نسیم گیلان

آخرين مطالب

دامداران رضوانشهر: در طرح‌های مرتع‌داری مشارکت می‌کنیم اقتصادي

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - رشت - دامداران رضوانشهری با اعلام آمادگی برای مشارکت در طرح های مرتع‌داری می گویند: در مقابل تخریب جنگل و عرصه های طبیعی این شهرستان سکوت نخواهیم کرد و خود را ملزم به حفظ و نگهداری این نعمت های الهی می دانیم.
جمعی از دامداران و جنگل نشینان مناطق مختلف رضوانشهر و پره سر در حضور کارشناسان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان که به منظور برگزاری کلاس های آموزشی به این شهرستان آمده بودند، خواستار مشارکت در طرح های مرتع‌داری شدند.
دامداران رضوانشهری می گویند: در مقابل تخریب جنگل و عرصه های طبیعی این شهرستان سکوت نخواهیم کرد و خود را ملزم به حفظ و نگهداری این نعمت های الهی می دانیم.
این افراد ضمن اعلام آمادگی در اجرای طرح های مرتع‌داری و صیانت از عرصه های جنگلی می گویند: ورود شرکت های بهره برداری چوب به جنگل های این شهرستان آسیب های جبران ناپذیر بر پیکره جنگل و عرصه های طبیعی گذاشته که امروز شاهد آن هستیم.
جنگل نشینان با اعلام این مطلب که حاضر به مشارکت در طرح های جنگل‌داری هستیم، گفتند: با توجه به اینکه فرزندان ما تحصیل کرده رشته های مختلف جنگل و منابع طبیعی هستند، حاضر به مشارکت در اینگونه طرح ها هستیم تا از تخریب و نابودی این عرصه های طبیعی جلوگیری شود.
همت دولتی به نمایندگی از دامداران و جنگل نشینان بخش پره سر رضوانشهر در این راستا گفت: بهسازی و مرمت جاده های جنگلی برای دسترسی دامداران به علفچراها که بر اثر سیلاب های اخیر تخریب شده اند، از جمله مهمترین مشکلات ماست که خواستار توجه مسئولان هستیم.
وی با اشاره به تأمین سوخت زمستانی دامداران این بخش گفت: ما دامداران همیشه در هر شرایطی کنار عزیزان منابع طبیعی هستیم و در مقابل درختان جنگل احساس مسئولیت می کنیم و هرگز در صدد تخریب این نعمت های الهی نیستیم ولی با توجه به شرایط جوی و سرمای هوا، نیاز به سوخت زمستانی داریم که این خواسته ما باید از محل سر شاخه های خشک و درختان ساقط شده، تأمین شود.
اسماعیل پوردادا نماینده دامداران بخش مرکزی رضوانشهر نیز گفت: برای تهیه چوب جهت ساخت سرپناه و اقامتگاه در جنگل و مراتع، نیازمند کمک و مساعدت مسئولان منابع طبیعی در شهرستان رضوانشهر و استان گیلان هستیم.
وی با اشاره به انتقال آب چشمه های جنگلی برای دیگر مناطق روستایی این شهرستان گفت: با انتقال آب این چشمه ها به مرکز شهر و روستاهای مجاور، ما دامداران برای تأمین آب مورد نیاز برای خود دچار مشکل می شویم.
فرهاد پوررحمتی دهیار روستای دوران رضوانشهر نیز به خبرنگار ایرنا گفت: بخش زیادی از دامداران ما، ساکن مناطق دور دست و سخت گذر بوده و نیازمند سهمیه نفت سفید برای تأمین سوخت زمستانی و چراغ های روشنایی هستند.
وی افزود: حتی در فصول بهار و تابستان هم به این عزیزان که برای مراتع بالا دست و روستا های ییلاقی جهانگیریه و زندانه نقل مکان می کنند، هیچ گونه سهمیه نفت در نظر گرفته نمی شود.
پوررحمتی همچمنین با اشاره به وجود پروانه های چرای دام قدیمی از سوی افرادی گفت: عده ای هستند که دارای پروانه های قدیمی هستند که امروز خودشان دامدار نیستند ولی پروانه های چرای دام و علفچراهای مربوطه را به دیگر افراد اجاره می دهند.
محمدحسین محمدیان رئیس اداره آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان گیلان نیز که در جمع دامداران رضوانشهر و پره سر حضور یافته بود، گفت: رضوانشهر و پره سر دارای دو طرح مرتع شامل زندانه و میانرود هستند که برای حفظ و نگهداری این طرح ها همه باید مشارکت کنند.
وی افزود: پوشیدن لباس چوپانی امروز یک افتخار محسوب می شود و شما تولید کنندگان جامعه هستید که با تمام مشکلات و مشقات در این عرصه حضور دارید.
محمدیان با بیان اینکه همه ما بعنوان متولیان عرصه های طبیعی هستیم، گفت: بعنوان متولیان اصلی عرصه های طبیعی و مراتع هستیم و ادعای مالکیت از انفال الهی را نداریم بلکه بعنوان یک امانت این عرصه ها را در دست گرفته ایم و با قرق کردن مراتع، نسبت به حفظ و شادابی این عرصه ها اهتمام داریم.
به گفته رئیس اداره آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان گیلان ، برای حفظ اکوسیستم و پوشش گیاهی طبیعی و بومی در جنگل ها از هیچ تلاشی فروگذار نمی کنیم و نسبت به بذرپاشی در مراتع های در معرض تخریب باید همت کنیم.
وی خطاب به جنگل نشینان رضوانشهر افزود: همه ما باید جلوی فرسایش خاک را بگیریم و با ایجاد سدهای کوچک دست ساز در مسیر آب راه ها، نگذاریم مراتع تخریب شوند.
وی با ارج نهادن فرهنگ دامداران شهرستان رضوانشهر در رعایت قوانین و مقررات گفت: فرهنگ دامداران مناطق رضوانشهر باید برای سایر مناطق گیلان الگو باشد و ما از شما رضایت داریم چون ضمن حفظ عرصه های طبیعی، زمان ورود و خروج دام در مراتع را رعایت می کنید و این بسیار دارای اهمیت است.
محمدیان ضمن بیان استمرار دوره های آموزشی در خصوص مشارکت مردمی و تسهیلگری در امر حفاظت از منابع طبیعی و توانمندسازی جوامع محلی گفت: با چنین روش هایی معمولا مردم جوامع محلی در ایجاد و اجرای طرح های مرتع داری و منابع طبیعی حضوری فعال دارند و نسبت به آن تعلق خاطر نشان می دهند.
شهرستان رضوانشهر با حدود 80 هزار نفر جمعیت، 120 روستا و 810 کیلومتر مربع وسعت جغرافیایی در 70 کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع شده و 850 نفر دامدار با 36 هزار نفر دام در این مناطق فعالیت دارند.
سطح جنگل های این منطقه بیش از 60 هزار هکتار و میزان مراتع رضوانشهر و پره سر نیز 12 هزار هکتار است که به ازای هر هکتار، سه واحد دامی وجود دارد.
7293

