پایگاه خبری تحلیلی نسیم گیلان

آخرين مطالب

آموزش و پرورشی که کارآفرین نیست؟! مقالات

آموزش و پرورشی که کارآفرین نیست؟!

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - پایگاه خبری - تحلیلی دیارمیرزا در استان گیلان مطلبی در قسمت یاددشت با عنوان آموزش و پرورشی که کارآفرین نیست؟! به قلم رضا سیف پور منتشر کرده است.
چند سالی است که مدیران مدارس غیر دولتی و حتی دولتی در رقابتی عجیب برای به نمایش در آوردن تغییرات، در نحوه اداره مدارس خود هستند و با همین رویکرد هرساله خانواده ها مبالغ هنگفتی بابت عناوینی همچون هوشمندسازی، قبولی بالای کنکور، آموزش مهارت های تست زنی و امثالهم پرداخت می کنند. این در حالی است که در کشورهای توسعه یافته دانش آموزان به جای همه اینها برای حل مشکلات شهر و مدرسه با هم به کار گروهی می پردازند و به جای حضور در کلاس های پرجمعیت بطور آنلاین آموزش می بینند.
در کنار این مقایسه ساده، مقوله مهم دیگری هم در نظام آموزشی ما گم شده و آن کارآفرینی است. جالب اینکه هنوز خانواده ها نیز تمایلی به شنیدن این واژه ندارند و در اغلب موارد فرزندان خود را بالقوه پزشکانی متخصص و یا مهندسینی عالی رتبه می بینند. حال آنکه ماحصل این نظام آموزشی از یک طرف صدور تیزهوشان (آی کیو نه ای کیو) به خارج از کشور و افزوده شدن بر جامعه بیکار در کشور است.
به نظر می رسد در تشدید این خلاء بزرگ موجود در نظام آموزشی ما نقش رسانه ها نیز انکار ناپذیر است. رسانه ها باید به خانواده ها یادآور شوند که آموزش کارآفرینی از نظر تمام زمینه‌های اجتماعی و اقتصادی به نفع فرزندان آنهاست و در این راه می توانند به جای تبلیغات رنگارنگ کنکور، به خانواده ها بقبولانند که آموزش‌های خلاقیت و کارآفرینی به کودکان کمک میکند تا آزادانه فکر کنند و از مهارت‌ها و استعدادهای غیرمتعارف خود در جهت ایجاد شغل و کسب درآمد استفاده نمایند.
با آنکه کارآفرینی می‌تواند فرصت های اقتصادی را افزایش دهد و علیرغم اینکه بیکاری یکی از اصلی ترین مشکلات پیش روی کشور ماست اما آموزش و پرورش در آموزش هدفمند و برنامه ریزی شده این مهارت در کنار خلاقیت و نوآوری نه تنها ناکارآمد است بلکه حتی دارای برنامه منسجمی هم نیست. این آموزش و پرورش، کودکان را به ریسک پذیری و اشتباه کردن که برای ابتکار و خلاقیت ضروری هستند تشویق نمی کند و در عوض همگام با تبلیغات رسانه‌ها از جمله رسانه ملی آنها را به ماشین های تست زنی مبدل می کند که سرانجامی جز بی حاصلی ندارد.
آموزش مهارت های کارآفرینی به دانش آموزان می آموزد که چگونه آزادانه فکر کنند و پس از هر شکست راه خود را از نو پیدا نمایند. این تجربیات به آنها الهام می بخشند تا افرادی خلاق، مبتکر و نوآور شوند. با این نگرش، مدارس می توانند در صورت برخورداری از نظام آموزشی هدفمند کاری کنند تا فرزندان ما از همان اوایل دبیرستان، شرکت های خود را راه اندازی کرده و مدارس خاص با بهره گیری از کمک های سرمایه گذاران خطرپذیر، بودجه استارت آپ های دانش آموزی را تامین نمایند اما متاسفانه هرگاه آموزش و پرورش ما به سمت ایجاد تغییراتی اینچنین در بخشی از کتب درسی و برنامه آموزشی خود گام برداشت با عدم موفقیت مواجه شد. نمونه اش همین درس های بسیار مهم سواد رسانه ای، مدیریت خانواده و یا کارآفرینی و تولید که به دلیل عدم برنامه ریزی درست جهت آموزش معلمان و مربیان به دروسی سطحی و رفع تکلیف در مدارس تبدیل شده اند. حال آنکه نیازی نیست مدارس خودشان این مهارت ها را تدریس کنند، بلکه می توانند با سازمان های متخصص در ارتباط باشند تا این سازمان ها به معلمان در فرآیند آموزشی کمک نمایند. به این ترتیب امید می رود تا در آینده علاوه بر حل مشکل بیکاری، رفاه اجتماعی و عاطفی نیز افزایش یابد و افراد جامعه بیشتر از کسب و کارهای دیگر با شادی و خوشحالی به سر کار خود بروند.
7296/2007/





