نسیم گیلان

آخرين مطالب

گذر زائران خارجی از گیلان تا کربلا فرهنگي

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - آستارا - آمار ورود زائران خارجی اربعین حسینی از مرز آستارا به ایران برای عزیمت به کربلای معلی، هر روز افزایش می یابد و مسیر حرکت آنان تا عراق، تجلی گاه عشق به آزادیخواهی و ظلم ستیزی است.
قرن ها از زیارت اربعین امام حسین (ع)، توسط جابربن عبدالله انصاری آن عارف نامدار و همراهانش سپری می شود و عطش درونی زیارت تربت پاک آن امام آزادیخواه، جان و دل مردم آزاده جهان را تسخیر کرده و همایش پیاده روی اربعین حسینی به بزرگترین حرکت و اجتماع مسلمانان جهان تبدیل شده است.
این شور عاشقی در مرزهای کشورمان نمود بیشتری دارد و پایانه مسافری گمرک آستارا نیز این روزها افزایش لحظه به لحظه تعداد زائران خارجی را شاهد است و دستگاه های عضو ستاد اربعین این شهرستان، برای خدمت رسانی به آنها شب و روز نمی شناسند.
** فرصت های تاریخی همایش اربعین
امام جمعه آستارا روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا حضور زائران خارجی اربعین در این شهرستان و گذر آنان از گیلان تا کربلا را فرصت و توفیقی الهی برای مسئولان و مردم دانست و همه را به بهره گیری از سفره بی آلایش و پربرکت امام حسین (ع) فرا خواند.
حجت الاسلام کاظم حافظ نیا گفت: دشمن برای خدشه به سیمای جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور به تبلیغات مسموم دست می زند و باید از حضور اتباع خارجی در همایش اربعین حسینی برای تنویر افکار عمومی و معرفی چهره اصیل و روشن ایران اسلامی و تبیین آرمان های والای انقلاب اسلامی استفاده کنیم.
ولی داداشی نماینده آستارا در مجلس شورای اسلامی نیز همایش اربعین را بستر توسعه مناسبات ایران و کشورهای حوزه قفقاز، روسیه و جمهوری آذربایجان و همگرایی عظیم مردم را خار چشم بدخواهان اسلام و مسلمانان عالم دانست.
وی گفت: اقتصاد گردشگری در ذیل مقوله اربعین حسینی جای دارد و بعد معنوی این حرکت جهانی بر بخش های اقتصادی آن می چربد اما نباید از برکات اقتصادی آن غفلت ورزید.
فرماندار آستارا نیز بیان کرد: پیاده روی اربعین حسینی حرکتی خودجوش و جهانی است و علاوه بر شیعیان، آزادیخواهان جهان به شرکت در آن علاقه نشان می دهند و امام حسین (ع) به عنوان چهره ای عالم گیر، دل های انسان های آزاده را تسخیر کرده و فرصت و برکتی تاریخی را برای آستارا و استان گیلان ارزانی کرده است.
یونس رنجکش گفت: در سال گذشته 9 هزار زائر خارجی از مرز آستارا برای عزیمت به کربلا گذر کرده بودند و امسال پیش بینی می شود این رقم به 13 هزار نفر افزایش یابد و تا دیروز، یک هزار و 100 زائر با 15 دستگاه اتوبوس از آستارا به ایران وارد شده اند.
** تمهیدات ستادهای اربعین گیلان و آستارا
معاون هماهنگ کننده سپاه قدس گیلان نیز در بازدید از پایانه مسافری گمرک آستارا گفت: استقبال و هدایت زائران خارجی فقط به داخل استان و استقرار موکب در مرز مهران معطوف نمی شود، بلکه سپاه قدس و عتبات عالیات گیلان، 14 موکب را در شهرهای نجف و کربلا در مسیر گذر زائران برپا کرده است.
سرهنگ پاسدار عباس بایرامی تهیه و اجرای بخشی از برنامه های فرهنگی، خدمات بهداشتی و درمانی و پذیرایی از زائران خارجی را بر عهده سپاه این شهرستان دانست و مشارکت مردم و دستگاه های اداری را در این امر خواستار شد.
معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز از آمادگی آمبولانس های مرکز فوریت های پزشکی استان برای خدمت به زائران خارجی خبر داد و حضور پزشک در موکب های پایانه مرزی و حرم امام زادگان آستارا را ضروری برشمرد.
علی داوودی گفت: امکان سنجش فشار و قند خون زائران خارجی اربعین در پایانه مرزی آستارا توسط عوامل بهداشت و درمان گیلان فراهم شده و مشارکت جمعیت هلال احمر آستارا در این خصوص لازم است.
سرهنگ جهانبخش آرمان فرمانده سپاه آستارا نیز از آمادگی این نهاد برای توزیع روزانه غذای گرم به دو هزار و 500 زائر خارجی خبر داد و تقویت برنامه های دینی موکب ها را خواستار شد.
مسئول کمیته استقبال ستاد اربعین آستارا نیز گفت: جلوگیری از ورود خودروها به خیابان منتهی به پایانه مرزی این شهرستان باعث ایجاد فضای خدمت به زائران شد و حرکت اتوبوس زائران به حرم امامزادگان آستارا راحت تر صورت می گیرد.
جمشید مهدوی افزود: دو موکب در پایانه مرزی و محوطه حرم امامزادگان با 17 غرفه نظیر پاسخ شبهات دینی، اقامه نماز، خیمه معرفت، اسکان و پذیرایی راه اندازی شده و خدمت به زائران توسط جوانان پر شور در حال انجام است.
وی اظهار کرد: ابراهیم و قاسم (ع) از فرزندان امام موسی کاظم (ع) هستند و حرم آنان در حاشیه محور آستارا به تالش، همواره مورد توجه مسافران و گردشگران است و این روزها با توجه به حضور زائران خارجی، ازدحام جمعیت را شاهد است و برنامه های فرهنگی متنوعی برای آنها برگزار می شود.
مهدوی مسئول کمیته استقبال ستاد اربعین آستارا نیز همراهی بیشتر مسئولان و مردم را برای تامین اقلام مصرفی مورد نیاز برای پذیرایی زائران در موکب ها خواستار شد.
جلال دیانسایی مدیر پایانه مرزی آستارا نیز از نصب پارچه های خوش آمدگویی به زبان های مختلف در محوطه این پایانه در استقبال از زائران خارجی اربعین خبر داد.
** اربعین حسینی و احیای گردشگری مذهبی
فرماندار آستارا در این خصوص گفت: شور حسینی فقط به بعد معنوی و مذهبی آن منحصر نمی شود بلکه این آمد و رفت هیجان انگیز، برکت اقتصادی نیز برای آستارا و گیلان دارد و ایجاد فرصت های شغلی در مسیر گذر زائران خارجی گواه این امر است.
رنجکش افزود: آستارا از شهرهای دارای قابلیت گردشگری مذهبی است و علاوه بر داشتن بقاع متبرکه، مسیر گذر زائران خارجی مشهد، قم و کربلاست و باید از برکت حضور آنها برای احیای ظرفیت های گردشگری مذهبی این شهرستان به نحو کامل استفاده شود.
** دغدغه های ستاد اربعین حسینی در خدمت رسانی به زائران
فرماندار آستارا از محقق نشدن وعده های ستاد اربعین گیلان در تامین پزشک، دارو و کمک های نقدی و غیر نقدی برای خدمت رسانی به زائران در این شهرستان گلایه کرد و عملی شدن وعده ها را برای ارتقای سطح کیفی خدمات موثر دانست.
رنجکش بیان داشت: آستارا گذرگاه ملی است و خدمت به زائران خارجی در این شهرستان، بعد ملی دارد و برای جلب مشارکت مردم در این رابطه، 10 هزار برگ قبض 50 هزار ریالی جمع آوری کمک های نقدی توزیع می شود.
اکنون بندر مرزی آستارا غبار راه زائران خارجی کربلا را توتیای چشم خویش می کند و با افزایش لحظه به لحظه شور حسینی در این دیار کهن، جامه های عزا بر تن مردم بیشتر مشاهده می شود و نوای یا حسین (ع) از مساجد و تکایای آن به گوش می رسد تا آنانکه از زیارت تربت پاک امام آزادگان باز مانده اند، با استقبال و همراهی زائران خارجی، در این توفیق و اجر عظیم شریک باشند.
شهرستان مرزی بندر آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان قرار دارد و سالانه 800 هزار گردشگر خارجی از مرز آن تردد می کنند.
هشتم آبان ماه، اربعین حسینی است.
گزارش از عیسی پاشاپور
7124/2007