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/74934/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، 31 فروردین 1403

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ناکامی قاچاقچی پوشاک در رودبار

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

با کودک مثل خودش صحبت کنید

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

ضرورت جذب نیروهای خبره در حوزه علمیه

شناسایی 3 تن کود شیمیایی قاچاق در رودسر

همایش پاکیاران و تفکیک زباله از مبدا در رشت

اعتبارات مناسبی در حوزه پسماند در نظر گرفته شده است

این شعر زیبا از دختر شیرین زبان را از دست ندهید

ایرانی‌ترین غیرایرانی

اجلاسیه مدیران و معاونان آموزش حوزه‌های علمیه گیلان

لزوم هوشیاری در برابر جنگ رسانه / جوانان را با قهرمانان دینی وملی آشنا کنید

پلنگ ایرانی در قاب دوربین‌های تله ای رودبار

غافلگیری سارق حین سرقت در رشت

دل دوستان شکستی، بر دشمنان نشستی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

بهره برداری از 14 پروژه اجرای طرح هادی در رودسر

کشف انبار نوشابه‌های قاچاق در رشت

هشدار استاندار گیلان به مسئولان مانع تراش در مسیر سرمایه گذاری

برخورداری 48 روستای آستارا از نعمت گاز طبیعی

عملیات «وعده صادق» تمام معادلات را به نفع ایران تغییر داد

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی در جنوب گیلان

با ما منشین اگر نه بدنام شوی

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

بیش از 13 کیلو مواد مخدر در رشت کشف شد

آسمان مال من است

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

راه‌یابی ملی‌پوش گیلانی به فینال رقابت‌های آب‌های آرام آسیا

اهتمام مربیان و استاد یاران حلقه‌های صالحین تقویت باور‌های دینی در جامعه

ثبت تصویر پلنگ ایرانی در مناطق جنگلی رودبار

منطقه زیبای پامنار خوزستان

شعر خوانی زیبای باران نیکراه

کدام استان‌ها کمترین سهم را از تبدیل مجوزهای صنفی دارند؟

زمین گرد است!

انسداد 29 محور شریانی و غیر شریانی کشور

بهار در ارتفاعات گیلان

فرمانده سپاه قدس گیلان: 75 هزار اثر به دبیرخانه جشنواره مردمی مدرسه عشق ارسال شد

حمله افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز

٣ مفقودی سیل جنوب کرمان پیدا شدند

احتمال وقوع سیل در این سه استان

ماجرای تنبیه بدنی وحشتناک دانش‌ آموز مرزن‌ آبادی

نشای برنج در شهرستان فومن آغاز شد

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب‌های اخیر جنوب کرمان