نسیم گیلان

آخرين مطالب

99 عابر پیاده در معابر شهری گیلان فوت کرده‌اند اجتماعي

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان- سرهنگ محمدرضا محمدی در جمع خبرنگاران، در خصوص میزان تصادفات معابر درون شهری گیلان از ابتدای سالجاری، اظهار کرد: طی 9 ماهه نخست سال‌جاری 26 هزار و 858 فقره تصادف در محورهای درون شهری گیلان رخ داده كه از این تعداد، 99 فقره تصادف منجر به فوت با افزایش 9 درصدی نسبت به مدت مشابه در سال قبل، 4 هزار و 611 فقره تصادف جرحی و 22 هزار و 148 تصادف منجر به خسارت مالی با افزایش 13 درصدی در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته در استان رخ داده است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان گیلان با اشاره به تعداد كشته‌ها و مجروحین در این بازه زمانی افزود: از ابتدای سال تاكنون 99 نفر در تصادفات معابر شهری گیلان فوت و 5 هزار و 590 نفر هم مجروح شده‌اند كه عابران پیاده با 47 درصد و موتورسیكلت سواران با 32 درصد بیشترین كاربران كشته شده هستند.

وی در مورد معابر و مسیرهای پر تصادف و خطرناک استان با بیان اینكه توجه به ماهیت معابر درون شهری و نوع تصادفات این معابر كه 79 درصد آن را عابران پیاده و موتورسواران تشكیل می‌دهند نقطه یا خیابان خاصی را نمی‌توان به عنوان پر تصادف معرفی كرد، گفت: عموما شهرک‌های اقماری، كمربندی‌ها و محل‌های كه درهم تنیدگی وسایل نقلیه و عابران پیاده بیشتر مشاهده می‌شود و سرعت خودروها نیز در این معابر بیشتر است شاهد وقوع تصادفات زیاد‌تری هستیم در مجموع كلانشهر رشت بیشترین تصادفات درون شهری استان را به خود اختصاص داده است.

رئیس پلیس راهور گیلان تصریح كرد: برابر آمارهای موجود بیشترین علت تصادفات معابر درون شهری استان به ترتیب عدم توجه به جلو و پس از آن عدم رعایت حق تقدم است.

سرهنگ محمدی با اعلام اینكه در حال حاضر معیار استاندار و دقیقی برای تفكیک سهم هر یک از عوامل موثر در وقوع تصادف وجود ندارد، ادامه داد: باید به تفصیل فرآیند تصادف شامل علت وقوع، عوامل تشدید كننده، افزایش شدت جراحات و صدمات به طور دقیق و علمی موشكافی شود.

این مقام انتظامی بیشترین علت وقوع تصادف را عامل انسانی دانست و بیان کرد: انسان با علم و آگاهی از وضعیت خود، راه‌ها و وسیله نقلیه باید تدابیر ایمنی لازم را اندیشیده و سپس بر اساس آن رانندگی كند اما نمی‌توان نقش دو عامل دیگر یعنی خودرو و معابر را نادیده گرفت چراكه خودروها باید ایمن باشند و معابر نیز باید استاندارد باشند.

وی در مورد وضعیت معابر گیلان نسبت به سایر استان‌های كشور گفت: معابر استان گیلان تفاوت چندانی با سایر استان‌ها ندارند اما با توجه به شرایط خاص گیلان از نظر گردشگری و حضور گسترده مسافران از سراسر كشور، توسعه و ساخت معابر باید بر اساس این نیازمندی مورد توجه قرار گیرد.

سرهنگ محمدی در پاسخ به این سوال كه چه دستگاه‌هایی در كاهش تصادفات و تلفات انسانی نقش دارند، گفت: سازمان‌ها و دستگاه‌های زیادی به‌صورت مستقیم و غیرمستیم نقش دارند كه باید به وظایف قانونی خود عمل كنند اما به صورت كاملا مستقیم در حوزه پلیس راهور، شهرداری‌ها برابر قانون مكلف هستند در خصوص احداث زیرساخت‌ها، نصب و نگهداری تجهیزات و علائم ترافیكی همچنین همكاری در اجرای فرآیند ترافیكی با پلیس راهنمایی و رانندگی همكاری كنند.

