نسیم گیلان

آخرين مطالب

توهم دانایی فرهنگي

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - روزنامه سوال جواب چاپ استان گیلان در شماره یکشنبه اول مهرماه، مطلبی در قسمت سرمقاله با عنوان توهم دانایی به قلم کریم خورسندی منتشر کرده است.
باید اعتراف کرد که اوضاع و شرایط فعلی رسانه ای کشور تهدید نبوده بلکه فرصتی است که باید آن را غنیمت شمرد و بهره لازم را برای دانایی و توسعه همه جانبه از آن برد؛ هرچند که برخی ها با حضور در رسانه های نوپدیدی مانند تلگرام و برخی سایت های بی هویت با چاشنی بداخلاقی، توهین و تهمت، بیش از آنکه در پی اطلاع رسانی و روشنگری باشند بیشتر به فکر مطرح کردن خود از این طریق هستند! افرادی که در شرایط حال حاضر رسانه ای کشور و به دلیل نامشخص بودن تعلقات حزبی و سازمانی و در برخی موارد حتی به دلیل نداشتن مجوز و شناسنامه روشن و شفاف خود را فارغ از بسیاری الزامات و مسئولیت های قانونی می دانند و هر آنچه را که به ذهن شان خطور می کند (حتی چیزهای کذب و واهی) را به سرعت در رسانه خود منتشر و در محیط های رسانه ای بزرگتری مثل تلگرام، اینستاگرام و... به معرض خوانش عمومی می گذارند!
چنین اشخاصی که اغلب فقط با تفکر شخصی و یک نفره سایت و رسانه خود را اداره می کنند در پی رسیدن به عقده ها و مطامع درونی و مسایل مالی هستند! رسانه هایی که اخبار و مطالبی را منتشر می کنند که از جنس شایعات و شنیده ها بوده و از هیچ منبع و ماخذ موثقی بهره نمی برند و در کلیت کار نیز به قصد تخریب افراد، گروه ها و نهادهای حکومتی و دولتی فعالیت به ظاهر رسانه ای دارند!
این افراد که با چنین تفکری در حوزه رسانه فعال هستند و در برخی مواقع خود را به جریان های سیاسی و حکومتی هم منتسب می کنند و به جریان مخالف و هر چیزی که به نفعشان نباشد، مدام در حال تاختن می باشند در یک موضوع اشتراک دارند و آن هم قرار گرفتن در “توهم دانایی” می باشد، افرادی که با خود برتربینی در حوزه نقل چنین رفتارهایی که با شایعات تداخل دارد باعث می شوند آسیب ها و گزندهای فراوانی به خود، مردم و جامعه بزنند!
این ها بدون اینکه به تبعات قانونی و حقوقی کار خود توجه داشته باشند تصورشان این است که رسانه ها باید آزادانه هر چیز و هر موضوعی را به سهولت منتشر کنند و این را فضای باز رسانه ای برای انتشار اطلاعات و اخبار قلمداد کرده و مسوولان را نیز در مقابل خواسته های خود موظف به پاسخگویی می دانند در حالی که آنچه مسلم است طبق قانون رسانه حق ندارد با تشویش اذهان عمومی ، توهین و تخریب اشخاص حرمت ها را زیر سوال ببرد و به ترور شخصیت بپردازد و اگر چنین رفتاری از افرادی سرزد بطور مستقیم مسئولیت قانونی انتشار مطالب و اخبار از هر منبعی چه رسمی و غیررسمی برعهده رسانه و مطبوعه نشردهنده می باشد و انتساب خبر یا مطلب به منابع معتبر هرگز رافع مسوولیت مدیران مسوول رسانه ها و نویسندگان نخواهد بود.
متاسفانه این روزها چند سایت متوهم و دارای رفتارهای خلاف اخلاق رسانه ای پا را از گلیم خود درازتر کرده و علی الظاهر می خواهند با تفکر خود همه چیز را سامان دهند و طوری وانمود می کنند که باید همه چیز بر وفق مراد آنها باشد، افرادی که در یک کلام واضح در «توهم دانایی» به سر می برند!
در همین راستا یکی از سایت هایی که سابقه زیادی در این گونه رفتارهای پوپولیستی دارد، «خزر آنلاین» می باشد، سایتی که تاکنون با حربه های مختلف رسانه ای به منابع مالی و حتی مدیریت هیات والیبال گیلان دست یافته که رسیدگی به آنها در حیطه وظایف ما نبوده و از حوصله این بحث نیز خارج است که البته در صورت لزوم در مورد آن خواهیم نوشت ولی ماجرایی که باعث به رشته تحریر درآمدن این متن شده ، سرمقاله ای بود که در تاریخ 26 شهریور «تحت عنوان بداخلاقی رسانه ای و توهین به استاندار با الفاظ تهدید آمیز» در همین روزنامه به نام خودم چاپ کرده و در آن از رعایت حفظ حرمت افراد و اخلاق رسانه ای سخن گفته و در خاتمه نیز اعلام کرده بودم که اینجانب نیز در خصوص عملکرد و نوع مدیریت شخص آقای استاندار نقد دارم و همه چیز را در استان گل و بلبل نمی بینم و ... اما متاسفانه این سایت و یا نویسنده همه چیز فهم آن با ربط دادن این سرمقاله به جایگاه مدیرعاملی خانه مطبوعات اینجانب در اقدامی غیرحرفه ای و نسنجیده بداخلاقی کرده و با چاپلوس خواندن این نهاد صنفی حامی مطبوعات همه چیز را بهم دوخته و ما را متهم به پشت کردن به مطبوعات و رسانه ها و تملق گویی برای خواسته های بی مقدار از استاندار گیلان کرده است؟!
در خاتمه با بیان اینکه عیب جویی از دیگران هنر کسانی است که فرصت پرداختن به خودشان را ندارند، جهت تنویر افکار عمومی سرمقاله تاریخ 26 شهریور را مجددا در زیر می آورم تا قضاوت با شما باشد؛ ضمن اینکه بسیاری از خبرگزاری ها و سایت ها همان روز و یا روز بعد انتشار سرمقاله در روزنامه با بازتاب مجدد سرمقاله اینجانب آن را تایید کرده و خواستار حفظ حرمت ها و رعایت اخلاق رسانه ای شده بودند و البته برخی ها هم در کنار اسم اینجانب سمت مدیرعامل خانه مطبوعات را آورده بودند که به مزاج خزر آنلاین خوش نیامده بود.
7294/2007