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/65727/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گرامیداشت فرزندان گلکون کفن 2 شهرستان گیلان

دستگیری 6 نفر از مخلان نظم و امنیت در آستارا

دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار + فیلم

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

محبت کردنشون خیلی جالبه

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رونمایی از مجموعه شعر «پیراهن تو کنار پیراهن من» در صومعه‌سرا

پای «وعده صادق» روی نفس اسراییل/ امنیت خط قرمز ایرانی‌ها

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

عملیات وعده صادق همینه پوشالی رژیم جعلی و جنایتکار اسرائیل را در هم شکست

عملیات «وعده صادق» فرصت هیچ واکنشی را برای صهیونیست‌ها نگذاشت

عملیات «وعده صادق»فرصت هیچ واکنشی را برای صهیونیست‌ها باقی نگذاشت

خروش مردم لاهیجان در پی عملیات «وعده صادق»

راهپیمایی مردم لشت نشا در حمایت از عملیات «وعده صادق»

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

راهپیمایی ضد صهیونیستی مردم گیلان در حمایت از مردم غزه

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

راهپیمایی مردم گیلانی در حمایت از عملیات «وعده صادق»

انسداد 25 محور شریانی و غیرشریانی در نواحی جنوبی کشور

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

مسیر رویایی در اشکورات گیلان

تردد روان و بدون مداخلات جوی در محور‌های شمالی

درخشش آفتاب مطبوع بهاری در جای جای گیلان

آتش سوزی یک واحد مسکونی و یک واحد صنفی در بلوار لاکان رشت

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی این بار در شهرستان رودبار

«سربلند میدان» برای سومین بار به بازار نشر آمد

«رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

پیش بینی وزش باد جنوبی در گیلان/ دما افزایش می یابد

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

ورود «مهمان سرزده» به کتابفروشی‌ها/یک‌قصه تصویری برای کودکان

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

فرق انسان و سایر موجودات در نوع دوستی

2 مصدوم در حادثه رانندگی در محور قزوین - رشت

استقرار هوای صاف و آفتابی در گیلان

داستانک/ شنوایی کم

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، 31 فروردین 1403

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان