نسیم گیلان

آخرين مطالب

فرماندار صومعه سرا در گفت وگوی اختصاصی با پایگاه اطلاع رسانی استانداری گیلان:

برای رفع مشکلات واحدهای تولیدی عزم جدی وجود دارد سياسي

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - فرماندار صومعه سرا با بیان اینکه در کارگروه رفع موانع تولید برای رفع مشکلات واحدهای تولیدی عزم جدی وجود دارد، گفت: با حمایت استاندار گیلان زمینه رفع مشکلات چندین واحد تولیدی این شهرستان که به تعطیلی کشیده شده بودند و یا در آستانه تعطیلی قرار داشتند فراهم شد.
پایگاه اطلاع رسانی استانداری گیلان در گفت و گویی اختصاصی با علی فتح اللهی فرماندار صومعه سرا، روند خدمات رسانی و دستاوردهای دولت تدبیر و امید در این شهرستان را بررسی کرده است. این گفت و گو را در ادامه می خوانید.
ابتدا معرفی کوتاهی از خودتان داشته باشید و از چه سوابقی دارید؟
متولد سال 1349 در شهرستان تالش هستم و در سوابق کاری‌ام به عنوان شهردار لیسار، معاون عمرانی و برنامه ریزی فرمانداری تالش، فرماندار تالش فعالیت نمودم و از بهمن سال 1395 نیز به عنوان فرماندار صومعه‌سرا در حال خدمت به مردم این منطقه هستم.
در زمانی‌که به عنوان فرماندار صومعه سرا منصوب شدید چه دغدغه هایی برای این شهرستان داشتید؟
تلاش برای توسعه شهرستان در صدر اهداف و دغدغه‌ها برایم قرار داشت. توسعه زیرساخت ها و اشتغالزایی مهمترین محور برنامه‌های من در شهرستان صومعه سرا بود.
شاخص های توسعه شهرستان صومعه سرا نسبت به ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید چه تغییری داشته است؟
در این شهرستان 153 روستا، 3 بخش و 3 شهر داریم که مجموعه 125 هزار نفر جمعیت دارد و60 درصد آن ها در روستاها ساکن هستند.
صومعه سرا در بسیاری از شاخص ها نه تنها از میانگین استانی، بلکه از میانگین کشوری نیز جلوتر است.
با تلاش دولت های یازدهم و دوازدهم، اکنون هیچ روستایی در این شهرستان بدون گاز نیست و شاخص بهره مندی از آب شرب در روستاهای صومعه سرا نزدیک به 80 درصد است.
شاخص بهره مندی از راه آسفالته روستایی در هفته دولت امسال به بیش از 70 درصد رسید و این در حالیست که میانگین کشوری 50 درصد می باشد.
سرانه فضای ورزشی به ازای هر نفر در صومعه سرا 1.2 متر است که از میانگین استان بیشتر است و پیش بینی می کنیم با افتتاح پروژه های در دست اجرا به بالای 1.5 متر برسد.
طرح تحول نظام سلامت در سال 1393 به ابتکار دولت یازدهم اجرایی شد. در شهرستان صومعه سرا اجرای این طرح چه وضعیتی دارد؟
اجرای این طرح به رفع بخش عمده ای از نگرانی های مردم در تامین منابع مالی برای درمان منجر شد.
در خصوص تجهیز بیمارستان امام خمینی (ره) صومعه سرا نیز اقدامات خوبی صورت گرفت و برخی از کمبود امکانات جبران و تجهیزات بروز رسانی شد.
سال گذشته کلنگ احداث اورژانس بیمارستان شهرستان در 4 طبقه به زمین خورد و پیشرفت فیزیکی خوبی دارد.
در زمینه توسعه مراکز بهداشتی و درمانی شرایط خوبی داریم . مراکز خاصی در دست ساخت داریم که می توانند به پیش بینی و شناسایی بیماری ها کمک کنند. مرکز کوهورت که می تواند کمک شایان توجهی به شناسایی بیماری قبل از وقوع آن داشته باشد نیز از برکات طرح تحول سلامت است.
کدامیک از ادارات شهرستان صومعه سرا از نظر توسعه و کیفیت شاخص های عملکرد می تواند الگویی برای سایرین باشد؟ ارزیابی شما از علت پویایی مجموعه مورد نظر چیست؟
مسئولیت یک دستگاه ممکن است در گرو همکاری مجموعه ای دیگر باشد پس وجود تعامل و همراهی بین دستگاه های مختلف یک ضرورت است.
