نسیم گیلان

آخرين مطالب

به‌مناسبت 24 آبان‌ماه، روز کتاب و کتابخوانی؛

کتابخوانان بریل فرهنگي

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - رشت - روشندل می خوانیمشان اما خود می گویند جهان‌مان به لمس نوشته های حک شده روشن تر می شود و کتاب ، شیوه هستی‌مان را شکل می دهد.
خواندن فرهنگ است و بنا بر این فرهنگ موسمی از پائیز را به پاس خواندن ، هفته کتاب و خواندنش نام نهادند و این بار دمان ارج گذاری به کتاب، با پوستری که هر کتاب در آن قاصدکیست ، پیامش " حال خوش خواندن " طراحی شده و پوستری از آن بر سر در کتابخانه نابینایان در دل پیاده راه فرهنگی رشت جلب توجه می کند.
زمانه چنان شده که بینایان کمتر کتاب را لمس می کنند چه رسد به نابینایان که به‌زعم بینایان به معلولیتی دچارند؛ اما ورود به جمع روشندلان در کتابخانه خاص‌شان که به کتابخانه گویا و بریل معروف است، بینایان را دچار غبطه و شاید شرم می کند.
مجتمع فرهنگی - هنری خاتم الانبیاء(ص) رشت پنجره ای گشوده به فرهنگ و هنر است؛ در گوشه ای نگارخانه مارلیک برپاست و در لابی اش نمایشگاه کتاب به راه است و از هر کنج آن، فرهنگ می تراود.
کتابخانه گویا و بریل بخشی از کتابخانه عمومی این مجتمع را تشکیل می دهد که قفسه هایش با کتاب هایی عظیم چینش شده و کتابدارش زهرا خسروی از جامعه روشندلان است و چندین بار عنوان کتابدار نمونه را کسب کرده است.
جمعشان جمع است و یکی از طریق دستگاهی کتاب می شنود و دیگری واژه هایی در ستون های نقطه ای را از چپ به راست در قالب کتاب عظیمی که گویا روانشناسی است، لمس می کند.
خسروی کتابدار کتابخانه گویا و بریل گیلان طبق قرار از پیش تعیین شده از اعضا می خواهد در نشستی از دنیای رنگین کتابخوانی سخن بگویند؛ یکی از روشندلان بسیار نیک سخن می گوید اما می خواهد نامش در گزارش درج نشود؛ او دانشجوی دانشگاه گیلان است و  می گوید: تو چه می دانی، چه تفاوت شگفتی است بین دیدن و لمس کردن؛ تو تنها به زیبایی رنگ هایی که می بینی شاد و خوشحالی و من به خاطر قدرت حس کردن ، لمس کردن ، شنیدن و ... شکرگزارم .
وی ادامه می دهد : استقلال مهمترین خواسته ام است و کتاب همه دلخوشیم؛ دریافته ام آن که کتاب می خواند قبل از مردن هزار بار زندگی می کند و من هم با لمس واژه ها زندگی می کنم.
عارف سلیمی یکی دیگر از روشندلانی است که در جمع حضور دارد و حافظ کل قرآن مجید است، او می گوید : نابینایان چون دیگر اعضای جامعه حق زندگی دارند؛ ترحم لازم نیست.
وی می افزاید: ظرف پنج سال از طریق صوت کل قرآن را حفظ کردم و جهان تیره ام را به مطالعه روشن ساختم.
او تاکید می کند: اگر برای انجام کاری یا جستجوی چیزی به نابینایی کمک می کنید، کمک شما چنان باشد که حمل بر دلسوزی و ترحم نشود؛ درست است که او محدود است اما ناتوان نیست.
وی رفع تبعیض را خواسته روشندلان می داند و می گوید: فضای کتابخانه ای که به نابینایان اختصاص یافته غنیمت است اما کاش! به امکانات بیشتری تجهیز شود.
وی همچنین در ارتباط با کم شدن موقعیت شغلی نابینایان می گوید: کاش! پست هایی که برای نابینایان تعریف شده مستدام باشد و این ظرفیت از این قشر دریغ نشود.
مسئول کتابخانه عمومی گویا و بریل خاتم الانبیاء(ص) رشت نیز در گفت و گو با ایرنا می گوید: روزگار ما روزگار خاموشی نیست؛ جهان من بواسطه کتاب روشن است و همیشه کوشیده ام شاهد زمانه خویش باشم.
زهرا خسروی که دانش آموخته ادبیات فارسی است، ادامه می دهد: دنیای مجازی به طرز شگفت آوری به یاری روشندلان آمده و خواندن و نوشتن را بسیار برایمان آسان کرده است.
وی که همسرش نیز از جامعه روشندلان است، ادامه می دهد : هیچگاه در زندگی ام بواسطه خواندن، ساکن نمانده ام و از همین روی کتاب را سرگرمی اول کودکانمان قرار داده ام.
خسروی کتابخانه بریل رشت را دارای پنج هزار عنوان کتاب می داند که خدمات رایگانی به شهرستان ها ارائه می دهد.
وی ادامه می دهد: این کتابخانه از سال 80 افتتاح شده و از سال 96 "پیک دانش "در آن دایر شده که با همکاری اداره کل بهزیستی گیلان کتاب ها به درب خانه روشندلان ارسال و یا باز پس گرفته می شود.
وی می گوید: خوشبختانه اعضایی از این کتابخانه به درجه های عالی علمی دست یافته اند که اکنون خود یاریگر این کتابخانه هستند و در راستای تامین کتاب های گویا و بریل تلاش می کنند.
خسروی قدردان فضای اختصاص یافته برای کتابخانه نابینایان است اما می گوید: روشن دلان جهانشان با صدا تعریف می شود بنابراین نیازمند فضایی هستند که صدا از داخل به بیرون درز نکند و موجب مزاحمت برای اعضای بینا نشود؛ به همین دلیل امیدواریم این فضا به سیستم عایق صوتی تجهیز شود.
وی بیان کرد: به‌ روز شدن منابع صوتی با توجه به کتاب‌های جدید ارسالی به کتابخانه‌ها و گسترش منابع بریل می‌تواند زمینه استفاده تعداد بیشتری از نابینایان و کم‌بینایان از کتابخانه عمومی را فراهم کند.
وی تاکید کرد: اگر با فردی زندگی می کنید که دارای معلولیت بینایی است، در نظر داشته باشید بهترین محبت به او این است که وی را نیز چون دیگر اعضاء خانواده طرف مشورت قرار داده و در کارهای منزل و فعالیت های زندگی از همکاری او بهرمند شوید و به او اجازه دهید امور شخصیش را خودش انجام دهد.
مصاحبه با کتابخوانان بریل پایان یافته بود و از درز در نیمه باز کتابخانه بریل ، نسل جوان بینا را می دیدم که گوشهایشان با سیمی به گوشی هایشان وصل است و همزمان با آن همخوانی می کنند.
می گویند کتاب خواندن باید لذتی به همراه داشته باشد؛ پس کتاب آنقدر ‌باید جذاب باشد که لذتی را برای خواننده به همراه بیاورد؛ کتاب خواندن ‌باید مفید باشد، کارآیی داشته باشد، مشکلی را حل کند، مسیری را روشن و باز کند، اگر نه همه زندگی، بخشی از آن را بهتر کند؛ بهبود ببخشد، کامل کند؛ لذا خواندن کتاب نه تنها یک امر آموزشی، بلکه یک فرهنگ است و نیاز به فرهنگ سازی دارد یعنی خود به خود در فرد بوجود نمی‌آید و کاش! فرزندانمان هر بار بیش از پیش مطالعه را بیاموزند.
بیست و چهارم آبان‌ماه روز ارج گذاری به کتاب و کتابخوانی است و هفته پاسداشتی به همین نام تا یکم آذر ماه تعریف شده است.


لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/70732/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

تاثیر سفر‌های نوروزی در بازار مسکن شمال

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

بی احتیاطی جان راکب موتورسیکلت در صومعه سرا را گرفت

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، 6 اردیبهشت 1403

نکوداشت کاشف السلطنه فردا در لاهیجان

در حوزه ارائه خدمات الکترونیکی به رشتوندان اتفاقات خوبی صورت گرفته است/گام های موثر مدیریت شهری در ممیزی املاک

توقیف موتورسیکلت میلیاردی قاچاق در آستانه‌اشرفیه

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

آسمان گیلان تا هفته آینده صاف و آفتابی است

آشیانه ساختن پرستو‌های دریایی در تالاب بین المللی انزلی

پیشرفت 90 درصدی پروژه محور آستانه اشرفیه به کیاشهر

تالاب انزلی، میزبان بیش از هزار پرستوی دریایی

اجرای کارگاه آموزشی پیشگیری از غرق شدگی در گیلان

مشاهده گله گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود (فیلم)

نزدیک بشیم به هم یا نزدیک نشیم؟

هرروز یک سری مشکل هست!

مشارکت مردم بندرانزلی در سامانه هوشمند تفکیک زباله از مبدا

گیلان باید تحت پوشش فیبر نوری قرار گیرد

محفل مشق حماسه به مناسبت عملیات «وعده صادق» در رشت برگزار شد

شهر پره سر نیازمند تخصیص زمین برای تولید کود آلی از زباله‌ی تر است

درخواست سازمان جهاد کشاورزی از شالیکاران گیلانی

آغاز توزیع تخم نوغان از شنبه در گیلان/ قیمت هر جعبه 28 هزار تومان

نگاه مطالبه‌گر در حوزه فرهنگ و هنر تحول‌ آفرین است

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

معرفی نامزدهای ایرانی کتاب‌ برای کودکان با نیازهای ویژه

دنیا را چقدر جدی گرفتیم !

ضرورت معرفی جلوه‌های ایثار و شهادت به نسل جدید

اجرای 35 کیلومتر فیبر نوری در آستانه اشرفیه و بندر کیاشهر

56 دستگاه خودرو سرقتی در گیلان کشف شد

مازندران قهرمان جوانان و گیلان قهرمان زیر 23 سال آب‌های آرام شد

لزوم استفاده از ظرفیت‌های استانی در ساخت موزه دفاع مقدس

پروژه های عمرانی گیلان سرعت می گیرد/ زباله سوز رشت نیازمند اعتبار 2000 میلیاردی

الزام فرهنگ‌سازی برای کتاب‌های الکترونیکی

صحبت های دلنشین دکتر کاکاوند در مورد قدرت

درخواست خصمانه آرژانتین از پاکستان و سریلانکا علیه ایران

ویدئوی از خط تولید لوازم آرایشی اورجینال در پاکستان!

خانواده شهدا پرچمداران اصلی ایثار و شهادت هستند/ نسل امروز نیازمند آشنایی با شهدا

آسمان گیلان تا هفته‌ی آینده صاف و آفتابی

کشف 56 دستگاه خودرو سرقتی در گیلان

تجلیل از فعالان طرح حجاب و عفاف

توزیع تخم نوغان در 9 شهرستان گیلان از شنبه

کشف 56 خودرو سرقتی در گیلان

ما دو جور بخشنده داریم!

یکی از 4 سنگرِ اهواز در زمان جنگ از بین رفت

«آستاراچای» غنی‌ترین بانک ژنی آبزیان گیلان

شاعرانه/که درد عاشقان آنجا به جز شیون نمی‌دانم