رئیس پلیس راهور گیلان ادامه داد: خوشبختانه با تعامل خوب مابین پلیس راهور و شهرداری‌های استان ارتباط سازنده‌ای وجود دارد البته به این معنی نیست كه هیچ‌گونه نقص و اختلاف نظری وجود ندارد، اما كلیه اقدامات برای خدمت رسانی بهتر به شهروندان است، كمبود اعتبارات و بعضی مسائل، كاستی‌های را ایجاد می‌كند كه باید برای حل آنها نیز تلاش كرد.

این مقام انتظامی یكی از بخش‌های مقفول مانده در ترافیک شهری استان گیلان را عدم توجه و اقدام لازم در خصوص سیستم حمل و نقل هوشمند شهری اعلام كرد و افزود: در آینده نزدیک كاربردی‌ترین راهكار مدیریت ترافیک رو به رشد شهر‌ها و معابر برون شهری توجه به هوشمند سازی سیستم حمل و نقل است.

وی در خصوص این پرسش كه اجرای برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی در قانونمداری رانندگان و همچنین کاهش تصادفات و تلفات معابر شهری تا چه حد موثر است، گفت: یكی از موفق‌ترین طرح‌های ناجا طرح "همیاران پلیس" است كه با ابتكار پلیس راهور از حدود 10 سال پیش آغاز شده، ثمرات بسیار مهمی در ارتقاء فرهنگ ترافیک، كاهش تخلفات و تصادفات داشت است و اقدامات گسترده پلیس راهور در ترویج فرهنگ رانندگی از طریق برنامه‌های صدا و سیما، جراید و در فضای مجازی سبب بهبود نسبی وضعیت ترافیک شده است.

سرهنگ محمدی در ادامه با بیان اینكه پلیس راهور استان گیلان با شناخت ظرفیت بالقوه و موثر رسانه‌ها برنامه اصلی خود را برای مشارت مردم در بحث ترافیک متمركز كرده، افزود: با استفاده از ابزار رسانه و ارائه نكات ترافیكی و آموزشی موفقیت‌های در خور توجهی كسب شده است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان تصریح كرد: حضور كارشناسان پلیس راهور در مدارس و دانشگاه‌ها، آینده ترافیكی ما را تا حد زیادی بیمه خواهد كرد چراكه آموزش در كودكی بسیار ماندگار و كاربردی‌تر از سنین بزرگ سالی خواهد بود.

این مقام انتظامی با اعلام اینكه باید با واقعیت ترافیک روبرو شویم و كاربران ترافیک آحاد جامعه هستند، اضافه كرد: آموزش باید تمام اقشار را فرا گیرد و بر گروه خاصی نباید تمركز كرد، بهترین اقدام شروع از كودكی و در مدارس است.

وی خاطرنشان كرد: برگزاری 2 هزار و 950 جلسه آموزشی در مدارس و دانشگاه‌ها، آموزش یكصد و 18 هزار دانش‌آموز و دانشجو، برگزاری جلسات آموزشی برای موتورسیكلت سواران و توزیع هزار و 200 كلاه ایمنی، برگزاری جلسات بازآموزی مقررات برای 2 هزار و 500 راننده عمومی متخلف، آموزش 8 هزار و 200 نفر كاركنان سایر ادارات، نصب 164 بنر آموزش فرهنگ ترافیك، توزیع 32 هزار و 160 برشور، تراكت و سی دی با موضوعات آموزشی و فرهنگی از جمله اقدامات كلان فرهنگی پلیس راهور استان گیلان بوده است.

سرهنگ محمدی در پاسخ به این سوال كه از اول سال‌جاری تاكنون چه تعداد گواهینامه در استان گیلان صادر شده، بیان داشت: در 9 ماهه سپری شده از سال‌جاری در كل 34 هزار و 612 جلد گواهینامه رانندگی در گیلان صادر شده كه 31 هزار و 500 جلد گواهینامه پایه سوم، هزار جلد گواهینامه پایه دوم، 550 جلد گواهینامه پایه یک، هزار و 200 جلد گواهینامه موتورسیكلت و مابقی گواهینامه‌های ویژه(ماشین آلات عمرانی) بوده است.

رئیس پلیس راهور گیلان در مورد وضعیت معماری معابر شهرهای استان با اشاره به اینكه شبكه معابر شهری گیلان به سبب بافت قدیمی و متراكم جمعیتی اكثر شهر‌ها، ظرفیت افزایش چشم‌گیر خودرو در سال‌های اخیر را ندارد ادامه داد: در كنار این موضوع توسعه گردشگری و حضور مسافران مزید علت شده است تا شاهد ترافیك‌های متراكم و سنگین در شهرهای استان به ویژه كلان شهر رشت باشیم برای رفع این مشكل اقدامات كوتاه، میان و بلند مدت باید انجام شود كه این مهم نیازمند برنامه‌ریزی و اعتبارات مالی فراوان است.

این مقام انتظامی اضافه كرد: توسعه حمل و نقل عمومی و دولت الكترونیک می‌تواند تا حد زیادی از تردد خودروهای شخصی بكاهد اما با این وجود درخواست سفر در شهر‌ها، قابل توجه است و اساسا كاركرد گردشگری شهر‌ها نیاز به معابر جدید و حركت به سوی ترافیک هوشمند را غیر قابل اجتناب می‌كند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان گیلان در پایان به رانندگان توصیه كرد: در زمان رانندگی با هر نوع وسیله نقلیه یا به عنوان عابرپیاده همیشه و همواره به عواقب كارهای و اقدامات خود فكر كنند و به این موضوع توجه داشته باشند كه بی احتیاطی چه نتایجی برای ایمنی و سلامت خود و دیگران به همراه خواهد داشت.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/80815/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فراخوان مشمولان اعزامی پایه خدمتی اردیبهشت ماه

مسافران گیلان و دغدغه‌ای که برچیده شد

صحبت های شنیدنی دکتر شکوری درباره ازدواج

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

فراخوان مشمولان اعزامی پایه خدمتی اردیبهشت ماه سال 1403

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

غزل سعدی: عاشقانه یا عارفانه؟

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

اهمیت مدح و ثنای الهی در جلد هشتم «طعم شیرین خدا»

اولین دوره مسابقات اسب دوانی گیلان برگزار شد

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، اول اردیبهشت 1403

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

گلایه مردم از ساخت تقاطع های غیرهمسطح در رشت

سبز شدن باغ‌های گیلان با سوغات کاشف السلطنه

آتش گرفتن یک واحد آپارتمانی در شهر رشت

مهار آتش سوزی یک واحد آپارتمانی در شهر رشت

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

شب شعری با عنوان «وعده صادق» در شهرستان لاهیجان

راهپیمایی نمازگزاران درمحکومیت جنایات رژیم کودکش اسرائیل

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

پاکسازی محوطه پل تاریخی بلوردکان لنگرود

اراذل و اوباش آستارا دستگیر شدند

من پیر فنا بدم جوانم کردی

عکس/ اولین دوره مسابقات اسب‌دوانی گیلان برگزار شد

تو مثل منی برف...

گرامیداشت فرزندان گلکون کفن 2 شهرستان گیلان

دستگیری 6 نفر از مخلان نظم و امنیت در آستارا

دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار + فیلم

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

محبت کردنشون خیلی جالبه

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رونمایی از مجموعه شعر «پیراهن تو کنار پیراهن من» در صومعه‌سرا

پای «وعده صادق» روی نفس اسراییل/ امنیت خط قرمز ایرانی‌ها

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

عملیات وعده صادق همینه پوشالی رژیم جعلی و جنایتکار اسرائیل را در هم شکست

عملیات «وعده صادق» فرصت هیچ واکنشی را برای صهیونیست‌ها نگذاشت

عملیات «وعده صادق»فرصت هیچ واکنشی را برای صهیونیست‌ها باقی نگذاشت

خروش مردم لاهیجان در پی عملیات «وعده صادق»

راهپیمایی مردم لشت نشا در حمایت از عملیات «وعده صادق»

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

راهپیمایی ضد صهیونیستی مردم گیلان در حمایت از مردم غزه

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

راهپیمایی مردم گیلانی در حمایت از عملیات «وعده صادق»

انسداد 25 محور شریانی و غیرشریانی در نواحی جنوبی کشور

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

مسیر رویایی در اشکورات گیلان