زیرساختهای مختلف رشد قابل توجهی یافتند که به عنوان مثال می توان به آسفالت راه روستایی اشاره کرد. از سال گذشته تا کنون عملیات آسفالت در 112 روستا اجرا شده است. در مجموع هریک از ادارات به نوعی در این توسعه نقش آفرین بودند. 
یکی از ابتکارات دولت تدبیر و امید تشکیل کارگروه رفع موانع تولید است. این کارگروه در شهرستان صومعه‌سرا چه آثاری داشته است و چقدر توانسته به حمایت از تولید کنندگان و رونق فعالیت آن ها کمک کند؟
افتخار این را داریم که پیشنهاد تشکیل این کارگروه از جانب استان گیلان مطرح شد و در سطح ملی اجرایی گردید. به عقیده من کارگروه رفع موانع تولید موثرترین کارگروه موجود است و در صومعه سرا نیز هر هفته تشکیل می شود.
عزم جدی برای رفع مشکلات واحدهای تولیدی داریم و هر آنچه که در شهرستان قابل پیگیری باشد را انجام می دهیم و سایر مشکلات موجود را به مرکز استان منعکس می کنیم. یک جلسه نیز با حضور استاندار گیلان و مدیران کل دستگاه های اجرایی در شهرستان صومعه سرا تشکیل شد و مشکلات شهرستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
با توجه به اینکه صومعه سرا در نزدیکی مرکز استان و در یک محور ترانزیتی مهم واقع شده است، توانسته ایم از این ظرفیت برای جذب سرمایه گذاران استفاده کنیم.
انجام سفرهای شهرستانی و بررسی مشکلات موجود در نشست با اقشار و اصناف مختلف ، در دستور کار استاندار گیلان قرار دارد. در شهرستان صومعه سرا این سفر چه دستاوردهایی داشته است؟
قطعاً حضور استاندار به عنوان عالی ترین مقام دولتی استان جهشی در انجام امور ایجاد می کند و باید از استاندار گیلان از این بابت تشکر کرد.
بسیاری از واحدهای تولیدی بزرگ شهرستان که با مشکلات عدیده ای روبرو بودند، توانستند مشکلاتشان را با استاندار در میان بگذارند و در نهایت دستورات بسیار مناسبی صادر شد.
اگرچه به نظر می رسید حل بخشی از مشکلات از عهده استان خارج است و باید در سطح ملی مورد پیگیری قرار بگیرد، با حمایت استاندار گیلان زمینه رفع آن ها فراهم شد و چندین واحدی که به تعطیلی کشیده شده بودند و یا در آستانه تعطیلی قرار داشتند احیاء شدند.
این اقدامات امیدی در تولیدکنندگان ایجاد کرد و به آن ها این اطمینان را داد که مرجعی برای حمایت از آن ها و حل و فصل مشکلاتشان وجود دارد.
شاهد معرفی روستای بدون بیکار در شهرستان صومعه سرا بودیم. چه اقداماتی در این روستا صورت گرفته که آن را به به عنوان یک الگو مطرح کرده است؟
روستای صوفیانده از بخش تولمات به عنوان روستای بدون بیکار معرفی شده است. این روستا قابلیت های بسیاری دارد و بخش عمده توت فرنگی استان را تولید می کند. صوفیانده در نزدیکی تالاب قرار گرفته و رودخانه های متعددی دارد.
رشد و توسعه باید در تمامی ابعاد صورت بگیرد و مثلا اگر در یک روستا به بوم گردی توجه می شود نباید از سایر حوزه ها غافل شد. ما در جلساتی که برگزار می کنیم همواره تاکید داریم که از همه ظرفیت های موجود استفاده شود.
اعطای تسهیلات اشتغالزایی یکی از سیاست های دولت برای رونق اقتصادی و رفع مشکلات معیشتی مردم است. در گیلان نیز طرح های بوم گردی به عنوان یکی از محورهای اصلی اشتغالزایی از سوی استاندار مورد تاکید قرار گرفت. در شهرستان صومعه سرا چه اقداماتی در این زمینه انجام شده است؟
موقعیت جغرافیایی ویژه موجب شده که سالانه حجم وسیعی از مسافران و گردشگران از شهرستان صومعه سرا عبور کنند که یک فرصت است و اگر استفاده نشود، تهدید می شود.
ترافیک، تصادفات و زباله از جمله پیامدهای استفاده نادرست از ظرفیت موجود است ولی چنانچه بتوانیم بخشی از این مسافران را در شهرستان اقامت دهیم، منجر به ایجاد اشتغال پایدار و کاهش نرخ بیکاری خواهد شد.
در طول هفته جلسات کارگروه بوم‌گردی را برگزار می‌کنیم و هیچ پرونده ای را در انتظار نمی گذاریم و امیدواریم شاهد سرعت پرداخت‌ تسهیلات از سوی بانک‌ها و نیز جدیت بیشتر دستگاه های اجرایی باشیم.
ایجاد نشاط اجتماعی یکی دیگر از اهداف دولت است. چه تدابیری در این زمینه اندیشیده اید؟
تلاش کردیم تفاوتی از نظر کمی و کیفی در برنامه هایی که منجر به نشاط اجتماعی می شوند داشته باشیم. آمارها نشان می دهند در یک سال و نیم گذشته که من توفیق خدمت گزاری در شهرستان صومعه سرا را دارم، این افزایش اتفاق افتاده است. فراهم کردن بستر مناسب و امکانات از محل اعتبارات شهرستان در دستور کار قرار گرفت و به عنوان مثال برای رفع نواقص سالن ارشاد، سه برابر سال های گذشته اعتبار اختصاص دادیم.
به سالن طاهرگوراب که چندین سال رها شده بود اعتبار دادیم و پیش بینی می کنیم در دهه فجر به بهره برداری برسد. در مجموع، اعتبارات فرهنگی را چند برابر افزایش دادیم. هر ماه شاهد برگزاری کنسرت های دارای مجوز در شهرستان صومعه سرا هستیم که بسیار مورد استقبال مردم قرار می گیرند.
اجرای ویژه برنامه های مناسبتی در سطح شهر، برگزاری پیاده روی خانوادگی، دوچرخه سواری خانوادگی و مسابقات نقاشی از دیگر برنامه هایی است که در این مدت بستر آن ها را فراهم کرده و اجرا را به بخش خصوصی واگذار کردیم.
اولین جشنواره استندآپ کمدی گیلان در صومعه سرا اجرا شد که بیش از 100 اثر به این جشنواره ارسال شده بود و در نهایت 15 استندآپ برگزیده شد. ما شرمنده حضور پرشور مردم شدیم چراکه تعداد استقبال کنندگان بسیار بیشتر از حد انتظار و ظرفیت سالن بود. هم اکنون در حال برنامه ریزی برای احداث اولین سالن روباز نمایش در صومعه سرا هستیم.
در هفته دولت چه پروژه هایی در شهرستان صومعه سرا به بهره برداری رسید؟
غالب برنامه های اجرا شده در شهرستان که در هفته دولت به بهره برداری رسید مربوط به طرح های اقتصادی، ورزشی، عمرانی و فرهنگی بوده است.
در مجموع 352 پروژه عام المنفعه با مبلغی بالغ بر 50 میلیارد و 846 میلیون تومان طی هفته دولت امسال در شهرستان صومعه سرا به بهره برداری رسید که نسبت به سال گذشته که 209 پروژه با مبلغ 25 میلیارد و 600 میلیون تومان افتتاح کردیم، افزایش اتفاق افتاده است.
چندین پروژه بزرگ در صومعه سرا وجود دارد که پیشرفت فیزیکی بالایی دارند که از آن جمله می توان به چهار خطه کردن محور فومن _ پونل اشاره کرد.
پروژه سد لاستیکی و کمربندی تولمشهر و همچنین اورژانس بیمارستان نیز همه از پروژهای ملی در دست اجرا هستند.
همچنین در طول یکسال گذشته نیز شاهد افتتاح پروژه هایی بودیم.
در راستای اجرای بخشنامه استاندار گیلان مبنی بر استفاده از ظرفیت بانوان و جوانان در مناصب مدیریتی چه اقداماتی انجام دادید؟
تمامی بخشداران و معاونین فرمانداری شهرستان صومعه سرا زیر 40 سال سن دارند.
استفاده از ظرفیت جوانان توانمند و پرانرژی در اولویت های کاری ما قرار دارد و در بیش از 70 درصد ادارات ما جوانگرایی انجام شده و اثرات خوبی برجای گذاشته است.
مقدمات انتصاب اولین بخشدار خانوم شهرستان نیز در حال اجراست و در آینده از توانمندی بانوان در رده های مدیریتی بیشتر استفاده خواهیم کرد.
چقدر با احزاب و گروه های سیاسی تعامل دارید و چه اندازه تلاش کردید در جهت همگرایی این گروه‌ها گام بردارید؟
