نسیم گیلان

آخرين مطالب

فروش حمام تاریخی کسما؛ از شایعه تا واقعیت گفتگو

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - صومعه سرا- حمام تاریخی«کسما» که روزی یکی از مهم ترین مکان ها برای جنبش جنگل بوده و به ثبت ملی نیز رسیده حالا به وسیله مستاجرین خود به فروش گذاشته شده است.

 19 بهمن ماه سال گذشته بود که خبر اتمام عملیات مرمت حمام تاریخی کسما منتشر شد. حمامی در دهستان کسما شهرستان صومعه سرا، که یادگارهایی از جنبش جنگل را در خود نهفته دارد. و در زمان این جنبش مردمی به رهبری میرزا کوچک جنگلی، مدتی به عنوان مریضخانه زخمیان جنبش جنگل کاربرد داشت.
حالا چند روزی است در سایت دیوار که یک سامانه اینترنتی برای تبلیغ فروش کالا و خدمات است، حمام تاریخی کسما برای فروش بارگذاری شده و زیر عکس این حمام تاریخی نیز نوشته شده: فوری.
اگرچه هیچ شماره تماسی زیر آگهی در این سایت بارگذاری نشده است، ولی تلاش خبرنگار مهر برای تماس با پشتیبان سایت دیوار بی نتیجه ماند و تماس های مکرر تنها به اپراتور متصل می شد.
با توجه به این در سال های گذشته گزارشی درباره این حمام «تن کهنه کسما چشم انتظار رخت احیاست»  منتشر شده بود این اطلاع وجود داشت که حمام در اختیار «صمد صالحی»، از نوادگان حاج صالح کسمایی است.
حاج صالح کسمایی سازنده این حمام دوره قاجار است که بعدها وراث، حمام راوقف کرده اند. حاج صالح، پدر حاج احمد کسمایی بود. حاج احمد بعد از میرزا کوچک جنگلی در واقع مرد شماره 2 جنبش جنگل بود و اگر حمایت های مادی و معنوی حاج احمد به عنوان یک تاجر سرشناس در دو سال نخست نهضت نبود، چنین جنبشی در غرب گیلان علیه استعمار و استبداد بنیان نمی گرفت.

ما قصد فروش داریم
صمد صالحی که حمام را اجاره کرده در تماسی که  به عنوان خریدار گرفت، می گوید: خودش آگهی فروش حمام را در دیوار نگذاشته و بردارش این کار را کرده است ولی هر دو تصمیم به فروش حمام دارند.
صالحی همچنین به وقفی بودن حمام نیز اشاره می کند و می افزاید: با وجود وقفی بودن اختیار واگذاری این حمام که از جدشان به آنها به ارث رسیده، با آنها است و به صورت 99 ساله در اجاره او قرار دارد.
وی که مغازه ای چسبیده به حمام میراثی کسما دارد، ادامه می دهد: حمام در حال حاضر 200 متر زیر بنای اصلی دارد ولی در اصل وسعت آن بیشتر بوده و در سال های گذشته اداره راه برای تعریض جاده، 115 متر آن را تخریب کرده و اکنون با مغازه در جوار حمام مجموعا 400 متر زیربنا دارد.
اگرچه بارها حمام را چه در زمان مخروبه بودن و چه در حین مرمت و احیا دیده بودم، ولی صالحی حرفی از قیمت نهایی برای فروش نزد و تاکید کرد که با خریدار بر سر قیمت به توافق خواهیم رسید.

حمامی که ثبت میراثی و مرمت شده است
حمامی که در 11 شهریور 1382 و به شماره 9941 در فهرست بناهای میراثی کشور به ثبت رسیده و طبیعتا تغییر کاربری آن می باید با نظر سازمان میراث فرهنگی باشد، یک سویه به فروش گذاشته شده است. به همین منظور با مسئول میراث فرهنگی شهرستان صومعه سرا تماس گرفته و موضوع را از وی جویا شدم.
مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری صومعه سرا درباره مرمت حمام کسما می گوید: این حمام دوره قاجار تاکنون در 3 مرحله توسط سازمان میراث فرهنگی مرمت شده و هربار به دلیل کمبود اعتبارات، مرمت آن تکمیل ناتمام می ماند تا اینکه سال گذشته توانستیم با جذب اعتبار 400 میلیون تومان از اعتبارات شهرستان صومعه سرا، مرمت آن را تکمیل کنیم.
علیرضا مهرگان با بیان اینکه اگرچه حمام کسما نسل به نسل در اختیار خاندان کسمایی است، تصریح می کند: اما این حمام وقفی است و هرگونه واگذاری ملک به دلیل اوقافی بودن می باید با نظر اداره اوقاف شهرستان صورت گیرد و تغییر کاربری بنا نیز به دلیل اینکه در فهرست بناهای میراثی کشور ثبت شده است، می باید با نظر مساعد این سازمان صورت گیرد.
وی یادآور می شود: که اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری گیلان نیز تلاش دارد حمام را با نگاه میراثی تغییر کاربری دهد، ولی به دنبال استفاده از سرمایه های بخش خصوصی است.

