پایگاه خبری تحلیلی نسیم گیلان

آخرين مطالب

کیانوش عیاری :واژه جراحی اجتماعی را برای فیلمهایم دوست ندارم فرهنگي

کیانوش عیاری :واژه جراحی اجتماعی را برای فیلمهایم دوست ندارم

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - انزلی- کیانوش عیاری فیلمساز پیشرو و مستقل کشور گفت : استفاده از واژه جراحی اجتماعی را برای فیلمهایم دوست ندارم.
به گزارش روز جمعه ایرنا، این کارگردان برجسته در سخنانی پس از اکران خصوصی فیلم " خانه پدری" به همت انجمن سینمای جوانان انزلی ا بیان این که رسالتی در مورد ساخت فیلم اجتماعی ندارم افزود: مگر من که هستم ، چه کاره ام،با چه دانشی بخواهم فیلم اجتماعی بسازم.
این کارگردان برجسته تصریح کرد: اما ممکن است برخی فیلمهای من سرشار از مضامین اجتماعی باشد .
عیاری خاطرنشان کرد: اینها دغدغه های همیشگی زندگی من هستند که از نوجوانی همراه من بودند و طبیعی است که اگر کسی دغدغه ای واجد ارزش و پایدار داشته و تجربه ای هم در فیلمسازی داشته باشد اگر قالب تصویری پیدا کند و درست از کار در بیاید فیلم قابل توجه اجتماعی نیز تلقی شود .
وی با اشاره به این که جرقه اولیه " خانه ی پدری " زمانی که بیست و یکی دو ساله بود با خواندن گزارشی در مورد قتل یک دختر جوان توسط خانواده اش به دلیل مسائل ناموسی در اهواز در ذهنش شکل گرفت گفت : این
فیلم را در آن زمان یک بار در ذهنم ساختم و بعد در طی سالهایی که منجر به ساختن فیلم در سال 89 شد بارها تغییر کرد تا تبدیل به این فیلم شد.
وی تصریح کرد:فیلم در مورد تعصباتی است که ما در عشایر، قشر فرودست و حتی قشر تحصیلکرده می بینیم .
عیاری خاطرنشان کرد: در طی این 32 سال دائما تغییر شکل می داد گاهی رادیکال تر می شد گاهی تلطیف می شد آخر الامر رسید به چیزی که می بینید البته این شباهتی به آن داستان ندارد.
وی یاداور شد: تنوره دیو را سال 63 ساختم که شش بار فیلمنامه اش در وزارت ارشاد و فارابی رد شد و من بازنویسی کردم .
این فیلمساز تاثیرگذار افزود: در ساخت تنوره دیو تحت تاثیر سووشون خانم دانشور بودم البته نه کل رمان، بلکه قسمت پایانی که یوسف مرده و زری همسرش سوگواری می کند .
عیاری یاداور شد:تصمیم گرفتم محدوده پایانی را به یک فیلم سینمایی تبدیل کنم و از ایشان اجازه گرفتم که به دلایلی نشد ولی من کماکان روی علاقه خودم به این صحنه پایانی باقی ماندم .
وی اظهار داشت: اما این داستان دم به دم دچار تغییراتی می شد که این تغییرات از درون من به کالبد فیلمنامه منتقل می شد و انقدر ادامه یافت تا تبدیل شد به تنوره دیو که هیچ اثری از نوشته خانم دانشور در فیلم تنوره دیو دیده نمی شود ولی شروعش و آنچه ادراکات من دریافت کرد از سووشون گرفتم ، همانطور که اثری از آن گزارش خوانده شده مربوط به مجله در "خانه پدری" نیست و فقط جریان یک تعصب است.
