نسیم گیلان

آخرين مطالب

مقام تامین اجتماعی: به برخی بازنشستگان بیشتر از حقشان حقوق می دهیم اقتصادي

مقام تامین اجتماعی: به برخی بازنشستگان بیشتر از حقشان حقوق می دهیم
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - بازنشستگان و خصوصا بازنشستگان تامین اجتماعی که بسیاری از آنها حداقل بگیر هستند، دغدغه‌های معیشتی دارند و این امر باعث گلایه این قشر شده است.

چرا بازنشستگان تامین اجتماعی گلایه دارند؟
بازنشستگان و خصوصا بازنشستگان تامین اجتماعی که بسیاری از آنها حداقل بگیر هستند، دغدغه‌های معیشتی دارند و این امر باعث گلایه این قشر شده است. گلایه‌هایی که هر از گاهی خود را به شکل تجمع های صنفی آرام نشان می‌دهد و این قشر دوران دیده را مجبور می‌کند افزایش حقوقشان را مطالبه کنند.
اگر چه در این سالها همسان سازی حقوق بازنشستگان در چند مرحله اجرا شده، اما پایین بودن دریافتی بخش زیادی از مستمری بگیران تامین اجتماعی سبب شده که این افزایش‌ حقوق، کفاف زندگی آنها را ندهد و مطالبه رشد بیشتر حقوق خود را داشته باشند. موضوعی که در برنامه هفتم توسعه هم به آن اشاره و روزنه امیدی را برای این قشر از جامعه ایجاد کرده است.
اسکندر کاکایی مدیرکل تامین اجتماعی استان کرمانشاه درخواست اصلی بازنشستگان تامین اجتماعی را افزایش دریافتی و متناسب سازی حقوق بازنشستگان دانست و گفت: البته این کار تاکنون چند مرتبه انجام شده است.
کاکایی با اشاره به طیف گسترده مستمری بگیران و بازنشستگان تامین اجتماعی، گفت: بر خلاف سایر صندوق‌های بازنشستگی که اکثر اعضای آنها با 30 سال سابقه بیمه پردازی بازنشسته شده‌اند، در تامین اجتماعی افرادی داریم که از یک تا 35 سال سابقه بیمه پردازی داشته و طبیعتا متناسب با این میزان سابقه، دریافتی آنها نیز متفاوت است.
وی دریافتی بازنشستگان تامین اجتماعی را وابسته به دو شاخص مهم میزان سنوات بیمه پردازی و میانگین دستمزد دو سال آخر عنوان کرد و ادامه داد: در این بین شاخص سال‌های بیمه پردازی بسیار اثرگذار بوده و می‌توان مستمری بگیران را از نظر این شاخص به سه گروه یک تا 10 سال سابقه بیمه پردازی، 10 تا 20 سال سابقه و 20 تا 35 سال سابقه دسته بندی کرد.
این مسئول افزود: میزان دریافتی مستمری بگیران تامین اجتماعی در استانی مانند کرمانشاه از حدود 500 هزار تومان آغاز می‌شود و افرادی هم داریم که بالغ بر 30 میلیون تومان مستمری می‌گیرند، زیرا میانگین دستمزد دو سال آخر آنها بالا بوده و متناسب با همین میزان دستمزد نیز بیمه پردازی داشته‌اند. برای مثال کسی که دو سال سابقه بیمه پردازی دارد، به اندازه دو روز حداقل حقوق مستمری دریافت خواهد کرد و از سایر مزایا مانند کمک هزینه اولاد، عائله‌مندی، کمک هزینه معیشتی و مسکن و... نیز متناسب با همین دو سال بهره‌مند خواهد شد.
کاکایی خاطرنشان کرد: هرچقدر هم که متناسب سازی و افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران را داشته باشیم، باز هم دریافتی افرادی که زیر 10 سال سابقه بیمه پردازی دارند و یا حداقل حق بیمه مشاغل آزاد را پرداخت کرده اند، با افرادی که 30 سال سابقه آن هم متناسب با دستمزد بالا را دارند، یکسان نخواهد شد.
وی با بیان اینکه عادلانه نیست فردی که بیش از 30 سال سابقه بیمه پردازی و آن هم براساس دستمزد بالا را داشته با فردی که چند سال سابقه بیمه پردازی با حداقل حقوق را داشته دریافتی یکسانی داشته باشند، تاکید کرد: مستمری بگیران و بازنشستگان باید بدانند تامین اجتماعی آنچه که واقعا حق آنها باشد را خواهد پرداخت.
کاکایی با بیان اینکه تامین اجتماعی همین حالا نیز برای برخی بازنشستگان پرداختی بیشتری از حق واقعی آنها داشته و به نوعی متناسب سازی حقوق را برای آنها اجرا می‌کند، اظهار کرد: قانون‌گذار - مطابق با مواد 76 و 111 قانون تامین اجتماعی- تامین اجتماعی را مکلف کرده برای افرادی که 20 سال به بالا سابقه بیمه پردازی دارند و زن با 55 سال سابقه و مرد با 60 سال سابقه بازنشسته شده، نباید میزان دریافتی آنها از حداقل دستمزد سالانه کمتر باشد. بر این اساس بازنشستگانی داریم که متناسب با سنوات بیمه پردازی و میانگین حقوق دو سال آخر اکنون باید دریافتی کمتری داشته باشند، اما تامین اجتماعی معادل حداقل دستمزد سالانه را به آنها پرداخت می‌کند.
کاکایی به این نکته نیز اشاره کرد که آنچه که تامین اجتماعی به عنوان حقوق و مزایا به بازنشستگان می‌پردازد مطابق قانون بوده و مصوبه هیات وزیران را با مشاوره کانون عالی بازنشستگان دارد و گفت: تامین اجتماعی به هیچ عنوان نمی‌تواند حقوق و مزایای بازنشستگان را کم و یا زیاد کند.
وی با بیان اینکه هرگونه افزایش دریافتی و مستمری بازنشستگان نیازمند مصوبه قانونی است و به علاوه باید منابع و پشتوانه مالی آن نیز دیده شود، یادآور شد: تامین اجتماعی یک سازمان بین نسلی بوده و نمی‌تواند تمام آنچه که در اختیار دارد و متعلق به نسل‌های آتی نیز هست را بدون برنامه مصرف کند و فقط نگاهش به امروز باشد.
مدیرکل تامین اجتماعی استان کرمانشاه از وجود حدود 4.5 میلیون مستمری بگیر تامین اجتماعی در کشور یاد کرد که پرداختی ماهانه به آنها نزدیک به 43 هزار میلیارد تومان بوده و رقم بسیار زیادی است و عنوان کرد: افزایش مستمری بازنشستگان نیازمند منابع مالی قابل توجه است که باید دیده شود.
کاکایی از برنامه برای افزایش دوباره متناسب سازی حقوق بازنشستگان براساس برنامه هفتم توسعه یاد و ابراز امیدواری کرد با این طرح وضعیت معیشتی مستمری بگیران تا حدودی بهبود یابد.
منبع: isna.ir

