پایگاه خبری تحلیلی نسیم گیلان

آخرين مطالب

وقف نشانه مدنيت و بلوغ معنوي جامعه است مقالات

وقف نشانه مدنيت و بلوغ معنوي جامعه است

  بزرگنمايي:

ايرانيان از 800 سال پيش واقف بودند و ايران کشور واقفين جهان است.

وقف قبل از اسلام وجود داشته و در اديان قبل از اسلام نيز به آن عمل مي شده و رسول خدا و ائمه اطهار نيز برآن تاکيد داشتند. در زمان حکومت پهلوي بزرگ و کوچک تلاش‏هاي زيادي براي نابودي موقوفات انجام شد و اصلاحات ارضي يکي از اين موارد بود. وقف متعلق به همگان است و يک سرمايه ملي و عمومي در همه ابعاد اجتماعي، اقتصادي، درماني و ... است. وقف نشانه مدنيت و بلوغ معنوي جامعه بوده و بايد با توسعه اين فرهنگ و نهادينه کردن آن در جامعه در برطرف کردن برخي مشکلات ورود پيدا کرد.

وقف در زبان فارسي به معناي ايستادن، توقف، حبس کردن، منحصر کردن چيزي به کسي است در ماده 55 قانون مدني آمده: وقف عبارت است از اين که عين مال حبس و منافع آن تسليم شود. منظور از حبس نمودن عين مال نگاه داشتن عين مال از نقل و انتقال و هم چنين از تصرفاتي است که موجب تلف عين گردد، زيرا مقصود ازوقف،انتفاع هميشگي موقوف عليهم، از مال موقوفه است و بدين جهت هم آن را وقف گفته اند. منظور از سبيل منافع، واگذاري منافع در راه خداوند، و امور خيريه و اجتماعي است. از نظر فقها نيز حبس عين ملک و بخشيدن منفعت آن (حبس العين – تسبيل المنفعه) وقف است.

تعريف معنوي وقف

در بعد معنوي نيز وقف مفهوم پيدا مي کند، هر عمل خيري که باعث رشد ارزش هاي معنوي، اخلاقي و فکري در جامعه شود وقف معنوي نيز بر آن صدق مي‏کند زيرا معنويتي در جامعه با رشد همين ارزش‏هاست که رشد مي‏کند و فقدان اين ارزش‏ها در يک جامعه نيز نشانگر انحطاط آن جامعه است.

تاثيرات وقف

پاره‏اي از سنت‏ها، کليدهاي گشايش و برخورداري از آثار مبارک و تحول آفرين هستند. از آن نمونه سنت نيکوي وقف است که برکات و پبامدهايش همچون چتري تمام ابعاد و عرصه‏هاي گوناگون جامعه را مي‏پوشاند و حضور جدي و ارزشمند خود را حفظ مي‏کند.

وقف و ايجاد اشتغال

از ديگر برکات وقف و پيامدهاي ارزشمند آن بعد اشتغالزايي و يا حفظ پايدار سازي مشاغل گوناگون است اين اثر مهم با مراجعه موشکافه به متن وقف نامه ها کاملا آشکار مي‏شود از اين رو بسيار مناسب است که دست اندرکاران با بحران اشتغال، به رويکردي علمي و جديدي به عنصر وقف، بخشي از آثار شوم و ناگوار بيکاري را کاهش داده و زمينه هاي مبارک مشاغل سالم و مولد را هر چه بيشتر فراهم کنند.

کارکرد اجتماعي

وقف از بعد خود دوستي انسان استفاده کرده و عضويت در اين نهاد را راهي مي داند که نام انسان و مالکيت اموال و دارايي‏هاي او تا ابد تضمين مي شود و در مواردي که مد نظر دارد عايدات آن به مصرف مي‏رسد. در بعد اجتماعي وقف همچون چتري بزرگ سايه خود را بر سر تمام نيازمندان و محرومان مي‏گستراند و جامعه را از فقر که عامل بسياري از مفاسد اجتماعي، اخلاقي و سستي در ارکان ديني است نجات مي دهد و امکان همزيستي مسالمت آميز را در محيطي مملو از اخوت و حسن ظن که زمينه ساز پيشرفت و تعالي جامعه خواهد شد فراهم مي کند بسياري از خدمات اجتماعي در گذشته از طريق موقوفات ارائه مي‏شد.