وی در خصوص طنز موجود در " خانه پدری " اظهار داشت: وقایعی است که سرشار از تناقض است . حرف پایانی کاملا همین طور است پدر بعد از کشتن و دفنش می نشیند و فاتحه برایش می خواند و این تناقضی است که می تواند بستر طنز باشد.
این فیلمساز مستقل در خصوص استفاده از سمبل و نماد در فیلم خانه پدری افزود: مفاهیم فراوان هستند می شود تعابیر سمبلیک داشت ولی دوست ندارم کار سمبلیک بسازم ،هم و غم من این بود که تا حد ممکن به حداقل برسد.
وی خاطرنشان کرد: از ایما و اشاره در فیلم خوشم نمی آید نمی خواهم از این ارتباط سوء استفاده کنم از احساسات مخاطب سوء استفاده کنم .
این فیلمساز پیشرو تاکید کرد: با مسخ تماشاگر مخالفم و علاقمند به فیلمهایی هستم که از طریق خرد با مخاطب ارتباط برقرار می کند .
وی در خصوص توجه به مخاطب هنگام ساخت فیلم گفت : به مخاطب فکر نمی کنم نه به خاطر بی احترامی بلکه به این دلیل که نمی خواهم مخاطب را جهت دهم.
عیاری اظهار داشت: معتقدم اگر ریتم را درست در آورده باشم بدون این که شیرین کاری کنم، ارتباط با تماشاگر در می آید.
این فیلمساز نامی تصریح کرد: از ابهام و ایهام خوشم نمی اید و شاید همین علت سادگی بی حد و حصر کارهایم هست .
عیاری تصریح کرد: خانه پدری چیزی بود که روی دوشم سنگینی می کرد و باید ساخته می شد اگر فیلمساز هم نبودم به صورت نوشته یا گزارشی شکل می گرفت و یا جزء لحظات تلخ زندگی ام باقی می ماند .
*عیاری شخصیتی شریف در سینمای ایران
فرزام امین صالحی منتقد سینمایی از عیاری به عنوان شخصیتی شریف در سینمای ایران یاد کرد که حرف خود را می زند .
وی اظهار داشت : در مورد فیلمهای عیاری با سینمایی طرفیم که از سینمای بدنه فاصله می گیرد و فیلمساز که تهیه کننده نیز هست حرف خودش را با پول خودش می زند و با پول چرک ادعای معترض بودن و مستقل بودن نمی کند .
وی با اشاره به این که عیاری یکی از طلایه داران جنبش سینمای آزاد بود گفت : این جنبش سعی می کرد هنر سینما را که صنعتی سرمایه سالار بود از قید سرمایه رها کند.
امین صالحی افزود: فیلمهای کوتاه ماندگاری توسط فیلمسازان این جنبش ساخته شد . جنبش پرباری بود سریع گسترش پیدا کرد و نسل فیلمسازی را تربیت کرد که توانستند آینده سینمای راستین سینمای ایران را بسازند.
وی با بیان این که مساله رئالیسم اجتماعی یا واقع گرایی اجتماعی در مورد سینمای عیاری گفته می شود خاطرنشان کرد:این رئالیسم اجتماعی به معنای رئالیسم سوسیالیستی نیست و آنقدر سیاه و سفید نیست .
وی با اشاره به این که برخی در مورد فیلم خانه پدری می گویند فیلم بسیار تلخی است گفت : فیلم یک بازه زمانی حدود 100 ساله را دنبال می کند تابه زمان حال می رسد .
این منتقد سینما تصریح کرد: دوگانه هایی که در خانه پدری ساخته می شود دوگانه زن و مرد ، دوگانه اخلاق فردی یا moral و اصول اخلاقی جمعی یا ethic است .
وی اظهار داغشت : هرچه از 100 سال پیش دور می شویم اینها سنتزی پیدا می کنند .قدرت اخلاق فردی جامعه مردسالار نیز کاسته می شود.
