نسیم گیلان

آخرين مطالب

فوتبال بانوان ایستاده بر سکوی تبعیض ورزشي

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - رشت - پس از دو سال از انحلال تیم فوتبال بانوان ملوان بندر انزلی که کارنامه درخشانی در کسب مقام های قهرمانی و نائب قهرمانی دارد، این تیم با بازیکنانی جدید و سرمربیگری مریم ایراندوست جانی دوباره گرفته و به میدان بازگشته است.
تیم فوتبال بانوان ملوان که در سال های نه چندان دور همواره مقام آور لیگ برتر بوده، طی دو سال گذشته یکباره منحل شد و کمتر کسی باور داشت بار دیگر به صحنه رقابت ها بازگردد؛ تیمی که اسطوره ای برای فوتبال بانوان ایران به شمار می رفت ولی بازگشتی غرورآفرین به مستطیل سبز داشت و توانست توجهات زیادی را به خود جلب کند.
در یکی از روزهای آفتابی نخستین ماه فصل زمستان و در یک روز تعطیل، ورزشگاه تختی انزلی میزبان بانوان فوتبالیستی بود که آمده بودند نام ملوان را زنده نگه دارند و در سویی دیگر؛ جمعیت پرشماری از دختران جوان و بانوان که برای تماشای بازی به سمت باجه های بلیط فروشی در حرکت بودند؛ تماشای بازی های تیم فوتبال بانوان ملوان سن و سال نمی شناسد و از خردسالان تا نوجوانان، جوانان و بانوانی که سن و سالی جا افتاده تر دارند؛ در ورزشگاه حضور می یابند.
وجد ، شور و نشاط تماشاچیان؛ نشان از علاقمندی ریشه دار اهالی این شهر ساحلی به ورزش بویژه فوتبال دارد و یکی از تماشاگران به خبرنگار ایرنا می گوید که در کنار حمایت از تیم بانوان شهرم، حضور به عنوان تماشاچی در این جمع پرشور نیز موجب دلگرمی برای تیم می شود.
وی تماشای بازی های تیمی همچون فوتبال را روحیه بخش ، نشاط آفرین و در عین حال در مواجهه با فضای مجازی پرطرفدار جوانان، دارای فضایی واقعی همراه با تفریحی سالم می داند.
هستی عشقی دختر 14 ساله ای است که از حضورش در ورزشگاه برای حمایت از تیم فوتبال بانوان ملوان خوشحال است و به خبرنگار ایرنا می گوید: بین فوتبال آقایان و بانوان تبعیض وجود دارد در حالی که بانوان نیز توانمندی های زیادی دارند که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی با اشاره به حضورش در ورزشگاه و تماشای بازی های فوتبال بانوان، این فعالیت را روحیه افزا دانست و اضافه کرد: فوتبال، بازی تیمی جذابی است و اگر شرایط حضور زنان در ورزشگاه ها فراهم شود، بر نشاط جامعه می افزاید.
زرنگار دختر جوان دیگری است که به تماشانی بازی های تیم فوتبال ملوان می نشیند و به ایرنا می گوید: فوتبال بانوان یک ورزش ارزنده است که اگرچه نسبت به گذشته، بین اقشار مردم جا افتاده اما هنوز در بعضی خانواده ها دیدگاه خاصی دارند و تصورشان اینست که این ورزش برای بانوان مناسب نیست ولی ملوان، تا به حال خوش درخشیده و در حال نزدیک شدن به جایگاه گذشته خود است.
** به فوتبال بانوان همچون فوتبال مردان اهمیت داده شود
یکی از بازیکنان سابق تیم ملوان انزلی که به گفته خودش 10 سال قبل در تیم ملوان بازی می کرده نیز به ایرنا گفت: عدم حمایت و انحلال این تیم باعث شد که ملوان نسبت به 9 سال قبل ضعیف تر شود اما با وجود مربیگری خانم ایراندوست، بتدریج درحال قوی شدن است.
ثریا میانجی با بیان اینکه درصدا و سیما در 10 سال قبل بیشتر به فوتبال بانوان اهمیت بیشتری داده می شد، افزود: متاسفانه ورزش بانوان بویژه فوتبال آنان جدی گرفته نمی شود ، بازی فوتبال بانوان 10 سال قبل در برنامه 90 نشان داده و به آن پرداخته می شد اما اکنون خود بازیکنان و هواداران هستند که عکس ها و فیلم هایی از این بازی ها در فضای مجازی منتشر می کنند.
