نسیم گیلان

آخرين مطالب

لاهیجان، شهر آیین های عاشورایی فرهنگي

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - لاهیجان - لاهیجان، شهری که آیین های عاشورایی و سنت های محرم را از گذشته های دور تاکنون به یادگار حفظ کرده است و تا زمان حاضر نیز مراسم های سوگواری را به صورت سنتی برگزار می کند.
عزاداری های محرم در لاهیجان 2 شب زودتر از ماه محرم با مراسم سیاه پوشان آغاز می شود، مساجد، بقاع و مکان های مذهبی به شکل های مختلف آراسته و تزئین و مراسم سنتی علم بندی و دستجات سینه زنی و عزاداری تشکیل می شود و علم را با نواری سبز می بندند.
آیین محرم در لاهیجان از تنوع برخوردار است ؛ علاوه بر عزاداری ها و رسم های متنوع در اولین شب علم بندی محرم نیز در روستای شیخان بر لاهیجان همه درب منازل خود را به روی همگان باز می گذارند و در این شب اهالی این روستا بر اساس یک رسم قدیمی مشغول پخت غذا و پذیرایی از مهمانان می شوند.
** شیعیان دیلمی بنیانگذاران آیین عزاداری محرم؛
علیرضا کشور دوست پژوهشگر فرهنگ گیل و دیلم در این باره می گوید: مراسم محرم از زمان صفویه به بعد در 2 شهر ایران اردبیل و لاهیجان به دلیل داشتن قرابت و خویشاوندی با خاندان صفویه از غلظت و حساسیت بیشتری نسبت به سایر شهرهای ایران برخوردار بوده و باشکوه تر از همه جای ایران برگزار می شده و همچنان این ویژگی در این شهرها حفظ شده است.
وی خاطرنشان کرد: آل بویه که از سرزمین دیلم (لاهیجان، سیاهکل و دیلمان و لنگرود ) برخاستند و خلافت را در بغداد برانداختند ، در دستگاه خلافت شیعه را نفوذ دادند و برای اولین بار مراسم عزاداری محرم را در بغداد نیز برپا کردند و سلسله شیعه صفویه که از نفوذ و قدرت سیاسی و مذهبی بیشتری برخوردار بود، باعث شد این آیین در شهرهای ایران رونق بیشتری بگیرد که لاهیجان یکی از این شهرها بود.
وی یاد آور شد: قبل از صفویه نیز مراسم محرم بصورت کم رنگ تری در لاهیجان وجود داشت ولی در زمان حاکمان کیایی که قلمرو حاکمیت آنها به گیلان بر می گشت و سلسله حاکمان محلی را تشکیل می دادند و با خاندان صفویه نیز قرابت خوشاوندی داشتند، گسترش بیشتری پیدا کرد .
کشور دوست اضافه می کند: لاهیجان پایتخت هزار ساله گیلان است و در زمان این حاکمان مراسم عزاداری حسینی با در هم آمیختگی آیین های کهن ایرانی بویژه در منطقه شرق گیلان فراگیر شد .
**عزاداری در هفت محله معروف لاهیجان؛
پنجمین شب ماه محرم عزاداری و سینه زنی با شروع در محلات لاهیجان که از قدیم به هفت محله معروف بوده ، وارد مرحله تازه ای می شود؛ با دسته گردانی عزاداران طبق رسم دیرین شور و حال دیگری بین مردم لاهیجان پیدا می شود که زیباترین و جذابترین صحنه و اجتماع انسانی در این شهرستان پدید می آید.
سوگواری اباعبدالله حسین (ع) در هفت محله قدیمی و معروف این شهر براساس مقررات و نظم و براساس نوبت های از پیش تعیین شده و به شیوه و روال قدیمی و به همان شکل سال های گذشته برگزار می شود.
این عزاداری های با شکوه و جذاب هر شب در یک محله و اجتماع با حضور همه هیات های مذهبی شهر برگزار می شود که تا هفتمین روز شهادت امام (ع) که مصادف با شب پانزدهم محرم است، بصورت گردشی در محله چهارپادشان به اتمام می رسد.
امیرشهید، شعربافان یا شورامحله، گابنه (مسجد اکبریه ) ، میدان یا چهار پادشاهان، خمیرکلایه ، اردو بازار یا میر شمس الدین، پردسر و کاروانسرابر این هفت محله معروفی هستند که با همان نظم و نوبت سال های دور، سوگواری های محرم با ابهت و شکوه خاصی در آن ها انجام می شود.
یکی از خادمان هیات مذهبی ثارالله مسجد بقعه آقا سید محمد یمنی درباره عزاداری های شهر لاهیجان گفت: طی هفت شب عزاداران و دستجات عزاداری از هفت محل عبور می کنند و هر شب نوبت پذیرایی از عزاداران و سینه زنان بر عهده هیات عزاداری محله ای است که آن شب نوبت دارند.
سید حسن ضیاء حسام افزود: این دستجات از ساعت 10شب در لاهیجان شروع و تا نیمه شب ها در سطح شهر ادامه می یابد که مردم لاهیجان در همراهی با این هیات های عزاداری این شکل از عزداری را می پسندند و دوست دارند.
وی تصریح کرد: هیات های عزاداری شهر لاهیجان فاقد زنجیر هستند و هیات های زنجیرزنی از روستاهای اطراف، هنگام شب به جمع سینه زنان هفت محله می پیوندند تا شکوه بیشتری به عزاداری ببخشند.
حسام اظهار داشت: در هیچ شهری سینه زنی و عزاداری به شلوغی و شکوه شب های لاهیجان نیست و مردم در پای هیات های عزاداری حضور می یابند.
وی خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی های هفت محله لاهیجان این است که بانوان نیز از گذشته های دور با سیاه پوش کردن خود ، دستجات عزاداری مردان در هفت محله را همراهی می کنند.
** چهل منبر؛
مراسم چهل منبر که در نهمین غروب روز ماه محرم ( عصر تاسوعای حسینی) در محله های قدیمی لاهیجان برگزار می شود ، به گفته محققان؛ در جای خود بی مانند است و برگرفته از یک جشن باستانی است که با مراسم عاشورایی پیوند خورده است.
در هنگام غروب دروازه خانه ها بازگذاشته می شود، صندلی ، چهارپایه یا منبری برای گذاردن یک کاسه برنج و جایی برای روشن کردن شمع در کنار دروازه آماده می کنند تا رهگذران پای منبر حاضر شده و شمعی روشن کنند و مقداری برنج بر دارند و یک دانه خرما در ظرف می ریزند و این عمل را در پای چهل منبر چهل خانه تکرار می کنند.
گروهی برای نذر و نیاز و گروه های زیادی از شهرها و روستاهای اطراف برای تماشا می آیند. آیین مذهبی و مردمی چهل منبر لاهیجان از زمان های دور بویژه از زمان صفویه هر سال با شور و حالی معنوی در لاهیجان تکرار می شود و امروز علاوه بر جنبه مذهبی به یکی از جاذبه های گردشگری منطقه نیز تبدیل شده است.
**کرب زنی؛
کرب زنی یکی دیگر از مراسم های عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) و مختص محله شعربافان است که در هفتم محرم این مراسم با به هم کوبیدن دو چوب صورت می گیرد. کرب زن‌ها در حالیکه لباس سیاه به تن دارند پاره چوبی استوانه‌ای شکلی به سنگینی 400 تا 600 گرم که از میان به دو برابر تقسیم شده و هر پاره تسمه‌ای چرمی بر پیکر خود دارد که در کف دست جای می‌گیرد و با تکه چرمی که به پشت دست بسته می‌شود و دست کرب زن در میان آن قرار می‌گیرد، با حرکات مخصوصی این دو تکه چوب را در زیر پا و پشت سر خود در حالیکه خم و راست می‌شوند، با ضرب آهنگی خاص، یکنواختی به هم می زنند و مرثیه‌ای خاص که توسط مرثیه خوان‌ها خوانده می شود توسط کرب زن ها به هم کوبیده شده و قسمتی از مرثیه را به عنوان جواب مرثیه، تکرار می کنند.
مراسم کرب زنی رسمی باستانی محسوب می شود که در شاهنامه فرودسی هم به آن اشاره شده است.
در کنار برپایی آیین ها و مراسم سوگواری و عزاداری شبانه سینه زنی، زنجیرزنی و تعزیه خوانی در بعضی خانه ها ، تکیه ها و مساجد لاهیجان مجلس مذهبی و روضه خوانی نیز برگزار می شود که در این مجالس علاوه بر پذیرایی سخنرانی و روضه خوانی هم بطور معمول، منظم و سالانه هم دایر است.
محققان و پژوهشگران تاریخ لاهیجان ، ماندگاری و پر رنگ بودن رسم ها و مناسبک محرم در لاهیجان را به دلیل نزدیک بودن این شهر با تمدن باستانی گیلان که در مناطق کوهپایه قرار دارد و پیوند خوردن مراسم مذهبی محرم با آیین ها و رسوم باستانی می دانند.
لاهیجان در 40 کیلومتری شرق مرکز استان گیلان واقع است.
6029/2007

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/61409/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جانباز سرافراز «علی طحان سفلی» به خیل همرزمان شهیدش پیوست

قطعی گاز منطقه‌ای در رشت

پاسخ مسئولان به مطالبات مردم در شبکه باران

بهره برداری از 4 تقاطع غیر همسطح رشت تا شب عید 1404

اختصاص 50 میلیارد تومان به پسماند گیلان

برنامه عملیاتی برای تسریع در امر خدمت رسانی بهتر به جامعه ایثارگری طراحی شده است

نشست ستاد استانی کنگره ملی شهدای غریب در گلستان برگزارشد

چرا شادترین شاعر ایران سال‌ها نادیده گرفته شد؟

دیدار معاون مددکاری و مشارکت های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران با نماینده ولی فقیه و استاندار البرز

قوانین مصوب با اعتبارات بنیاد شهید همخوانی ندارد

استان البرز شهدای بزرگی را تقدیم نظام کرده است

دستگاه های جوجه کشی شرکت مکانیزاسیون در مسیر صادرات

رسیدگی به درخواست 41 متقاضی توسط سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی

مرگ خاله بر اثر تیراندازی خواهرزاده پنج ساله

کشف جسد یک دانشجو در ارتفاعات سرچشمه

معاون سلامت و توانمندسازی اجتماعی  بنیاد شهید و امور ایثارگران با جمعی از جانباران قطع نخاعی دیدار کرد

جنایت در لواسان تهران به سبک سریال مشهور آمریکایی

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، 5 اردیبهشت 1403

احداث تقاطع‌های غیر همسطح رشت با سرعت در حال اجرا است

کامیون‌های حامل بار اضافه در مسیر خلخال - پونل توقیف شدند

جمع‌آوری و دستگیری 28 معتاد و خرده‌فروش موادمخدر در صومعه‌سرا

عملیات حفاری تونل گردنه الماس سرعت می‌گیرد

توقیف کامیون‌های مسیر خلخال - پونل

گیلانه، صبح بخیر گیلان وشهرما، 3 برنامه پرمخاطب رادیو گیلان

ای بیخبران چه جای خواب است مرا

چه کسی می داند...

جلوه‌های منحصر به‌فرد از سرزمین بهشتی گیلان (فیلم)

افتتاح 4 تقاطع غیر همسطح رشت تا پایان سال

چه چیز داری با خویشتن که دیدارت...

توزیع 60 بسته‌ معیشتی در رشت

برگزاری «مشق حماسه» در رشت

حضور سه مدیر گیلانی در مرکز پاسخگویی به سوالات مردمی

نبودی در دلم انگار طوفان شد، چه طوفانی!

«مواجهه‌ای نامتعارف با منطق هگل» در کتابفروشی‌ها

لزوم گره گشایی ترافیک شهری در رشت

شعرخوانی زیبا از باران نیکراه

4 روش درخشان برای تیز کردن چاقوهای کُند

رقابت در سنگر تیم ملی شدت گرفت (عکس)

پروژه‌های طرح میثاق رشت پیشرفت قابل قبولی دارد

کشف 700 کیلو گردو قاچاق در بازرسی از یک اتوبوس

الکترونیکی شدن نیمی از خدمات شهری در رشت

اعزام جامعه کارگری گیلان به دیدار با مقام معظم رهبری

سقف جدید برداشت از حساب های بانکی ابلاغ شد

کشف 60 میلیارد ریال نوشیدنی‌های قاچاق از یک انبار در رشت

داستان‌هایی از کریستین اندرسون با لهجه فارسی

مهار آتش در خودروی سواری

دستگیری معتادان و سوداگران مرگ در لنگرود

آسمانی شدن مادر شهید در رحیم آباد

کشف انبار نوشیدنی‌های قاچاق در رشت