نسیم گیلان

آخرين مطالب

اجناس ایرانی درصف انتقال به آن سوی مرز/ورود روزانه2هزار تبعه آذری سياسي

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان- جمهوری آذربایجان در سرزمینی به وسعت 86 هزار و 600 کیلومتر مربع و با بیش از 10 میلیون نفر جمعیت در همسایگی شمال ایران قرار دارد و 96 درصد جمعیت آن را مسلمانان و عمدتاً شیعه تشکیل می‌دهد. طی دو ماه گذشته و پس از افزایش ارزش منات (پول رایج جمهوری آذربایجان) در ایران و همچنین افزایش قدرت خرید اتباع آذری، مردم شهرهای نزدیک جمهوری آذربایجان به مرز آستارای جمهوری اسلامی ایران برای تامین مایحتاج مورد نیاز خود و با قیمت بسیار پایین با استفاده از تسهیلات حذف روادید به شهر مرزی آستارای ایران در استان گیلان روی آورده‌اند تا مایحتاج مصرفی روزانه خود را از ایران به راحتی و با قیمت بسیار کم تامین کنند.

خرید مایحتاج ارزان تولید ایران توسط آذری ها 

 افزایش شدید ارزش منات تا 50 درصد و افزایش قیمت برخی اجناس و مواد غذایی پرمصرف و مورد نیاز مردم جمهوری آذربایجان در کشور خود سبب شده که شهروندان آذری شهرهای آستارا، ماسالی، لنکران، یاردیملی، لریک، جلیل آباد و سلیان، با گذر از پل مرزی و تاریخی آستارا به جمهوری اسلامی ایران وارد شده و پس از تامین اقلام مورد نیاز، به کشورشان مراجعت کنند. در حال حاضر مرز زمینی و رسمی آستارای ایران با آستارای جمهوری آذربایجان، با تردد روزانه بیش از 2 هزار نفر از اتباع آذری به مرز تامین مایحتاج عمومی مردم مرزنشین این کشور همسایه و مسلمان ایران تبدیل شده و سالن پایانه مرزی آستارا روزانه مملو از اقلامی می‌شود که اتباع آذری خریداری کرده و در صف انتقال به آن سوی مرز هستند.

استقبال آذری ها از کالاهای ایرانی

 این روزها بازار آستارا شاهد حضور گسترده مرزنشینان آذری از کشور آذربایجان است که برای خرید اجناس مورد نیاز خود و همچنین موارد پزشکی و درمانی، سفر، زیارت و تجارت به آستارار آمده اند. اکثر اجناسی که اتباع آذری خریداری می کنند شامل مرغ، گوشت قرمز، آجیل، شیرینی، میوه، دوچرخه، برنج و روغن نباتی است و بسیاری از اتباع آذری نیز پوشاک و سایر اجناس مورد نیاز خود را از بازارهای آستارا تهیه می کنند.

رونق دوچندان بازارهای آستارا 

 مردم مرزنشین آستارای جمهوری اسلامی ایران هرساله شاهد حضور اتباع آذری در بازارهای آستارا بوده اند اما امسال با شرایط ویژه ای که به وجود آمده، این حضور بیشتر و پررنگ تر شده است. به طور حتم حضور اتباع آذری و خرید آنها از بازارهای آستارا باعث رونق بخشیدن به بازار این شهرستان می شود اما باید این موضوع مهم را در نظر داشت که خروج عمده کالاهای یارانه ای که حق مردم آستارا می باشد، می تواند موجب کاهش اجناس و کمبود اقلام مختلف غذایی در این شهر مرزی شود.

حال با توجه به اینکه نرخ خرید و فروش ارز منات، پول رایج کشور آذربایجان در بازار رسمی و غیر رسمی ارز شهرستان آستارا افزایش یافته و این موضوع نیز سبب حضور و سفر گسترده آذری ها به ایران شده است، باید تدبیری اتخاذ کرد تا به منظور کنترل بازار و تامین اقلام مورد نیاز مردم بومی آستارا خروج کالاهای اساسی از مرز آستارا ممنوع شود.

کنترل بازار و جلوگیری از خروج کالاهای اساسی 

فرماندار آستارا در این رابطه اظهارکرد: با توجه به افزایش قیمت ارز خارجی، این امکان برای اتباع کشور آذربایجان فراهم شده تا بیشتر مایحتاج خود را از آستارای ایران تامین کنند.

یونس رنجکش افزود: در این‌باره با هدف کنترل شرایط بازار، ارزیابان گمرک و دستگاه های اجرایی و نظارتی باید برای جلوگیری از خروج کالاهای اساسی مشارکت کنند.

وی تصریح کرد: هرچند دراین شرایط فرصتی برای فروش برخی تولیدات داخلی در حوزه های کشاورزی و صنایع دستی فراهم شده، اما باید با نظارت و دقت لازم با سوءاستفاده های احتمالی مقابله شود.

فرماندار آستارا تأکید کرد: متاسفانه عده ای سودجو در داخل با استفاده از فضای ایجاد شده، به خروج کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم اقدام می کنند و در این راستا دستگاه های نظارتی باید در چارچوب قانون برخورد کنند.

