نسیم گیلان

آخرين مطالب

آقای حکایتی و هنرمندان در جشن کتابخوان های انزلی فرهنگي

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - انزلی – بهرام شاه محمد لو "آقای حکایتی" برنامه کودک دهه 60 و 70 ، کامران رسول زاده شاعر ، نمایشنامه نویس و خالق و خواننده ترانه ی زیبای " درخت" و حمید نور شمسی روزنامه نگار، فعال حوزه نشر و کتاب در جشن " تو هم بخوان " کتابخوانهای انزلی حضور یافتند.
به گزارش ایرنا، بهرام شاه محمد لو که مردم ایران به پاس برنامه زیبا و خاطره انگیز زیر گنبد کبود سالها است وی را به عنوان آقای حکایتی می شناسند در آیین جشن یک سالگی پویش تو هم بخوان از چگونگی شکل گیری این مجموعه ی با موضوعیت داستان و مطالعه در رسانه ملی سخن گفت .
وی در پاسخ به این که چه احساسی از گرفتن لقب آقای حکایتی و شنیدن آن از زبان مردم دارد اظهار داشت : این که این برنامه اثر مثبت تربیتی غیرمستقیم در کودکان و نوجوانانی گذاشته که اکنون جوان و میانسال هستند احساس غرور می کنم.
شاه محمدلو در خصوص وظیفه رسانه ها در باب کتاب و کتابخوانی و ایجاد فرهنگ مطالعه تصریح کرد : وظیفه تلویزیون و رادیو به خصوص تلویزیون که نفوذ عظیمی دارد و همه پنج حس انسان را برای انتقال به کار می گیرد خیلی بیش از این ها است .
وی خاطرنشان کرد:متاسفانه تلویزیون وظایفش را در این حوزه درست انجام نداده و به شدت در حوزه فرهنگ مطالعه کم کاری کرده و به ملت بدهکار است.
این هنرمند با تجربه ، شناخت از نیازهای روز کودکان و نوجوانان ، استفاده اصولی و درست از چارچوب هنر نمایش و به کارگیری تکنولوژی برای ساخت برنامه های مفید و موثر در حوزه فرهنگ مطالعه را ضروری خواند.
وی تولید محتوا بر اساس نیاز مخاطبان را یکی دیگر از راههای نشر فرهنگ مطالعه عنوان کرد .
اجرای برنامه های قصه خوانی ویژه رده های سنی و اقشار مختلف ، برگزاری جشنواره های معرفی کتاب از طریق موبایل و رسانه های مجازی در سطح آموزش و پرورش از دیگر پیشنهادات وی برای گسترش فرهنگ مطالعه بود.
آقای حکایتی در پایان سخنانش با ابراز تحسین مجدد از گردهمایی خیل علاقمندان به کتاب در این آیین گفت : انرژی عظیمی که از این برنامه گرفتم و عصاره عشق و علاقه به کار فرهنگ را همراه خود به ارمغان می برم و منتقل می کنم .
*هنر نمی تواند جدای از اندیشه باشد
در ادامه این آیین بزرگ و به یاد ماندنی کامران رسول زاده شاعر، نمایشنامه نویس ، ترانه سرا و خواننده صاحب اندیشه کشور از تاثیر کتاب و کتابخوانی بر فرهنگ مردم و رفتارهای جمعی سخن گفت.
وی با اشاره به اتفاقاتی نظیر نوسان نرخ ارز و هجوم برخی افراد برای خرید ارز یا سکه تصریح کرد : تاریخ ادبیاتمان سرشار از پند و اندرزهایی در مذمت طمع است و این رفتارها نشان می دهد یا ما آثار بزرگان یادمان رفته یا مطالعه این آثار ارزشمند خیلی کمتر شده است.
وی با اشاره به پیوستگی زبان و اندیشه و تاثیر ترانه و موسیقی بر ذهن افراد و شکل گیری رفتارهای جمعی خاطرنشان کرد : در هر شکل و گونه هنری باید به کتابخوانی بپردازیم.
*مطالعه حاصل انتخاب
