نسیم گیلان

آخرين مطالب

نیمه‌تمام ماندن 2 دهه‌ای بزرگ‌ترین پروژه فرهنگی شمال کشور فرهنگي

نیمه‌تمام ماندن 2 دهه‌ای بزرگ‌ترین پروژه فرهنگی شمال کشور
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان -   بعد از مساجد و مدارس، بزرگ‌ترین شبکه فرهنگی کشور در اختیار نهاد کتابخانه‌های عمومی است؛ نهادی که اقشار مختلف مردم را در شهرها و بلکه برخی از روستاها با کتاب به هم پیوند می‌دهد و آینده کشور را با خواندن و افزایش سرانه مطالعه، می‌سازد. 
در استان گیلان 85 باب کتابخانه عمومی وجود دارد که نسبت به 10 سال اخیر رشد 18 درصدی را در دسترسی به کتابخانه‌ها نشان می‌دهد اما درعین‌ حال مطابق شاخص‌های ارزیابی، گیلان باید 112 باب کتابخانه عمومی داشته باشد که در همین راستا 12 باب کتابخانه عمومی در دست احداث است.
یکی از کتابخانه‌های در دست احداث گیلان، کتابخانه مرکزی رشت است؛ کتابخانه‌ای که به‌ عنوان یکی از ابر پروژه‌های فرهنگی شمال کشور یک‌بار پس از گذشته 17 سال در مردادماه 1400 با شتاب‌زدگی در اواخر دولت روحانی به‌ صورت نیمه‌تمام افتتاح شد اما به بهره‌برداری نرسید. 
کتابخانه مرکزی شهر رشت به‌ عنوان بزرگ‌ترین کتابخانه عمومی شمال کشور با اسکلت بتنی در 6 طبقه با مساحت 8 هزار و 200 مترمربع، دارای بخش‌های مختلفی چون سالن آمفی‌تئاتر، سالن‌های جلسات، مخزن کتاب، سالن‌های مطالعه مجزا ویژه آقایان و خانم‌ها، بخش ویژه گویا و بریل ویژه نابینایان، بخش کتب مرجع، بخش امانت، بخش ویژه و مستقل مادر و کودک، بخش ویژه سالمندان، بخش نگهداری نسخ خطی و چاپ سنگی، بخش دسترسی به پایگاه‌های اطلاعاتی، گالری نمایشگاهی، بخش نجوم (آسمان‌نما)، بخش ویژه مطالعه محققان (vip)، بخش اداری کتابخانه و مرمت و آماده‌سازی و بازسازی کتاب‌ها و کافه کتاب و نمازخانه است. 
علیرغم ناتمام افتتاح کردن کتابخانه مرکزی رشت، خوشبختانه احساس اتمام کتابخانه‌ها و بهره‌برداری هرچه سریع‌تر از آن توسط مسؤولان در دولت سیزدهم دیده می‌شود؛ موسی فکور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان معتقد است مردم استان گیلان به‌ ویژه شهر رشت از کمبود سرانه مطالعه رنج می‌برند.
وی با اذعان به تلاش‌های دستگاه‌های مختلف دخیل در امر احداث و پیگیری پیشرفت پروژه کتابخانه مرکزی رشت، بر ضرورت هم‌افزایی بیشتر در این خصوص تأکید و حل مشکلات برای مانده در مسیر بهره‌برداری کامل این مرکز بزرگ فرهنگی را از مهم‌ترین اولویت‌های فرهنگی در استان برشمرد. 
به گفته معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان، کلیه نیازها و اعتبارات موردنیاز برای تکمیل و تجهیز کامل پروژه کتابخانه مرکزی رشت باید تا سفر آتی ریاست محترم جمهور و هیئت همراه احصا و در اختیار مراجع ذی‌ربط قرار گیرد. 
یاسر تقوی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان نیز با بیان اینکه برای بهره‌برداری کامل این پروژه عام‌المنفعه می‌بایست تمام ظرفیت‌های استان برای رفع نیازهای مردم در حوزه مطالعاتی بسیج شوند، بر ضرورت تأمین اعتبارات لازم، همکاری دستگاه‌های مختلف نظیر آب و برق منطقه‌ای، مخابرات استان، شهرداری و راه و شهرسازی با مدیریت و هدایت مسؤولیت ارشد استانی تأکید و از آمادگی مجموعه نهاد کتابخانه‌های عمومی برای تجهیز کتابخانه بلافاصله پس از تحویل کامل آن به نهاد خبر داد. 
اما پروژه احداث کتابخانه مرکزی رشت یکی از ابر پروژه‌هایی است که وزارت راه و شهرسازی در دست ساختمان دارد.
محمدرضا فلاحتگر سرپرست اداره کل راه و شهرسازی گیلان نیز در همین رابطه بر لزوم اختصاص اعتبارات موردنیاز برای ادامه روند تکمیل پروژه کتابخانه مرکزی رشت اشاره می‌کند و می‌گوید: راه و شهرسازی آمادگی دارد تا این مرکز به کتابخانه‌های عمومی استان تحویل شود. 
اخیراً نیز نشستی به‌منظور تسریع در اتمام کتابخانه مرکزی رشت با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان، جمعی از مدیران کل و روسای سازمان‌های استان برگزار شد تا کم و کیف پیشرفت پروژه بررسی و نواقص موجود سریعاً رفع شود. 
علی‌ای‌حال، افتتاح عجولانه و شتاب‌زده کتابخانه مرکزی رشت موضوعی بود که کتابخانه‌ها از آن رنج‌برده و هزینه‌های بهره‌برداری را افزایش نیز داده است. 
مشکل اصلی کتابخانه مرکزی رشت با پیشرفت فیزیکی بیش از 90 درصد، اعتبار است که باید با تأمین منابع تجهیزات و کتاب‌های لازم، منجر به بهره‌برداری از کتابخانه باشد تا صرفاً ساختمان کتابخانه! 
کتابخانه مرکزی رشت کانون مستعد برای رفع بخش بزرگی از نیازهای مطالعاتی پژوهشگران، اهالی اندیشه و علاقه‌مندان بیشمار کتاب و کتابخوانی است و لازم است توجه مسئولان استان و کشور به این نیاز مبرم فرهنگی که ساخت آینده را با خواندن رقم میزند، بیش‌ازپیش شود. 
دولت پیشین که احتمالاً نیت و هدفش از افتتاح عجولانه، تأمین منابع کافی جهت تکمیل بنا و تجهیز کتابخانه در آینده نه چندان دور بود، اکنون میراثی را در دل شهر رشت به یادگار گذاشته که لازم است دولتمردان کنونی کمر همت ببندند و با افتتاح رسمی، شیرینی این دستاورد ارزشمند را به کام اهالی فرهنگ و کتاب، بچشانند. 
  

