نسیم گیلان

آخرين مطالب

رئیس جهاددانشگاهی گیلان:

برای توسعه دریا محور باید تعریف درستی از توسعه پایدار داشته باشیم اجتماعي

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - رئیس جهاد دانشگاهی گیلان با تأکید بر اینکه در راستای توسعه دریا محور ابتدا باید تعریف درستی از توسعه پایدار داشته باشیم گفت: توسعه پایدار مفهومی است که از طریق پیوند بین ابعاد مختلف توسعه اقتصادی،فرهنگی، سیاسی و اجتماعی و توجه خاص به ملاحظات اکولوژیکی شکل گرفته است.
  دکتر فریبرز جمالزاد در همایش هم اندیشی فرصت ها و چالش های دریای خزر که امروز به مناسبت روز دریای خزر در موسسه تحقیقات بین المللی تاسماهیان دریای خزر برگزار شد با اشاره به اهمیت دریا در توسعه کشور گفت: 90 درصد تجارت دنیا از طریق حمل و نقل دریایی انجام می شود و تا سال 2006 حدود 89.9 درصد حجم و 70 درصد تجارت دنیا از طریق حمل و نقل دریایی بوده است.
وی با اشاره به تنوع آبزی پروری در دریای خزر اظهار کرد: برداشت 400 هزار تن آبزی در سال از دریای خزر قطعا نقش بسزایی در تامین غذای کشور دارد و ما نمی توانیم آن را نادیده بگیریم و باید در راستای حفظ و نگهداری این ذخایر گام برداریم.
جمالزاد با اشاره به توسعه دریا محور گفت: سهم تولید دریایی از کل تولید کشور یک درصد و سهم اشتغال فعالیت های دریایی کمتر از یک درصد است که این امر حکایت از آن دارد که تاکنون از ظرفیت‌های دریایی به درستی بهره نبرده‌ایم.
وی با اشاره به اینکه 70 درصد از مرزها خشکی و 30 درصد از مرزها دریایی است افزود: از 30 درصد مرزهای دریایی 93 درصد صادرات و واردات انجام می شود و این در حالیست که از 70 درصد مرزهای خشکی تنها 7 درصد صادرات و واردات صورت می گیرد که این موضوع جای بسی تامل دارد.
رئیس جهاددانشگاهی گیلان با اشاره به موقعیت جغرافیایی کشور ایران که در قلب شاهراه ارتباطی شرق و غرب جهان یعنی آسیا و اروپا قرار گرفته است و همچنین دارای سه دریای متفاوت خلیج فارس، عمان و خزر است ادامه داد: توسعه دریا محور می تواند مسیر جدیدی برای ایران ایجاد کند زیرا توجه به دریا در اقتصاد کشور با وجود دسترسی به آبهای آزاد در شمال و جنوب کشور بسیار ناچیز است.
وی با اشاره به خصوصیات دریای خزر گفت: دریای خزر بزرگ ترین پیکره آبهای داخلی جهان محسوب می شود و سطح آن حدود بیست و هفت متر پایین تر از دریای آزاد است و طول آن حدود هزار و 300 کیلومتر و عرض آن به طور متوسط 344 کیلومتر و همچنین مساحت دریای خزر حدوداً 378 هزار و 400 کیلومتر مربع و عمق متوسط آن حدود 180 متر است.
رئیس جهاد دانشگاهی گیلان اضافه کرد: بیش از 5 هزار و 300 کیلومتر از دریای خزر در قسمت کشورهای همسایه شمالی و هزار کیلومتر خط ساحلی آن در ایران قرار گرفته است و خط ساحلی مستقیم دریای خزر بالغ بر 740 کیلومتر است.
وی با بیان اینکه 130 رودخانه به دریای خزر می ریزند که بزرگترین آنها عبارتند از ولگا،اورال ،کورا اترک، سفیدرود، سولاک،سمور و گرگانرود است خاطرنشان کرد: مجموعه حوزه آبریز کاسپین 5.3 میلیون کیلومتر مربع و آب ورودی سالیانه به دریای کاسپین حدود 30 کیلومتر مکعب است که تنها 8 درصد از آن از حوزه آبریز واقع در ایران است.
جمالزاد با اشاره به وضعیت محیط زیست دریای خزر اظهار کرد: روسیه 75 درصد سهم آلودگی دریای خزر را بر عهده دارد و ایران با 13 درصد سهم در مقام دوم و قزاقستان بدون آلاینده در رده آخر قرار گرفته است و در زمینه آلودگی نفتی نیز کشور آذربایجان به علت قدیمی بودن تکنولوژی استخراج نفت بیشترین سهم را به خود اختصاص داده که در این میان جریان آب این آلودگی ها را به سواحل ایران انتقال می‌دهد و همین امر سبب شده تا تنوع زیستی این حوزه با کاهش چشمگیر ذخایر گونه‌های ماهیان خاویاری، آزاد و فوک خزری و .... مواجه شود.
جمالزاد با تأکید بر اینکه در راستای توسعه پایدار دریا ابتدا باید تعریف درستی از توسعه پایدار داشته باشیم گفت: توسعه پایدار مفهومی است که از طریق پیوند بین ابعاد مختلف توسعه اقتصادی،فرهنگی، سیاسی و اجتماعی و توجه خاص به ملاحظات اکولوژیکی شکل گرفته است. در واقع توسعه پایدار دارای رویکردی جامع طبیعت گرا و انسان مدار و در بردارنده مفاهیم ارزشمندی در زمینه ی ارتقا و بهبود سلامت انسان ها و نظام های اکولوژیکی در بلندمدت و تامین نیازهای بشری بدون از بین بردن توانایی نسل آینده است و رسیدن به پویایی اقتصادی، محیط زیست قابل زندگی، برابری اجتماعی، از ابعاد مهم توسعه پایدار به شمار می رود.
وی به محورهای اصلی توسعه پایدار اشاره و اضافه کرد: توسعه پایدار بر روی محور دوگانه مردم و اکوسیستم تاکید دارد و بنابراین باید به موضوع اساسی بهبود بخشی کیفیت زندگی انسان و حفظ قابلیت زیست و تنوع کره زمین توجه داشته باشد.
این پژوهشگر محیط زیست همچنین اظهار کرد: مدیریت یکپارچه سواحل به دنبال سازگار کردن فعالیت های ناحیه ساحلی با یکدیگر است و رویکرد بهره برداری پایدار در این مدیریت در جستجوی سازگاری فعالیت های منطقه ساحلی با توان های محیطی است و اجرای مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی برمبنای شناخت مشکل، تعیین هدف، برنامه ریزی و سیاستگذاری ها است.
رئیس جهاد دانشگاهی گیلان به توسعه پایدار به روش DPSIR تاکید کرد و گفت: DPSIR مجموعه ای از شاخص ها را تولید و چارچوبی برای استفاده گسترده در زمینه‌ی توسعه پایدار را فراهم می کند این مدل با نیروی محرکه آغاز می‌شود و از طریق فشارها بر وضعیت و تاثیرات و اکوسیستم‌ها سلامت انسان و عملکرد و در نهایت منجر پاسخ می‌شود و از آنجایی که روش DPSIR می تواند فاکتورهای فراوانی را بررسی کند، بعنوان بهترین و مناسبترین روش محسوب می شود.
جمالزاد خاطرنشان کرد: بر این اساس نتیجه می گیریم DPSIR پویا و بین رشته ای بوده و این چارچوب زمینه ای را فراهم می کند تا انواع شاخصهای متفاوت با یکدیگر ترکیب شوند. مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی ( ICZM ) گامی بسوی توسعه پایدار است و جبران ضعف محدود کننده ICZM براساس دینامیک های طبیعی و ایجاد افزایش قدرت تصمیم گیری بر اساس بکارگیری تکنیک های بکارگرفته شده امکان پذیر خواهد بود.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/52168/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