ما باید با نگاهی پدرانه بستر فعالیت همه احزاب و تشکل های سیاسی را فراهم کنیم. جلسات متعددی با حضور احزاب تشکیل دادیم و خوشبختانه بین گروه های سیاسی شهرستان با وجود تفاوت سیاست ها و نگرش های موجود، تعامل برقرار است.
استاندار گیلان دستگاه های اجرایی را ملزم به تدوین برنامه ای 5 ساله با برش یکساله کردند. برای یکسال آینده شهرستان صومعه سرا چه چشم اندازی ترسیم کرده اید؟
با توجه به حجم بالای تردد از محورهای شهرستان و حوادث رانندگی زیادی که اتفاق می افتد، اجرا و افتتاح چند پروژه زیربنایی در حوزه راه ها را برنامه ریزی کرده ایم. چهاربانده کردن محور فومن به پونل یکی از این پروژه هاست.
به نتیجه رساندن طرح های اشتغالزا از جمله واحدهای بوم گردی، احداث سد لاستیکی و ارتقاء زیرساخت های گردشگری از دیگر اولویت های ما در یکسال پیش رو محسوب می شوند.
همچنین احیاء آب بندان های استان را در افق 5 ساله پیش بینی کرده ایم . با توجه به محدودیت اعتبارات دولتی امکان احیاء بیش از 180 آب بندان موجود از سوی دولت وجود ندارد و باید زمینه ورود بخش خصوصی را فراهم کنیم. در صورت احیاء این آب‌بندان‌ها ظرفیت تامین آب شهرستان بطور قابل توجهی افزایش می یابد و نیازی به هزینه کردن میلیاردها تومان برای احداث سد نیست.
احیاء آب بندان ها با مشارکت بخش خصوصی برای اولین بار بصورت پایلوت در شهرستان صومعه سرا به اجرا گذاشته شد و سال گذشته چندین مورد به انجام رسید.
چه میزان اخبار منتشر شده در رسانه ها را دنبال می کنید؟
برای آگاهی از نیازهای شهرستان و دغدغه های مردم رسانه ها را بصورت مستمر رصد می‌کنم و سعی ما بر اینست تا سیاست هایمان را در جهت رفع مشکلات و دغدغه های موجود تدوین کنیم.
اگر انتقادی از شما یا مجموعه تحت تصدی شما صورت گیرد چه واکنشی نشان می دهید؟
به جرأت می توانم بگویم تعامل سازنده ای با رسانه ها دارم و اگر انتقادی از من و فرمانداری صومعه سرا شده هیچگاه در روند کاری و ارتباط ما با آن رسانه تاثیر نگذاشته است. انتقاد حق رسانه ها و مردم است. اعتقاد دارم که به دلیل حجم بالای کار حتما اشتباهاتی از جانب ما وجود دارد و نباید مدعی باشیم که همه کارهای ما درست است.
چندی پیش بابت قطعی مکرر برق از مردم عذرخواهی کردم و سعی می‌کنم به مردم توضیح دهم که ما تلاشمان را می‌کنیم ولی نواقصی نیز وجود دارد. از نقد منصفانه کاملا استقبال می کنیم.
چه نیازها و مشکلاتی در شهرستان صومعه سرا وجود دارد که رفع آن ها مستلزم حمایت است؟
ما در حوزه اشتغالزایی نیازمند همکاری های بیشتری از نهادهای نظارتی هستیم. به عنوان مثال یک پاسخ منفی سازمان حفاظت محیط زیست می تواند همه برنامه ریزی های صورت گرفته برای یک پروژه را باطل کند و برعکس، پاسخ مثبت این مجموعه می تواند زمینه ساز رفع بسیاری از مشکلات باشد.
از دستگاه های نظارتی انتظار داریم بستر فعالیت سرمایه گذاران را فراهم کنند. ما 13 رودخانه دائمی در شهرستان صومعه سرا داریم که ساماندهی هر کیلومتر آن نزدیک به 300 میلیون تومان هزینه دارد و در نتیجه باید بخش خصوصی را پای کار بیاوریم و بر عملکردش نظارت کنیم.
اگر می خواهیم اشتغال، تولید داخلی و در نتیجه اقتصاد کشور را تقویت کنیم باید همه دستگاه ها کمک کنند.
امیدوارم همه در کنار هم بتوانیم خدمات صادقانه ای به مردم ارائه کنیم. معضل اشتغال را به هیچ عنوان نمی توان بصورت دولتی حل کرد و دولت، حاکمیت و دستگاه های نظارتی باید زمینه فعالیت سرمایه گذاران بخش خصوصی را فراهم کنند.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/58741/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

تاثیر سفر‌های نوروزی در بازار مسکن شمال

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

بی احتیاطی جان راکب موتورسیکلت در صومعه سرا را گرفت

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، 6 اردیبهشت 1403

نکوداشت کاشف السلطنه فردا در لاهیجان

در حوزه ارائه خدمات الکترونیکی به رشتوندان اتفاقات خوبی صورت گرفته است/گام های موثر مدیریت شهری در ممیزی املاک

توقیف موتورسیکلت میلیاردی قاچاق در آستانه‌اشرفیه

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

آسمان گیلان تا هفته آینده صاف و آفتابی است

آشیانه ساختن پرستو‌های دریایی در تالاب بین المللی انزلی

پیشرفت 90 درصدی پروژه محور آستانه اشرفیه به کیاشهر

تالاب انزلی، میزبان بیش از هزار پرستوی دریایی

اجرای کارگاه آموزشی پیشگیری از غرق شدگی در گیلان

مشاهده گله گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود (فیلم)

نزدیک بشیم به هم یا نزدیک نشیم؟

هرروز یک سری مشکل هست!

مشارکت مردم بندرانزلی در سامانه هوشمند تفکیک زباله از مبدا

گیلان باید تحت پوشش فیبر نوری قرار گیرد

محفل مشق حماسه به مناسبت عملیات «وعده صادق» در رشت برگزار شد

شهر پره سر نیازمند تخصیص زمین برای تولید کود آلی از زباله‌ی تر است

درخواست سازمان جهاد کشاورزی از شالیکاران گیلانی

آغاز توزیع تخم نوغان از شنبه در گیلان/ قیمت هر جعبه 28 هزار تومان

نگاه مطالبه‌گر در حوزه فرهنگ و هنر تحول‌ آفرین است

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

معرفی نامزدهای ایرانی کتاب‌ برای کودکان با نیازهای ویژه

دنیا را چقدر جدی گرفتیم !

ضرورت معرفی جلوه‌های ایثار و شهادت به نسل جدید

اجرای 35 کیلومتر فیبر نوری در آستانه اشرفیه و بندر کیاشهر

56 دستگاه خودرو سرقتی در گیلان کشف شد

مازندران قهرمان جوانان و گیلان قهرمان زیر 23 سال آب‌های آرام شد

لزوم استفاده از ظرفیت‌های استانی در ساخت موزه دفاع مقدس

پروژه های عمرانی گیلان سرعت می گیرد/ زباله سوز رشت نیازمند اعتبار 2000 میلیاردی

الزام فرهنگ‌سازی برای کتاب‌های الکترونیکی

صحبت های دلنشین دکتر کاکاوند در مورد قدرت

درخواست خصمانه آرژانتین از پاکستان و سریلانکا علیه ایران

ویدئوی از خط تولید لوازم آرایشی اورجینال در پاکستان!

خانواده شهدا پرچمداران اصلی ایثار و شهادت هستند/ نسل امروز نیازمند آشنایی با شهدا

آسمان گیلان تا هفته‌ی آینده صاف و آفتابی

کشف 56 دستگاه خودرو سرقتی در گیلان

تجلیل از فعالان طرح حجاب و عفاف

توزیع تخم نوغان در 9 شهرستان گیلان از شنبه

کشف 56 خودرو سرقتی در گیلان

ما دو جور بخشنده داریم!

یکی از 4 سنگرِ اهواز در زمان جنگ از بین رفت

«آستاراچای» غنی‌ترین بانک ژنی آبزیان گیلان

شاعرانه/که درد عاشقان آنجا به جز شیون نمی‌دانم