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/726687/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آجر شدن کار پزشکان قلابی در رشت

هشدار رهاسازی آب سد سفیدرود در گیلان

چون تیغ به دست آری مردم نتوان کشت

نجات مصدومان حادثه واژگونی خودرو و ریزش بنزین در رشت

«تله موش» روی صحنه می رود

عکس/ نشاء برنج در گیلان

شاعری که براساس دانش ادبی شعر نسروده!

بلایی که سر امامزاده ابراهیم(ع) افتاد ؛ هر خانه کمتر از 10 دقیقه دچار حریق شد

در سرزمین ما شاعران پس از مرگ زنده می‌شوند / یک شاعر شهرستانی همه‌کاره هیچ‌کاره است

داستانک/ شک بیخود

در سرزمین ما شاعران بعد از مرگ زنده می‌شوند / یک شاعر شهرستانی همه کاره هیچ کاره است

گفت و گوی مهر با زائران سرزمین وحی در گیلان

ترافیک فوق سنگین در محور رشت - قزوین

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، 16 اردیبهشت 1403

ترافیک 12 کیلومتری در محور رشت - قزوین

ترافیک سنگین در محور رشت - قزوین و ورودی رودبار

ترافیک سنگین در محورهای خروجی گیلان

از سراوان تا پیچ شاه عباسی ترافیک 12 کیلومتری داریم/مسدودی محور پونل - خلخال

تصاویر وقوع یک فاجعه در شفت

برگزاری اجتماع «صادقیون» در رشت

سامانه بارشی از روز دوشنبه وارد گیلان می شود

کولر‌های قاچاق در توقیف پلیس رودبار

لزوم تجهیز امامزاده ابراهیم(ع) به سیستم اطفای حریق شبکه ای

(ویدیو) ترافیک فوق سنگین آزادراه رشت-قزوین نرسیده به رودبار

گروه‌بندی دور چهارم مرحله گروهی لیگ بسکتبال ملی ایران

خدمات رسانی جمعیت هلال‌احمر به حادثه دیدگان شهرک امام زاده ابراهیم

داستانک/ وصیت ﻧﺎﻣﻪ ﻣﺮد ﺧﺴﯿﺲ

کاش پاسخ داشت این پرسش!

شاعرانه/ عشق بزرگترین آرامش جهان است

دسته‌روی سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) در لاهیجان

من آن دیوانه بندم!

تصاویر آخرالزمانی از آتش سوزی عظیم گیلان

توزیع اقلام‌ اساسی بین خانوارهای حادثه دیده آتش‌سوزی روستای امام زاده ابراهیم

حج عظمت و ابهت امت اسلام است

محدودیت‌های ترددی در محور پرترافیک اردبیل – آستارا

سینه از آتش دل در غم جانانه بسوخت

(تصاویر) جاذبه‌های گردشگری و طبیعی آستارا

کارگران شهرداری رودبار به عدم تحقق مطالبات خود اعتراض دارند

نگرش متفاوت مرگ!

روش‌های مؤثر برای افزایش تفاهم در زندگی مشترک

صحنه‌هایی دردناک از ‌وضعیت مردم پس از آتش‌سوزی در امام‌زاده ابراهیم شفت‌ + ویدئو

احداث تیرپارک کامیون‌ های ترانزیتی در آستارا نیاز اصلی مرز زمینی شمال کشور

جان‌فشانی در سنگر تولید

(ویدیو) صحنه‌هایی دردناک از وضعیت مردم پس از آتش‌سوزی در امام‌زاده ابراهیم شفت

پول حرام در راه حرام خرج می شه!

رازی که رنگ لباس‌تان درباره احساس شما فاش میکند

صحنه‌هایی دردناک از ‌وضعیت مردم پس از آتش‌سوزی گیلان | فیلم

امام صادق(ع) آغازگر جهاد فقه و نهضت علمی اسلامی است

اعمال محدودیت ترافیکی در جاده های گیلان

امام صادق(ع) در گسترش مذهب شیعه نقش برجسته ای داشتند