نسیم گیلان

آخرين مطالب

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان:

نظام مدرن آماری کشور در دست تدوین است اجتماعي

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان، با بیان اینکه نظام مدرن آماری کشور توسط شورای عالی آمار در دست تدوین است، یادآور شد: اشاعه فرهنگ آماری به ویژه از مدارس جزو اولویت های ماست.
به گزارش ایسنا – منطقه گیلان، وحید طیفوری در سمینار «نوین‌سازی نظام آماری» که به مناسبت هفته گرامیداشت آمار و برنامه ریزی در سالن اجتماعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان برگزار شد، با اشاره به چشم انداز نظام آماری کشور، اظهار کرد: آمار و اطلاعات بستر اصلی برنامه ریزی در کشور است.
وی با تاکید بر لزوم ارتقای فرهنگ و سواد آماری در جامعه، افزود: ارتقای فرهنگ و سواد آماری در نهایت منجر به ارتقای نظام آماری ما خواهد شد لذا باید دست به دست هم دهیم و با پوشش نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت در راستای یک هدف مشترک که همانا تولید آمار و اطلاعات دقیق است، گام برداریم.
معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان، با بیان اینکه مقوله سواد آماری در سطح دنیا و سطح کشور مطرح است، گفت: سواد آماری یک توانمندی محسوب می شود و متفاوت از فارغ التحصیل شدن در رشته آمار است و هر شهروند باید این توانمندی را داشته باشد تا بتواند به تحلیل حوزه های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی پیرامون خودش بپردازد.
این مقام مسئول ادامه داد: جامعه به واسطه سواد آماری می تواند شاخص ها و پدیده های آماری را به درستی تفسیر کند و دچار ابهام و سردرگمی در انتخاب مسیر درست نشود. در واقع سواد آماری به مثابه سواد خواندن و نوشتن است و اگر کسی این توانمندی را نداشته باشد، نمی تواند به تحلیل و تفسیر آمار و اطلاعات بپردازد. متاسفانه برخی از روی عدم آگاهی نسبت به حیطه کاری تولیدات آماری، تفسیرهای آماری ارائه می دهند که منطبق با واقعیت ها و اهداف تولید آن آمار و اطلاعات نیست لذا وظیفه ماست که گام های موثری در حوزه سواد آماری برداریم تا نقاط ابهام را برطرف کنیم.
وی با اشاره به تولید آمار و اطلاعات براساس تعاریف و استانداردهای خاص، خاطرنشان کرد: گاهی آمار و اطلاعات توسط افراد نادرست تفسیر و تحلیل شده و در جایی نادرست مورد استفاده قرار می گیرد، در حالی که مردم باید بدانند هدف از تولید شاخص های آماری چیست، چگونه محاسبه می شوند و چه کاربردهایی دارند.
طیفوری، با بیان اینکه در هفته آمار و برنامه ریزی قرار داریم، عنوان کرد: طی چند سال اخیر به همت مرکز آمار ایران علاوه بر روز آمار و برنامه ریزی در اول آبان، یک هفته گرامی داشته می شود و هر روز این هفته تحت عناوین مرتبط با آمار و برنامه ریزی نامگذاری شده است تا اقدامات فرهنگی متناسب با آن نامگذاری در کشور صورت گیرد.
معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان، با اشاره به آغاز هفته آمار و برنامه ریزی از 28 مهر لغایت 2 آبان، گفت: 28 آبان که مصادف با نخستین روز از هفته آمار و برنامه ریزی است روز «آمار و رسانه» نامگذاری شده است، زیرا اعتقاد داریم رسانه ها به عنوان یکی از مهمترین بازوان کشور می توانند علاوه بر اثرگذاری در حوزه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی نقش موثری در توسعه داشته باشند.
وی «نوین سازی نظام آماری» را نامگذاری روز دوم دانست و تصریح کرد: نوین سازی نظام آماری بسیار مهم است، زیرا نظام آماری در کشور ما به لحاظ ساختار جزو نظام های غیر متمرکز بوده و از حیث تولید اطلاعات حالت سنتی و نیمه سنتی دارد. نظام آماری مدرن زمانی تحقق پیدا می کند که هم قوانین مامدرن باشد و هم روش های جمع آوری داده های ما. در نظام آماری مدرن انتقال اطلاعات به صورت میکرو دیتا می باشد و قابلیت پردازش در پایگاه داده را دارد.
طیفوری، با بیان اینکه نظام مدرن آماری کشور توسط شورای عالی آمار در دست تدوین است، یادآور شد: اشاعه فرهنگ آماری به ویژه از مدارس جزو اولویت های ماست لذا سومین روز هفته آمار و برنامه ریزی تحت عنوان «فرهنگ سازی آماری» نامگذاری شده که با همکاری آموزش و پرورش زنگ آمار را در مدارس خواهیم داشت.
وی از برگزاری همایش «کاربرد آمار در نظام برنامه ریزی» خبر داد و گفت: یکی از چالش های ما خلاء بین آمار و برنامه ریزی است و بسیاری از مردم این سوال را می پرسند که جایگاه آمار در برنامه ریزی کجاست لذا نمود آمار در خروجی های نظام برنامه ریزی باید برای جامعه ملموس باشد.
این مقام مسئول، «آمار و پژوهش» را عنوان روز چهارم دانست و بیان کرد: همایش استانی آمار و برنامه ریزی را با حضور رئیس مرکز آمار ایران و استاندار گیلان و تقدیر از دستگاه های برتر در این حوزه همزمان به روز پنجشنبه، 3 آبان در دانشگاه گیلان برگزار خواهیم کرد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/67088/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عکس/ اولین دوره مسابقات اسب‌دوانی گیلان برگزار شد