حمیدرضا نور شمسی روزنامه نگار، فعال حوزه نشر و کتاب به عنوان یکی دیگر از مهمانان این برنامه با تجلیل از حضور علاقمندان به کتاب در این برنامه گفت: در مدت 12 سال فعالیتم در این حوزه شاهد جلسه ای به این شکل و با این اندازه جمعیت با موضوع کتاب نبوده ام و این نشان دهنده گام محکم و درستی است که در این مسیر برداشته شده.
وی خاطرنشان کرد : برای کتابخوانی و مطالعه هیچ بهانه ای مهم تر از همت خود مردم نیست .
نور شمسی تصریح کرد: در روزگاری که ما زندگی می کنیم با این حجم از اخبار هیچ اتفاقی بهتر و سالم تر از گوشه دنج مطالعه نیست چون حاصل انتخاب و تامل است و به شما تحمیل نمی شود .
وی با اشاره به تغییرات شرایط با توجه به زمان، بر لزوم روز آمد شدن شیوه های مطالعه و استفاده از حوزه دیجیتالی و کتابهای الکترونیکی و صوتی تاکید کرد.
وی با بیان این پویش " تو هم بخوان" بهانه ای برای مبادله کتاب شده افزود: این مبادله می تواند موجب شکل گیری کتابخانه های کوچک محلی و روستایی برای مناطق کمتر برخوردار شود.
وی در مورد سرانه مطالعه گفت: سالها است که پژوهش جامع علمی در مورد مطالعه صورت نگرفته ولی به گواه ناشران وضعیت مطالعه بد نیست.
این روزنامه نگار با بیان این که سرانه مطالعه حاصل کتاب خواندن ما است افزود: تا جایی که من خبر دارم در رشت نمایشگاه کتاب استانی آغاز به کار می کند که به گفته ناشران از ممتازترین نمایشگاه های کتاب استانی ایران و فرصتی برای علاقمندان به کتابخوانی است.
نورشمسی خاطرنشان کرد اگر هر کدام از ما وظیفه و سهم اجتماعیمان را در باره مطالعه ایفا کنیم بی شک آنچه در کشورهای دیگر اتفاق می افتد و موجب غبطه ماست در شهر و کشور ما نیز اتفاق می افتد.
وی مشکلات مربوط به کتابخوانی را ناشی از تولید نامطلوب و شبکه ناکارامد توزیع کتاب و ناکافی بودن
تعداد کتابفروشی های فعال که برای مخاطب و محصول احترام قائل می شوند دانست .
وی خاطرنشان کرد برای کتابخوانی و ایجاد فرهنگ مطالعه همت تشکلهای بخش خصوصی و نهادهای مدنی بیش از انچه فکر می کنیم موثر است و نباید چشم انتظار بخش دولتی ماند.
*تو هم بخوان عاملی برای ایجاد تحرک
آرمین صافدل بنیانگذار پویش تو هم بخوان نیز در این آیین از چگونگی شکل گیری ایده این برنامه حکایت کرد.
وی با بیان این که هدفش ایجاد پویایی و انگیزه مثبت در شهر زادگاهش بوده اظهار داشت :وقتی در جغرافیایی هستیم که با مشکلات زیادی مواجهیم انگیزه در دسترس است .
وی با اشاره به این که بسیاری از اماکن تاریخی انزلی سالها مرمت بایسته ای نشده و فضای شهری از موسیقی خالی شده بود خاطرنشان کرد: با طراحی " تو هم بخوان" انگیزه ما این بود که یک تحرک در چند جهت ایجاد کنیم .
این کنشگر جوان اجتماعی با بیان این که مساله فرهنگ وارد چارچوب فکری سیستم های اجرایی نشده است ابراز امیدواری کرد با افزایش مطالعه شاهد حل مشکلات در بخشهای مختلف جامعه باشیم .
*تاثیر مطالعه بر زندگی آدمها
مریم ساحلی داستان نویس و بانی انجمن داستان هزار و یک شب انزلی نیز در این مراسم گفت :رویکرد هرانسان نسبت به کتاب بر چگونگی زندگی، تصمیم ها و اهدافش بسیار تاثیرگزار است و همین موضوع به جامعه نیز تعمیم می یابد.
