نسیم گیلان

آخرين مطالب

دستاورد‌های سفر هیئت گیلانی به روسیه چه بود؟ اقتصادي

دستاورد‌های سفر هیئت گیلانی به روسیه چه بود؟
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - اسدالله عباسی، استاندار گیلان امروز در جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان با تأکید بر افزایش ظرفیت‌های اقتصاد دریامحور و رفع موانع و چالش‌های موجود، چشم انداز آینده صادرات گیلان را دستیابی به درآمد یک میلیارد دلاری اعلام کرد و گفت: این مهم با هماهنگی بین دستگاه‌ها و اتاق بازرگانی حاصل خواهد شد.
او همچنین به تأکیدات مقام معظم رهبری در کاهش وابستگی‌های کشور به صادرات مواد نفتی با استفاده از تولیدات داخلی اشاره و از تلاش‌های همه دست اندرکاران و اتاق بازرگانی استان در اعزام هیئت بلندپایه اقتصادی به کشور روسیه تقدیر کرد.
استاندار هدف از سفر اخیر به روسیه را تحصیل بازار از دست رفته گیلان در حوزه اوراسیا برشمرد و تصریح کرد: حق مردم است که از دستاورد‌های این سفر بیشتر بدانند.
عباسی دستاورد‌های این سفر در راستای تقویت مبادلات تجاری گیلان با روسیه را قابل توجه دانست و گفت: موفقیت در عرصه صادرات منوط به بازاریابی و حفظ بازار خارجی در قالب یک برنامه راهبردی بلندمدت است و این مهم در سفر اخیر به درستی هدف گذاری شده است.
او افزود: در این سفر همراهی دستگاه‌های اجرایی، اتاق بازرگانی، تولیدکنندگان و صادر کنندگان موفق در قالب هیئتی اقتصادی و برقراری ارتباط بین تجار و بازرگانان 2 کشور توانست فضای موجود را برای حضور بیشتر گیلان و شناساندن محصولات تولیدی اعم از صنعتی، کشاورزی، دانش بنیان و و فرهنگی فراهم کند.
راه اندازی سرای تجاری ایرانیان در روسیه 
استاندار گیلان در مورد راه اندازی سرای تجاری ایرانیان در آستراخان نیز گفت: راه اندازی این سرا فرصتی طلایی برای تجار و بازرگانان ایران است لذا اتاق بازرگانی می‌تواند با انسجام همه تجار و بازرگانان فعال، سهم بیشتری از این بازار کسب کند.
عباسی با اشاره به ابلاغ اقتصاد دریامحور از سوی مقام معظم رهبری افزود: گیلان پنجره و قطب تجارت و صادرات محصولات کشاورزی است، اما اکنون تنها از ظرفیت جاده‌ای به صورت محدود استفاده می‌شود.
او تصریح کرد: مشکلات موجود در ترانزیت کالا موجب می‌شود محصولات کشاورزی ما در زمان مناسب به دست خریدار و بازار هدف نرسد؛ باید فضایی ایجاد کنیم که با اتصال ریل به بنادر، رونق کشتیرانی و ایجاد خطوط منظم کشتیرانی ظرفیت اقتصادی کشور را افزایش دهیم.
استاندار گیلان فروشگاه‌های زنجیره‌ای روسیه را یکی از بازار‌های بسیار مهم و راهبردی برای تولیدات کشور اعلام کرد و گفت: یکی از مشکلات تجار و بازرگانان 2 کشور نبود شناخت صحیح از ظرفیت‌های یکدیگر است که موجبات سوء استفاده برخی را فراهم می‌کند؛ اتاق بازرگانی می‌تواند واسط خوبی برای اتصال تولیدکنندگان و صادر کنندگان ایران و روسیه باشد.
عباسی با اشاره به سهم بسیار اندک ایران از بازار 295 میلیارد دلاری روسیه یادآور شد: در سال‌های گذشته تفاهم نامه‌هایی در این زمینه منعقد شد، اما هیچکدام عملی نشد؛ اما این سفر راهبردی، کاربردی و عملیاتی بوده و مدیران باید دستاورد‌های آن را منعکس کنند و اصرار براجرای تفاهم نامه‌های منعقده بین طرفین داشته باشند.