حمام اوقافی است و اجاره دار حق واگذاری ندارد
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه صومعه سرا نیز در اینباره  می گوید: من از این موضوع اطلاع نداشتم که حمام از سوی نوادگان حاج صالح کسمایی به فروش گذاشته شده است.
حسن راستا درباره حمام کسما اظهار می کند: حمام کسما ملک موقوفی است و اداره اوقاف به عنوان امین املاک وقف شده، املاک را به رهن و اجاره می گذارد.
وی اگرچه حتی نام اجاره دار حمام کسما را هم نمی داند، ولی تاکید می کند: هر که هست در حال حاضر مستاجر اوقاف است و اگر قرار باشد واگذار شود، این موضوع باید با طی مراحل قانونی اوقاف صورت گیرد.
وی می افزاید: حمام کسما علاوه بر اوقافی بودن، ثبت میراثی نیز بوده و هرگونه واگذاری و اجاره خارج از قوانین اداره اوقاف و نظر مساعد سازمان میراث فرهنگی به عنوان مرمتگر بنا، غیر مشروع و غیر قانونی است و مستاجر حق هیچ گونه دخل و تصرفی ندارد.
حالا چه متولیان مطلع باشند یا چه نباشند حمام که خاطره جنبش جنگل را بر در و دیوار خود به یادگار دارد، به فروش گذاشته شده است. حمامی که با وجود آنکه مرمت شده، اما هنوز تغییر کاربری نیافته است.

ضرورت ایجاد موزه جنبش جنگل در حمام کسما
10 آذرماه سال گذشته بود که نخستین تور تاریخی جنبش جنگل به همت مجمع اسلامی فرهنگیان گیلان برگزار و از نقاط تاثیر گذار این جنبش در غرب گیلان بازدید شد. حمام کسما و مجموعه یادگارهای به جا مانده از جنبش جنگل در این دهستان بود.
در این بازدید، فرزاد همتایی از پژوهشگران تاریخ این جنبش توضیح داد که این حمام در اولین نبرد جنگلیان که منجر به کشته شدن مفاخرالملک (فردی که از جانب دولت مامور سرکوب جنگلیان بود) شد، به عنوان درمانگاه مجروحان نیروهای جنگل مورد استفاده قرار می گرفت.
حالا دهستانی که پذیرای میرزا کوچک جنگلی، دکتر حشمت طالقانی، حاج احمد کسمایی، میرزا حسین خان کسمایی و بسیاری دیگر از روشنفکران و مبارزان جنگل بود، و نشریه جنگل که به صاحب امتیازی خواهر زاده حاج احمد کسمایی و تلاش میرزا حسین خان کسمایی در همین دهستان منتشر می شد، مورد بی مهری است و تنها بنایی که به همت سازمان میراث فرهنگی در این دهستان مرمت شده، به فروش گذاشته شده است.
طبیعتا تنها بنای سالم مانده در کسما که خاطره ای هم از جنبش جنگل دارد، می باید به عنوان موزه اسناد جنبش جنگل در غرب گیلان تغییر کاربری یابد.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/52781/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

اهمیت مدح و ثنای الهی در جلد هشتم «طعم شیرین خدا»

اولین دوره مسابقات اسب دوانی گیلان برگزار شد

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، اول اردیبهشت 1403

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

گلایه مردم از ساخت تقاطع های غیرهمسطح در رشت

سبز شدن باغ‌های گیلان با سوغات کاشف السلطنه

آتش گرفتن یک واحد آپارتمانی در شهر رشت

مهار آتش سوزی یک واحد آپارتمانی در شهر رشت

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

شب شعری با عنوان «وعده صادق» در شهرستان لاهیجان

راهپیمایی نمازگزاران درمحکومیت جنایات رژیم کودکش اسرائیل

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

پاکسازی محوطه پل تاریخی بلوردکان لنگرود

اراذل و اوباش آستارا دستگیر شدند

من پیر فنا بدم جوانم کردی

عکس/ اولین دوره مسابقات اسب‌دوانی گیلان برگزار شد

تو مثل منی برف...

گرامیداشت فرزندان گلکون کفن 2 شهرستان گیلان

دستگیری 6 نفر از مخلان نظم و امنیت در آستارا

دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار + فیلم

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

محبت کردنشون خیلی جالبه

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رونمایی از مجموعه شعر «پیراهن تو کنار پیراهن من» در صومعه‌سرا

پای «وعده صادق» روی نفس اسراییل/ امنیت خط قرمز ایرانی‌ها

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

عملیات وعده صادق همینه پوشالی رژیم جعلی و جنایتکار اسرائیل را در هم شکست

عملیات «وعده صادق» فرصت هیچ واکنشی را برای صهیونیست‌ها نگذاشت

عملیات «وعده صادق»فرصت هیچ واکنشی را برای صهیونیست‌ها باقی نگذاشت

خروش مردم لاهیجان در پی عملیات «وعده صادق»

راهپیمایی مردم لشت نشا در حمایت از عملیات «وعده صادق»

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

راهپیمایی ضد صهیونیستی مردم گیلان در حمایت از مردم غزه

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

راهپیمایی مردم گیلانی در حمایت از عملیات «وعده صادق»

انسداد 25 محور شریانی و غیرشریانی در نواحی جنوبی کشور

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

مسیر رویایی در اشکورات گیلان

تردد روان و بدون مداخلات جوی در محور‌های شمالی

درخشش آفتاب مطبوع بهاری در جای جای گیلان

آتش سوزی یک واحد مسکونی و یک واحد صنفی در بلوار لاکان رشت

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی این بار در شهرستان رودبار