*اعاده حیثیت از رئالیسم
در ادامه این نشست نوید پورمحمد رضا منتقد سینما و پژوهشگر گفت: رئالیسم در سینمای ایران دست کم گرفته شده و به آن سینمای اجتماعی گفته می شود.
وی اظهار داشت: سینمای معضلات اجتماعی در پیوند با اتفاقات اجتماع با تسامح سینمای رئالیستی گفته می شود که این دست کم گرفتن رئالیسم است .
وی خاطرنشان کرد:فیلمهای عیاری پیشنهادی برای اعاده حیثیت این سبک زیباشناسانه و این مفهوم و اصطلاح است.
وی خاطرنشان کرد: خانه پدری ، بیدار شو آرزو و آبادانی ها لحظه هایی دارند که تجلی رئالیسم در سینما است .
به گفته وی سینماگر در این فیلمها می گوید چیزهایی را که شنیده ای یک بار به میانجی سینماتوگرافی و با چشم دوربین این لحظه را ببین .چگونه یک پدر در دل روزمرگی با سنگی که از روی طاقچه بر داشته می شود دخترش را به قتل می رساند .
این منتقد سینما تصریح کرد: واضعان رئالیسم می گفتند رئالیسم درست می تواند به دیدن سویه های نادیده یا کمتر دیده شده از واقعیت کمک کند. مثل نور تاباندن به چیزی که نمی شود فکر کرد .
پور محمد رضا خاطرنشان کرد: این با سینمای اجتماعی که رئالیسمش مقلد است فرق دارد، گزارش تصویری نیست.
وی متذکر شد: وجه پتانسیل رهایی بخش رئالیسم لحظه ای را به تصویر می کشد که حتی فکرش را نمی توانید بکنید خالص و با مغزی سخت . رئالیسم هولناک است چیزی که تو ندیده بودی .
این منتقد اظهار داشت : رئالیسم هستی شناسانه به چشم دوربینی به عنوان مکاشفه گر نگاه می کند .
*صدای بی صدایان
مهرداد اسکویی در پیام تصویری برای عیاری به مناسبت نمایش این فیلم در انزلی از تاثیر سینما بر جهانی بینی انسانها سخن گفت .
وی با اشاره به این که نگاه عیاری مرا درگیر فیلمسازی کرد افزود:ممنون که در ایران فیلم می سازید و صدای کسانی هستید که صدایی از خود ندارند.
*سیر تسلسل ظلم به زن ایرانی
علیرضا غاروریانی گفت : سال 67 کانون فیلم انزلی اکران اختصاصی " آن سوی آتش " را با حضور عیاری داشت .
وی در خصوص فیلم " خانه پدری " گفت": فیلم سیر تسلسل ظلمی که بر زن ایرانی در دوران مختلف رفته را به زیبایی و با غنای تصویری منتقل می کند.
*حضور مردم مایه دلگرمی هنرمندان
رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی انزلی نیز گفت: حضور مردم در برنامه های فرهنگی و هنری موجب دلگرمی هنرمندان برای تولید آثار فرهنگی می شود.
فرهاد رحمان زاده اظهار داشت: حضور مخاطبان در برنامه های فرهنگی موجب ارتقای کیفی و کمی برنامه ها و تولیدات هنری و در نتیجه کمک به داشتن جامعه ای بهتر می شود.
وی از فعالیتهای ارزشمند و اثرگذار زهره زمانی فیلمساز و رییس انجمن سینمای جوانان انزلی برای برگزاری چنین برنامه هایی قدردانی کرد.
شهر ساحلی انزلی سوم آبان ماه میزبان کیانوش عیاری کارگردان به نام سینمای کشور و فیلم 'خانه ی پدری' اش بود.
6030





