نسیم گیلان

آخرين مطالب

استرس، موجب اختلال در سلامت روانی خانواده می‌شود اجتماعي

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - رئیس مرکز روانى جامع توانبخشى فجر آرامش با بیان اینکه استرس، موجب اختلال در سلامت روانی خانواده می‌شود، گفت: نتیجه استرس برای اشخاص، خانواده‌ها، جامعه و سازمان‌هایی که دچار استرس سازمانی هستند، بسیار زیان آور است.
به گزارش ایسنا - منطقه گیلان، «استرس» نوعی حالت درونی انسان است که می‌تواند زمینه ساز بیماری‌های گوناگونی باشد و می‌تواند جامعه را تحت تأثیر قرار دهد و شما نمی‌توانید عواقب و اثرات آن را نادیده بگیرید؛ همه ما گاهی اوقات استرس را تجربه کرده‌ایم. استرس مفید می‌تواند به بعضی از ما کمک کند تا قهرمان المپیک شویم، اما استرس مضر بعضی افراد را به سوی یأس و ناامیدی می‌کشاند. این حالت چنان نیرو و قدرتی دارد که باید همیشه با دقت کنترل شود.
هرگونه اختلال که موجب بر هم زدن سلامت روانی و آرامش جسمی افراد شود، استرس نام دارد و این اختلال زمانی رخ می‌دهد که بدن باید کارهایی بیش از حد توانایی خود انجام دهد. نتیجه استرس برای اشخاص، خانواده‌ها، جامعه و سازمان‌هایی که دچار استرس سازمانی هستند، بسیار زیان آور است.
دکتر رضا بهشتی، رئیس مرکز روانى جامع توانبخشى فجر آرامش در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: هرگونه اختلال که سلامت روانی و آرامش جسمی افراد را بر هم بزند استرس نام دارد و این اختلال زمانی رخ می‌دهد که بدن باید کارهایی بیش از حد توانایی خود انجام دهد. نتیجه استرس برای اشخاص، خانواده‌ها، جامعه و سازمان‌هایی که دچار استرس سازمانی هستند، بسیار زیان آور است .
سالانه مبالغ زیادی صرف هزینه‌های ناشی از عواقب استرس محیط کار می‌شود
وی با اشاره به تاثیر استرس بر جامعه، افزود: خسارات اجتماعی ناشی از استرس تاکنون بسیار بالا بوده، به طوری که همچنان سیر صعودی خود را طی می‌کند. جامعه، هزینه‌های خدمات اجتماعی (همچون ارائه خدمات پزشکی برای افرادی که در اثر استرس شدید دچار بیماری می‌شوند، حقوق بازنشستگی زود هنگام برای افرادی که به علت بیماری‌های ناشی از استرس شدید از کار افتاده‌اند و هزینه‌های معلولیت ناشی از حوادث که به علت استرس بالا به وجود آمده اند مانند تصادفات) را متحمل می‌شود؛ علاوه بر آن استرس اغلب مردم را تند مزاج می‌کند و این امر روی کیفیت کلی زندگی افراد تأثیر می‌گذارد.
بهشتی در خصوص تأثیر استرس بر محیط کار، گفت: سالانه مبالغ زیادی صرف هزینه‌های ناشی از عواقب استرس محیط کار می‌شود که می‌توان به کارگریزی (غیبت از کار) و کاهش میزان عملکرد افراد اشاره کرد که در محل کار خود تنها حضور جسمی دارند. لذا هر چیزی که بتواند از تأثیرات مخرب استرس بکاهد، کارگران را شادتر و شرکت‌ها را ثروتمندتر می‌کند.
وی با بیان اینکه استرس می‌تواند روی تمام بدن بخصوص روی سیستم قلبی و تنفسی تاثیر مخرب بگذارد، گفت: استرس بلند مدت، یکی از شایع‌ترین علل بیماری‌هایی مانند فشار خون بالا و سایر بیماری‌های قلبی، شناخته شده است.
رئیس مطب پزشکی امام صادق(ع) رشت تصریح کرد: امروزه اعتقاد بر این است که استرس بلندمدت می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های روحی – روانی را افزایش دهد و همچنین تغییرات رفتاری که به واسطه استرس ایجاد می‌شوند با کاهش میزان مشخص سلامت جسمی ارتباط دارند که از جمله این تغییرات افزایش و زیاده روی در مصرف مواد مخدر است.
استفاده از آرام بخش‌ها، درمان واقعی استرس نیست
این پزشک متخصص ادامه داد: وقتی تحت تأثیر استرس بسیار بالا قرار داریم، خطر وابستگی به مواد مخدر بسیار بالا می‌رود که این امر باعث اختلال در روابط شخصی فرد می‌شود، به گونه‌ای که رفتار شخص در منزل و محیط کار بسیار پرتنش و استرس زا خواهد شد. داروهای مجاز همچون آرام بخش‌ها اگرچه در کوتاه مدت باعث از بین بردن علائم نگرانی می‌شود اما مصرف مداوم آن اعتیاد آور است و تأثیرات جانبی مثل عدم تمرکز، هماهنگی ضعیف دستگاه‌های بدن و حتی گیجی را به همراه دارد.
بهشتی با تاکید بر اینکه استفاده از آرام بخش‌ها، درمان واقعی استرس نیست، گفت: زندگی بدون استرس امکان پذیر نیست لذا مهم این است که با اتخاذ شیوه‌های مناسب، میزان استرس را به حداقل برسانید.
وی با بیان اینکه استرس، موجب اختلال در سلامت روانی خانواده می‌شود، خاطرنشان کرد: آمار بالای طلاق در جوامع غربی بیشتر به علت میزان استرس بالا در محیط کار است. بخصوص مکان‌هایی که دو همکار تمام وقت با یکدیگر مشغول کار هستند، چنانچه کار بسیار مشکل باشد یا موقعیت شغلی فرد در خطر باشد، تمام انرژی او صرف مقابله با استرس محیط کار می‌شود و دیگر انرژی مثبتی برای خانواده و دوستان باقی نمی‌ماند. چنانچه فرد شاغل دارای فرزند باشد، استرس می‌تواند باعث ایجاد تضاد بین نگهداری کودکان و حفظ شغل شود زیرا نگهداری کودک مستلزم صبر، حوصله و بردباری والدین است، در حالی که والدین، انرژی مثبت خود را در محیط کار از دست داده‌اند؛ همین امر موجب استرس مضاعف والدین خواهد شد به گونه‌ای که گاه به تصمیم‌های غلط مانند جدایی از یکدیگر، جدا کردن کودک از خود و... روی می‌آورند.
رئیس مرکز روانى جامع توانبخشى فجر آرامش دکتر بهشتی در خصوص ارتباط استرس و عدم سلامت روانی گفت: بروز اختلالات روانی همچون اضطراب و وسواس، با تجمع بلند مدت استرس افزایش می‌یابد و نگرانی‌ها می‌تواند به حدی برسد که با علائم ظاهری مانند ترس و احساس درد جسمی بروز کند که ممکن است با حمله قلبی اشتباه گرفته شود.
وی بیان کرد: افرادی که تحت استرس بلندمدت هستند بیشتر در معرض ترس‌های بی دلیل، تغییرات مزاجی و اضطراب می‌باشند، حتی ممکن است یأس و ناامیدی، عصبانیت و تندمزاجی را نیز تجربه کنند.
تاثیرات مخرب استرس روی تصمیم گیری افراد
رئیس مطب پزشکی امام صادق(ع) با بیان اینکه افرادی که دچار استرس هستند، برای رهایی از استرس به رفتارهای مخرب روی می‌آورند که این رفتارها برای آنها، همکاران و جامعه بسیار گران تمام می‌شود، گفت: این افراد دچار عدم تعادل رفتاری و آشفتگی فکری می‌شوند که باعث کاهش اعتماد به نفس می‌شود و در نتیجه آن، مشکلات روحی جدی‌تری از جمله یأس ایجاد می‌کند.
وی با اشاره به تاثیرات مخرب استرس روی تصمیم گیری افراد، افزود: افرادی که تحت استرس هستند، به سرعت توانایی خود را برای اتخاذ تصمیم درست از دست می‌دهند، بخصوص زمانی که اعتماد به نفس خود را از دست داده باشند. استرس روی سلامت فردی، خانواده، شغل و سایر جوانب زندگی انسان تأثیر می‌گذارد. افرادی که از استرس مزمن (مداوم و طولانی) رنج می‌برند ممکن است با علائم جسمی این بیماری مواجه نشوند، بلکه تأثیرات جانبی استرس در آنها بروز کند. تصمیمات غلطی که در محیط کار و خانه گرفته می‌شود، ممکن است به حادثه، دعوا، ضرر مالی یا حتی از دست دادن شغل منجر شود.
بهشتی با تاکید بر اینکه افراد توجه کنند که استرس می‌تواند کشنده باشد در همین راستا ژاپنی‌ها به طور رسمی یک حالت مشخص به نام «کاراشی» دارند که به معنی «مرگ از کار زیاد» است، دارند، گفت: استرس مزمن نباید نشانه ضعف شخصیتی فرد به حساب آید. استرس قابل انتقال است، زندگی و کار با افرادی که دچار استرس هستند بسیار تنش زا است؛ استرس بر اثر عواملی چون فشار بالای زندگی، محدودیت‌های شدید، عدم حمایت خانواده و همکاران ایجاد می‌شود .
وی تاکید کرد: خسارات اجتماعی ناشی از استرس بسیار بالا است و در صورتی که همچنان سیر صعودی خود را طی کند، بار هزینه‌های خدمات اجتماعی از جمله ارائه خدمات پزشکی برای افرادی که در اثر استرس شدید دچار بیماری می‌شوند، حقوق بازنشستگی زود هنگام برای افرادی که به علت بیماری‌های ناشی از استرس شدید از کار افتاده‌اند و هزینه‌های معلولیت ناشی از حوادث که به علت استرس بالا به وجود آمده‌اند، مانند تصادفات بر جامعه تحمیل می‌شود.
استرس بلند مدت، یکی از شایع‌ترین علل بیماری فشار خون و سایر بیماری‌های قلبی است
بهشتی با بیان اینکه استرس اغلب مردم را تند مزاج می‌کند و این امر بر روی کیفیت کلی زندگی افراد تأثیر می‌گذارد، گفت: سالانه مبالغ زیادی صرف هزینه‌های ناشی از عواقب استرس محیط کار می‌شود که می‌توان به کارگریزی و کاهش میزان عملکرد افراد اشاره کرد. به هرحال هر عملی که بتواند از تأثیرات مخرب استرس در جامعه بکاهد، جامعه‌ای سالم‌تر و شادتر را به دنبال دارد که در زمینه‌های پیشرفت آن جامعه نقش چشمگیری دارد.
رئیس مرکز روانی جامع توانبخشى فجر آرامش بیان کرد: استرس بلند مدت، یکی از شایع‌ترین علل بیماری فشار خون و سایر بیماری‌های قلبی است، امروزه اعتقاد بر این است که استرس بلند مدت می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های روحی و روانی را افزایش دهد و همچنین تغییرات رفتاری که به واسطه آن ایجاد می‌شوند با کاهش میزان مشخص سلامت جسمی ارتباط دارد که از جمله این تغییرات افزایش و زیاده‌روی در مصرف مواد مخدر است.
وی با بیان اینکه کورتیزول یکی از هورمون‌های بدن است که توسط غده آدرنال یا فوق کلیه ترشح می‌شود، گفت: ترشح کورتیزول در جریان واکنش بدن به استرس، در سطح بالایی صورت می‌گیرد و نیز به دلیل آن که کورتیزول مسئول چند تغییر مربوط به استرس در بدن است به آن، هورمون استرس گفته می‌شود.
بهشتی یادآور شد: تحقیقات محققان بیانگر آن است که میزان بالای کورتیزول یا هورمون استرس بر مرگ در اثر بروز عوارض قلبی تاثیرگذار است؛ چرا که کورتیزول به منظور کمک به بدن برای رفع استرس و بازیابی ثبات بدنی ترشح می‌شود، اما میزان بالای این هورمون با بروز عوارض قلبی و عروقی از جمله سندروم متابولیک که از علل آن چاقی و فشار خون بالا است، مرتبط می‌شود. همچنین این هورمون خطر تصلب شرایین را نیز به شدت افزایش می‌دهد. وجود سطح بالا و طولانی مدت کورتیزول در جریان خون دارای تأثیرات منفی از جمله اختلال در عملکرد شناختی، اختلال در عملکرد غده تیروئید، عدم تعادل میزان قند خون، کاهش تراکم استخوان، کاهش بافت عضلات، افزایش فشار خون و تضعیف سیستم دفاعی و واکنش‌های تحریکی بدن دارد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/52566/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان

کسب مقام قهرمانی و سومی تیم گیلان در رقابت‌های آب‌های آرام کشور

11 آلاینده بیماری‌زای مخفی در خانه

عیادت معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید از حادثه دیده واقعه تروریستی کرمان

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

مسئولان امنیت شغلی کارگران را تامین کنند

کاهش 3 درصدی نرخ بیکاری گیلان/ برخورد قضایی با 150 کار فرمای متخلف

انعکاس به موقع رسانه‌ها در پاسخ سخت ایران به اسراییل

رقابت بیش از 500 داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری در کیش

کیش؛ الگوی ایران آینده/ سرمایه‌گذاری کشورهای عربی در کیش

تحقق وعده صادق نشان از اقتدار سپاه بود

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

«حجت الاسلام اسماعیلی» به عنوان راهیار تبلیغ گیلان منصوب شد

رفع تصرف 1000 متر از اراضی ملی منطقه گشت رودخان فومن

نگهداری 42هزار نسخه خطی در سازمان اسناد وکتابخانه ملی کشور

کشف 700 کیلو گردو قاچاق در بازرسی از یک اتوبوس

ادامه گرمای هوا اواسط هفته در گیلان

حضور گیلان در نمایشگاه اکسپو 2024 تهران

یادواره سردار شهید سیدمعروف ایرانی در صومعه سرا

پایداری گرمای هوا در گیلان

دستگیری قاتل کمتر از 5 ساعت در تالش

عشق زندگی می بخشد

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

داستانک/ راه نجات

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

رونمایی از لوح ثبتی مهارت سنتی فراوری چای دستی در لاهیجان

لزوم حمایت از تولیدکنندگان برای تحقق جهش تولید

رفع تصرف اراضی ملی در گشت رودخان

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

داستانک/ انسان های بازنده

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

اجرای بیش از 20 ویژه برنامه درهفته عقیدتی سیاسی

تاج شهرستانی عضو شورای شهر رشت 6 ماه تعلیق شد

لزوم ایجاد پد بالگرد هلال احمر در شرق گیلان

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، 7 اردیبهشت 1403

آمادگی مجموعه مدارس صدرا در اجرای کامل سند تحول آموزش و پرورش

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

دوره جامع کنشگر _ کارشناس جمعیت در گیلان برگزار شد

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ساماندهی لندفیل سراوان 84 درصد پیشرفت دارد/ضرورت مدیریت زباله تر خانگی

محله شِیخانبَر لاهیجان مقصد محله مج خبر

دیدار نماینده ولی فقیه در گیلان با جامعه کارگری

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در رشت پلمپ شد