وی اظهار داشت : برخوردهای ناصحیح با جهان اطراف، دغدغه های پوچی که برخی عمر گرانمایه را بدان می گذرانند، رفتارهای آزمندانه و سودجویانه ای که اخیرا به دنبال مشکلات اقتصادی شاهدش بودیم و بسیاری از موارد دیگر نشان از آن دارد که فرهنگ ما امروز آن فرهنگ پرافتخار گذشته نیست و آسیب دیده است و ترمیم فرهنگ و اعتلای آن بی مطالعه ممکن نیست.
وی با اشاره به دشواری هایی که کادر اجرایی تو هم بخوان برای برگزاری این رویداد فرهنگی در طول یک سال گذشته دلسوزانه و عاشقانه به جان خریده اند، افزود: ترویج فرهنگ مطالعه به معنای واقعی زمانی در جامعه میسرمیشود که متولیان فرهنگی فعالیت های مردمی را دریابند و ارج نهند و در تصمیم گیری ها و برنامه ریزی ها، جوانان خوش فکر و با انگیزه را دخیل نمایند.
ساحلی یادآور شد: تو هم بخوان در شهر انزلی شوقی شیرین رقم زده و دریچه ای نو برای اهالی فرهنگ و هنر گشوده است.
وی همچنین از عدم توجه به پویش " تو هم بخوان" در آیین تجلیل از مروجان کتابخوانی استان گیلان ابراز شگفتی و ناخرسندی کرد.
*پویشی با دغدغه فرهنگی
امین حق ره از کنشگران فرهنگی و اجتماعی بندر انزلی نیز در خصوص رویداد تو هم بخوان گفت : یک سال از شکل گیری این برنامه توسط جوانان خوش فکر و اندیشمند شهر انزلی که دغدغه فرهنگ دارند می گذرد و در این مدت هفت قدم از پروژه توهم بخوان اجرا شده است .
وی یاداور شد : این رویداد با محوریت کتاب و کتاب خوانی موفق شد جمع زیادی از اهالی این شهر و حتی شهرهای همجوار را به خود جذب و به بهانه کتاب و کتاب خوانی به دور هم جمع کند تا با تبادل کتاب با یکدیگر هم روابط اجتماعی، فرهنگی، هنری داشته و هم از کتابهای مختلف یکدیگر بدون دغدغه سهم داشته باشند.
حق ره از دیگر تاثیرات مهم این پویش به توجه دادن مردم و مسئولان به لزوم رسیدگی و باز آفرینی آثار تاریخی و میراث فرهنگی این شهر ساحلی اشاره کرد.
در این برنامه همچنین صفورا غله زاری فعال محیط زیست و مجری طرح پویش کتاب خانه های کوچک با تشریح فعالیت های این گروه و تهیه کتاب و اهدای آن به بیمارستان انزلی ، زندان و چند مجموعه ورزشی ، مجموعه ای کتاب با موضوع مطالعات شهری به شهرداری و شورای شهر انزلی هدیه کرد.
به رسم یاد بود به مهمانان لوح یادبود به همراه تندیس مناره(برج ساعت) از نمادهای تاریخی شهر انزلی اهدا شد.
در بخشی از این مراسم از گیتی بابایی و میلاد منصف فعالان رسانه ای همراه این پویش و حامد سمعیی و جعفر غریب به نمایندگی از نهادهای دولتی تجلیل شد.
در پایان پویشگران تو هم بخوان به نمایندگی از مردم انزلی از آرمین صافدل کنشگر جوان فرهنگی و اجتماعی این شهرستان به پاس خدمات ارزشمند به فرهنگ تقدیر کردند.
جشن یک سالگی پویش " تو هم بخوان" در بیست و پنجمین روز آبان 97 در سالن ارشاد انزلی با حضور جمع کثیری از علاقمندان به کتابخوانی برگزار شد.
اجرای ترانه زیبا و غرور انگیز " درخت" توسط کامران رسول زاده از بخش های جذاب و به یادماندنی این مراسم بود.
حضور جمع کثیر علاقمندان به حوزه کتاب و کتابخوانی تا پایان برنامه نشان از به بارنشستن پویش تو هم بخوان در جذب مخاطبان است .
مخاطبانی که با خواندن دنیای بهتری را خواهند ساخت .
6030

