نسیم گیلان

آخرين مطالب

جایزه ادبی گیلان به پدر ویراستاری نوین ایران اهدا شد فرهنگي

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - رشت - نخستین جایزه ادبیات و دستور زبان فارسی استاد فرض پور ماچیانی روز پنجشنبه به استاد احمد سمیعی گیلانی - پدر ویراستاری نوین ایران - اهدا شد.
به گزارش خبرنگار ایرنا ، استاد احمد سمیعی گیلانی زاده 1298 که هماره در راه تجلی ادبیات فارسی دست پایمردی بلند کرده، از بزرگان نسلی است که محضر استادانی چون علامه بدیع‌الزمان فروزانفر را درک کرده است.
استاد همچنان لبخندش نرم و دلباز بود و حاضر نشد - در میان مخاطبانی که ممتد و ایستاده استاد طلوع یافته در آسمان علم و ادب سرزمینشان را تشویق می کردند - به صورت نشسته سخنرانی کند؛ استاد احمد سمیعی گیلانی سترگ و سالار بر پشت تریبون ایستاد و با مردمان سرزمینش سخن گفت.
وی که با تدریس ، تألیف و تصحیح پیوندِ نسل امروز فارسی زبانان را با گذشته پرافتخارِ زبان و ادبیات فارسی و فرهنگ و تاریخِ ایرانی و اسلامی استوارتر و مستحکم‌تر کرده، استاد فرض پور ماچیانی را از استادانی توصیف کرد که تنها معلومات نداشت بلکه به هنر و قلم مزین بود.
وی اظهار داشت: امروز استادان بسیاری در دانشگاه های کشور فعالیت می کنند که تنها به مدرک خود بسنده کرده و تجربه و قلم ندارند.
وی تصریح کرد: خواندن مقالات خواندن تازه ها است؛ بنابراین توصیه می کنم استادان خواندنی ها را بخوانند تا از شاگردانشان در معلومات عقب نمانند.
وی ادامه داد: در زمان ما دبیرستانهایمان با بیرون از فضای آموزشی تعامل داشت و از استعدادهای بیرون از فضای آموزشی بهره می گرفت اما متاسفانه امروز دانشگاه هایمان با بیرون از دانشگاه تعامل ندارد و به نیازمندی های جامعه توجه نمی شود.
استاد احمد سمیعی گیلانی افزود: هوشنگ ابتهاج ، اخوان ثالث، شاملو، ساعدی و ... دانش آموخته ادبیات نبودند بلکه استعدادهایی بودند که در خارج از فضای دانشگاهی بالنده شده بودند و امروز هم همین موضوع وجود دارد و این تعامل می بایست بین دانشگاه و فضای بیرونی ایجاد شود.
وی با انتقاد از وضعیت کتابخانه ملی رشت گفت: پویایی لازمه کتابخانه است و نمی تواند یک کتابخانه تنها به موجودی خود اکتفا کند.
وی اضافه کرد: مگر می شود کتابخانه ای منابع موجود خود را دریغ بورزد؛ بلکه کتابخانه ها می بایست بر اساس خدمات کتابخانه ای، حتی اگر منبعی را هم نداشته باشد برای توسعه پژوهش از دیگر کتابخانه ها تامین نماید.
مراسم اهدای نخستین جایزه ادبیات و دستور زبان فارسی استاد فرض پور ماچیانی به استاد احمد سمیعی گیلانی در حالی برگزار شد که گویی مفاخر ، پژوهشگران، استادان دانشگاه و علاقه مندان به فرهنگ و ادب گیلان با تشویق هایشان "خوشا به نام ماندگارت! "را زمزمه می کردند.
استاد محمد کاظم یوسف پور از استادان دانشگاه گیلان و از شاگردان استاد سمیعی گیلانی و فرض پور ماچیانی یکی از خاطرات خود از کلاس های استاد سمیعی را چنین مطرح کرد: یادگیری از محضر ایشان در بعد از ظهری خارج از کلاس درس در ارتباط با تحقیق اشعار فارسی تاریخ بیهقی چنان طولانی شد که تا پاسی از شب ادامه یافت و متوجه تعطیلی دانشگاه و بسته شدن درها نشدیم، بگونه ای که بناچار با استاد از پنجره خارج شدیم.
رئیس انجمن مفاخر گیلان در آئین اهدا نخستین جایزه ادبیات و دستور زبان فارسی استاد فرض پور ماچیانی به استاد احمد سمیعی گیلانی گفت: فرهنگ سرمایه معنوی یک قوم و حفاظت از اصالت های فرهنگی ایستادگی در برابرفرهنگ های زودگذر و پوشالی است.
ابراهیم صفری با بیان اینکه متاسفانه نسل نو بدلیل تکنیک زدگی روز به روز از اصالت های فرهنگی خود دور می شود، افزود: یکی از راه های آشتی نسل جدید با اصالت های فرهنگی خویش معرفی مفاخر سرزمین آنان است و جایزه ادبی یادشده به همین منظور طراحی شده است.
وی ادامه داد: استاد فرض پور ماچیانی ادبیات را با زندگی درهم آمیخت و با برگزاری کلاس های شورانگیز توام با اخلاق و معرفت شناسی، شاگردان بسیاری را در مسیر توسعه فرهنگ و ادبیات گیلان پرورش داد.
زنده یاد استاد مصطفی فرض پور ماچیانی از مفاخر گیلان است که در سال 1340 مقام نخست رشته ادبی گیلان را بین تمام دانش آموزان به دست آورد؛ وی در دوران دانشجویی به پیشنهاد استادان خودش سلسله مقالات ” زبان و ادبیات ماچیان ” را منتشر کرد که سهم بسزایی در معرفی ماچیان در کشور و دانشگاه های معتبر جهان داشت.
فرض پور مولف کتاب دستور زبان فارسی است که از سال 76 در دانشگاه تدریس می شود و همچنین جزو هیأت مؤلفان دائره المعارف تشیع بوده و مقالاتی از ایشان در این مجموعه منتشر شده است.
استاد فرض پور مقالات متعددی در زمینه های ادبی، زبان شناسی ، فرهنگی، اجتماعی و دینی در روزنامه ها و مجلاتی چون آزادی، عصر تبریز، طلوع اسلام، اطلاعات، کادح (نشریه استانی)، گیلان نامه و نشر دانش منتشر کرده است.
همچنین ویژه نامه های گنجینه گیلان شناسی، شمال شناسی، نوروز باستانی، مونوگرافی اشکور، فرزانگان گیلان، زبان و فرهنگ ماچیان و گاهشماری در ایران از استاد فرض پور به چاپ رسیده است؛ بناست در پاسداشت مفاخر استان از این پس هر سال جایزه ادبی گیلان به یکی از افتخار آفرینان استان اهدا شود.
1881/2007

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/69926/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

خارج کردن تومور بزرگ از بدن کودک 10ساله

افتتاح 3 طرح هادی و آسفالت راه روستایی در شهرستان فومن

نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت 10

ماجرای صدای انفجار مهیب در گناوه چه بود؟

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان

اراذل و اوباش آستارا از کف خیابان‌ها‌ شدند

خارج کردن تومور بزرگ از بدن کودک 10ساله در رشت

بخشی از کتاب/ وقتی طوفان تمام شد...

فراخوان مشمولان اعزامی پایه خدمتی اردیبهشت ماه

مسافران گیلان و دغدغه‌ای که برچیده شد

صحبت های شنیدنی دکتر شکوری درباره ازدواج

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

فراخوان مشمولان اعزامی پایه خدمتی اردیبهشت ماه سال 1403

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

غزل سعدی: عاشقانه یا عارفانه؟

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

اهمیت مدح و ثنای الهی در جلد هشتم «طعم شیرین خدا»

اولین دوره مسابقات اسب دوانی گیلان برگزار شد

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، اول اردیبهشت 1403

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

گلایه مردم از ساخت تقاطع های غیرهمسطح در رشت

سبز شدن باغ‌های گیلان با سوغات کاشف السلطنه

آتش گرفتن یک واحد آپارتمانی در شهر رشت

مهار آتش سوزی یک واحد آپارتمانی در شهر رشت

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

شب شعری با عنوان «وعده صادق» در شهرستان لاهیجان

راهپیمایی نمازگزاران درمحکومیت جنایات رژیم کودکش اسرائیل

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

پاکسازی محوطه پل تاریخی بلوردکان لنگرود

اراذل و اوباش آستارا دستگیر شدند

من پیر فنا بدم جوانم کردی

عکس/ اولین دوره مسابقات اسب‌دوانی گیلان برگزار شد

تو مثل منی برف...

گرامیداشت فرزندان گلکون کفن 2 شهرستان گیلان

دستگیری 6 نفر از مخلان نظم و امنیت در آستارا

دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار + فیلم

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

محبت کردنشون خیلی جالبه

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رونمایی از مجموعه شعر «پیراهن تو کنار پیراهن من» در صومعه‌سرا

پای «وعده صادق» روی نفس اسراییل/ امنیت خط قرمز ایرانی‌ها