نسیم گیلان

آخرين مطالب

غدیر شناسی با هنر و رسانه محقق می شود فرهنگي

غدیر شناسی با هنر و رسانه محقق می شود
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- بهرام قربانپور: با تورقی کوتاه و گذرا به پیشینه و سبقه حیات بشری می‌توان دریافت که «خانواده» و «قبیله» جزو نخستین گروه‌های اجتماعی هستند که در آن نوعی «ریاست»، «قانون» و «حکومت» جریان دارد. رفته رفته که زمان پیش می‌رود، دولت‌ها و نظام حکومتی در سرزمین‌های گسترده، برای جمعیتی معین، با نظام‌های اداری و سازمان‌های سیاسی حکمرانی می‌کنند.
اما وقتی از حکمرانی اسلامی و الهی صحبت می‌کنیم به ناگاه یاد «غدیر» در ذهن و فکر ما متبادر می‌شود. «غدیر»؛ فرهنگ و گوهری کم نظیر در دریای معرفت اسلامی و الهی است که زمینه ساز سعادت و خوشبختی بشر است.
«غدیر» جلوه تابناک و درخشانی از خورشید عالم گیر است که دل‌ها و ذهن‌ها به احترامش ضیافت شادی و سرور برپا می‌کنند. ماجرای «غدیر» را نباید فقط یک روایت تاریخی با درون مایه انتخاب دانست و تلقی کرد، بلکه ابعاد «غدیر» گسترده‌تر از داستان (من کنت مولاه فهذا علی مولا) است، روایت «غدیر» در زمان و مکان خاص خلاصه نمی‌شود و گستردگی معانی همراه با محتوای غنی و پندآموز دارد.
«غدیر» جدا از جنبه شادی آفرینی، سرور و نشاط اجتماعی در جامعه، درس‌های مهم و نهفته زیادی از جمله تحکیم بخشی اجتماعی، آرامش و دین مداری در خود دارد.

نسیم گیلان

«غدیر» و ماجرای ولایت در امتداد نبوت قرار دارد
«حجت الاسلام امیر چهری» مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر گیلان با گرامیداشت عید سعید غدیر خم، اطهار کرد: فلسفه «غدیر» ریشه در حکمت انبیا و اولیای الهی دارد و فقط نمی‌توان به ولایت پذیری امیرالمؤمنین خلاصه کرد.
وی با بیان اینکه «غدیر» و ماجرای ولایت در امتداد نبوت قرار دارد، افزود: رسالت و امامت با پشتوانه «غدیر» معنا و مفهوم پیدا می‌کند.
این کارشناس مسائل دینی با اشاره به اهمیت و جایگاه غدیر و انعقاد عهد و پیمان و بیعت مردم در این واقعه افزود: «غدیر» از جمله داستان‌ها و وقایع تاریخی است که در تبیین آن فعل «متواتر» از سوی مردم رقم خورده است.
حجت‌الاسلام چهری با اشاره به اتحاد کم نظیر شیعه و سنی بر روی ماجرای «غدیر» بیان کرد: فرق مختلف در جامعه اسلامی روی «غدیر» اتفاق نظر دارند و فقط روی ترجمان، ساختار لغوی و معنایی ولایت اختلافات جزئی وجود دارد.
وی با بیان اینکه «غدیر» دایره المعارفی از حقایق و پندها است، افزود: واکاوی پندها، درس‌ها و حقایق «غدیر» نیاز ضروری و مبرم جامعه امروز است.
«غدیر» جایگاه ویژه ای در بین اهل سنت گیلان دارد
این کارشناس مسائل دینی و اعتقادی با اشاره به وجود ارزشمند اهل سنت در گیلان، بیان کرد: «غدیر» جایگاه ویژه ای در بین اهل سنت گیلان دارد و هر ساله در روز عید غدیر اهل سنت، بعضاً جلوتر از شیعیان، اقدام به برپایی موکب و جشن و سرور می‌کنند.
چهری با تاکید بر لزوم بکارگیری از شیوه‌های نوین در انتقال مفاهیم غدیر اضافه کرد: هنر و رسانه دو بال پرواز مفاهیم «غدیر» و غدیر شناسی در جامعه امروز است.
وی با تاکید بر اینکه غدیر شناسی با هنر و رسانه اتفاق می‌افتد، افزود: از موضوع هنر و رسانه بویژه فضای مجازی در ترویج فرهنگ غدیر نباید غافل شد به تعبیر آیت الله جوادی آملی؛ معجزه پیامبر و امام در عصر حاضر باید هنر باشد.
مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر گیلان با اشاره به اثربخشی هنر و رسانه در ابعاد مختلف بیان کرد: وقتی سرود (سلام فرمانده) توانست محبوب دل‌ها شود و قلب مردم دنیا را به تسخیر در بیاورد پس می‌توان به معجزه هنر و رسانه در ترویج فرهنگ اسلامی و الهی ایمان داشت و امیدوار بود.
حجت الاسلام چهری با بیان اینکه خدمت رسانی به مردم بزرگ‌ترین پیام «غدیر» است، گفت: دست گیری، ابراز لطف و محبت و خدمت صادقانه به یکدیگر مهم‌ترین و رساترین پیام «غدیر» است.
وی با اشاره به ضیافت‌های اطعام غدیریه در نقاط مختلف کشور و گیلان افزود: مردم با پذیرایی از یکدیگر به ضیافت غدیر می‌روند.