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

سلبریتی هایی که مراسم ازدواجشان را بهم زدند! + عکس

عکس های بهاره کیان افشار، متین ستوده، سمیرا حسن پور در حاشیه یک نمایش

نقشی که بعد از پایان فیلم هم گریه بازیگر زن را درآورد!!

شبنم قلی‌ خانی در فیلم جدیدش با ریش و سبیل بازی می کند!

آغاز اکران فیلم‌های منتخب جشنواره بین‌المللی رشد در گیلان

اختتامیه جشنواره برلین 2019 / خرس طلا به فرانسه رسید + عکس

اجرای ترانه های خاطره انگیز سرزمین گیلان توسط آنسامبل ما

این شازده کوچولوی عجیب با شازده کوچولوی قصه هایمان فرق دارد + عکس

انتخاب لیلا حاتمی برای فیلم عاشقانه/ به دلیل زیبایی و نشان دادن شخصیت سرد

آغاز اکران 32 فیلم منتخب جشنواره بین المللی رشد در گیلان

کانون تندرستی دانش آموزان با نیازهای ویژه در رشت افتتاح شد

شاعری در کنار مردم

40 عکس 40 عکاس در مارلیک

12حفارغیر مجاز در شرق و غرب گیلان گرفتار شدند

نمایش بهاره رهنما در گیلان به احترام شهدای پاسدار به تعویق افتاد

عکاس گیلانی مدال طلای آساهی را کسب کرد

نمایشگاه «40 عکس، 40 عکاس» دایر شد

بیوگرافی و عکس‌های اوانجلین لیلی (بازیگر نقش کیت سریال لاست)

سانسور بیش از اندازه «نهنگ آبی»/ از 60 دقیقه 22 دقیقه سانسور می شود!

حضور جنجالی رضا یزدانی با عقابش در اکران مردمی!! + عکس

دستمزد گلزار برای هر قسمت «برنده باش» چقدر است؟ 50 میلیون؟

برگزاری جشنواره مهارت آموزی گردشگری در گیلان

تیزر «عصر جدید» احسان علیخانی منتشر شد + فیلم

درخشیدن هنر صنایع دستی گیلان از جلوه های نمایشگاهی است

تماشای این تئاتر جذاب را از دست ندهید

اکران فیلم «هت تریک» با حضور پریناز ایزدیار و امیر جدیدی

برگزاری کنسرت خیریه برای گازرسانی در لاهیجان

بدشانس های جشنواره فجر از مهناز افشار تا حامد بهداد!

از شهاب حسینی تا نورگل یشیلچای: بازیگران روی پرده سینما + عکس

جنجال به خاطر دزدیدن مهمان در تلویزیون ایران!!

نمایش کمدی اوچ دوکان در آستارا به روی صحنه رفت

دومین شب موسیقی گیلکی با یاد ترانه سرای امید

بوسه محسن افشانی بر گونه همسرش در اکران پارادایس!

با نبرد وینترفل، خونین ترین و بزرگترین نبرد فصل پایانی سریال «بازی تاج و تخت» آشنا شوید

سریال های تلویزیونی را تا آخر سال از دست ندهید + عکس

تیزر فیلم هدیه تهرانی که 6 سال توقیف بود

اولین کارگاه آموزشی آسانسور در گیلان افتتاح شد

فرماندار: چادرهای مسافرتی از اماکن عمومی به کمپینگ هدایت شود

سلبریتی های مردی که به تنهایی بچه هایشان را بزرگ کردند! + عکس

برگزاری چهارمین دوره مسابقات قرآن ورزش و جوانان در گیلان

نقد و بررسی فیلم «قصر شیرین»: روزی روزگاری جاده

ناگفته های نورگل یشیلچای، بازیگر ترکیه ای از بازی در فیلم ایرانی

سازهای فجر در گیلان به نفع موسیقی بومی کوک می شوند

نقد و بررسی سریال « نهنگ آبی » + عکس

از مهران مدیری تا رامبد جوان: جمله های شروع و پایان مجریان تلویزیون

سلبریتی های بداخلاقی که کسی دوست ندارد با آنها کار کند! +عکس

حمید فرخ نژاد، 15 سال پیش با گریم سنگین پشت صحنه نمایش بهرام بیضایی + عکس

اکران آشغال های دوست داشتنی بعد از 6 سال + عکس

سی و هشتمین وقف گیلان با نیت فعالیت های قرآنی ثبت شد

همسان سازی قبور آرامستان امامزادگان آستارا آغاز شد