استاندار گیلان ادامه داد: ما نیز با همتایان خود در آستراخان، داغستان و تاتارستان و بسیاری از استان‌ها و جمهوری‌های دیگر روسیه رایزنی‌های لازم را خواهیم داشت.
عباسی همچنین ایجاد پرواز هوایی رفت و برگشت از رشت به آستراخان و رشت به ماخاچ قلعه را در ارتقاء بازرگانی بین کشور‌ها بسیار مفید عنوان کرد و گفت: با ایجاد خطوط منظم کشتیرانی و احداث کارخانه کشتی سازی باید در اقتصاد دریامحور تحول ایجاد کرده و ظرفیت بنادر را تا 15 میلیون تن افزایش دهیم، در حالی که هم اکنون 5 تا 10 درصد اقتصاد دریا در گیلان شکوفا شده است.
او تصریح کرد: جمهوری داغستان نیز به لحاظ پیشینه‌های فرهنگی، دینی و مذهبی فرصت طلایی برای گردشگری و گردشگری سلامت در اختیار گیلان قرار می‌دهد که می‌توان از این ظرفیت به بهترین نحو بهره برد.
استاندار گیلان سرای تجاری ایرانیان و ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در روسیه را فرصت مناسبی برای گیلان دانست و افزود: منطقه ویژه اقتصادی لاهیجان همچون بنادر گیلان در این بخش می‌تواند فعال شود و زمین رایگان در اختیار سرمایه گذار قرار گیرد.
عباسی تأکید کرد: مدیران و دست اندرکاران مرتبط با تولید، ترانزیت و صادرات گیلان با بهره گیری از فضای رسانه ای، به تبیین و روشنگری افکار عمومی در این خصوص بپردازند و اجازه ندهند تلاش‌ها در حوزه تسهیل مبادلات خارجی و تقویت صادرات غیرنفتی کمرنگ و کم اهمیت جلوه داده شود.
گیلان، پیشگام توسعه صادرات با کشور‌های حوزه خزر و اوراسیا به ویژه روسیه
استاندار همچنین ظرفیت اقتصادی و تجاری مناطقی، چون آستاراخان و داغستان را برای تقویت مناسبات همه جانبه با گیلان متنوع و قابل توجه دانست و گفت: در این سفر تلاش شد تا علاوه بر تبادل تجاری و اقتصادی، در خصوص گردشگری سلامت، گردشگری مذهبی، صنعت کشتی سازی و توسعه زیرساخت‌های بندری و اسکله سازی نیز با طرف‌های روسی گفتگو و مذاکره شود تا زمینه بهره گیری حداکثری از اقتصاد دریامحور فراهم آید.
عباسی تلاش مجدانه برای تکمیل هرچه سریعتر خط آهن رشت کاسپین و همچنین ارتقاء زیرساخت‌های بندری را در راستای بهره گیری از اقتصاد دریامحور حوزه خزر تحلیل کرد و افزود: در حال حاضر تنها کمتر از 10 درصد ظرفیت‌های حوزه اقتصاد دریامحور برای گیلان تحقق یافته است.
به گفته او، با تقویت صنعت کشتیرانی و ترانزیت کالا در خزر می‌توان گیلان را به جایگاه مطلوبش بازگرداند و به عنوان پیشگام توسعه صادرات با کشور‌های حوزه خزر و اوراسیا به ویژه روسیه بدل ساخت.
استاندار گیلان تصریح کرد: در حال حاضر حجم مبادلات خارجی روسیه با کشور‌های خارجی حدود 300 میلیارد دلار است که ایران تنها حدود 700 میلیون دلار از این ظرفیت را در اختیار دارد.
عباسی افزود: قطار توسعه کشور و استان گیلان در حال حرکت است و مردم ثمره تلاش‌های دو ساله دولت را در روز‌های آینده مشاهده خواهند کرد و تا اواخر امسال و سال آینده نتایج عملکرد مثبت مدیران در استان برای مردم که شایسته بهترین خدمات هستند، ملموس خواهد بود.
باشگاه خبرنگاران جوان گیلان رشت

