نسیم گیلان

آخرين مطالب

عکاسی به مثابه زیستن، نگاهی به نمایشگاه ما بی چرا زندگانیم فرهنگي

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - رشت- صدای گرم شاملو فضای نگارخانه الهی را آماده دیدار مخاطبان از شعرنگاره های عکاسان گروه زی با نام " ما بی چرا زندگانیم " ساخته است.
به گزارش ایرنا، عکاسان گروه زی متشکل از محمد علی برنو عکاس به نام کشور، پویا بازارگرد، آدینه صالح نژاد، مهدیه عطایی، اشکان شعبانی، سارا قنبرنیا، مانی پور احمد و پویا درگاهی است.
این دومین نمایشگاه عکس گروه زی است که در بیانیه نمایشگاه خود آورده اند: این مجموعه عکس روایتی از نهیب شعر شاملوست برای ما تا زندگی کنیم و آگاه تر باشیم. ما در قابهایمان به "بی چرا زندگانیم " وفادار ماندیم و با تجربه واژگانی شاملو، قاب های بسیاری را زندگی کردیم . مثل او، جستجوگر، کنجکاو و دقیق نگاه کردیم و در خلق و بارآوری عکس ها با اشیاء، آدمها و احوالاتشان مشارک کردیم ، به همان سان که او در خلق شعرها با کلمات می زیست.
محمد علی برنو موسس و مربی گروه زی در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: این نمایشگاه، شعر نگاره ای بر اساس شعری از شاملو در رثای خسرو گلسرخی است. بچه ها به درک کلی از مفهوم شعر رسیدند و بعد شروع به عکاسی کردند و با عکسهای موجود شروع به چیدمان عکس بر روی ابیات شعر کردیم .
وی با اشاره به این که کوشیدیم کار نویی انجام دهیم افزود: در این نمایشگاه حدود 24 تابلو و تعدادی عکس کوچک نمایانگر روند تکامل عکسهای بزرگ را به نمایش گذاشته ایم .
این عکاس برجسته در پاسخ به این سئوال که چرا نام عکاسان در پای تابلوها قید نشده خاطرنشان کرد: ما یک گروه هستیم و می خواستیم بچه ها یاد بگیرند که درکار جمعی اسم مهم نیست و گروه اهمیت دارد .
وی تصریح کرد:در این حالت به جای این که مخاطب تحت تاثیر نام عکاس قرار گیرد بی واسطه هنر را لمس می کند همانطور که امروز ما از اشعار شاملو لذت می بریم نه از نام او ، می خواستم گروه یاد بگیرد که ما با آثارمان ماندگار می شویم و بعد بر اساس آن آثار، اسم مان می ماند.
برنو افزود: داستان کار مفهومی است تلاش ما بر بیشتر اندیشیدن است و این که بدانیم برای چه عکس می گیریم و ابتدا به آن فکر کرده و بعد دست به کار شویم .
این عکاس با تجربه ادامه داد: برای ما سبک مهم نبود بلکه هدفی بود که به آن رسیدیم و گردآوری یک مجموعه گروهی بود بنابر این اعضای گروه را تقریبا آزاد گذاشتیم که با هر تفکری که دوست دارند عکاسی کنند ولی کار به جایی رسید بچه هایی که عکاسی مستند می کردند می بینید که کارشان انتزاعی می شود به خاطر این که درکشان از آن شعر آنها را به آن سمت می برد و بچه ها همه سبکهای عکاسی را برای این که به درک بهتری از شعر برسند تمرین کردند .
برنو اظهار داشت: افراد گروه همه سبکهای عکاسی را برای درک بهتر از شعر جلو رفتند و در نهایت رسیدند به چیزی که روی دیوار می بینیم یعنی در این عکسها انتزاعی مستند و عکسهای که رویش تفکر بیشتری شده می بینید .
وی با بیان این که نام گروه زی به معنی زیستن و زندگی کردن است یاداور شد: 10 ماه است که با هم کار می کنیم و این دومین نمایشگاه گروه زی است . نمایشگاه اول حیرانی نام داشت چرا که داشتیم به یک کشفی از همدیگر و همین طور جهان اطراف می رسیدیم. در نمایشگاه دوم به انسجام و بلوغ بیشتری رسیدیم .
وی ادامه داد: افراد گروه به کار کردن جمعی و بی هدف نبودن کارهایشان رسیدند . در روزی که نمایشگاه دوم برگزار شد به نمایشگاه سوم مان فکر کردیم . مثل بچه هایی که راهنمایی را تمام کردند و دارند خود را برای یادگیری در مقطع جدیدی آماده می کنند و هر وقت خوب یاد گرفتیم آموخته هایمان را دوباره به نمایش می گذاریم .
برنو با اشاره به این که اغلب افراد گروه عکاسان خبری هستند افزود: ما در گروه دنبال کسانی هستیم که عکاسی دغدغه اصلی شان است و به کار مستمر و ایجاد تغییر در خودشان علاقمندند . کسانی که تمام روزهای زندگی به عکاسی فکر می کنند و حتی وقتی نمایشگاهی برگزار می کنند به این می اندیشند که می توانستم فلان عکس را بگیریم .
این هنرمند عکاس خاطرنشان کرد : ما کاسب هنر و عکاسی نیستیم ما با عکاسی زندگی می کنیم . عکاسی برای ما یک بیان تصویری است و بدین جهت کارمان سخت است چون در دوره ای هستیم که به دلیل نگرانی از فروش نرفتن عکس بسیاری از نگارخانه ها حاضر به برگزاری نمایشگاه از این آثار نیستند.
برنو در خاتمه گفت و گو بیان داشت : عکاسی تمام شدنی نیست چون دنیا تمام شدنی نیست.
نمایشگاه «بی چرا زندگانیم» از 25 تا 31 مردادماه از ساعت 16 الی 20 در نگارخانه الهی رشت واقع در خیابان تختی، کوچه قربانی، بن‌بست شادمان پذیرای علاقه‌مندان است.
6030

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/52802/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان

کسب مقام قهرمانی و سومی تیم گیلان در رقابت‌های آب‌های آرام کشور

11 آلاینده بیماری‌زای مخفی در خانه

عیادت معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید از حادثه دیده واقعه تروریستی کرمان

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

مسئولان امنیت شغلی کارگران را تامین کنند

کاهش 3 درصدی نرخ بیکاری گیلان/ برخورد قضایی با 150 کار فرمای متخلف

انعکاس به موقع رسانه‌ها در پاسخ سخت ایران به اسراییل

رقابت بیش از 500 داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری در کیش

کیش؛ الگوی ایران آینده/ سرمایه‌گذاری کشورهای عربی در کیش

تحقق وعده صادق نشان از اقتدار سپاه بود

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

«حجت الاسلام اسماعیلی» به عنوان راهیار تبلیغ گیلان منصوب شد

رفع تصرف 1000 متر از اراضی ملی منطقه گشت رودخان فومن

نگهداری 42هزار نسخه خطی در سازمان اسناد وکتابخانه ملی کشور

کشف 700 کیلو گردو قاچاق در بازرسی از یک اتوبوس

ادامه گرمای هوا اواسط هفته در گیلان

حضور گیلان در نمایشگاه اکسپو 2024 تهران

یادواره سردار شهید سیدمعروف ایرانی در صومعه سرا

پایداری گرمای هوا در گیلان

دستگیری قاتل کمتر از 5 ساعت در تالش

عشق زندگی می بخشد

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

داستانک/ راه نجات

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

رونمایی از لوح ثبتی مهارت سنتی فراوری چای دستی در لاهیجان

لزوم حمایت از تولیدکنندگان برای تحقق جهش تولید

رفع تصرف اراضی ملی در گشت رودخان

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

داستانک/ انسان های بازنده

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

اجرای بیش از 20 ویژه برنامه درهفته عقیدتی سیاسی

تاج شهرستانی عضو شورای شهر رشت 6 ماه تعلیق شد

لزوم ایجاد پد بالگرد هلال احمر در شرق گیلان

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، 7 اردیبهشت 1403

آمادگی مجموعه مدارس صدرا در اجرای کامل سند تحول آموزش و پرورش

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

دوره جامع کنشگر _ کارشناس جمعیت در گیلان برگزار شد

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ساماندهی لندفیل سراوان 84 درصد پیشرفت دارد/ضرورت مدیریت زباله تر خانگی

محله شِیخانبَر لاهیجان مقصد محله مج خبر

دیدار نماینده ولی فقیه در گیلان با جامعه کارگری

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در رشت پلمپ شد