وی با اشاره به انحلال چندین ساله تیم بانوان ملوان و گلایه از عدم حمایت کافی از این تیم گفت: تفاوت بازیکنانی همچون سارا قمی که خانم گل ایران بوده با سردار آزمون چیست که وی را به صورت جهانی بشناسند اما بانوان حتی در کشور خود ناشناخته اند؟
** عشق و همدلی بین بازیکنان و سرمربی ملوان
سرپرست تیم فوتبال بانوان ملوان بندرانزلی نیز در گفت وگو با ایرنا با اشاره به بیش از یک دهه فعالیت این تیم گفت: ملوان ، تیمی ریشه دار و یک برند است که در دنیا شناخته شده است.
مینا قنبرزاده افزود: بدلیل نبود حمایت کافی و بی مهری به این تیم، تیم فوتبال بانوان ملوان بندر انزلی در سال های 95 و 96 منحل شد اما با اهتمام مالک و خانم ایراندوست که محبوبیت ، مدیریت و دانش فنی ایشان مثال زدنی است؛ با عشق ، علاقه و یکدلی بین بازیکنان و سرمربی این تیم دوباره پا گرفته است.
وی ورزش بانوان را مظلوم خواند و گفت: متاسفانه اهمیتی که بایستی به ورزش بانوان داده شود، نمی شود و ملوانان با غیرت و عشق بازی کردند و از مسئولان نیز انتظار می رود حمایت بیشتری از ورزش بانوان ازجمله فوتبال بانوان داشته باشند.
** ورزش بانوان نیاز به حمایت جدی دارد
سرمربی تیم فوتبال بانوان ملوان بندرانزلی نیز در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: فوتبال بانوان ملوان در انزلی و گیلان طرفداران زیادی دارد و هیچ تفاوتی بین آن با تیم مردان نیست و این موجب محبوب تر شدن این رشته ورزشی در بندرانزلی شده است.
مریم ایراندوست افزود: مشکلات اعم از سخت افزاری و مالی که هر دو مکمل هم هستند، وجود دارد اما تلاش کردیم با داشته های خود به پیشرفت برسیم و مشکلات را به حداقل برسانیم.
وی اظهار کرد: ورزش بانوان هنوز به طور جدی حمایت نمی شود یعنی امسال که فعالیت می کنید، نمیدانید آیا سال بعد هم می توانید تیم داشته باشید یا نه همانطور که ملوان با انهمه پیشینه و مقام به راحتی منحل شد.
ایراندوست تصریح کرد: امروزه سالن های ورزشی پذیرای فوتبال دوستان است و علاقه مندان می توانند دست کم در سالن ها آموزش ببینند؛ هنوز همه استان ها و شهرها فوتبال ندارند یا بنا به هر دلیلی که شاید یکی از مهمترین آنها نبود امکانات باشد، اجازه تمرین در چمن به دختران داده نمی شود.
ایراندوست به سابقه و چگونگی ورودش به فوتبال نیز اشاره و اضافه کرد: من در یک خانواده کاملا ورزشی بدنیا آمده ام ، مادرم والیبالیست و پدرم فوتبالیست بود و از همان اوایل کودکی علاقه زیادی به فوتبال داشتم اما بدلیل اینکه در آن سال ها فوتبال برای بانوان ممنوع بود تا سن 24 سالگی مجبور شدم به رشته های دیگر بپردازم.
وی ادامه داد: در رشته فوتبال با چهار مقام قهرمانی لیگ برتر ، جام حذفی ، لیگ یک ، تورنمنت بین المللی و شش مقام نائب قهرمانی لیگ برتر ، دو بار کسب عنوان برترین مربی سال کشور و کسب عنوان بهترین بازیکن تورنمنت پاکستان با 10 گل زده و با 76 بازی رسمی برای ملوان و 36 گل زده در سال 92 از بازیکنی فوتبال خداحافظی کردم و اکنون به عنوان سرمربی فعالیت دارم.
تیم فوتبال بانوان ملوان همچنان می تازد و تماشاگران، با شور و حرارت بازیکنان را حمایت می کنند؛ هیاهو و شادی های آنان نشان می دهد که فوتبال، جنسیت نمی شناسد و بانوان فوتبالیست نیز نیازمند حمایت و مهرورزی هستند.
7296/2007

