نسیم گیلان

آخرين مطالب

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی گیلان:

میرزا کوچک خان هدفی جز اجرای احکام اسلامی نداشت گفتگو

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - معاون فرهنگی جهاددانشگاهی گیلان، با بیان اینکه میرزا کوچک هدفی جز عدالت‌خواهی و اجرای احکام اسلامی نداشت، گفت: نهضت جنگل به عنوان یکی از جنبش های استبدادستیزانه و عدالت خواهانه ایران به شمار می رود.
حسین فرختار با بیان اینکه میرزا کوچک خان در طول حیات پربرکت خود پیوسته از گسترش احکام اسلامی سخن گفت، اظهار کرد: میرزا کوچک خان با قرآن انس داشت و علوم دینی و دروس حوزوی را در نوجوانی فرا گرفته بود.
وی با بیان اینکه میرزا کوچک تحت تاثیر اندیشه های آخوند خراسانی به مبارزه سیاسی با حکومت ظالم و مستبد زمان خود روی آورد و رهبری روحانیت رشت را در نهضت مشروطه بر عهده گرفت، تصریح کرد: میرزا با اوج گیری نهضت مشروطه در سال 1294 هیئت اتحاد اسلام را با مرامنامه 9 ماده ای در رشت تشکیل داد. این مرامنامه هسته رهبری و مرکز ثقل تصمیم گیری های سیاسی، اجتماعی و نظامی نهضت جنگل بود و بر حفظ استقلال ایران اصرار داشت.
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی گیلان، با اشاره به تضاد اندیشه های مذهبی و استقلال طلبانه میرزا کوچک با اقدامات کمونیستی، یادآور شد: گرچه میرزا بر حسب ضرورت به همکاری انقلابی با کمونیست ها راغب بود، اما اقدامات تند و بی رویه کمونیست ها مانند دولتی کردن زمین های وقفی، مصادره اموال و املاک مالکان، حکم رفع حجاب زنان، مخالفت با روحانیون و تبلیغ ضد مذهب سبب بیزاری او و ایجاد اختلاف شد.
مدرس دانشگاه، با اشاره به روند شکل گیری نهضت جنگل به عنوان یکی از جنبش های استبدادستیزانه و عدالت خواهانه ایران، اظهار کرد: پس از جنگ جهانی اول و به دنبال اشغال ایران، نهضت جنگل به رهبری میرزا کوچک خان در گیلان شکل گرفت.
وی اخراج نیروهای بیگانه روس و انگلیس، برقراری امنیت، رفع بی عدالتی و مبارزه با استبداد و خودکامگی را از جمله اهداف نهضت میرزا کوچک خان دانست و افزود: میرزا کوچک خان با همراهی یارانش که در ابتدا 17 نفر بودند، مبارزات خود را آغاز کرد و در یکی از نخستین حملاتشان اهالی شهر رشت را که در اسارت روس ها قرار داشتند، نجات دادند.
فرختار، با بیان اینکه میرزا کوچک خان دولت مرکزی را بی کفایت و آلوده به سیاست های خارجی می دانست، گفت: روس ها به دنبال انقلاب اکتبر 1917 نیروهای خود را از کشور ما خارج کردند، اما ایرانیانی که گرایشات کمونیستی داشتند، با حضور در کنار سردار جنگل، کنترل گیلان را به دست گرفتند.
مدرس دانشگاه، با اشاره به مغایرت اندیشه مارکسیستی با سیاست های انگلیس در ایران، تصریح کرد: انگلیس مخالف یک حکومت مقتدر در منطقه تحت نفوذ خود بود و از آنجایی که قصد حمله به قفقاز را از طریق گیلان داشت، نهضت جنگل سد راه آنان بود.
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی گیلان، با بیان اینکه کمونیست ها رژیم رضاخان را بورژوا – دموکراتیک می دانستند، عنوان کرد: رضاخان دستور یافت نهضت جنگل را سرکوب کند لذا کمونیست ها در ابتدا از میرزا کوچک خان حمایت کردند، اما سپس دست از حمایت خود برداشتند. نیروهای میرزا پیشرو نبودند، بلکه مستضعفین بودند و نتوانستند در بین نیروهایش سمپاتی نمایند و ارتباط نهضت جنگل با پایتخت کشور خیلی ضعیف بود.
وی با اشاره به ریشه های دینی و مذهبی میرزا کوچک خان، خاطرنشان کرد: میرزا براساس آموزه های مذهبی خود در برابر دشمن، از یکطرف حاضر نبود با دولت ناصالح کنار بیاید و از طرف دیگر ترس برادرکشی داشت و لذا نمی خواست با نیروهای دولتی بجنگد. پناهندگی به روسیه یا کشورهای دیگر نیز در قاموس میرزا جای نداشت.
فرختار، با اشاره به توطئه دشمن علیه نهضت جنگل و ایجاد اختلاف میان رهبران نهضت، خاطرنشان کرد: میرزا کوچک خان که پیش تر نیروهای خود را به علت نفاق و اختلاف از دست داده بود، به اتفاق یکی از افسران وفادارش به نام گائوک آلمانی سوی گیلوان حرکت کرد و در دامنه کوه دچار برف و بوران شدیدی شد و سرانجام در 11 آذر سال 1300 به علت شدت سرما به شهادت رسید.
وی با بیان اینکه شکست نهضت جنگل علل مختلفی دارد، اظهار کرد: بیشتر رهبران نهضت اطلاع کافی از فلسفه انقلاب و چگونگی توسعه و تکامل آن نداشتند و از علم سیاست و امور مربوط به مسائل بین المللی بی بهره بودند.
این مقام مسئول، ناکامی میرزا کوچک خان در ایجاد عقیده یکدست قابل قبول درباره نهضت جنگل و تجهیز ایدئولوژیک یارانش را یکی دیگر از عوامل شکست سردار جنگل دانست و یادآور شد: در اولین برخورد انقلابیون شوروی با نیروهای جوان نهضت، عقاید و مرام کمونیست ها را پذیرفته و شیفته آنان شدند.
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی گیلان، نهضت جنگل را فاقد سازمان اطلاعاتی دانست و گفت: میرزا تا پایان کار از آنچه در پشت پرده سیاست می گذشت اطلاع نداشت و به همین دلیل با وجود دعوت های مکرر آزادی خواهان جهت حمله به تهران، آماده نمی شد.
فرختار، با اشاره به فقدان انضباط انقلابی و وجود نفاق و خیانت بین رهبران نهضت، تصریح کرد: تنفر شدید میرزا کوچک خان از سیاست های انگلیس سبب شد که او در اعتماد به شوروی راه افراط را پیش گیرد و پرنسیب و وجاهت خود را فدای این اعتماد کند.
وی با بیان اینکه حیدرخان عمو اوغلی حمایت شوروی از نهضت جنگل را مبنی بر تبعیت از مرام کمونیستی می دانست، اضافه کرد: کوچکترین همراهی این است که مالکیت اراضی را ملغی نمایند، اما میرزا براساس قانون شریعت مخالف این نظر بود.
مدرس دانشگاه، میرزا کوچک خان را رهبر جناح راست و احسان الله خان و خالوقربان را رهبر جناج چپ نهضت معرفی کرد و متذکر شد: روس و انگلیس برای اینکه جریان نهضت را خاتمه دهند به توافق رسیدند؛ چراکه برای رسیدن به اهداف خود با یک حکومت بهتر می توانند رابطه برقرار کنند تا با یک جنبش مردمی رو به شکست.
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی گیلان، با بیان اینکه میرزا کوچک هدفی جز عدالت‌خواهی و اجرای احکام اسلامی نداشت، گفت: میرزا نماد غیرت، شجاعت، مردانگی، اسلام خواهی، عدالت طلبی و ظلم ستیزی بود و پرچم مبارزه با استبداد و استعمار را به دوش می کشید لذا مقام معظم رهبری از نهضت میرزا تعبیر به «یک واحد مینیاتوری از جمهوری اسلامی در گیلان» نمودند که نشان دهنده استکبارستیزی قیام اسلامی و مردمی میرزا کوچک خان نیم قرن قبل از ظهور انقلاب اسلامی است.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/74270/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گرامیداشت فرزندان گلکون کفن 2 شهرستان گیلان

