نسیم گیلان

آخرين مطالب

آگهی عجیب از شکارفروشی در پورتال سازمان حفاظت از محیط زیست! اجتماعي

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط زیست صبح امروز با انتشار توضیحاتی که به آگهی فروش حیات وحش به شکارچیان شباهت دارد خبر از آغاز ثبت نام از متقاضیان مجوز شکار چهارپایان در مناطق چهارگانه محیط زیست و عرصه‌های منابع طبیعی داد
آگهی شکارفروشی روی پورتال سازمان حفاظت محیط زیست
علی‌رغم انتقادات گسترده کارشناسان و متخصصان محیط زیست، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و فعالان و سمن‌های محیط زیستی نسبت به شکارفروشی‌های اخیر سازمان حفاظت محیط زیست، پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط زیست صبح امروز با انتشار توضیحاتی که به آگهی فروش حیات وحش به شکارچیان شباهت دارد خبر از آغاز ثبت‌نام از متقاضیان مجوز شکار چهارپایان در مناطق چهارگانه محیط زیست و عرصه‌های منابع طبیعی داد.
آگهی شکارفروشی سازمان حفاظت محیط زیست به قرار ذیل است:
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، علی تیموری مدیرکل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در پی امضای تفاهمنامه سازمان حفاظت محیط زیست با صندوق ملی محیط زیست و تخصیص 105 راسی پروانه انتفاعی شکار چهارپا به این صندوق به منظور صدور مجوز شکار برای اتباع ایرانی که در مجموع 40 درصد از سهمیه تخصیصی است، افزود: صندوق ملی محیط زیست در نظر دارد نسبت به ثبت‌نام از متقاضیان شکار چهارپا برای صدور مجوز شکار در مناطق تحت مدیریت و آزاد اقدام کند.
تیموری تاکید کرد: مجوزهای مذکور با توجه به درخواست ادارات کل محیط زیست استان‌ها و بررسی وضعیت رشد جمعیت، نسبت جنسی و سایر پارامترهای سلامت جمعیت در مناطق تحت مدیریت استان‌های یزد، کرمان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و البرز صادر خواهد شد.
وی خاطر‌نشان کرد: نحوه ارائه درخواست و مدارک مورد نیاز در فراخوانی که متعاقباً از سوی صندوق ملی محیط زیست اعلام و در پورتال سازمان قرار خواهد گرفت به اطلاع عموم خواهد رسید.
تیموری یادآور شد: علاوه بر 40 درصد مجوزهای درنظر گرفته شده برای اتباع ایرانی، 20 درصد از مجموع مجوزها با بهای پایه، برای متقاضیان بومی شکار چهارپا، صادر خواهد شد.
مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست، می‌کوشند با بهانه‌هایی از این دست که حذف افراد پیر، باعث سلامت گله می‌شود، یا اینکه جمعیت حیات وحش در برخی مناطق افزایش یافته و یا اینکه شکار به عنوان ابزاری برای حفاظت از محیط زیست شناخته شده، فروش پروانه‌های شکار را توجیه کنند. این بهانه‌ها اما از سوی متخصصان محیط زیست به صورت مستدل مردود اعلام شده است.
محمود کرمی، دکترای حیات وحش و زیست‌شناسی شیلات از دانشگاه ایالتی کلرادو، استاد بازنشسته دانشگاه تهران و ‌‌‌‌پژوهشگر پیشکسوت نمونه در بیست و پنجمین جشنواره پژوهش دانشگاه تهران بهانه‌های مسئولان محیط زیست برای فروش پروانه شکار را این‌گونه نقد کرده است:
- اصل انتخاب برخی مناطق به عنوان مناطق چهارگانه حفاظت محیط زیست آن بوده است که جمعیت حیات وحش در این مناطق مورد حفاظت قرار گرفته، رو به افزایش گذارده و به زیستگاه‌های پیرامون سرریز کنند. در حقیقت مناطق چهارگانه بناست، ذخیره‌گاه جمعیت‌های حیات وحش باشند. بنابراین، حتی اگر بپذیریم که به فرض غیرممکن، جمعیت چارپایان در این زیستگاه‌ها از ظرفیت برد، فراتر رفته، این بدان معنی است که گام اول برداشته شده و حالا باید امید داشته باشیم که سرریز جمعیت به زیستگاه‌های خارج از مناطق چهارگانه بتواند به احیای جمعیت در این زیستگاه‌ها
- افراد پیر یک گونه، بر خلاف آنچه مسئولان می‌گویند، دارای ژن غالب بوده و جفتگیری آنها ضامن بقای نسل گله است. این توجیه غیرکارشناسی که افراد پیر باید حذف شوند، باب طبع شکارچیان است که به شکار افراد پیر با به اصطلاح خودشان تروفه علاقه دارند تا با شاخ و دندانشان رکورد ثبت کنند یا سر پوست آرایی شده آنرا به دیوار اتاق‌های خود بیاویزند. در حالی که شاخ یا سر یک قوچ جوان ارزشی برای یک شکارچی ندارد.
- اتفاقاً اگر همین توصیه اتحادیه جهانی حفاظت از محیط زیست (IUCN) را که به آن استناد می‌کنند به درستی مطالعه کنید متوجه می‌شوید که در این توصیه آمده است که شکار "در صورت" مدیریت صحیح "می‌تواند" ابزاری برای حفاظت باشد و در ادامه آمده است که در صورت مدیریت نادرست، شکار نه تنها به حفاظت منجر نخواهد شد بلکه صدماتی جبران‌ناپذیر را برای محیط زیست به همراه خواهد آورد. حالا ما با ضعف مشهودی که در حوزه کارشناسی با آن مواجه هستیم این شمشیر دولبه را به روی حیات وحش آسیب‌دیده کشور کشیده‌ایم.
بهمن 96، علی تیموری، مدیرکل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست خبر از امضای تفاهمنامه واگذاری پروانه انتفاعی شکار چهارپا میان معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان با صندوق ملی محیط زیست داد و گفت: بر اساس این تفاهمنامه تعداد محدودی پروانه انتفاعی شکار گونه‌های کل، قوچ، گراز و آهو در زیستگاه‌های 11 منطقه از 6 استان به نام صندوق ملی محیط زیست صادر شده است که با موفقیت این طرح، علاوه بر استفاده خردمندانه از حیات وحش و منابع زیستی برای نخستین بار این امکان فراهم می‌شود تا منافع حاصل از شکار گونه‌های جانوری وحشی برای توسعه حفاظت و حمایت از این گونه‌ها و زیستگاه‌های آن‌ها هزینه شود و زمینه تعامل سازنده با جوامع محلی و شهروندان در حفاظت از حیات وحش و انتفاع از این مشارکت نیز شکل خواهد گرفت.
این پروانه‌ها که در آغاز خرداد، یعنی فصل زادآوری حیات وحش به حضور شکارچیان خارجی در زیستگاه‌های شاخصی چون پناهگاه حیات وحش حیدری انجامید طی ماه‌های گذشته واکنش‌های بسیاری را به همراه داشته است.
منبع: tasnimnews.com

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/62801/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گل حساس تقدیم به سرمربی آزرده‌دل (عکس)

قاتل سریالی بعد از 28 سال آزاد شد

ادعای اعمال تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران

اسماعیل هنیه باز هم عزادار شد

معلمان باید دانش آموزانی در تراز انقلاب اسلامی آموزش دهند

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، 28 فروردین 1403

ضرورت بهره گیری شیوه های نوین در ترویج فرهنگ حجاب و عفاف

بازدید استاندار کرمان از مناطق درخطر سیل جنوب کرمان

گاز برخی مناطق 3 شهرستان گیلان فردا قطع می‌شود

با اقتدار از فرهنگ غنی اسلامی محافظت می‌کنیم

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

پیام هشدار جدید و بی سابقه ایران به اسرائیل

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

لیگ یک/ بدشانسی داماش برای فرار از منطقه سقوط

ایستادگی ایران با قدرت ایمان در برابر استکبار جهانی

کشف 23 دستگاه وسیله نقلیه سرقتی در گیلان

قطعی گاز مناطقی از خمام، رودبار و رودسر

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

بهره برداری از 81 پروژه عمرانی در روستاهای گیلان

تجلیل مردم رشت از سپاه پاسداران در پی عملیات «وعده صادق»

«حجت الاسلام حسن خواه» رابط اداره تبلیغات اسلامی خمام شد

فرهنگ مدیریت زباله در روستاها نهادینه شود

شکست خیبر برابر سایپا/ چادرملو در گیلان متوقف شد

794 واحد مسکن محرومان گیلان در آستارا به بهره برداری رسید

چند روز آینده آب و هوای این استان ها رویایی می شود

ضرورت همت مضاعف مسئولان در تأمین مسکن مددجویان

آزادسازی اراضی ملی در سیاهکل

الزامی شدن رعایت حجاب در مراکز خرید و فروشگاه‌ها

ابلاغ دستورالعمل دانشگاه آزاد درباره حجاب

تکمیل مرحله نخست ساخت بندر گردشگری چمخاله

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

مراسم بزرگداشت شهدای حمله تروریستی اسرائیل به کنسولی ایران در دمشق

جزئیات جدید از تعطیلی پنجشنبه ها

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

23 دستگاه وسیله نقلیه سرقتی در گیلان کشف شد

سپاه چرا جشنواره مدرسه عشق را در گیلان برگزار کرد؟

دستگیری باند جویندگان گنج در رودبار

روز‌های پایانی فروردین گیلان با هوای لطیف بهاری

دستگیری قاتلی که همه از او می ترسند

شکنجه بی‌ رحمانه همسر با یک دلیل که باورکردنی نیست

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 27 فروردین 1403

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

(تصاویر) پرندگان میدان شهرداری رشت

اعزام 2 قایقران و یک مربی گیلانی به رقابت‌های آب های آرام کسب سهمیه المپیک پاریس

کشف 23 دستگاه وسیله نقلیه سرقتی طی 3 روز در گیلان

شالیکاران گیلانی نسبت به دریافت حواله کود، اقدام کنند

برگزاری جشنواره مردمی «‌مدرسه عشق» در رشت

رشت ، آخر هفته میزبان میهمانان جشنواره ملی «مدرسه عشق»