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/72149/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

لزوم گره گشایی ترافیک شهری در رشت

شعرخوانی زیبا از باران نیکراه

4 روش درخشان برای تیز کردن چاقوهای کُند

رقابت در سنگر تیم ملی شدت گرفت (عکس)

پروژه‌های طرح میثاق رشت پیشرفت قابل قبولی دارد

کشف 700 کیلو گردو قاچاق در بازرسی از یک اتوبوس

الکترونیکی شدن نیمی از خدمات شهری در رشت

اعزام جامعه کارگری گیلان به دیدار با مقام معظم رهبری

سقف جدید برداشت از حساب های بانکی ابلاغ شد

کشف 60 میلیارد ریال نوشیدنی‌های قاچاق از یک انبار در رشت

داستان‌هایی از کریستین اندرسون با لهجه فارسی

مهار آتش در خودروی سواری

دستگیری معتادان و سوداگران مرگ در لنگرود

آسمانی شدن مادر شهید در رحیم آباد

کشف انبار نوشیدنی‌های قاچاق در رشت

برگزاری کنفرانس علمی ادواری «بازتوانی بیماری های عصبی – کمر درد»

ورود ناگهانی خودروی در حال سوختن به محوطه یک رستوران در رشت

مهار آتش‌ یک خودرو در خیابان معلم رشت

عرضه رمان ایرانی «باغ کَج» در بازار نشر

کتاب «قوانین و مقررات صادرات و واردات» منتشر شد

دیدار 46 کارگر استان گیلان با رهبر انقلاب

شاعرانه/ چه خوش است با خیال تو نهفته رازکردن

داستانک/ دوستت دارم

برگزاری دومین کنگره 8 هزار شهید گیلان با حرکت جهادی

پیشرفت فیزیکی 86 درصدی تصفیه خانه شرقی بندرانزلی

ضرورت ورود جدی مسئولان برای رفع اختلاف مالکیت ساکنان تالاب انزلی

ممنوعیت فروش امتیاز واحد‌های مسکونی طرح نهضت ملی مسکن

برگزاری نخستین المپیاد ملی هنر در گیلان

شعری فوق العاده زیبا از مولانا

به ظاهر دوست اما دشمنانند

این استان ها منتظر موج جدید بارش باران باشند

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 4 اردیبهشت 1403

دکتر قاضی‌زاده هاشمی: یادواره شهدا از جنس کار زینبی و رساندن پیام شهدا است

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

تشریح آخرین وضعیت تردد کامیون های ترانزیتی از مرز آستارا

افزایش 67 درصدی شناسایی انشعاب غیرمجاز آب در گیلان

خودروِ ترکیبی یا دورگه؟

مصوبات دور اول سفر رییس جمهور در حوزه بنیاد شهید ایلام به صورت 100 درصد اجرایی شد

شاهین خزر رودسر در گیرودار مشکلات مالی

برگزاری 31 عنوان برنامه ویژه هفته کارگری در گیلان

رفع اختلاف مالکیت ساکنان حاشیه تالاب بین المللی انزلی مستلزم ورود جدی مسئولان مربوطه

گیتی آذرپی درگذشت

افزایش 30 درصدی سفر گردشگران خارجی به گیلان

معدوم سازی 389 کیلوگرم فرآورده خام دامی غیر بهداشتی در آستارا

جایزه کتاب سال فراخوان داد

ماجرای دستگیری یک قاتل فراری در شوش

مرگ تلخ یک دانشجوی دندانپزشکی در رفسنجان

حرکت پر سر و صدای آمریکا علیه ایران

انتصاب مدیرکل توسعه منابع انسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران

نجات مرد 38 ساله آسیب دیده از ارتفاعات لیالستان