نسیم گیلان

آخرين مطالب

بازآفرینی بازار چهارسوق شاقاجی ماشینِ زمانِ سفر به دوران صفوی فرهنگي

بازآفرینی بازار چهارسوق شاقاجی ماشینِ زمانِ سفر به دوران صفوی
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - بازار چهارسوق دهستان شاقاجی شهر سنگر در استان گیلان، بازاری که شاهان قاجار در سفرهایشان به فرنگ از آن دیدن کرده‌اند و ناصرالدین شاه درباره آن در سفرنامه‌اش نوشته قرار است به همان شکل قدیمی بازآفرینی شود، تحقق این امر می‌تواند ماشین زمانی برای سفر به دوران صفوی و بازگرداندن گذشته خواندنی شاقاجی باشد.
راه سنگفرش معروف به شاه عباسی در دوره صفوی، از آستارا آغاز و با گذر از شهرها و روستاهای غرب گیلان تا ساری می‌رفت. این راه با ایجاد فرعی‌هایی با استان‌های همجوار در ارتباط بود. به‌عنوان مثال راه کاروانروی رشت به قزوین، از جاده سیاهکل، دیلمان، عمارلو عبور می کرد.
در دوره قاجار، جاده دیگری از رشت به سمت قزوین احداث شد که این راه با گذر از پل عراقِ رشت به سمت سنگر و دهستان شاقاجی رفته و در امتداد مسیر از پشت امامزاده هاشم در سراوان عبور و با گذر از پشت سپیدرود به سمت منجیل می رفت.
این راه جدید از ابتکارات خسروخان گرجی حاکم وقت گیلان بود. او در تفلیس زاده شد و زمانیکه پسر بچه‌ای بیش نبود بعنوان کارگر به ایران می‌آید. بعدها او به واسطه لیاقت‌هایش حاکم گیلان و در دوره او کارهای عمرانی زیادی در گیلان انجام می‌شود.
ساخت چندین پل خشتی در رشت، بزرگترین پل خشتی بر رودخانه قزل اوزن در لوشان، احداث راه رشت به منجیل و قزوین، باروت کوبی و قورخانه در جزیره میان پشته انزلی و چندین حمام عمومی از جمله کارهای اوست.
بنا بر گزارش لوئی رابینو، نایب کنسول انگلیس در رشت در اوایل قرن بیستم، طبقه اشراف با ایجاد یک شورش عمومی ساختگی (برای فرار از پرداخت مالیات) به سال 1293 قمری و سعایت چینی به دربار، در نهایت سر خسروخان گرجی بالای دار رفته و اموالش به نفع حکومت مصادره می‌شود.
حالا من در جاده‌ای به سرعت حرکت می‌کنم که از ابتکارات خسروخان گرجی بود. راهی که پیش از این کاروان‌ها با شتر و اسب و قاطر طی می‌کردند. جاده‌ای که نخستین خودروی وارداتی از اروپا از آن عبور کرد ولی در گردنه صعب‌العبور آب ترش، دچار حادثه شد.
بعد از عبور از شهر سنگر به سمت دهستان شاقاجی می‌روم، دهستانی که بازاری چهارسوق داشت و شاهان قاجار در سفرهایشان به فرنگ از این بازار دیدن کرده‌اند.
بازاری که یکی از اهالی می‌گوید: اکنون حدود یک دانگ از قسمت غربی بازار که از سمت حمام به مغازه‌های داخل و پشت بازارچه اتصال دارد در مالکیت خاندان مرحوم ابراهیم معتدل، خان و همه کاره شاقاجی است.
ناصرالدین شاه قاجار، در سفرنامه خود به تاریخ 1210/4/25 قمری مقارن با 12/ 2/ 1275 خورشیدی درباره بازار شاقاجی می‌نویسد: «... بعد راندیم توی جنگل سمت چپ، بین راه بازار زیاد است. ... شنبه بازار و غیره... نهار افتادیم به ملک دهبنه که مشهور به شاه آقاجی است که مال میرزا عبدالوهاب مستوفی است. نهار خوردیم و راندیم...خیلی بازار و حمام معتبری بود مانند تمام نقاط ایران در گیلان نیز مردم هر محل یک روز را برای تهیه مایحتاج خود تعیین کرده و در آن روز بازار تشکیل می دادند».