ممنوعیت فروش عمده کالاهای اساسی یارانه دار به اتباع خارجی 

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت آستارا در گفتگو با خبرنگار مهراز ممنوعیت فروش عمده کالاهای اساسی یارانه دار به اتباع خارجی و خروج آن از مرز آستارا خبرداد و گفت: تصمیم فوق به علت مقابله با خروج عمده کالاهای یارانه دار نظیر روغن نباتی، قند و شکر، برنج داخلی، گوشت، مرغ و فرآورده های خام دامی از مرز آستارا اتخاذ شده است.

محسن آهنی افزود: اداره کل گمرک آستارا در این رابطه با اداره صنعت، معدن و تجارت آستارا همکاری می کند و با توزیع اطلاعیه ای، بازاریان نیز به همکاری در این راستا توصیه شده اند و برحسن اجرای این تصمیم نظارت می شود.

وی تصریح کرد: این اقدام برای ثبات و آرامش بازار و رفاه حال شهروندان آستارایی و گردشگران است و انجام آن کاملا ضروری می باشد.  

رکورد حضور اتباع جمهوری آذربایجان در آستارای ایران

مدیر پایانه مرزی آستارا نیز در این‌باره  با اشاره به رکورد حضور بیش از 3 هزار و 800 نفر از اتباع جمهوری آذربایجان در یک روز در تاریخ 27 شهریور ماه سال جاری،  اظهارکرد: با توجه به شبانه روزی بودن فعالیت های گمرکی و همچنین  پایانه مرزی در آستارا، در تاریخ یاد شده رکورد ورود و خروج مسافر از مرز زمینی آستارا شکسته شد و تمام اتباع ورودی به خاک جمهوری اسلامی ایران تبعه آذری بودند.

جلال دیانسایی علت اصلی افزایش تردد حضور آذری های همسایه در ایران را بالا رفتن قدرت خرید اتباع جمهوری آذربایجان و افزایش ارزش پول این کشور در ایران عنوان کرد و گفت: در شش ماهه نخست سال جاری مجموع تردد مسافران خارجی از مرز زمینی آستارا 508 هزار و 305 نفر بوده است.

مدیر پایانه مرزی آستارا مجموع تردد مسافران ایرانی و خارجی از مرز آستارا را 590 هزار و 387 نفر عنوان کرد و تصریح کرد: در با  مدت مشابه سال گذشته این آمار نشان از رشد تعداد 157 هزار و 280 نفر تردد و معادل 36.3 درصد است.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/62729/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سقوط مرگبار جرثقیل در بندر امام خمینی

مرگ تلخ و دردناک دو مرد ایرانی داخل چادر مسافرتی

اطلاعیه فراجا درباره برخی برخورد‌های اخیر گشت ارشاد

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

یک اردیبهشت سالروز درگذشت شاعر و نویسنده ممتازِ معاصر، ملک‌الشعرا بهار

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

امحای بیش از هزار کیلوگرم فرآورده خام دامی غیر بهداشتی در شهرستان رشت

تحقق اهداف بهداشتی رضایتمندی مردم را به همراه دارد

کناره‌گیری نویسندگان از «انجمن قلم آمریکا» در حمایت از غزه

عمل موفق خارج کردن تومور شکمی از بدن یک کودک 10 ساله در رشت

چهار سؤالی که ارسطو به آنها پاسخ می‌دهد

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

خارج کردن تومور بزرگ از بدن کودک 10ساله

افتتاح 3 طرح هادی و آسفالت راه روستایی در شهرستان فومن

نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت 10

ماجرای صدای انفجار مهیب در گناوه چه بود؟

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان

اراذل و اوباش آستارا از کف خیابان‌ها‌ شدند

خارج کردن تومور بزرگ از بدن کودک 10ساله در رشت

بخشی از کتاب/ وقتی طوفان تمام شد...

فراخوان مشمولان اعزامی پایه خدمتی اردیبهشت ماه

مسافران گیلان و دغدغه‌ای که برچیده شد

صحبت های شنیدنی دکتر شکوری درباره ازدواج

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

فراخوان مشمولان اعزامی پایه خدمتی اردیبهشت ماه سال 1403

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

غزل سعدی: عاشقانه یا عارفانه؟

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

اهمیت مدح و ثنای الهی در جلد هشتم «طعم شیرین خدا»

اولین دوره مسابقات اسب دوانی گیلان برگزار شد

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، اول اردیبهشت 1403

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

گلایه مردم از ساخت تقاطع های غیرهمسطح در رشت

سبز شدن باغ‌های گیلان با سوغات کاشف السلطنه

آتش گرفتن یک واحد آپارتمانی در شهر رشت

مهار آتش سوزی یک واحد آپارتمانی در شهر رشت

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

شب شعری با عنوان «وعده صادق» در شهرستان لاهیجان

راهپیمایی نمازگزاران درمحکومیت جنایات رژیم کودکش اسرائیل

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

پاکسازی محوطه پل تاریخی بلوردکان لنگرود

اراذل و اوباش آستارا دستگیر شدند