نسیم گیلان

آخرين مطالب

قضاییه در حال تغییر رویکرد است/ باید مردم را توجیه می‌کردیم که به گرانی دامن نزنند اقتصادي

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه تاکید کرد: باید مردم را توجیه می‌کردیم که با خرید سکه و طلا و دامن زدن به گرانی‌ها، در آینده خانواده آنها هم از این گرانی آسیب می‌بینند و مثلا برای خرید یخچال پنج میلیون تومانی برای جهیزیه دخترشان باید 20 میلیون تومان بپردازند؛ اما متاسفانه نتوانستیم مردم را از خطر خودزنی آگاه کنیم
قضاییه در حال تغییر رویکرد است/ باید مردم را توجیه می‌کردیم که به گرانی دامن نزنند
به گزارش ایلنا، محمدباقر الفت در نشست کمیته مشورتی رسانه ملی که با حضور مسئولان شبکه‌های مختلف تلویزیونی و رادیویی برگزار شد، گفت: تشکیلات و ساختار عمومی دادگستری کشور ما در سال های 1305 و 1306 برگرفته از مدل‌های اروپایی ایجاد شده است. اگر چه در سال‌های اخیر قانونگذار به دنبال ترمیم و تکمیل و به روز کردن آن بوده است، اما ساختار آن به 90 سال گذشته بر می‌گردد؛ قوه قضاییه هم سعی کرد شکل و شمایل آن را رعایت کند.
وی افزود: برای مثال قضات در بحث پرونده‌های خانواده درگیر این نبودند که سر فرزند طلاق چه می‌آید؟ همسر مطلقه چگونه قرار است زندگی کند یا مواردی از این دست. اما قضات ما امروز نسبت به گذشته تغییر رویکرد جدی دارند و تلاش می کنند نه تنها خود صلح و سازش بین زوجین ایجاد کنند بلکه از آنها می خواهند نظر مشاور را هم دریافت کنند.
به گفته معاون اجتماعی قوه قضاییه، کاهش خشونت از زندگی زوجین درحال حاضر مهمترین تلاش دستگاه قضایی که با کمک قضات دادگاه های خانواده در حال اجراست.
الفت با بیان اینکه استفاده از زبان هنر برای برقراری ارتباط سازنده با اقشار مختلف آسیب اجتماعی و همچنین افرادی که در آسیب‌‌‌‌رسانی به منافع و اموال عمومی نقش دارند، در دستورکار معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قرار دارد.
وی ادامه داد: تولید آثار متعدد هنری صوتی و تصویری که البته باید با نظارت افراد آگاه و مجرب و آشنا با مبانی اعتقادی انجام شود، در محوده دایره فعالیت‌های قوه قضاییه قرار دارد.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه اضافه کرد: قوه قضابیه به دنبال مجازات‌های جایگزین حبس است و ریاست محترم قوه قضاییه هم بر استفاده از مجازات های جایگزین تاکید دارد تا فردی که در اثر ارتکاب جرم کم اهمیت وارد زندان می شود، دیگر با آموختن روش های مجرمانه مانند کلاهبرداری و سرقت، این تجربه ها را با خود از زندان بیرون نبرد.
الفت اضافه کرد: ما دنبال جامعه پذیر کردن زندانی هستیم و اینکه او را بعد از آزادی به محل کار و زندگی‌اش برگردانیم و این مخلوق خداوند را از مسیر شیطانی خارج کنیم.
الفت ادامه داد: شاید در این میان چند نفر به خاطر محاربه و افسادفی الارض اعدام شوند اما هدف اصلی تربیت انسان است. قوه قضاییه برای تغییر و تکمیل نوع نگاهش به مجرمان، وارد فضای اجتماعی شد و اصل کار خود را بر پیشگیری گذاشته است.
وی افزود: روانه زندان کردن سالانه چندصد هزار نفر و سوپیشنه دار شدن افراد قابل توجهی از ملت قطعا آسیب‌های جدی بر پیکره جامعه خواهد زد؛ از این رو قوه قضاییه قصد دارد تا با هم افزایی با رسانه‌ها، نگاه سزادهی محض را تغییر دهد و با استفاده از زبان هنر و ظرفیت رسانه‌ها این تغییر رویکرد را در جامعه اجرا کند.
این مقام قضایی با استناد به ماده 211 قانون برنامه پنجم توسعه کشور اظهار داشت: این قانون صداوسیما را مکلف کرد تا محتوای تولید شده قوه قضاییه را پخش کند که خوشبختانه دید رئیس فعلی صداوسیمای جمهوری اسلامی نسبت به این موضوع مثبت است. ما می‌‌‌‌خواهیم مردم به این باور برسند پیشگیری در حوزه وقوع جرایم و آسیب‌ها به اندازه پیشگیری در حوزه درمان مهم است و به مردم بگوییم که مراقب باشند.
الفت با ذکر مثالی از خرید سکه و دلار اضافه کرد: در وقایع اخیر اقتصادی در کنار سایر عوامل این حقیقت غیرقابل انکار است که افزایش حجم تبادل سکه و دلار توسط تعداد قابل توجهی از مردم انجام شد و اگر به آنها تذکر داده می شد تحصیل این سود ظاهری در این قبیل معاملات زیان‌های غیرقابل جبران در کشور ایجاد خواهد کرد، شاید امروز مشکل موجود در بخش اقتصادی را شاهد نبودیم.
وی اضافه کرد: باید مردم را توجیه می‌کردیم که با خرید سکه و طلا و دامن زدن به گرانی‌ها، در آینده خانواده آنها هم از این گرانی آسیب می‌بینند و مثلا برای خرید یخچال 5 میلیون تومانی برای جهیزیه دخترشان باید 20 میلیون تومان بپردازند؛ اما متاسفانه نتوانستیم مردم را از خطر خودزنی آگاه کنیم.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه ادامه داد: می‌توان گفت تحصیل سود بادآورده هم اجازه نمی داد، افرادی که مرتکب این قبیل معاملات شده اند هشدار قوه قضاییه را بشنوند.
در نشست کمیته رسانه ملی، روسای و معاونان شبکه های تلویزیونی و رادیویی با مشاهده محتوای تولید شده قوه قضاییه، انتقادات و پیشنهادات خود را مطرح و از معاون اجتماعی قوه قضاییه بابت این تغییر رویکرد قدردانی کردند.
منبع: ilna.ir

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/72369/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، 29 فروردین 1403

برق کدام مناطق شهرستان‌های گیلان فردا قطع می‌شود؟

توقیف شوتی‌ها در رودبار

از سرگیری پروازهای قطر به ایران

تصمیم غیرمنتطره گروسی برای سفر به تهرن

حضور ترامپ در دادگاه منهتن برای پرونده ای جنایی

قدرت و اقتدار نیروهای مسلح ایران امروز در اوج است

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام دهنوی

ویدیویی با ادعای درگیری گشت ارشاد با مردم در رشت!

گیلان خاستگاه متفکران و چهره‌های مهم هنر انقلاب اسلامی است

نظارت بر نانوایی‌های شفت تشدید شود

قطع گاز در رشت

قطعی برق در 5 شهرستان گیلان

مدیران ناکارآمد مصداق بارز خیانت به نظام و مردم هستند

تکمیل طرح‌های نیمه تمام راهسازی صومعه سرا مستلزم 300 میلیارد تومان اعتبار

بساط کشف حجاب کم کم جمع می‌شود

تاکید بر مردمی‌تر کردن مشارکت‌ها در اجرای طرح عفاف و حجاب

حادثه تلخی که برای 3 کارگر ایرانی افتاد

توقیف 600 سی‌سی قاچاق در لاهیجان

4 شهر استان کرمان دچار آبگرفتگی شدند

بارش باران و طغیان رودخانه 3 جاده را در جنوب کرمان مسدود کرد

مدارس شهرستانهای رودبارجنوب و فاریاب برای فردا تعطیل شد

پیروزی مس کرمان برابر شهرداری آستارا در لیگ یک فوتبال

مدارس شهرستانهای رودبارجنوب و فاریاب در جنوب کرمان برای فردا تعطیل شد

بارندگی شدید در کرمان / مدارس رودبار و فاریاب تعطیل شد

اجتماع مردم رودبار قصران در حمایت از حمله موشکی سپاه به اسرائیل

«محمد دوستار» سرپرست دانشگاه گیلان شد

21 سارق منزل طی دو روز در گیلان دستگیر شدند

آزاد راه قزوین به رشت گذرگاهی پرتردد، اما بدون امکانات + فیلم

ماندگاری هوای پایدار گیلان تا اوایل هفته پیش روی

آماده باش راهداران رودبار جنوب

955 واحد مسکن روستایی در گیلان افتتاح می شود

شناسایی مرغداری آلوده کننده تالاب انزلی با لاشه مرغ‌های تلف شده

محدودیت‌های ترافیکی به مناسبت روز ارتش در رشت اعمال می شود

برترین های رده سنی امید معرفی شدند

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

قطعی تلفن روستای سالکویه به لطف سارقان

محدودیت‌های ترافیکی 29 فروردین در رشت

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

رشد 184 درصدی عبور کالا از مرز آستارا

دوستار سرپرست دانشگاه گیلان شد

بازداشت باند خانوادگی سرقت در زنجان

این استان ها امروز منتظر بارش باران باشند

خبری تازه از عرضه شیرخشک در داروخانه ها

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 28 فروردین 1403

پیش بینی بورل از حمله اسرائیل به ایران

محدودیت‌های ترافیکی روز ارتش در رشت

افزایش 184 درصدی عبور کالا از پایانه مرزی آستارا در سال 1402

توقیف خودروهای شوتی با بیش از 23 میلیارد کالای قاچاق در رودبار