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/738467/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان

کسب مقام قهرمانی و سومی تیم گیلان در رقابت‌های آب‌های آرام کشور

11 آلاینده بیماری‌زای مخفی در خانه

عیادت معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید از حادثه دیده واقعه تروریستی کرمان

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

مسئولان امنیت شغلی کارگران را تامین کنند

کاهش 3 درصدی نرخ بیکاری گیلان/ برخورد قضایی با 150 کار فرمای متخلف

انعکاس به موقع رسانه‌ها در پاسخ سخت ایران به اسراییل

رقابت بیش از 500 داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری در کیش

کیش؛ الگوی ایران آینده/ سرمایه‌گذاری کشورهای عربی در کیش

تحقق وعده صادق نشان از اقتدار سپاه بود

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

«حجت الاسلام اسماعیلی» به عنوان راهیار تبلیغ گیلان منصوب شد

رفع تصرف 1000 متر از اراضی ملی منطقه گشت رودخان فومن

نگهداری 42هزار نسخه خطی در سازمان اسناد وکتابخانه ملی کشور

کشف 700 کیلو گردو قاچاق در بازرسی از یک اتوبوس

ادامه گرمای هوا اواسط هفته در گیلان

حضور گیلان در نمایشگاه اکسپو 2024 تهران

یادواره سردار شهید سیدمعروف ایرانی در صومعه سرا

پایداری گرمای هوا در گیلان

دستگیری قاتل کمتر از 5 ساعت در تالش

عشق زندگی می بخشد

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

داستانک/ راه نجات

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

رونمایی از لوح ثبتی مهارت سنتی فراوری چای دستی در لاهیجان

لزوم حمایت از تولیدکنندگان برای تحقق جهش تولید

رفع تصرف اراضی ملی در گشت رودخان

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

داستانک/ انسان های بازنده

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

اجرای بیش از 20 ویژه برنامه درهفته عقیدتی سیاسی

تاج شهرستانی عضو شورای شهر رشت 6 ماه تعلیق شد

لزوم ایجاد پد بالگرد هلال احمر در شرق گیلان

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، 7 اردیبهشت 1403

آمادگی مجموعه مدارس صدرا در اجرای کامل سند تحول آموزش و پرورش

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

دوره جامع کنشگر _ کارشناس جمعیت در گیلان برگزار شد

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ساماندهی لندفیل سراوان 84 درصد پیشرفت دارد/ضرورت مدیریت زباله تر خانگی

محله شِیخانبَر لاهیجان مقصد محله مج خبر

دیدار نماینده ولی فقیه در گیلان با جامعه کارگری

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در رشت پلمپ شد