پایگاه خبری تحلیلی نسیم گیلان

آخرين مطالب

وقف نشانه مدنيت و بلوغ معنوي جامعه است مقالات

وقف نشانه مدنيت و بلوغ معنوي جامعه است

  بزرگنمايي:

ايرانيان از 800 سال پيش واقف بودند و ايران کشور واقفين جهان است.

وقف قبل از اسلام وجود داشته و در اديان قبل از اسلام نيز به آن عمل مي شده و رسول خدا و ائمه اطهار نيز برآن تاکيد داشتند. در زمان حکومت پهلوي بزرگ و کوچک تلاش‏هاي زيادي براي نابودي موقوفات انجام شد و اصلاحات ارضي يکي از اين موارد بود. وقف متعلق به همگان است و يک سرمايه ملي و عمومي در همه ابعاد اجتماعي، اقتصادي، درماني و ... است. وقف نشانه مدنيت و بلوغ معنوي جامعه بوده و بايد با توسعه اين فرهنگ و نهادينه کردن آن در جامعه در برطرف کردن برخي مشکلات ورود پيدا کرد.

وقف در زبان فارسي به معناي ايستادن، توقف، حبس کردن، منحصر کردن چيزي به کسي است در ماده 55 قانون مدني آمده: وقف عبارت است از اين که عين مال حبس و منافع آن تسليم شود. منظور از حبس نمودن عين مال نگاه داشتن عين مال از نقل و انتقال و هم چنين از تصرفاتي است که موجب تلف عين گردد، زيرا مقصود ازوقف،انتفاع هميشگي موقوف عليهم، از مال موقوفه است و بدين جهت هم آن را وقف گفته اند. منظور از سبيل منافع، واگذاري منافع در راه خداوند، و امور خيريه و اجتماعي است. از نظر فقها نيز حبس عين ملک و بخشيدن منفعت آن (حبس العين – تسبيل المنفعه) وقف است.

تعريف معنوي وقف

در بعد معنوي نيز وقف مفهوم پيدا مي کند، هر عمل خيري که باعث رشد ارزش هاي معنوي، اخلاقي و فکري در جامعه شود وقف معنوي نيز بر آن صدق مي‏کند زيرا معنويتي در جامعه با رشد همين ارزش‏هاست که رشد مي‏کند و فقدان اين ارزش‏ها در يک جامعه نيز نشانگر انحطاط آن جامعه است.

تاثيرات وقف

پاره‏اي از سنت‏ها، کليدهاي گشايش و برخورداري از آثار مبارک و تحول آفرين هستند. از آن نمونه سنت نيکوي وقف است که برکات و پبامدهايش همچون چتري تمام ابعاد و عرصه‏هاي گوناگون جامعه را مي‏پوشاند و حضور جدي و ارزشمند خود را حفظ مي‏کند.

وقف و ايجاد اشتغال

از ديگر برکات وقف و پيامدهاي ارزشمند آن بعد اشتغالزايي و يا حفظ پايدار سازي مشاغل گوناگون است اين اثر مهم با مراجعه موشکافه به متن وقف نامه ها کاملا آشکار مي‏شود از اين رو بسيار مناسب است که دست اندرکاران با بحران اشتغال، به رويکردي علمي و جديدي به عنصر وقف، بخشي از آثار شوم و ناگوار بيکاري را کاهش داده و زمينه هاي مبارک مشاغل سالم و مولد را هر چه بيشتر فراهم کنند.

کارکرد اجتماعي

وقف از بعد خود دوستي انسان استفاده کرده و عضويت در اين نهاد را راهي مي داند که نام انسان و مالکيت اموال و دارايي‏هاي او تا ابد تضمين مي شود و در مواردي که مد نظر دارد عايدات آن به مصرف مي‏رسد. در بعد اجتماعي وقف همچون چتري بزرگ سايه خود را بر سر تمام نيازمندان و محرومان مي‏گستراند و جامعه را از فقر که عامل بسياري از مفاسد اجتماعي، اخلاقي و سستي در ارکان ديني است نجات مي دهد و امکان همزيستي مسالمت آميز را در محيطي مملو از اخوت و حسن ظن که زمينه ساز پيشرفت و تعالي جامعه خواهد شد فراهم مي کند بسياري از خدمات اجتماعي در گذشته از طريق موقوفات ارائه مي‏شد.