نسیم گیلان

اما بازار فعلی شاقاجی به رونق گذشته نیست. بازاری که در گذشته چهار سوق بود و شب‌ها با چهار در چوبی بزرگ دولنگه بسته و بدین نحو از دکان‌های بازار محافظت می‌شد.
دهیار شاقاجی بازار فعلی شاقاجی را به من نشان می‌دهد و درباره این بازار می‌گوید: بازار هفتگی شاقاجی از گذشته‌های دور تا به امروز در روزهای پنجشنبه هر هفته تشکیل می‌شد و به نظر می‌رسد در سفرنامه ناصرالدین شاه منظور پنجشنبه بوده نه شنبه.
مهرداد فلک دوست اضافه می‌کند: بازار شاقاجی به واسطه قرارگیری در مسیر راه کاروانروی قزوین به رشت، اعتبار و جایگاه خوبی داشت. در حال حاضر در تمام شاقاجی حدود هزار باب مغازه دایر است و اکنون 40 دکان در بازارچه و بافت قدیمی بازار فعال است. به همین دلیل بازار شاقاجی برخلاف دیگر بازارهای دهستان‌های گیلان، همانند کاروانسراهای درون شهری، دارای چها درب در چهار جهت بود و شب‌ها درها را می‌بستند.
فلک دوست موقعیت درهای بازار شاقاجی را هم نشان می‌دهد که متاسفانه با بهسازی مغازه‌ها، درهای قدیمی را تخریب کرده‌اند. اما درب چوبی و دو لنگه ضلع جنوبی هنوز پابرجاست. دربی نه چندان بلند که با الوارها و ستون‌های چوبی، استوار شده و با سقف دیگر مغازه‌ها دورتا دور، حلب کوب شده است.
وی با اشاره به موقعیت قرار گیری بازار در جوار جاده اصلی و نزدیکی آن به مسجد و حمام تاریخی شاقاجی می‌گوید: اگرچه مسجد درون بافت بازار نبود، ولی مسجد و حمام در یک راستا و در جوار بازار بودند و این خود نشان دهنده اهمیت و موقعیت بازار سنتی است. مسجد شاقاجی هم یک بنای چوبی بود که دهه‌های پیش به طور کامل تخریب و نوسازی شده است.
دهیار شاقاجی، همچنین می‌گوید:
فلک دوست، درباره وجه تسمیه نام روستا هم می‌گوید: دو دلیل در منابع و روایت‌های شفاهی ذکر شده است؛ یکی اینکه شاقاجی برگرفته از نام شاهان قاجار است و آن هم به دلیل حضور و سراپرده شاهی در سفرهای شاهان قاجار در این محل است و دومی؛ می‌گویند به‌خاطر وجود یک درخت کهنسال و تنومند در روستا، عوامل قاجار این نام را برگزیدند. باتوجه به ترک زبان بودن قاجارها شاه آقاجی در زبان ترکی به معنی درخت بزرگ است.
بازار شاقاجی در دوره‌های مختلف از اهمیت و موقعیت خاصی برخوردار بوده و اهالی شهرستان سنگر برای تهیه مایحتاج خود به این بازار رجوع می‌کردند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/724618/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

در سرزمین ما شاعران بعد از مرگ زنده می‌شوند / یک شاعر شهرستانی همه کاره هیچ کاره است

گفت و گوی مهر با زائران سرزمین وحی در گیلان

ترافیک فوق سنگین در محور رشت - قزوین

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، 16 اردیبهشت 1403

ترافیک 12 کیلومتری در محور رشت - قزوین

ترافیک سنگین در محور رشت - قزوین و ورودی رودبار

ترافیک سنگین در محورهای خروجی گیلان

از سراوان تا پیچ شاه عباسی ترافیک 12 کیلومتری داریم/مسدودی محور پونل - خلخال

تصاویر وقوع یک فاجعه در شفت

برگزاری اجتماع «صادقیون» در رشت

سامانه بارشی از روز دوشنبه وارد گیلان می شود

کولر‌های قاچاق در توقیف پلیس رودبار

لزوم تجهیز امامزاده ابراهیم(ع) به سیستم اطفای حریق شبکه ای

(ویدیو) ترافیک فوق سنگین آزادراه رشت-قزوین نرسیده به رودبار

گروه‌بندی دور چهارم مرحله گروهی لیگ بسکتبال ملی ایران

خدمات رسانی جمعیت هلال‌احمر به حادثه دیدگان شهرک امام زاده ابراهیم

داستانک/ وصیت ﻧﺎﻣﻪ ﻣﺮد ﺧﺴﯿﺲ

کاش پاسخ داشت این پرسش!

شاعرانه/ عشق بزرگترین آرامش جهان است

دسته‌روی سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) در لاهیجان

من آن دیوانه بندم!

تصاویر آخرالزمانی از آتش سوزی عظیم گیلان

توزیع اقلام‌ اساسی بین خانوارهای حادثه دیده آتش‌سوزی روستای امام زاده ابراهیم

حج عظمت و ابهت امت اسلام است

محدودیت‌های ترددی در محور پرترافیک اردبیل – آستارا

سینه از آتش دل در غم جانانه بسوخت

(تصاویر) جاذبه‌های گردشگری و طبیعی آستارا

کارگران شهرداری رودبار به عدم تحقق مطالبات خود اعتراض دارند

نگرش متفاوت مرگ!

روش‌های مؤثر برای افزایش تفاهم در زندگی مشترک

صحنه‌هایی دردناک از ‌وضعیت مردم پس از آتش‌سوزی در امام‌زاده ابراهیم شفت‌ + ویدئو

احداث تیرپارک کامیون‌ های ترانزیتی در آستارا نیاز اصلی مرز زمینی شمال کشور

جان‌فشانی در سنگر تولید

(ویدیو) صحنه‌هایی دردناک از وضعیت مردم پس از آتش‌سوزی در امام‌زاده ابراهیم شفت

پول حرام در راه حرام خرج می شه!

رازی که رنگ لباس‌تان درباره احساس شما فاش میکند

صحنه‌هایی دردناک از ‌وضعیت مردم پس از آتش‌سوزی گیلان | فیلم

امام صادق(ع) آغازگر جهاد فقه و نهضت علمی اسلامی است

اعمال محدودیت ترافیکی در جاده های گیلان

امام صادق(ع) در گسترش مذهب شیعه نقش برجسته ای داشتند

صحنه‌هایی دردناک از ‌وضعیت مردم پس از آتش‌سوزی در امام‌زاده ابراهیم شفت

برگزاری مراسم عزای صادق آل محمد در کیش

زندگی را زندگی کنید!

مراسم عزاداری شهادت امام صادق(ع) در رودسر

اعمال محدودیت‌های جدید در جاده‌های گیلان

رهاسازی آب سد سفیدرود از فردا

شعری زیبا از باران نیکراه

ادای احترام جمعی از مسئولان البرزی به مقام شهدای فرهنگی

مراسم عزاداری امام جعفر صادق علیه السلام در لنگرود

عزاداری مردم سنگر در سالروز شهادت امام صادق(ع)