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/62622/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برگزاری 740 برنامه ویژه هفته عقیدتی سیاسی در گیلان

افزایش غیر منطقی تعرفه برق با شعار سال هم‌ خوانی ندارد

14 همت پروژه اقتصادی و عمرانی گیلان در سفر رئیس جمهور به بهره‌برداری می‌رسد

اردیبهشت گیلان بهاری و آفتابی

نمادی از فرهنگ پهلوانی در «پهلوان و فیل»

تشکیل یک استان جدید تصویب شد

توضیحات قوه قضاییه درباره حکم توماج صالحی

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت 10:30

قدردانی بانوان آستارایی از عوامل پلیس در اجرای طرح نور

رمان جدید اکبر والایی چاپ شد/«بر فراز کشتزار» در بازار نشر

آغاز ماراتن کنکور سراسری در گیلان

ائمه جمعه در حفظ اتحاد و همدلی بین مردم نقش مهمی دارند

افزایش تولیدات علمی و فرهنگی دانشگاه در راستای تحقق شعار سال

مرگ جوان صومعه سرایی هنگام حرکات نمایشی با موتور

کشف 2 تن شکر قاچاق در رودسر

ویدئو مهسا جاور به مناسبت صعود تیم دو نفره روئینگ زنان ایران

ساخت بیش از 50 واحد مسکونی در صومعه سرا

برنامه ریزی برای توزیع 15 هزار جعبه تخم نوغان در گیلان

دانش‌آموزان گیلانی همیار و سفیر نجات غریق می‌شوند

50 میلیارد تومان دیگر به حل مشکلات پسماند گیلان اختصاص یافت

دکلمه خوانی زیبا با صدای خسرو شکیبایی

صحبت های دادستان کل کشور درباره اجرای طرح نور

تکریم و سپاسگزاری استاندار و مدیرکل بنیاد مازندران از والدین معزز شهیدان والامقام سروی

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه زنده صبح عالی

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود

همت عشایر گیلان در جهش تولید با تولید انواع محصولات

تو که با عاشقان درد آشنایی

ربودن کودک 4 ساله از مقابل چشمان مادرش

خدایا زندگی رو زیر و رو کن

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

کشف 2تن شکر قاچاق در رودسر

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

تاثیر سفر‌های نوروزی در بازار مسکن شمال

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

بی احتیاطی جان راکب موتورسیکلت در صومعه سرا را گرفت

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، 6 اردیبهشت 1403

نکوداشت کاشف السلطنه فردا در لاهیجان

در حوزه ارائه خدمات الکترونیکی به رشتوندان اتفاقات خوبی صورت گرفته است/گام های موثر مدیریت شهری در ممیزی املاک

توقیف موتورسیکلت میلیاردی قاچاق در آستانه‌اشرفیه

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

آسمان گیلان تا هفته آینده صاف و آفتابی است

آشیانه ساختن پرستو‌های دریایی در تالاب بین المللی انزلی

پیشرفت 90 درصدی پروژه محور آستانه اشرفیه به کیاشهر

تالاب انزلی، میزبان بیش از هزار پرستوی دریایی

اجرای کارگاه آموزشی پیشگیری از غرق شدگی در گیلان

مشاهده گله گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود (فیلم)

نزدیک بشیم به هم یا نزدیک نشیم؟