تو مثل منی برف...

گرامیداشت فرزندان گلکون کفن 2 شهرستان گیلان

دستگیری 6 نفر از مخلان نظم و امنیت در آستارا

دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار + فیلم

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

محبت کردنشون خیلی جالبه

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رونمایی از مجموعه شعر «پیراهن تو کنار پیراهن من» در صومعه‌سرا

پای «وعده صادق» روی نفس اسراییل/ امنیت خط قرمز ایرانی‌ها

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

عملیات وعده صادق همینه پوشالی رژیم جعلی و جنایتکار اسرائیل را در هم شکست

عملیات «وعده صادق» فرصت هیچ واکنشی را برای صهیونیست‌ها نگذاشت

عملیات «وعده صادق»فرصت هیچ واکنشی را برای صهیونیست‌ها باقی نگذاشت

خروش مردم لاهیجان در پی عملیات «وعده صادق»

راهپیمایی مردم لشت نشا در حمایت از عملیات «وعده صادق»

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

راهپیمایی ضد صهیونیستی مردم گیلان در حمایت از مردم غزه

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

راهپیمایی مردم گیلانی در حمایت از عملیات «وعده صادق»

انسداد 25 محور شریانی و غیرشریانی در نواحی جنوبی کشور

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

مسیر رویایی در اشکورات گیلان

تردد روان و بدون مداخلات جوی در محور‌های شمالی

درخشش آفتاب مطبوع بهاری در جای جای گیلان

آتش سوزی یک واحد مسکونی و یک واحد صنفی در بلوار لاکان رشت

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی این بار در شهرستان رودبار

«سربلند میدان» برای سومین بار به بازار نشر آمد

«رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

پیش بینی وزش باد جنوبی در گیلان/ دما افزایش می یابد

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

ورود «مهمان سرزده» به کتابفروشی‌ها/یک‌قصه تصویری برای کودکان

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

فرق انسان و سایر موجودات در نوع دوستی

2 مصدوم در حادثه رانندگی در محور قزوین - رشت

استقرار هوای صاف و آفتابی در گیلان

داستانک/ شنوایی کم

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، 31 فروردین 1403

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی