نسیم گیلان

آخرين مطالب

سینمای جوانان انزلی و سازندگان جهانی نو فرهنگي

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - انزلی- سینمای مستند و تجربی را شاید بتوان پایه و اساس سینما دانست و انجمن سینمای جوانان مکانی برای آموزش این رشته .
  انجمن سینمای جوانان انزلی از مراکزی است که در طول دوره فعالیت خود به لطف بهره مندی از مدرسان مجرب و فرهیخته نقش مهمی در پرورش خلاقیت و استعداد جوانان عاشق سینما داشته .
جوانانی که روایتگر جهانی نو و قصه هایی جدید از زندگی با رسانه سینما هستند.
انجمن سینمای جوان انزلی که حدود 20 سال پیش تاسیس شد و از سال 76 به شکل رسمی آغاز به فعالیت کرد سینماگران به نامی چون زنده یاد حامد خسروی، رضا بهرامی نژاد،کورش فرزانگان و زهره زمانی را به سینمای کشور معرفی کرد.
یکی از چهره های تاثیرگذار در آموزش سینما در این انجمن فریدون بحرپیما است.
به مناسبت روز سینما بر آن شدیم که مصاحبه ای را با وی ترتیب دهیم . از او در مورد سابقه همکاری اش با انجمن می پرسیم .
فریدون بحرپیما می گوید از سال 79 فعالیت در انجمن را با تدریس مبانی و فیلمنامه شروع کردم و به جز یک وقفه ی پنج ساله در این بین ، این همکاری در باقی زمان ها بوده و در حال حاضر نیز ادامه دارد .
این مدرس انجمن سینمای جوانان در مورد نقشش در پرورش هنرجویان می گوید: اگر موفقیتی و درخششی بوده ، که بسیار هم پررنگ و چشم گیر بوده حاصل تلاش گروهی ست و من نیز به عنوان جزیی از این مجموعه به آن افتخار می کنم .
بحرپیما در خصوص ویژگی ها و تفاوتهای نسلهای مختلف هنرجویان بیان می کند: هر دوره ی آموزشی با توجه به حضور گروهی جدید از هنرجویان تازگی های خاص خود را دارد .
وی ادامه می دهد: در اصل آن چه بیشتر ، تفاوت ها و شباهت ها را در دوره های مختلف رقم می زند ، جسارتی ست که در بعضی هنرجویان دیده می شود و این ستودنی ست ؛ یک روح بیقرار جست و جوگر است و به قول خودشان می خواهند به کمک سینما دنیایی نو را تعریف کنند و پیش روی مخاطبان خود قرار دهند ! و این خیلی برای من لذت بخش است که با توجه به امکانات و ابزار که بسیار هم در حال حاضر بهتر شده است در کنار چنین کسانی قرار می گیرم .
این مدرس فیلمنامه نویسی خاطرنشان می کند: آموزش همیشه به یک بستر مناسب نیاز دارد . سینما آن هم از نوع تجربی اش دقیقاً به کسانی نیاز دارد که به مقوله ی سینمای تجربی آشنایی داشته و با آن دمخور باشند . طبیعی ست که در بسیاری موارد نوع مدیریت و مدل آموزش در این نوع از سینما با آن چه باید باشد ، همسویی ندارد .
وی می افزاید: خوشبختانه حضور زهره زمانی که خود از بدنه ی چنین سینمایی است برای دفتر انزلی موهبتی محسوب می شود . بچه ها در دوره های اخیر این شانس را داشته اند که این زمینه مناسب را خانم زمانی برای شان مهیا کرده است .
با این همه بحرپیما تصریح می کند: گرچه همیشه در نظر من آموزش جایگاه والایی داشته و دارد اما نمی توانم همه ی موفقیت ها در این نوع خاص از سینما را مختص آموزش بدانم .
وی ادامه می دهد: بدیهی است که به هیچوجه نمی توان منکر آموزش در رشد استعدادها و شکوفایی آن در هر زمینه بود ولی باید توجه داشته باشیم که آن چه در این جا (سینمای تجربی) مهم است ، آن شور و شیدایی است که سینما توانسته هنرجو را به سمت خود بکشاند و او را بی قرار خود کند . من به این می گویم "عشق ؛ عشق به سینما" که اگر چنین اتفاقی برای مخاطب شما رخ داده باشد، راه پیش رو هموارتر است و باقی قضایا دست یافتنی تر .
وی در باره امکانات سخت افزاری و نرم افزاری موجود در انجمن می گوید: به جرات می توانم بگویم ، مدیریت زهره زمانی موجب شده تا دفتر انزلی به لحاظ امکانات در همه ی زمینه ها رشد چشم گیری داشته باشد . بحرپیما خاطرنشان می کند : البته یک اتفاق خوب هم در این مدت در دفتر انزلی شکل گرفته و آن هم تربیت و به کارگیری مربی های جوانی ست که حضورشان تداوم آینده ای موفق را می تواند تضمین کند . گرچه هم الان نیز تاثیر این نیروی جوان آموزشی در تولیدات جدید انجمن نمود پیدا کرده است .
این مدرس باتجربه در مورد دوره های آموزشی و برنامه های انجمن سینمای جوانان انزلی می گوید : فکر می کنم در این زمینه نسبت به خیلی از دفاتر دیگر موقعیت بهتری داشته باشیم .
وی خاطرنشان می کند: با توجه به عملکرد مناسب دفتر انزلی و تحقق بسیاری از برنامه های تعریف شده ، جای امیدواری بسیاری برای تکرار موفقیت ها وجود دارد .
این مدرس انجمن سینمای جوانان انزلی در خاتمه به جوانان توصیه می کند خوب ببینند ، خوب بخوانند و خوب بشنوند !... زیرا دنیای اطراف ما پر از ناگفته ها ست .
*فعالیتهای امسال انجمن
رییس انجمن سینمای جوانان انزلی نیز در خصوص فعالیتهای نیمه نخست امسال می گوید: دوره فیلمسازی وارد گام سوم شد . هنرجویان سه کارگاه داستانی ،مستند و تجربی باید بگذرانند و در پایان باید فیلم کوتاه خود را بسازند.
زهره زمانی اظهار داشت: در کنار این دوره ها کلاسهای تک درس رشته سینمایی داشتیم . در نیمه نخست سال چهار کلاس تکدرس در رشته های عکاسی پرتره و فیلمنامه نویسی داشتیم.
وی با اشاره به استقبال خوب صورت گرفته از این کلاسها افزود: اتفاق قشنگی که در انجمن افتاده در کنار مدرسانی مثل بحرپیما و کورش فرزانگان از مدرسان جوان مثل میلاد حامد برای تدریس عکاسی ، آرمین ابراهیمی کلاس نقد فیلم کوتاه، امیر محبوب یگانه، سروش پور اسماعیلی استفاده می کنیم .
وی تصریح کرد : نیروهای جوان را جذب کردیم تا در کنار مدرسان مجرب از انرژی و شوق جوانها در ارتقای انجمن استفاده کنیم و محصول کارشان فیلمهای خوبی بوده است.
این بانوی فیلمساز افزود: جمع اوری نقدهای نوشته شده توسط هنرجویان فیلمنامه نویسی با هدف چاپ آن بعنوان یکی از برنامه های در دست اجرا اشاره کرد.
وی یاداور شد: تصمیم داریم بهترین عکسهای هنرجویان عکاسی از سال 94 تاکنون را پس از داوری در کتاب عکس چاپ کنیم .
زمانی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تبلیغات برای ثبت نام دوره 97-98 شروع شده و امیدواریم جوانان مسیر پر افتخاری را کسب کنند و انزلی شاهد یک نسل جدید از فیلمسازان خوب باشد.
وی نوید داد که برای نیمه دوم سال برنامه ریزی های خوبی انجام شده و قرار است یک سری حرکتهای سینمایی فرهنگی داشته باشیم. شش چهره بزرگ را دعوت کنیم برایشان شب فیلم بگذاریم گفت و گو داشته باشیم فرصت خوبی است تا هنرجویان از تجربه بزرگان استفاده کنند .
وی با اشاره به برگزاری کارگاه های کوتاه فیلمسازی با موبایل و کارگاه ساخت تیزر افزود: همچنین سلسله کارگاه های حرفه ای را برای نیم سال دوم در نظر داریم.
رییس انجمن سینمای جوانان انزلی در خاتمه یاداور شد: در نیمه نخست امسال مریم هوشیدر با فیلم پارادوکس در دومین دوره المپیاد فیلمسازی نوجوانان رتبه چهارم را کسب کرد . همچنین فیلم نقاشی دیواریساخته (محبوب مولایی، علیرضا حیدری)و فیلم سیآهاب ساخته (امیر خانی پور، علیرضا حیدری،عبدا... کاظمی، فرید اسدی)در جشنواره لاله های تالابی انزلی برگزیده شدند.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/58892/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فراخوان مشمولان اعزامی پایه خدمتی اردیبهشت ماه

مسافران گیلان و دغدغه‌ای که برچیده شد

صحبت های شنیدنی دکتر شکوری درباره ازدواج

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

فراخوان مشمولان اعزامی پایه خدمتی اردیبهشت ماه سال 1403

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

غزل سعدی: عاشقانه یا عارفانه؟

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

اهمیت مدح و ثنای الهی در جلد هشتم «طعم شیرین خدا»

اولین دوره مسابقات اسب دوانی گیلان برگزار شد

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، اول اردیبهشت 1403

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

گلایه مردم از ساخت تقاطع های غیرهمسطح در رشت

سبز شدن باغ‌های گیلان با سوغات کاشف السلطنه

آتش گرفتن یک واحد آپارتمانی در شهر رشت

مهار آتش سوزی یک واحد آپارتمانی در شهر رشت

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

شب شعری با عنوان «وعده صادق» در شهرستان لاهیجان

راهپیمایی نمازگزاران درمحکومیت جنایات رژیم کودکش اسرائیل

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

پاکسازی محوطه پل تاریخی بلوردکان لنگرود

اراذل و اوباش آستارا دستگیر شدند

من پیر فنا بدم جوانم کردی

عکس/ اولین دوره مسابقات اسب‌دوانی گیلان برگزار شد

تو مثل منی برف...

گرامیداشت فرزندان گلکون کفن 2 شهرستان گیلان

دستگیری 6 نفر از مخلان نظم و امنیت در آستارا

دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار + فیلم

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

محبت کردنشون خیلی جالبه

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رونمایی از مجموعه شعر «پیراهن تو کنار پیراهن من» در صومعه‌سرا

پای «وعده صادق» روی نفس اسراییل/ امنیت خط قرمز ایرانی‌ها

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

عملیات وعده صادق همینه پوشالی رژیم جعلی و جنایتکار اسرائیل را در هم شکست

عملیات «وعده صادق» فرصت هیچ واکنشی را برای صهیونیست‌ها نگذاشت

عملیات «وعده صادق»فرصت هیچ واکنشی را برای صهیونیست‌ها باقی نگذاشت

خروش مردم لاهیجان در پی عملیات «وعده صادق»

راهپیمایی مردم لشت نشا در حمایت از عملیات «وعده صادق»

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

راهپیمایی ضد صهیونیستی مردم گیلان در حمایت از مردم غزه

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

راهپیمایی مردم گیلانی در حمایت از عملیات «وعده صادق»

انسداد 25 محور شریانی و غیرشریانی در نواحی جنوبی کشور

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

مسیر رویایی در اشکورات گیلان