نسیم گیلان

آخرين مطالب

تراز مثبت 14 ونیم میلیون دلاری صادرات مناطق آزاد/ تامین یک‌سوم نیاز ارزی کشور توسط مناطق آزاد اقتصادي

تراز مثبت 14 ونیم میلیون دلاری صادرات مناطق آزاد/ تامین یک‌سوم نیاز ارزی کشور توسط مناطق آزاد
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی در نشست هم‌اندیشی ملی استلزامات مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی، گزارشی از اقدامات انجام شده و برنامه های آتی برای توسعه مناطق آزاد کشور ارائه داد.

به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل سازمان منطقه آزاد کیش به نقل از ایلنا، حجت‌الله عبدالملکی در نشست هم‌اندیشی ملی استلزامات مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی که در دانشگاه امام صادق (ع) برگزار ‌شد گفت: 18 منطقه آزاد و 79 منطقه ویژه اقتصادی مصوب مجلس شورای اسلامی در کشور وجود دارد که تاکنون 48 منطقه آزاد و ویژه اقتصادی فعال ایجاد شده و بقیه موارد مصوب شده نیز باید ایجاد و فعال شوند.
وی با بیان اینکه در مناطق آزاد تجاری، صنعتی و اقتصادی مبتنی بر و بند 11 سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و بر اساس الگوی اسلامی _ ایرانی برنامه‌ریزی و اقدام می کنیم افزود: تا قبل از دولت سیزدهم، تعداد 8 منطقه آزاد تجاری فعال در کشور وجود داشت که در دولت سیزدهم 10 منطقه آزاد نیز به آنها اضافه شد و اکنون تعداد 18 منطقه آزاد تجاری در کشور وجود دارد که عملکرد مناسب و قابل قبولی دارند.
عبدالملکی در ادامه به تشریح برخی اقدامات انجام شده در این مناطق آزاد پرداخت و گفت: در سال 1401 میزان صادرات انجام شده از این مناطق آزاد 18 میلیارد دلار است که یک‌سوم کل صادرات کشور را شامل می‌شود ودرواقع مناطق آزاد موفق شدند یک‌سوم ارز مورد نیاز کشور را تامین کنند.
همچنین برای حدود 700 هزار نفر شغل ایجاده کرده اند در حالی‌که جمعیت این مناطق در حدود 1/1 میلیون نفر است. علاوه براین موارد حدود 80 درصد ترانزیت کالایی کشور از طریق مناطق آزاد تجاری و ویژه انجام می‌شود و از نظر عمران و آبادانی علاوه برمنطقه، مناطق هم‌جوار نیز بهره مند شده اند.
وی درادامه از تلاش برای رشد 5 برابری این آمارها در گام دوم خبرداد.عبدالملکی گفت: طی دو سال و نیم گذشته، میزان سرمایه‌گذاری که تبدیل به ساختمان، کارخانه و ... شده است،160 هزار میلیارد تومان دربخش داخلی و 300 میلیون یورو در بخش سرمایه‌گذاری خارجی بوده که تقریبا سرعت رشدی معادل دو ونیم برابر مدت مشابه دردوره قبل خود داشته است.
وی افزود: در حوزه صادرات نیز مناطق آزاد تراز تجاری مثبت 750 میلیون یورویی داشته و مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در مجموع در سال 1401 حدود 18 میلیارد یورو صادرات داشته اند که با کسر 3 ونیم میلیارد یورو مصارف ارزی این مناطق، 14 و نیم میلیارد یورو تراز مثبت داشته اند.عبدالملکی ادامه داد: در گذشته تمرکز روی صادرات محصولات خود مناطق آزاد یا صادرات مجدد از این مناطق بود اما رویکرد ما در چند سال گذشته علاوه بر موارد قبلی، صادرات از سرزمین اصلی نیز بوده است.
دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی با بیان اینکه در دولت سیزدهم راهبرد و سیاست‌ اصلی بر محوریت مردم و جهانی‌سازی است گفت: درجهت توسعه با محوریت مردمی، گره‌گشایی از مشکلات کارآفرینان، ارتقاء رفاه ساکنان و حفظ منافع ملی را دنبال می‌کنیم.وی همچنین گفت: درحوزه جهانی‌سازی نیزتکمیل زیرساخت‌های اقتصادی در سطح بین‌الملل، تکمیل زیرساخت‌های سخت افزاری اقتصاد بین‌الملل، ایجاد مناطق آزاد مشترک بین‌المللی ، جذب سرمایه‌گذار خارجی و الگوسازی جهانی را دنبال می‌کنیم.
عبدالملکی به‌طور نمونه در مورد ایجاد مناطق آزاد بین‌المللی گفت: با 21 کشور برای این موضوع در حال مذاکره هستیم که تقریبا تمامی کشورهای همسایه و برخی کشورهای دورتر را شامل می‌شود که اولین منطقه آزاد بین‌المللی مشترک، با مشارکت ایران و سوریه ایجاد خواهد شد.
دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی در ادامه به برخی معضلات بنیادی و راهکارهای رفع آن گفت: اقداماتی از جمله‌ ثبت‌ تمامی کالاهای ورودی و خروجی، اصلاح فرآیند ثبت شرکت‌ها و حذف شرکت‌های صوری و اتخاذ سیاست‌های صادرات ‌محور (که باعث مثبت شدن تراز تجاری مناطق آزاد شده) را می‌توان ذکر کرد.
عبدالملکی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع جهش در سرمایه‌گذاری اشاره کرد و گفت: در این خصوص دو برنامه بهبود فضای کسب‌وکار و طراحی بسته‌های سرمایه‌گذاری را دنبال می‌کنیم.
وی با بیان اینکه طبق شاخص‌ها، کشورهای دنیا از نظر سهولت کسب و کار به 4 گروه خیلی ساده، ساده، متوسط و پائین‌تر از متوسط تقسیم‌بندی می‌شوند، افزود: با اینکه کشور ما از نظر شاخص سهولت کسب و کار در گروه سوم یعنی متوسط قرار می‌گیرد اما در همین راستا در سال 1402 دوبار این شاخص در مناطق آزاد بررسی و مشخص شد که مناطق آزاد در گروه دوم یعنی "ساده" از نظر سهولت کسب و کار دسته‌بندی می‌شود و برنامه‌ریزی‌هایی انجام می‌دهیم که به رده اول یعنی خیلی ساده ارتقاء پیدا کنیم.
وی در مورد طراحی بسته سرمایه‌گذاری نیز گفت: یک‌هزار بسته سرمایه‌گذاری در زمینه‌های مختلف صنعتی، کشاورزی، تجاری، فرهنگی، خدمات، انبارداری و ... به ارزش 900 همت (معادل 20 میلیارد یورو) طراحی شده که این پروژه‌ها در دسترس عموم قرار دارد .
عبدالملکی گفت: در 10 ماهه نخست سال 1402 تقاضا برای سرمایه‌گذاری 2 هزار و 450 طرح به ارزش 740 همت و 3 میلیارد یورو در 880 هزار میلیارد تومان بوده است که از این تعداد یک هزار و868 طرح به ارزش 350 همت (328 همت+ 3 میلیارد یورو) تائید شدند و یک هزار و 522 طرح آن به ارزش 115 هزار میلیارد تومان (یعنی 113 همت به‌علاوه 13 میلیون یورو) آغاز شده است.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/744268/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان

کسب مقام قهرمانی و سومی تیم گیلان در رقابت‌های آب‌های آرام کشور

11 آلاینده بیماری‌زای مخفی در خانه

عیادت معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید از حادثه دیده واقعه تروریستی کرمان

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

مسئولان امنیت شغلی کارگران را تامین کنند

کاهش 3 درصدی نرخ بیکاری گیلان/ برخورد قضایی با 150 کار فرمای متخلف

انعکاس به موقع رسانه‌ها در پاسخ سخت ایران به اسراییل

رقابت بیش از 500 داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری در کیش

کیش؛ الگوی ایران آینده/ سرمایه‌گذاری کشورهای عربی در کیش

تحقق وعده صادق نشان از اقتدار سپاه بود

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

«حجت الاسلام اسماعیلی» به عنوان راهیار تبلیغ گیلان منصوب شد

رفع تصرف 1000 متر از اراضی ملی منطقه گشت رودخان فومن

نگهداری 42هزار نسخه خطی در سازمان اسناد وکتابخانه ملی کشور

کشف 700 کیلو گردو قاچاق در بازرسی از یک اتوبوس

ادامه گرمای هوا اواسط هفته در گیلان

حضور گیلان در نمایشگاه اکسپو 2024 تهران

یادواره سردار شهید سیدمعروف ایرانی در صومعه سرا

پایداری گرمای هوا در گیلان

دستگیری قاتل کمتر از 5 ساعت در تالش

عشق زندگی می بخشد

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

داستانک/ راه نجات

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

رونمایی از لوح ثبتی مهارت سنتی فراوری چای دستی در لاهیجان

لزوم حمایت از تولیدکنندگان برای تحقق جهش تولید

رفع تصرف اراضی ملی در گشت رودخان

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

داستانک/ انسان های بازنده

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

اجرای بیش از 20 ویژه برنامه درهفته عقیدتی سیاسی

تاج شهرستانی عضو شورای شهر رشت 6 ماه تعلیق شد

لزوم ایجاد پد بالگرد هلال احمر در شرق گیلان

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، 7 اردیبهشت 1403

آمادگی مجموعه مدارس صدرا در اجرای کامل سند تحول آموزش و پرورش

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

دوره جامع کنشگر _ کارشناس جمعیت در گیلان برگزار شد

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ساماندهی لندفیل سراوان 84 درصد پیشرفت دارد/ضرورت مدیریت زباله تر خانگی

محله شِیخانبَر لاهیجان مقصد محله مج خبر

دیدار نماینده ولی فقیه در گیلان با جامعه کارگری

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در رشت پلمپ شد