نسیم گیلان

آخرين مطالب

آتش نوروزبل ،آغاز سال دیلمی از پس قرن ها در دیلمان روشن شد فرهنگي

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - لاهیجان- بازماندگان سرزمین دیلم ، آتش نوروزبل، آغاز سال جدید دیلمی و گالشی را پس از قرن ها در روستای آسیابر سیاهکل در میان شور و شوق مردم منطقه بار دیگر بر افروختد.
به گزارش ایرنا، جمعیت زیادی از مردم منطقه کوهستانی دیلمان ، عمارلو و از شهرستان های سیاهکل ، رودبار و املش در این مراسم با جشن و پایکوبی و همراه موسیقی و آواز پرده از آیینی کهن برداشتند و شعله های زیبای آتش را پس از قرن ها بر فراز تپه ای در خاستگاه اصلی آن برافروختند .
آماردها ، کادوسی ها ،کاس ها و دربیک ها اقوام ساکن در حاشیه های دریای خزر ،رودخانه سفیدرود و اطراف قله درفک در سده های قبل از میلاد مسیح ، همان هایی که تمدن درخشان مارلیک را در این منطقه پایه گذاری کردند آیین های خاص و زیبایی داشتند ،نوروزبل آیینی کهن که ریشه در عمق تاریخ و فرهنگ این سرزمین دارد و یادگاری از اقوام ساکن در این خطه است که با برافروختن شعله های سرخ آتش بر فراز قله ها خبر از آغاز سالی نو و روند جدیدی از زندگی می دادند.
جشنواره نوروزبل برای اولین بار با همت اهالی روستای آسیابر و بدون حمایت های مالی مسوولان دولتی و کاملا مردمی در کنار بازارچه قدیمی با مغازه های چوبی و زگالی و اندود با کاه و گل برپا شد،بازارچه کهنه و مخروبه ای که نشان از بازاری پررونق در منطقه در گذشته می دهد.
محل جشنواره در زمین خاکی پایین دست روستا در کنار رودخانه کوچکی که آب تمیز آن از لابلای پونه ها و دیگر گیاهان خوشبو جاری است تا کیلومترها راه را از میان صخره ها و جنگل ها و دامنه های پرشیب طی می کند و خود را به جلگه گیلان و سرانجام خبر خوش احیای نوروزبل را پس از قرن ها در آن بالادست ها را به دریای خزر مژده دهد.
رودخانه کوچکی که روزگاری نه چندان دور رودی بزرگ بود که باید چرخ های چندین آسیاب را می چرخاند تا خوراک مناطق ییلاقی را فراهم کند.
وقتی اجرای موسیقی محلی و نوای نی مراسم با عطر گیاهان کنار جویبار و پونه های معطر در هم آمیخت ، خاطره خوش گذشته را برای روستاییان زنده کرد و همه را به لذت خلسه مانند یاد ایام قدیم فرو می برد.
برگزار کنندگان جشنواره با گشایش موقت مغازه های کهنه و قدیمی بازارچه آسیابر و قهوه خانه ها ،یاد گردانندگان و صاحبان این دکان که امروز در میان جمع نیستند را گرامی داشتند.
پیر زنان و پیرمردان در افکار خود دوران کودکی و نوجوانی را به خاطر می آوردند ، حس و حال خوشی در وجودشان زنده می شد و ذهنشان به گذشته کودکی ها و نوجوانی برمی گشت.
واحدهای چلنگری ، عطاری ، بزازی ، آهنگری ،خواروبار فروشی و شغل های بسیار دیگر بازارچه که درکنار هم و چسبیده به هم در شیب پایین دست روستا و در کنار رودخانه بنا شده اند و تلاش صاحبانشان رفع نیازهای روستاهای اطراف ،دامداران و تولید کنندگان منطقه بود امروز جز ساختمان های مخروبه و فضایی ساکن و ساکت نیست .
در واژه نوروزبل که بل در گویش محلی به معنای شعله های آتش بصورت عام و شعله های سرخ آتش به معنای خاص است ، خبر از آغاز سال نو دیلمی است .
در این مراسم دکتر طالع ماسوله مشاور سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور طی سخنانی به اهمیت احیای سنت های مردم منطقه و شناخت تاریخ مردم گیل و دیلم تاکید کرد و با انتقاد از ویلاسازی در این منطقه زیبا و از بین بردن خانه های قدیمی گفت:نباید اجازه دهید کسانی از جاهای دیگر در کنار خانه های زیبای سنتی شما ویلاهای کاریکاتوری بسازند و معماری ساختمان های محلی را از بین ببرند.
وی افزود: توریست برای دیدن آثار تاریخی و قدیمی شما به منطقه سفر می کند نه برای دیدن ویلاهای بی هویت ، ویلاهایی که در آینده انباشتی از توده های انبوه زباله خواهندبود و شکل معماری گذشته را از بین خواهندبرد.
وی تصریح کرد: در ماسوله حتی یک ویلا ساخته نشده ولی امروز به یکی از مهمترین قطب های بین المللی گردشگری جهان تبدیل شده است که سال گذشته چهارمیلیون گردشگر از آن دیدن کردند.
وی اظهارداشت : اگر شما هم می خواهیم سنت های این منطقه احیا و به جاذبه های گردشگری تبدیل شود و ماسوله دیگری در این منطقه بسازید باید بازار قدیمی آسیابر را بازسازی و احیا کنید.