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

لمونیس یا چاچیچ؛ مقایسه کارنامه گزینه های نهایی پرسپولیس

پایبندی به شرایط پمپئو، چالش دولت ترامپ

گاردین بررسی کرد: واقعیت پشت توهمات کوشنر

آیا دولت روحانی از دیپلماسی سرخورده شده است؟

پیدا و پنهان پایگاه "پهپادهای آمریکا" در منطقه

شمارش معکوس برای رویارویی هسته‌ای

آدرس خطا از مصرف بنزین

عادت، دشمن سیاستگذاری

رزم‌آرا از نخست‌وزیری تا ترور مشکوک

انتقام گروه B از ظریف

صفرهای قرارداد مثل نقل روی سر فوتبالیست‌ها!

حریم امن کجاست؟

زورآزمایی سیاسی فراکسیون‌ها بعلاوه تبانی

جایگزین برانکو؛ آقای الکس یا آقای ایکس؟

بازی دو سر باخت عارف با امید

درآمد چراغ خاموش صدا و سیما از یوتیوب!

دوراهی پمپئو

بهره‌برداری سیاسی نتانیاهو از یک نشست

پاپوش‌ برای وزیر نفت

پایان دیپلماسی

توصیه "استاد دانشگاه هاروارد" به ترامپ برای تعامل با ایران

16 تیر گام دوم کاهش تعهدات برجامی

ونزوئلا در مدار تزارها

روزهای ملال نوسان‌گیران دلار

نمایش حقانیت ایران مقابل چشم جهانیان

کاسبی انتخاباتی در نیویورک

رکورد نامه‌نگاری احمدی‌نژاد؛ 7 نامه در 13 سال

"بازی جوجه" ترامپ با ایران

هشدار نسبت به تَکرار احمدی‌نژاد، شکایت از دولت روحانی

چرا بی‌تفاوت می‌شویم؟

لیست اموال خود را اعلام کنید اما لطفا ما را مسخره نکنید!

قطب بعدی اقتصاد جهان

زیباکلام: ترامپ می‌خواهد شکست مذاکرات را گردن ایران بیندازد

فراکسیونی که مجلس را ناکارآمد کرد

دیدن «دیوها» که کاری ندارد...

صفر تا صد «نشست منامه»؛ آیا این طرح به نتیجه می‌رسد؟

سرمقاله رسالت/ آخرین میخ بر تابوت مذاکره

سرمقاله فرهیختگان/ برند و برندسازی

سرمقاله خراسان/ مسئولان به «عصرجدید» سلام کنند!

سرمقاله کیهان/ دولت دلقک‌ها

سرمقاله وطن امروز/ آقای مکرون! شما «مجرم» هستید نه «دلسوز»

سرمقاله شرق/ اهمیت مدیریت تغییر در تأمین اجتماعی

سرمقاله اعتماد/ دیپلماسی پایان نیافته

سرمقاله ایران/ پنهان شدن بالای مناره

سرمقاله دنیای اقتصاد/ به کجا می‌رویم؟

سرمقاله جوان/ پایان حسرت 220 ساله

تحلیل آتلانتیک از تحریم‌های جدید ترامپ علیه ایران

آیا ترامپ برای اقدام نظامی نیاز به مجوز کنگره دارد؟

واشنگتن پست بررسی کرد: اردوغان بازنده قمار استانبول

چند نکته درباره تحریم‌های جدید آمریکا