کاروانسراها، دارالايتام و ... اماکني بودند که به شدت مورد نياز جامعه سنتي بوده و واقفان با عنايت به اين دسته از نيازهاي اجتماعي اقدام به عمل وقف مي کرده اند، حمايت از کودکان بي سرپرست، ايجاد مجتمع  تربيتي در مناطق محروم کشور و  ... از مهم ترين کارکردهاي اجتماعي وقف در جامعه است. بعد دوم اجتماعي نهاد وقف که از زيبايي بيشتري برخوردار است نوع دوستي، خيرخواهي و مردم گرايي است. در اين بعد بهترين روابط انساني حاکم مي شود و ديوارهاي تنگ فرد پرستي و بي تفاوتي نسبت به زندگي ديگران فرو مي‏ريزد اين بعد وقف به قدري اهميت دارد که صرفا به مسلمان محدود نمي ‏شود. قرآن در آيه 270 سوره بقره با توجه  به همين موضوع کمک مخفي به نيازمندان جامعه را افضل و ارجح دانسته است در کشور ما اختصاص درصد قابل توجهي بيمارستان هاي بخش عمومي به بيمارستان هاي موقوفه از وسعت موقوفات در اين زمينه حکايت دارد شايد بتوان ده ها مورد انساني و اجتماعي ديگر را از اين دست برشمرد که در کشور ما و ديگر کشورهاي اسلامي وجود داشته است





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

چهارشنبه سوری بله؛ چهارشنبه سوزی نه

10 نقطه مهم حادثه خیز راه های گیلان را بشناسیم

دو روی سکه انتقال آب کاسپین

سفری خاطره انگیز در اقامتگاه‌های بوم گردی گیلان

نوروز در آبادی‌های گیلان

چارچوب چهارشنبه سوری - عیسی پاشاپور*

انتقال آب خزر به سمنان حتی به زیان مردم استان سمنان است

عروس گولی تا رابچره/ گیلان با آیین های سنتی به پیشواز بهار می رود

"نوشد" آیینی فراموش شده در حیران

آقای رئیس جمهور حال و روز مطبوعات و اصحاب رسانه را هم دریابید!

شهرداران درمانده از زباله، دهیاران بیگانه با زباله

دوگانگی اجتماعی و اضطراب های زنانه

همایش ملی بازاریابی گردشگری پایدار در گیلان فراخوان داد

انتخاب امروز ، کیفیت فردا

تغییر هویت و انزوای اجتماعی آسیب جدی استفاده از فضای مجازی است

پرهیز بر مدار دستان آلوده!

فائق؛ طبیب فرهنگ گیلان

خودمان وا دس بکار بیبیم

حل و نقل سبز نسخه ای مناسب برای رشت

سیاهکل، واقعه ای تاریخی نه حماسه

وجه تمایز دکتر سالاری نسبت به سایر استانداران غیربومی

​جای خالی جامعه شناسان در جامعه ما

سپیدرود محکوم است به «سقوط»؟!

این سال‌های 40 سالگی!

آبروی ما رفت

عطش سینماهای گیلان فرونشست

دموکراسی با طعم امپریالیسم !

با اشتباهات خودمان به ژاپن درجه یک باختیم!

اهمیت الگوهای سالم رفتاری در تقویت سرمایه‌های اجتماعی

موسیقی خیابانی؛ اشاعه فرهنگ بومی در پیاده راه رشت

جامعه خشمگین خشمگین!

​یا راه نمی دانید یا نامه نمی خوانید

اطلاع رسانی در گیلان ناتوان، سنتی و دست به عصاست!

زخم برداشت‌ شن و ماسه بر بستر رودخانه‌ها/ نظارت‌ها کافی نیست

استراتژی فریب مربیان ایران و عراق

حاشیه نشینی در رشت از الگوی کشوری تبعیت نمی کند

جایگاه قانون، نمایندگی مردم و رشت زخمی

صنعت گل و گیاه گیلان در حسرت صادرات

آشپزخانه ی معجونی ، روایت نویی ازعصر جدید

جبرِ فیلترینگ

مقاله شاعر آستارایی در کنفرانس جهانی اسپانیا پذیرفته شد

کیهان خانجانی جایزه احمد محمود را به گیلان آورد

حذف صفر از پول ملی خوب است یا بد ؟

به کجا چنین شتابان! به ایستگاه آخر نزدیک می‌شویم

ستاد استقبال یا ستاد مقابله با برف

گردهمایی برجسته‌ترین طنزپردازان کشور در فومن برگزار می‌شود

از طلا بودن پشیمان گشته ایم

اراده های به گل نشسته در کشتی حادثه دیده - عیسی پاشاپور **

مدعیان انقلابی گری و استانداری که حافظ وحدت ملی است

در سوگ گیسوان سوخته دخترکان میهن، گورم را گم می کنم!