنی بر انباشت انواع پسماند در لندفیل‌ها و همچنین عوارض ناشی از آن شامل آلودگی منابع آب و خاک از طریق وجود پسماند در بسترهای طبیعی و نیز خروج شیرابه‌ها از لندفیل‌ها به سمت عرصه‌های طبیعی و حتی انتقال آلودگی‌ها از منابع طبیعی به محصولات کشاورزی و گاها شیوع بیماری‌ها به ویژه در حوزه‌های پیرامونی دفع پسماند این ضرورت را ایجاد می کند که پژوهشکده محیط ‌زیست جهاددانشگاهی با توجه به ظرفیت‌های مطلوب خود از جمله برخورداری از گروه‌های پژوهشی مانند گروه محیط ‌زیست طبیعی، گروه مهندسی محیط ‌زیست و گروه فناوری پسماند و مرکز خدمات تخصصی مدیریت و بهسازی محیط‌ زیست، آزمایشگاه و همچنین تجارب پژوهشی و دستاوردهای علمی به این مسئله مهم استان توجه ویژه نماید و در سه حوزه زیر به صورت ویژه فعالیت کند.

وی پایش و ارزیابی آلودگی و اثرات ناشی از پسماند و پساب و اثرات آن بر استان و محیط طبیعی، معرفی روش‌های نوین کاهش، استفاده مجدد و بازیافت پسماند با رویکرد بومی و ویژه جوامع محلی و ارائه تکنولوژی‌های جدید برای استفاده بهینه از پسماندهای استان و تولید آن به کالاهای قابل فروش و دارای ارزش افزوده را از جمله مهمترین ماموریت های پژوهشکده محیط ‌زیست جهاددانشگاهی کشور در استان گیلان دانست.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/50848/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، 29 فروردین 1403

برق کدام مناطق شهرستان‌های گیلان فردا قطع می‌شود؟

توقیف شوتی‌ها در رودبار

از سرگیری پروازهای قطر به ایران

تصمیم غیرمنتطره گروسی برای سفر به تهرن

حضور ترامپ در دادگاه منهتن برای پرونده ای جنایی

قدرت و اقتدار نیروهای مسلح ایران امروز در اوج است

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام دهنوی

ویدیویی با ادعای درگیری گشت ارشاد با مردم در رشت!

گیلان خاستگاه متفکران و چهره‌های مهم هنر انقلاب اسلامی است

نظارت بر نانوایی‌های شفت تشدید شود

قطع گاز در رشت

قطعی برق در 5 شهرستان گیلان

مدیران ناکارآمد مصداق بارز خیانت به نظام و مردم هستند

تکمیل طرح‌های نیمه تمام راهسازی صومعه سرا مستلزم 300 میلیارد تومان اعتبار

بساط کشف حجاب کم کم جمع می‌شود

تاکید بر مردمی‌تر کردن مشارکت‌ها در اجرای طرح عفاف و حجاب

حادثه تلخی که برای 3 کارگر ایرانی افتاد

توقیف 600 سی‌سی قاچاق در لاهیجان

4 شهر استان کرمان دچار آبگرفتگی شدند

بارش باران و طغیان رودخانه 3 جاده را در جنوب کرمان مسدود کرد

مدارس شهرستانهای رودبارجنوب و فاریاب برای فردا تعطیل شد

پیروزی مس کرمان برابر شهرداری آستارا در لیگ یک فوتبال

مدارس شهرستانهای رودبارجنوب و فاریاب در جنوب کرمان برای فردا تعطیل شد

بارندگی شدید در کرمان / مدارس رودبار و فاریاب تعطیل شد

اجتماع مردم رودبار قصران در حمایت از حمله موشکی سپاه به اسرائیل

«محمد دوستار» سرپرست دانشگاه گیلان شد

21 سارق منزل طی دو روز در گیلان دستگیر شدند

آزاد راه قزوین به رشت گذرگاهی پرتردد، اما بدون امکانات + فیلم

ماندگاری هوای پایدار گیلان تا اوایل هفته پیش روی

آماده باش راهداران رودبار جنوب

955 واحد مسکن روستایی در گیلان افتتاح می شود

شناسایی مرغداری آلوده کننده تالاب انزلی با لاشه مرغ‌های تلف شده

محدودیت‌های ترافیکی به مناسبت روز ارتش در رشت اعمال می شود

برترین های رده سنی امید معرفی شدند

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

قطعی تلفن روستای سالکویه به لطف سارقان

محدودیت‌های ترافیکی 29 فروردین در رشت

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

رشد 184 درصدی عبور کالا از مرز آستارا

دوستار سرپرست دانشگاه گیلان شد

بازداشت باند خانوادگی سرقت در زنجان

این استان ها امروز منتظر بارش باران باشند

خبری تازه از عرضه شیرخشک در داروخانه ها

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 28 فروردین 1403

پیش بینی بورل از حمله اسرائیل به ایران

محدودیت‌های ترافیکی روز ارتش در رشت

افزایش 184 درصدی عبور کالا از پایانه مرزی آستارا در سال 1402

توقیف خودروهای شوتی با بیش از 23 میلیارد کالای قاچاق در رودبار