نسیم گیلان

لزوم مردمی سازی اطعام غدیریه
این کارشناس مسائل دینی با اشاره به مهمونی 10 کیلومتری در تهران و ضیافت یک کیلومتری در رشت و از این قبیل برنامه‌ها بیان کرد: ائمه اطهار (ع) بویژه امام رضا علیه السلام در خصوص اطعام غدیر سفارش ویژه کردند و نسبت به مردمی سازی اطعام غدیریه و دیگر برنامه‌ها تاکید فراوان دارند.
برپایی شورانگیز و غرورآفرین اطعام
غدیریه، ضیافت اطعام و دیگر برنامه‌های حول محور «غدیر» در کشور و استان گیلان با همراهی مردم و مسئولان در حال انجام است. به نظر می‌رسد پیوست فرهنگی و رسانه‌ای فعالیت‌ها و پیام‌های درس آموز «غدیر» می‌تواند در ترویج و تبیین این فرهنگ اسلامی و الهی کمک شایان بکند و حتی می‌تواند طنین روح بخش «غدیر» در بین اقشار مختلف بویژه نسل جوان باشد.
برپایی «مهمونی 10 کیلومتری» در پایتخت و ضیافت یک کیلومتری اطعام در رشت تنها مشت نمونه خروار فرهنگ ناب اطعام غدیریه در کشور و استان گیلان است که به نوعی نشان دهنده ارادت، شیفتگی و محبت مردم به ائمه اطهار (ع) بویژه حضرت علی علیه السلام و دریافت پیام مهم رسالت ولایت پذیری و غدیر است.
کد خبر 5827925

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/751814/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اتفاق تلخی که زن صیغه ای برای مرد خیانتکار رقم زد

شهادت 3 مامور پلیس توسط یک شرور مسلح در تهران

خبر جدید وزارت کار درباره واریز یارانه ویژه دولت

چهارشنبه تعطیل شد، امتحانات دانش آموزان هم لغو شد

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 31 اردیبهشت 1403

توضیحات جدید درباره حادثه برای بالگرد رئیسی

خبر تازه درباره وضعیت امام جمعه تبریز بعد از حادثه

محل سقوط هلی‌ کوپتر رئیسی اعلام شد

کشف بالگرد رئیس جمهور در منطقه «طویل»

تصویر منتشر شده از محل کشف بالگرد رئیس جمهور

تکذیب احتمال خرابکاری در سقوط بالگرد رئیسی

خبر شهادت آیت الله رئیسی و همراهانش تایید شد

اطلاعیه دولت در پی شهادت رئیسی و همراهانش

برنامه احتمالی تشییع پیکر شهدای بالگرد رئیسی

تکذیب خبر ترور سردار رادان

رهبر انقلاب پنج روز عزای عمومی اعلام کردند

بیانیه وزارت خارجه در پی شهادت امیرعبداللهیان

زمان برگزاری مراسم تشییع پیکر رئیسی در تبریز

پیام رهبر انقلاب در پی شهادت آیت الله رئیسی

رهبر انقلاب، رئیس جمهور موقت را انتخاب کردند

تکلیف تعطیلی سراسری مشخص شد

جانشین امیرعبداللهیان در وزارت خارجه منصوب شد

برنامه دقیق تشییع پیکر رئیسی مشخص شد

اجرام مرموز در فضا که از وجود حیات فرازمینی حکایت دارند

کاوشگر «بپی‌کلمبو» اروپا دچار نقص فنی شد

صدای ضبط شده از اجرام کیهانی

اصلاح داروی شیمی‌درمانی برای فرار از سد خونی مغز

ناسا اسرار قطب‌های زمین را کشف می‌کند

آیا می دانید صدای سیاهچاله چگونه است؟

خورشید در مقابلِ عظمتِ سحابی سر اسب

ویدئویی از سفر 6 گردشگر «بلو اوریجین» به لبه فضا

چرا هرماه یک خورشید گرفتگی نداریم؟

نصیحت کردن را فراموش کنید!

بازدید مدیرعامل بیمه دی از شرکت خدمات بیمه ای امید بنیان

مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضى‌ نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَ ما بَدَّلُوا تَبْدِیلًا

فرمانده مرکز مقاومت بسیج: کرمانشاه، نامی آشنا در سراسر کشور است

واکنش مقامات بین المللی به شهادت رییس جمهور ایران

آیت‌الله رئیسى سیدالشهدای خدمت به‌عنوان مایه افتخار و غرور ملی ماندگار شد

پیام تسلیت سرپرست بانک دی در پی شهادت رئیس جمهور

پیام انجمن همسران شهدای استان فارس در پی عروج شهادت گونه رئیس جمهور و همراهانش

خانواده «شهید سلیمانی» شهادت رییس‌جمهور را تسلیت گفتند

پیام نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی عروج شهادت گونه آیت الله رییسی

پیام رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی عروج شهادت‌گونه آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و هیئت همراه

نماینده صومعه‌سرا: مردم امامزاده ابراهیم بیش از یک ماه است در چادر زندگی می‌کنند/ ما گیلانی‌ها خدا نداریم؟

طرز تهیه املت شاپوری رشت ؛ صبحانه خوشمزه گیلانی ها

42 پروژه مخابراتی در گیلان بهره برداری شد

حضور خبرنگاران گیلانی در اولین رویداد ملی جام رسانه‌ امید

برگزاری جشنواره گلاب گیری در کلاته رودبار

حمایت از تولید و فعالان اقتصادی اولویت دستگاه قضا

850 تن چای فاسد در رضوانشهر کشف شد