پایگاه خبری تحلیلی نسیم گیلان

آخرين مطالب

جاده های شمال قافیه را باخته اند! مقالات

جاده های شمال قافیه را باخته اند!

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - پایگاه خبری - تحلیلی گیل خبر، مطلبی در قسمت یادداشت با عنوان جاده های شمال قافیه را باخته اند!به قلم روزبه خلیق معینی راهنمای گردشگری منتشر کرده است.
در چند سال گذشته جاده های گیلان علیرغم کیفیت بالاتر از جاده های استان های همسایه به دلایل مختلف از جمله کیفیت خدمات، قافیه را در جذب گردشگر باخته اند. هر چقدر هم به آمار گردشگر ورودی از جاده قزوین به رشت در ایام نوروز اتکا کنیم نخواهیم توانست ضعف دو جاده دیگر ورودی به استان را در این جذب در طول ایام سال پنهان کنیم.
از جاده آستارا به اردبیل و گردنه معروف حیران آغاز کنیم. سالهاست این جاده شاهد اتوبوس های معروف به اردبیل رو نیست. به دلیل نبود سرویس بهداشتی و رستوران مناسب در محدوده سه راه پونل تا انتهای حوزه استحفاظی گیلان و صد البته طولانی شدن اتمام جاده دو بانده در این مسیر تمامی رانندگان و صاحبان ماشین های مسیر تهران اردبیل که به طور سنتی بیش از چهل سال از مسیر قزوین رشت تالش آستارا به اردبیل می رفتند مسیر تهران زنجان سرچم را جایگزین نموده اند و فرصتی که در اختیار گردشگری استان برای معرفی جاذبه های طبیعی بود با بوروکراسی اداری و نداشتن حداقل زیر ساخت های لازم برای همیشه از بین رفت و جالب اینکه چند سال است اتوبوس های مسیر تبریز نیز به جای مسیر آستارا اردبیل بستان آباد تبریز از مسیر قزوین زنجان تبریز تردد می‌کنند .
این اتفاق در مسیر منتهی به رامسر و استان مازندران به شکلی دیگر در چند سال گذشته در حال تکرار است. از قدیم مسیر سنتی اتوبوس های مشهد از خط کناره و مازندران و جنگل گلستان به بجنورد و مشهد مقدس منتهی می شد اما از اواخر دهه هشتاد به دلایل مختلف از جمله نبود خدمات مناسب در مسیر بخصوص رستوران و سرویس بهداشتی تمامی این اتوبوس ها از مسیر قزوین تهران پاکدشت سمنان به مشهد می روند. به همین دلیل ساده علیرغم دو برابر شدن ورود زوار عرب و عراقی به مشهد مقدس و علاقه وافر آنان به استان های شمالی سهم گیلان از این زائران در حد صفر است. چون تقریبا تمامی دفاتر خدمات مسافرتی و اتوبوس های گردشگری ترجیح می دهند در مسیری با زیر ساخت مناسب تور گردانی کنند!!!
نکته آزار دهنده سوم در مسیر مازندران به کاهش ورودی دانشجویان مازندران و گلستان به گیلان باز می گردد. به دلیل نزدیکی رشت به رامسر و شهسوار خوشبختانه هنوز مراودات اقتصادی و فرهنگی با این شهرها برقرار است اما با وجود مشغول به تحصیل بودن حدود سیصد دانشجوی گلستانی و پانصد دانشجوی مازندرانی در ایام دور و نزدیک در دانشگاه گیلان و علیرغم رفت و آمد این دانشجویان و خانواده آنان و سایر مسافران مازندرانی در این مسیر به دلیل کیفیت بسیار پایین اتوبوس های رشت به ساری و رشت به گرگان مسیر پنج ساعته ساری بدون استثنا در هشت ساعت و مسیر هشت ساعته گرگان بدون استثنا در یازده الی دوازده ساعت طی می شود.
نگارنده به دلیل شرایط شغلی ماهانه یک بار به ساری سفر می کنم و مسیر سیصد کیلومتری را در ساعات مختلف شبانه روز در هشت ساعت طی میکنم!!! در حالی که در شلوغ ترین ایام سال با بدترین اتوبوس خط رشت به تهران این مسیر در شش ساعت قابل پیمایش است و تقریبا در نود درصد مواقع مسیر رشت به تهران در 4:45 طی می شود. اگر با این روش به دنبال حذف مسافران مازندرانی بعد از حذف مسافران اردبیلی و خراسانی از تفرجگاه ها و اقامتگاه ها و هتل های گیلان هستیم تا حدود زیادی به این هدف نایل آمده ایم و اگر هدف دیگری را دنبال می کنیم با صدای بلند اعلام کنیم تا بقیه نیز هدف از ارائه خدمات ضعیف برای زده کردن گردشگر از ورود به گیلان را بدانند.
به شخصه ترجیح می دهم با اتوبوس های ساعت دو و نیم صبح به مقصد تهران که چهار ساعته به تهران می روند به تهران رفته و از ترمینال شرق به سمت مازندران بروم که معطلی کمتر و خدمات بهتری ارائه می شود. هراس شخص من به عنوان فعال گردشگری از این است که به حذف مازندران و خراسان و اردبیل و تبریز بسنده نکنیم و در آینده نزدیک بخواهیم همین تور های ورودی از مسیر تهران را نشانه بگیریم و صنعت نیمه جان گردشگری استان را خلاص کنیم.
امیدوارم سازمان پایانه ها یا شرکت های اتوبوس رانی جوابیه ای برای وضعیت اتوبوس های مازندران داشته باشند. چون قافیه اتوبوس های اردبیل و خراسان را سالهاست که باخته ایم.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

احمدی نژاد با گفتمان سوم تیر چه کرد؟

آمادگی برای نظام پولی جدید بین‌المللی

من پیرمرد نیستم!؛ کارنامه مهمترین گزینه غیر ایرانی پرسپولیس

ماموریت جدید مایک پمپئو در برابر ایران

پیام‌های انتخابات استانبول

امید در اردوگاه اپوزیسیون ترکیه پس از فتح استانبول

رای الیوم: ترامپ می خواهد از شر بولتون خلاص شود

بندر بن سلطان؛ «مردِ در سایه» عربستان

آتلانتیک: ترامپ همه را سردرگم کرده است

رهاسازی بولتون و پمپئو پس از 3 روز

روایت "نشنال ریویو" از ضعف و آشفتگی در کاخ سفید

مایک پمپئو؛ معمار فشار‌ حداکثری علیه ایران

فورچون: ترامپ رفتنی است؟

آیا "قلعه نویی" به پایان راه رسیده است؟

پرداخت هزینه ناکارآمدی شرکت‌های دولتی از جیب ملت

اعتماد گزارش داد: اتاق عملیاتِ ضدزنگنه

نایب رئیس مجلس: FATF ایرانی می‌خواهیم

ملی‌گرایی ضدروسی در تفلیس

خطای ذهنی ترامپ در تحلیل نفت

درِ این اتاق را ببندید؛ اعتراض"صبح نو" به مجوز یک نمایش

ریاست کمیسیون امنیت ملی به پایداری‌ها رسید

ترامپ علیه بولتون

نیویورک‌تایمز: ایران محاسبات آمریکا را دگرگون کرده است

کاهش تنش ممکن است

قهر و آشتی‌های دنباله دار در دولت

خروج تقاضا از بازار دلا‌‌ر

محرمانه‌‌های زندان زنان

«حمّاله الحطب» اصلاح‌طلبان کیست؟

وحدت واجب‌تر از نان شب

حرکت های بعدی تهران و واشنگتن چه خواهد بود؟

مـاموریت غیـرممکـن کوشنـر در منـامه

میراث تلخ احمدی‌نژاد

انزوای ایالات متحده در درگیری با ایران

دود شدن سرمایه ملی

سهل و ممتنع حجاب

مدیران چرنوبیلی را برکنار کنید

بزرگان جهانگیری را برگرداندند

کیهان: نقش یک زن نفوذی در تصمیمات 16مدیر وزارت نفت

سرمقاله خراسان/ پشت پرده عقب‌نشینی 10 دقیقه‌ای

سرمقاله کیهان/ نسل صیّاد پهپاد می‌تواند

سرمقاله وطن امروز/ بودجه‌‌‌هایی که حیف شد!

سرمقاله شرق/ سایه تهدید آمریکا بر روابط ایران

سرمقاله ایران/ شفافیت؛ انقلاب اجتماعی

سرمقاله اعتماد/ وحدت آداب دارد

سرمقاله سیاست روز/ قانونگرایی آگاهانه و مسئولانه!!

سرمقاله رسالت/ قاچاقچیان مدیر!

سرمقاله دنیای اقتصاد/ قراردادهای بین‌المللی و توان پیاده‌سازی

جذاب و خطرناک!؛ کارنامه جدی ترین گزینه نیمکت پرسپولیس

دولت فاسد ترامپ؛ حمله "نیوزویک" به کاخ سفید

واشنگتن پست: درگیری نظامی با ایران دردناک خواهد بود