دستگیری 6 نفر از مخلان نظم و امنیت در آستارا

دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار + فیلم

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

محبت کردنشون خیلی جالبه

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رونمایی از مجموعه شعر «پیراهن تو کنار پیراهن من» در صومعه‌سرا

پای «وعده صادق» روی نفس اسراییل/ امنیت خط قرمز ایرانی‌ها

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

عملیات وعده صادق همینه پوشالی رژیم جعلی و جنایتکار اسرائیل را در هم شکست

عملیات «وعده صادق» فرصت هیچ واکنشی را برای صهیونیست‌ها نگذاشت

عملیات «وعده صادق»فرصت هیچ واکنشی را برای صهیونیست‌ها باقی نگذاشت

خروش مردم لاهیجان در پی عملیات «وعده صادق»

راهپیمایی مردم لشت نشا در حمایت از عملیات «وعده صادق»

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

راهپیمایی ضد صهیونیستی مردم گیلان در حمایت از مردم غزه

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

راهپیمایی مردم گیلانی در حمایت از عملیات «وعده صادق»

انسداد 25 محور شریانی و غیرشریانی در نواحی جنوبی کشور

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

مسیر رویایی در اشکورات گیلان

تردد روان و بدون مداخلات جوی در محور‌های شمالی

درخشش آفتاب مطبوع بهاری در جای جای گیلان

آتش سوزی یک واحد مسکونی و یک واحد صنفی در بلوار لاکان رشت

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی این بار در شهرستان رودبار

«سربلند میدان» برای سومین بار به بازار نشر آمد

«رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

پیش بینی وزش باد جنوبی در گیلان/ دما افزایش می یابد

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

ورود «مهمان سرزده» به کتابفروشی‌ها/یک‌قصه تصویری برای کودکان

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

فرق انسان و سایر موجودات در نوع دوستی

2 مصدوم در حادثه رانندگی در محور قزوین - رشت

استقرار هوای صاف و آفتابی در گیلان

داستانک/ شنوایی کم

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، 31 فروردین 1403

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان