نسیم گیلان

آخرين مطالب

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی گیلان عنوان کرد:

کتابخوان کردن کودکان و مادران؛ رسالت نهاد کتابخانه های عمومی اجتماعي

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی گیلان، یکی از رسالت های نهاد کتابخانه های عمومی را برنامه ریزی برای خانواده دانست و گفت: کتابخوان کردن کودکان و مادران را مد نظر قرار داده ایم.
پریسا کرمی در گفت وگو با ایسنا – منطقه گیلان، ضمن گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار، اظهار کرد: جامعه مجموع «فرد» هاست و جامعه ای می تواند خود را سعادتمند بداند که فرد فرد آن خود را سعید ببینند.
وی افزود: اجتماع انسان های توانمند است که جامعه ای توانا می سازد و این توانایی، کسب هنر بهزیستی و قرارگیری در مسیر رشد مدام و بروز تمام قد استعدادهای درونی انسانی و ساخت روابط اخلاقی بین انسانی است.
سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان، کتاب را آیینه تمام نمای زندگی دانست و یادآور شد: کتابخانه اصل زندگی است که در آن تجارب و دانش دانشمندان گردهم آمده و آماده انتقال به دیگران است و کتابداران به عنوان مشاورینی امین، گرداننده چرخ زندگی در این مجموعه هستند و تمام تلاششان ارتقای کیفیت زندگی و تسهیل انتقال دانش و تجربیات از کتابخانه به افراد است.
این مسئول فرهنگی ادامه داد: بدون شک هفته کتاب و روز کتابدار نماد توجه به این مشاورین امین است و امید که این نماد و در متن قرار گرفتن کتاب، کتابخانه و کتابدار عمومیت یافته و تبدیل به اصل در جامعه شده و جایگاه بی ‌بدیل آنها همواره رفیع باشد.
کرمی، با اشاره به وضعیت سرانه مطالعه کتاب و کتابخوانی در استان، عنوان کرد: سرانه مطالعه به میزان مطالعه ای که افراد در یک روز انجام می دهند اتلاق می شود. سرانه مطالعه توسط شورای عالی فرهنگ عمومی در کتابخانه های عمومی، مساجد، دانشگاه ها و افراد عادی مورد سنجش قرار می گیرد.
وی از روند رو به رشد سرانه مطالعه در گیلان خبر داد و اضافه کرد: از ابتدای امسال تاکنون بیش از 690 هزار جلد کتاب امانت گرفته شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 20.3 درصد را نشان می دهد.
سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی گیلان، مطالعه هر عنوان کتاب با هر شیوه را مصداق سرانه مطالعه دانست و گفت: یکی از رسالت های نهاد کتابخانه های عمومی برنامه ریزی برای خانواده است تا براساس فرمایش مقام معظم رهبری، کتاب در سبد خانوار قرار بگیرد. همچنین کتابخوان کردن کودکان و مادران را مد نظر قرار داده ایم. بی تردید مادران کتابخوان موجب تشویق خانواده به کتاب و کتابخوانی خواهند شد.
کرمی، با اشاره به برگزاری دوره های رایگان آموزشی و کارگاه های مهارت زندگی برای مخاطبان کتابخانه های عمومی استان، یادآور شد: این دوره ها در دو کتابخانه استان در حال برگزاری است و به زودی 12 کتابخانه اضافه خواهد شد.
وی با بیان اینکه در راستای آشنا کردن دانش آموزان با لذت خوانش و تورق کتاب و فضای آرام کتابخانه به دنبال انعقاد تفاهم نامه همکاری با آموزش و پرورش هستیم، خاطرنشان کرد: باید ذائقه کودکان و نوجوانان به کتابخوانی عادت پیدا کند.
این مسئول فرهنگی، یکی از مهمترین رسالت های کتابداران را معرفی کتاب های خوب به مخاطبان دانست و افزود: مخاطب هرگز با دست خالی از کتابخانه خارج نخواهد شد و امکان دسترسی آزاد به کتاب ها وجود دارد. همچنین برگزاری نشست های کتابخوان، معرفی عناوین کتاب ها در محیط کتابخانه و پیشنهاد کتابدار از دیگر اقدامات براساس ذائقه مخاطبان است.
سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی گیلان، با اشاره به افزایش کتاب های دیجیتالی، تصریح کرد: مطالعه فیزیکی و کاغذی همچنان جایگاه خودش را دارد و آمار مطالعه در حال افزایش است. البته امکان دسترسی دیجیتالی به کتب از طریق سامانه مدیریت کتابخانه های عمومی در سراسر کشور وجود دارد.
کرمی، با تاکید بر اینکه فضای جذاب و شاداب کتابخانه بر روحیه مخاطب جهت افزایش اعضا و امانت اثرگذار است، خاطرنشان کرد: براساس استاندارد جهانی به ازای هر یکصد نفر باید 8 مترمربع فضای مطالعه وجود داشته باشد که این آمار برای گیلان 1.28 مترمربع است. شهرستان رشت با توجه به بافت جمعیتی آن تنها 5 کتابخانه عمومی دارد.
وی با اشاره به پروژه کتابخانه مرکزی رشت، یادآور شد: بعد از 14 سال، کتابخانه مرکزی رشت پیشرفت فیزیکی 50 درصدی دارد، اما با مساعدت استاندار و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان به زودی اتفاقات خوبی در بحث اعتبارات برای این پروژه رقم می خورد تا فضایی در خور برای مردم استان فراهم کنیم.
سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی گیلان، با اشاره به وضعیت دریافت سهم نیم درصد شهرداری ها، اضافه کرد: شهرداری ها هر ماه نیم درصد از درآمد خود را به انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان اختصاص می دهند. نهاد کتابخانه های عمومی از این درآمدها برای احداث، تعمیر و تجهیز فیزیکی و تجهیز منابع کتابخانه ای استفاده می کند.
کرمی با بیان اینکه هر کتابدار باید 670 نفر را پوشش دهد، از فعالیت 247 نفر در مجموعه اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان خبر داد و متذکر شد: امروزه کتابخانه های ما از فضای بده و بستان کتاب خارج و تبدیل به فضای فرهنگی شده اند و لذا از همراهی همکاران این مجموعه نهایت قدردانی را داریم.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/71048/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

راهپیمایی ضد صهیونیستی مردم گیلان در حمایت از مردم غزه

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

راهپیمایی مردم گیلانی در حمایت از عملیات «وعده صادق»

انسداد 25 محور شریانی و غیرشریانی در نواحی جنوبی کشور

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

مسیر رویایی در اشکورات گیلان

تردد روان و بدون مداخلات جوی در محور‌های شمالی

درخشش آفتاب مطبوع بهاری در جای جای گیلان

آتش سوزی یک واحد مسکونی و یک واحد صنفی در بلوار لاکان رشت

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی این بار در شهرستان رودبار

«سربلند میدان» برای سومین بار به بازار نشر آمد

«رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

پیش بینی وزش باد جنوبی در گیلان/ دما افزایش می یابد

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

ورود «مهمان سرزده» به کتابفروشی‌ها/یک‌قصه تصویری برای کودکان

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

فرق انسان و سایر موجودات در نوع دوستی

2 مصدوم در حادثه رانندگی در محور قزوین - رشت

استقرار هوای صاف و آفتابی در گیلان

داستانک/ شنوایی کم

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، 31 فروردین 1403

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ناکامی قاچاقچی پوشاک در رودبار

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

با کودک مثل خودش صحبت کنید

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

ضرورت جذب نیروهای خبره در حوزه علمیه

شناسایی 3 تن کود شیمیایی قاچاق در رودسر

همایش پاکیاران و تفکیک زباله از مبدا در رشت

اعتبارات مناسبی در حوزه پسماند در نظر گرفته شده است

این شعر زیبا از دختر شیرین زبان را از دست ندهید

ایرانی‌ترین غیرایرانی

اجلاسیه مدیران و معاونان آموزش حوزه‌های علمیه گیلان

لزوم هوشیاری در برابر جنگ رسانه / جوانان را با قهرمانان دینی وملی آشنا کنید

پلنگ ایرانی در قاب دوربین‌های تله ای رودبار