وی خطاب به جوانان یادآورشد: شما امروز با گوشه ای از دریای فرهنگ گیل و دیلم در این جشنواره آشنا شدید و باید تاریخ و فرهنگ دیلمان و منطقه را بشناسید و بدانید گذشته شما چه بوده است.
وی خاطرنشان کرد: پس از حمله اعراب به ایران، ایرانیان 195سال عید نوروز نداشتند این آل بویه حکومتی برخاسته از فرزندان همین منطقه بودند که نوروز را زنده کردند و پرچم نوروز را در بغداد بر افراشتند و این عضدالدوله دیلمی بود که برای اولین بار مراسم روز عاشورا و عزاداری شهدای کربلا و محرم را برپا کرد.
دکتر علیرضا کشور دوست پژوهشگر فرهنگ گیل و دیلم نیز در باره جشن نوروزبل در این مراسم اظهارداشت: مبنای نوروزبل مرداد ماه و خورشید است و جشن نوروزبل برگرفته از خورشید وآتش است که با روشن کردن آتش در بالای کوه و اعلام فصل درو ، کوچ و اعلام زمان آغاز سال جدید دیلمی توسط فردی که بزرگترین دامدار منطقه بود و سرگالش نامیده می شد انجام می شد.
وی گفت: تاریخ نوروزبل یا تاریخ نوروز دیلمی و گالشی شاخه ای از تاریخ یزدگردی است که این تاریخ قدیمی ترین تاریخ دنیا محسوب می شود و پیش از اسلام دیلمی ها در مرداد ماه موسم درو محصول آن را جشن می گرفتند .
وی با اشاره به اینکه هم اکنون سال 1592 دیلمی است خاطرنشان کرد: در منطقه دیلم چهار قوم آماردها ، کادوس ها،کاس ها و دربیک ها زندگی می کردند و نوروزبل تقویم مردم کوهستانی گیلان بر مبنای تابش خورشید و گردش زمین به دور خورشید بنا شده است که فصل کشت و برداشت و درو کردن و آغاز این سال جدید بود و بین 13تا 17مرداد ماه شروع می شد و 12ماه 30روزه و یک ماه پنج روزه داشت که به آن پنجک می گفتند.
این پژوهشگر یادآورشد: بنیاد نوروز دیلمی و یا گالش بر چهار پایه بنیاد گذاری شده است ، بر مبنای خورشید وقتی خورشید به اوج می رسد و بعد آتش است که چندین ویژگی دارد که یکی از آنها روشنایی بخش است و با کشف آتش توسط ایرانیان انقلابی در جهان بوجود آمد و زندگی بشر متحول شد که در این جشن دور آتش می چرخیدند ، پایکوبی می کردند و ساز می نواختند .
وی یادآورشد: مردمان این سرزمین ، وقتی محصول درو می کردند و وضع مالی آنها خوب می شد لباس کهنه را می سوزاندند و لباس تازه می پوشیدند و شادی می کردند و خراج مال را پرداخت می کردند.
وی اظهارداشت: نیرویی در درون ایرانی نهفته است که در سر بزنگاه بیدار می شود و هر بار ایرانی ضربه ای از هر جا می خورد و این نیرو بدون اینکه خود بداند چیست در او زنده می شود و زنده کردن جشن نوروزبل یکی از مصداق های آن است.
وی گفت: برای زنده نگهداشتن سنت ها ، باورداشت ها و تقویت فرهنگ ایرانی و توسعه گردشگری و توریسم باید این جشن ها رونق بگیرد و توسط مردم دنبال شود.
سومین دوره جشن نوروزبل دیلمی در بخش دیلمان روز پنجشنبه در دهستان آسیابر با حضور اقشار مختلف مردم روستاهای اطراف ، شهرستان سیاهکل ، دیلمان ، خورگام و جیرنده عمارلو شاه شهیدان برگزار شد.
این جشنواره با بخشهایی همچون روشن کردن آتش در هنگام شروع تاریکی بر فراز تپه مقابل محل برگزاری آیین نوروزبل همراه بود، همچنین به مناسبت نوروزبل پنج نفر از اعضای هیات دو چرخه سواری شهرستان سیاهکلی از ساعت شش و نیم صبح مسیر 70کیلومتری سیاهکل تا دیلمان و روستای آسیابر را رکاب زدند و خود را به این جشنواره رساندند و موقع برگشت نیز همین مسیر را رکاب زدند تا شب به سیاهکل رسیدند.
از جمله برنامه های شاد و اجرای موسیقی تالشی ، گالشی و کرمانجی بویژه اجرای ساز فلوت توسط دختری نوجوان و پوشیدن لباس های چوپانی و قدیمی محلی از جلوه های زیبای این مراسم بود.
اجرای مجریان قوی توسط هنرمندان استان به زبان محلی از جمله سیف الله باقری های کلیشمی و حق دوست هنرمند برجسته صداو سیمای استان گیلان نیز به جذابیت این جشنواره افزود.
برپایی موزه مردمی این جشنواره نیز یکی از برنامه های این جشنواره بود که برای اولین بار در آن نسخه خطی قرآن و نگاره زیبا ، نامه های دستنویس و جالب از 1300تا 1360، پاسخ نامه امام خمینی به درخواست مردم دهستان آسیابر با دست خط سیداحمد خمینی و لوازم و آلات کار و زندگی مردم منطقه در معرض نمایش گذاشته شد.
آنچه بیش از همه جلب توجه می کرد جنبه مردمی این جشنواره بود که برگزاری آن بطور خودجوش توسط اهالی آسیابر صورت گرفته بود و در آن از هیج کمک دولتی و ادارات دولتی بهره مند نشده بودند.
6029 /6030