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/751776/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

وقتی میگن اندازه خورشید معمولی است به چه معناست؟

تصاویر تلسکوپ فضایی جیمز وب از 19 کهکشان مارپیچی

راه شهید خدمت با قدرت ادامه دارد

پیام تسلیت فرمانده سپاه قدس گیلان

سخنان جالب نویسنده کتاب عشق کافی نیست

استارلینک به بهبود خدمات بهداشتی در اندونزی کمک می‌کند

از گرانول خورشیدی بیشتر بدانید

پیام تسلیت فرمانده انتظامی گیلان

تنها توفیق هوشنگ ابتهاج!

خیلی از آدم ها نمیتونن مشکلاتشون رو بگن!

اتفاق تلخی که زن صیغه ای برای مرد خیانتکار رقم زد

شهادت 3 مامور پلیس توسط یک شرور مسلح در تهران

خبر جدید وزارت کار درباره واریز یارانه ویژه دولت

چهارشنبه تعطیل شد، امتحانات دانش آموزان هم لغو شد

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 31 اردیبهشت 1403

توضیحات جدید درباره حادثه برای بالگرد رئیسی

خبر تازه درباره وضعیت امام جمعه تبریز بعد از حادثه

محل سقوط هلی‌ کوپتر رئیسی اعلام شد

کشف بالگرد رئیس جمهور در منطقه «طویل»

تصویر منتشر شده از محل کشف بالگرد رئیس جمهور

تکذیب احتمال خرابکاری در سقوط بالگرد رئیسی

خبر شهادت آیت الله رئیسی و همراهانش تایید شد

اطلاعیه دولت در پی شهادت رئیسی و همراهانش

برنامه احتمالی تشییع پیکر شهدای بالگرد رئیسی

تکذیب خبر ترور سردار رادان

رهبر انقلاب پنج روز عزای عمومی اعلام کردند

بیانیه وزارت خارجه در پی شهادت امیرعبداللهیان

زمان برگزاری مراسم تشییع پیکر رئیسی در تبریز

پیام رهبر انقلاب در پی شهادت آیت الله رئیسی

رهبر انقلاب، رئیس جمهور موقت را انتخاب کردند

تکلیف تعطیلی سراسری مشخص شد

جانشین امیرعبداللهیان در وزارت خارجه منصوب شد

برنامه دقیق تشییع پیکر رئیسی مشخص شد

اجرام مرموز در فضا که از وجود حیات فرازمینی حکایت دارند

کاوشگر «بپی‌کلمبو» اروپا دچار نقص فنی شد

صدای ضبط شده از اجرام کیهانی

اصلاح داروی شیمی‌درمانی برای فرار از سد خونی مغز

ناسا اسرار قطب‌های زمین را کشف می‌کند

آیا می دانید صدای سیاهچاله چگونه است؟

خورشید در مقابلِ عظمتِ سحابی سر اسب

ویدئویی از سفر 6 گردشگر «بلو اوریجین» به لبه فضا

چرا هرماه یک خورشید گرفتگی نداریم؟

نصیحت کردن را فراموش کنید!

بازدید مدیرعامل بیمه دی از شرکت خدمات بیمه ای امید بنیان

مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضى‌ نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَ ما بَدَّلُوا تَبْدِیلًا

فرمانده مرکز مقاومت بسیج: کرمانشاه، نامی آشنا در سراسر کشور است

واکنش مقامات بین المللی به شهادت رییس جمهور ایران

آیت‌الله رئیسى سیدالشهدای خدمت به‌عنوان مایه افتخار و غرور ملی ماندگار شد

پیام تسلیت سرپرست بانک دی در پی شهادت رئیس جمهور

پیام انجمن همسران شهدای استان فارس در پی عروج شهادت گونه رئیس جمهور و همراهانش