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/80466/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رتبه نخست گیلان در تولید مرغ اجداد در کشور

وضعیت شناسی دقیق حلقه مفقوده در فعالیت‌های فرهنگی تخصصی است

شناسایی 3تن کود شیمیایی قاچاق در رودسر

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، 30 فروردین 1403

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

تصاویری از اختتامیه «مدرسه» عشق در رشت

اجرای طرح نصب فیبر نوری به زودی در شهرستان سیاهکل

رهاسازی آب سد سفیدرود از 2 هفته دیگر

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

رهاسازی آب سد سفیدرود از 15 اردیبهشت

شعار «مرگ بر اسراییل» در تالار مرکزی رشت پیچید

مشکل تجمع وانت بار‌ها در ابتدای جاده رشت - فومن

یک باخت و یک تساوی نمایندگان فوتبال گیلان در لیگ دسته دوم فوتبال

اختتامیه هفتمین جشنواره مدرسه عشق در رشت

برپایی بازارچه توانمندی بانوان کارآفرین در آستارا

بررسی مشکلات حوزه ارتباطات شهرستان سیاهکل با حضور معاون وزیر

نمایش مقتدرانه توان نظامی ایران در رژه روز ارتش در گیلان

برق برخی مناطق 7 شهرستان گیلان فردا قطع می‌شود

دلیل عجیب و متفاوت یک مرد برای خفه کردن همسرش

مراسم اختتامیه جشنواره ملی مدرسه عشق در گیلان

آسمانی شدن مادر شهید زاهدیان در رشت

ثبت رکود تاریخی در جشنواره ‌مدرسه عشق با ارسال 75 هزار اثر

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

اهتمام مدیران برای اتمام طرح‌های نیمه تمام شهرستان آستارا

نجات شهروند لنگرودی با حضور و اقدام به موقع پلیس

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

ادای احترام معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام والای شهدای شهر بوشهر

سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به استان بوشهر

ماجرای ماشین پلیس های دوربین دار در تهران

تاریخ افزایش کرایه حمل و نقل عمومی اعلام شد

کدام استان ها کمترین سهم از تبدیل مجوزهای صنفی دارند؟

کشف بیش از 91 میلیارد ریال نوشیدنی قاچاق از انبار یک شرکت در رشت

نخستین نشست ستاد شاهد شهرستان‌های استان تهران در سال جدید برگزار شد

روابط دوستانه ایران و روسیه زمینه ساز تقویت مناسبات است

مردمی سازی کارها در همه عرصه ها توفیق آمیز است

شبکه بزرگ فرهنگی بسیج با حضور جوانان شکل گرفته است

پایان آدم ربایی دو پسر جوان در رودبارجنوب

پایان آدم ربایی 2 پسر جوان در رودبارجنوب

اضمحلال رژیم کودک‌کش صهیونیستی نزدیک است

روابط دوستانه 2 کشور زمینه ساز تقویت مناسبات است

باران، رگبار و رعد و برق در انتظار این استان هاست

هشدار جدی پلیس درباره سفر به استان های جنوبی

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «انصاری رامندی»

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «فرشیدفر»

کشف بیش از 54 هزار عدد نوشیدنی قاچاق در رشت

مقام سوم نماینده شطرنج گیلان در لیگ برتر کشور

نجات یک شهروند از خودکشی در مسکن مهر لنگرود