کاروانسراها، دارالايتام و ... اماکني بودند که به شدت مورد نياز جامعه سنتي بوده و واقفان با عنايت به اين دسته از نيازهاي اجتماعي اقدام به عمل وقف مي کرده اند، حمايت از کودکان بي سرپرست، ايجاد مجتمع  تربيتي در مناطق محروم کشور و  ... از مهم ترين کارکردهاي اجتماعي وقف در جامعه است. بعد دوم اجتماعي نهاد وقف که از زيبايي بيشتري برخوردار است نوع دوستي، خيرخواهي و مردم گرايي است. در اين بعد بهترين روابط انساني حاکم مي شود و ديوارهاي تنگ فرد پرستي و بي تفاوتي نسبت به زندگي ديگران فرو مي‏ريزد اين بعد وقف به قدري اهميت دارد که صرفا به مسلمان محدود نمي ‏شود. قرآن در آيه 270 سوره بقره با توجه  به همين موضوع کمک مخفي به نيازمندان جامعه را افضل و ارجح دانسته است در کشور ما اختصاص درصد قابل توجهي بيمارستان هاي بخش عمومي به بيمارستان هاي موقوفه از وسعت موقوفات در اين زمينه حکايت دارد شايد بتوان ده ها مورد انساني و اجتماعي ديگر را از اين دست برشمرد که در کشور ما و ديگر کشورهاي اسلامي وجود داشته است




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

آموزش و پرورشی که کارآفرین نیست؟!

30 آذر آخرین فرصت ارسال آثار به جشنواره رسانه‌ای ابوذر در گیلان

` تو هم بخوان ` ، تحقق یک رویا

انتخاب شهردار رشت و چند پرسش برای آینده جریان اصلاح طلبی استان

حیران گیلان همچنان زخم بر می دارد

چالشی به نام شورای شهر

یک جهان و این جهانخوار!

حسین (ع) رسانه‌ای که ماندگار می‌ماند!

چراغ برداریم!

مدیران شهر همدلی کنند، رشت در هزار توی مشکلات؟

رنج ماسوله ای ها برای جهانی شدن

دست هایی که فراتر از مرزها همدیگر را می فشارند

ورزش دوست باشیم یا ورزشکار؟

فرصت های سرمایه گذاری بخش خصوصی در آستارا - عیسی پاشاپور*

طغیان دوباره «مگس زیتون» در رودبار/خستگی یکسال زحمت در تن‌ها ماند

یک جنگ و یک تفنگ!

یادگاری از سلاطین کیایی در شرق گیلان/ مرمت پل خشتی تمیجان

تماشای باغ و باران از فراز قلعه های تاریخی گیلان

دفاع مقدس سند پرافتخار تأسی از آموزه‌های عاشوراست

سرمایه هایی که آتش می زنیم

بداخلاقی رسانه ای و توهین به استاندار با الفاظ تهدیدآمیز؟!

«حمایت از تولید داخلی» تنها در حد شعار/قدرت دلالان بیشتر است

گرد و غبار فراموشی بر روی سینماهای بی اکران رشت نشسته است

هزینه دانلود غیرمجاز را بدانیم

انتقاد از بدیهیات!

ایران مقصد گردشگران عراقی؛ تهدید یا فرصت!

وقتی به جای ارتقا با مشاوران خداحافظی می کنند!

جاده های شمال قافیه را باخته اند!

تلاش احمدی نژاد برای اعتبار از دست رفته!

دلنوشته ای برای سرافرازان آزاده وطن!

شورای گفتگوی استان محل تبادل و تعامل و رفع موانع کسب و کار گیلان

آشنایی باحیات وحش گیلان درموزه ماسوله/نگاه ویژه مسئولان ضروری است

اقتصاد تحکم نمی پذیرد

ناپدید شدن روستای تاریخی آسیو شوان!

اهل چه هستی؟ پیشرو بودن یا دنباله روی؟

ذخیره ارزی خوب، توان مالی بالا، اما ... !؟

چرا باید شصت و ششمین شهردار رشت بومی و جوان باشد

کتاب را جا بگذاریم - عیسی پاشاپور*

سخاوت دریا برای آستارا/حال سواحل خوب نیست

صدف های دریایی، چشم زخمی سواحل آستارا

سریال شهردار رشت قسمت 65

چراغ ها را بر باد بیاویزیم

​میدان «غریب کُشِ» قزوین به سمت تهران!

ملکه های قاچاق خارجی ، بلای جان نژاد زنبور ایرانی

آقازاده ها رو از فرنگ برگردونین!

قطع برق و رنج عمومی!

نگاهی به پدیده شاخ های اینستاگرامی، دلیل شهرت این افراد چیست

سازهایی خاموش در گیلان

تغییر کاربری ساختمان شورای شهر رشت/موزه دائمی مشروطه دائر می شود

مشکل قطعی برق است یا قطعی تدبیر؟!