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/52655/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

فیلم/ بارش سیل‌آسا در رودبار جنوب

تصاویری از بارندگی سیل آسا در رودبار جنوب | ببینید

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

آغاز کف سازی خانه محصصی لاهیجان

(ویدئو) مه‌گرفتگی غلیظ کلانشهر رشت

کاراته قهرمانی کشور؛ معرفی نفرات برتر رده سنی امید‌ها

افزایش تولید مسکن روستایی گیلان در اولویت قرار دارد

توقیف نیسان حامل چوب قاچاق در محور تالش

پرداخت تسهیلات به هنرمندان صنایع‌ دستی گیلان

گل حساس تقدیم به سرمربی آزرده‌دل (عکس)

قاتل سریالی بعد از 28 سال آزاد شد

ادعای اعمال تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران

اسماعیل هنیه باز هم عزادار شد

معلمان باید دانش آموزانی در تراز انقلاب اسلامی آموزش دهند

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، 28 فروردین 1403

ضرورت بهره گیری شیوه های نوین در ترویج فرهنگ حجاب و عفاف

بازدید استاندار کرمان از مناطق درخطر سیل جنوب کرمان

گاز برخی مناطق 3 شهرستان گیلان فردا قطع می‌شود

با اقتدار از فرهنگ غنی اسلامی محافظت می‌کنیم

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

پیام هشدار جدید و بی سابقه ایران به اسرائیل

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

لیگ یک/ بدشانسی داماش برای فرار از منطقه سقوط

ایستادگی ایران با قدرت ایمان در برابر استکبار جهانی

کشف 23 دستگاه وسیله نقلیه سرقتی در گیلان

قطعی گاز مناطقی از خمام، رودبار و رودسر

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

بهره برداری از 81 پروژه عمرانی در روستاهای گیلان

تجلیل مردم رشت از سپاه پاسداران در پی عملیات «وعده صادق»

«حجت الاسلام حسن خواه» رابط اداره تبلیغات اسلامی خمام شد

فرهنگ مدیریت زباله در روستاها نهادینه شود

شکست خیبر برابر سایپا/ چادرملو در گیلان متوقف شد

794 واحد مسکن محرومان گیلان در آستارا به بهره برداری رسید

چند روز آینده آب و هوای این استان ها رویایی می شود

ضرورت همت مضاعف مسئولان در تأمین مسکن مددجویان

آزادسازی اراضی ملی در سیاهکل

الزامی شدن رعایت حجاب در مراکز خرید و فروشگاه‌ها

ابلاغ دستورالعمل دانشگاه آزاد درباره حجاب

تکمیل مرحله نخست ساخت بندر گردشگری چمخاله

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

مراسم بزرگداشت شهدای حمله تروریستی اسرائیل به کنسولی ایران در دمشق

جزئیات جدید از تعطیلی پنجشنبه ها

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

23 دستگاه وسیله نقلیه سرقتی در گیلان کشف شد

سپاه چرا جشنواره مدرسه عشق را در گیلان برگزار کرد؟