راهپیمایی ضد صهیونیستی مردم گیلان در حمایت از مردم غزه

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

راهپیمایی مردم گیلانی در حمایت از عملیات «وعده صادق»

انسداد 25 محور شریانی و غیرشریانی در نواحی جنوبی کشور

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

مسیر رویایی در اشکورات گیلان

تردد روان و بدون مداخلات جوی در محور‌های شمالی

درخشش آفتاب مطبوع بهاری در جای جای گیلان

آتش سوزی یک واحد مسکونی و یک واحد صنفی در بلوار لاکان رشت

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی این بار در شهرستان رودبار

«سربلند میدان» برای سومین بار به بازار نشر آمد

«رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

پیش بینی وزش باد جنوبی در گیلان/ دما افزایش می یابد

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

ورود «مهمان سرزده» به کتابفروشی‌ها/یک‌قصه تصویری برای کودکان

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

فرق انسان و سایر موجودات در نوع دوستی

2 مصدوم در حادثه رانندگی در محور قزوین - رشت

استقرار هوای صاف و آفتابی در گیلان

داستانک/ شنوایی کم

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، 31 فروردین 1403

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ناکامی قاچاقچی پوشاک در رودبار

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

با کودک مثل خودش صحبت کنید

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

ضرورت جذب نیروهای خبره در حوزه علمیه

شناسایی 3 تن کود شیمیایی قاچاق در رودسر

همایش پاکیاران و تفکیک زباله از مبدا در رشت

اعتبارات مناسبی در حوزه پسماند در نظر گرفته شده است

این شعر زیبا از دختر شیرین زبان را از دست ندهید

ایرانی‌ترین غیرایرانی

اجلاسیه مدیران و معاونان آموزش حوزه‌های علمیه گیلان

لزوم هوشیاری در برابر جنگ رسانه / جوانان را با قهرمانان دینی وملی آشنا کنید

پلنگ ایرانی در قاب دوربین‌های تله ای رودبار