نسیم گیلان

آخرين مطالب

قانونی که روزنه امید جوانان شد/خداحافظی با 67 بازنشسته سياسي

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان- تصویب قانون منع بکارگیری بازنشستگان روزنه‌ امیدی در دل جوانانی که با رویای استخدام و یا ارتقای شغلی روزگار می‌گذرانند، پدید آورد. اجرای صحیح این قانون در نظر اهالی گیلان که بسیاری از آنها به صورت مستقیم و غیرمستقیم با معضل بیکاری دست به گریبان هستند، دارای اهمیت ویژه‌ای است. جوانان بسیاری با اندیشه استخدام در سازمان‌ها و ادارات قدم به دانشگاه‌ها گذاشته و مقاطع مختلف تحصیلی را در بهترین سال‌های عمر پشت سر می‌گذارند اما اغلب آنچه عاقبت پیش رویشان قرار می‌گیرد، سدی به نام بیکاری است.  

 اشغال برخی از مناصب از سوی بازنشستگان، امکان بکارگیری جوانان چشم انتظار استخدام را کم‌تر می کنداین مشکل تنها مختص گیلان نیست اما با توجه به تمرکز بالای جمعیت در این استان و همچنین جمع کثیر فارغ التحصیلان دانشگاهی این موضوع به صورت حادتر نمایان است. در این میان باید توجه داشت که اشغال برخی مناصب از سوی بازنشستگان، امکان بکارگیری جوانان چشم انتظار استخدام را کم‌تر می کند. موضوع دیگری که نباید مغفول واقع شود این است که افراد مشغول به کار در یک اداره مشتاق پیشرفت هستند و دستیابی به مناصب بالاتر انگیزه‌ای برای تلاش بیشتر آنها در انجام مطلوب وظایفشان است اما اگر پست‌های مدیریتی از سوی بازنشستگان سال‌های متمادی خالی نشود، امید به پیشرفت در جوان‌ها و میانسالان کاهش می ‌یابد و دیگر نمی توان شاهد پویایی، نشاط و خلاقیتی باشیم که در ساختار سیستمی با کارکنان جوان وجود دارد.    

البته لازم به ذکر است هنوز هیچ دستگاه مسئولی به صورت رسمی تعداد واقعی مدیران و کارکنان مشمول این قانون در سطح دستگاه‌های اجرایی استان گیلان را اعلام نکرده و  نیز برای به دست آوردن لیست واقعی با پاسخ منفی مدیران مربوطه مواجه شد اما براساس لیست‌های غیررسمی اعلام شده در خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری استان بیش از 13 نفر از  معاونان، فرمانداران، مدیران کل استان گیلان مشمول این قانون بودند البته قبل از تعیین مهلت برای اجرایی شدن این قانون بسیاری از افراد تودیع و نفرات جدیدی بجای آنها معرفی شدند. اما بعدها لیستی از مدیران مشمول این قانون منتشر شده که در آن تنها سه مدیر گیلانی مشمول این قانون شدند.

از این لیست تنها سید عیسی مهدوی فرماندار شهرستان تالش هنوز بر مسند مدیریتی است و علی اصغر جمشیدنژاد معاون سیاسی و امنیتی و اجتماعی استانداری گیلان و سیدرضا جوادپور فرماندار لنگرود و البته عسگر حسنی‌پور فرماندار شهرستان رضوانشهر که نام وی در این لیست نیست به دلیل بازنشستگی در تاریخ‌ 27 آبان ماه امسال طی حکمی از سوی مصطفی سالاری جای خود را به ترتیب مجید هاشم پور، محمد رنجبر نیاول و محمد مهدی مظفری دادند.  

بازتاب قانون در میان مردم

بازتاب انتشار خبر اجرای قانون منع بکارگیری بازنشستگان در میان مردم مثبت بوده است. فارغ التحصیلانی که بسیاری از آنها به میانسالی رسیده‌اند اما همچنان با مشکل بیکاری دست به گریبان هستند یا نتوانسته اند از جایگاه شغلی پایداری برخوردار شوند همواره خواستار گسترش عدالت در عرصه استخدام‌ها بودند و این خواسته همسو با اجرای این قانون است.  

لیلا حقگوی شهروندی که 11 سال پیش در رشته مدیریت بازرگانی فارغ التحصیل شده و تاکنون نتوانسته شغلی متناسب با تحصیلاتش داشته باشد،  می‌گوید: همه ساله به جمعیت فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها افزوده می شود و این جمعیت جوان نیازمند فرصتی برای ورود به بازارکار هستند. امروزه که یافتن شغل مناسب دغدغه اصلی همه جوانان است، مشغول بکار بودن بازنشستگان  مانعی در مسیر بکارگیری آن‌ها به شمار می‌آید.

وی تصریح می‌کند: علت و ریشه بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی که در جامعه شاهدش هستیم، بیکاری جوانان است از سوی دیگر نباید فراموش کنیم که حضور جوانان صاحب فکر و اندیشه در سازمان‌ها و ادارات به رشد و افزایش بازدهی و بهره‌وری سازمان‌ها کمک خواهد کرد و لازم است دولت به این موارد توجه و نگاه ویژه داشته باشد.

ضرورت جایگزین شدن نیروهای جوان

جامعه شناس و مدرس دانشگاه در این باره   توضیح می‌دهد: موضوع قانون منع بکارگیری بازنشستگان و جایگزین شدن نیروهای جوان در ساختار اداری ایران ضرورتی است که متاسفانه بسیار دیر به فکر این موضوع افتاده‌ایم.

عباس نعیمی جورشری با اشاره به اینکه یکی از ضرورت‌هایی که در زمینه اجرای این قانون مطرح می شود گردش نخبگان در ساختار قدرت برای حفظ سلامت جامعه است، بیان‌ می‌کند: گردش نخبگان در جامعه شناسی با عنوان تحرک افقی و عمودی مطرح می شود. تحرک افقی یعنی فرد در قشری که قرار دارد جابجا می شود و تحرک عمودی به آن معناست که فرد بتواند از قشر یا طبقه ای به سطح بالاتر حرکت کند. هنگامی که افراد به تحصیلات می پردازند، امیدشان بر همین مبناست که بتوانند شغلی داشته و در جایگاه مناسبی، کاریابی داشته باشند و به این واسطه پیشرفت کنند. اما هنگامی که بازنشستگی رخ نمی‌دهد یا با تبصره و اما و اگر  روی می دهد، ساختار تحرکی مذکور را کُند و یا از کار می اندازد و در جامعه با بحرانی به نام بحران اشتغال مواجه می شویم که قطعا یکی از مهم ترین بحران‌های امروز ایران است.

 اجرای درست و دقیق قانون منع بکارگیری بازنشستگان در دستگاه‌های در زمینه کاهش بیکاری بسیار موثر و راهگشا خواهد بودآنچه که به تاثیرات مثبت تصویب یک قانون منتج می شود اجرای دقیق آن است. نعیمی در این‌ باره نیز می افزاید: اجرای درست و دقیق قانون منع بکارگیری بازنشستگان در زمینه کاهش بیکاری بسیار موثر و راهگشا خواهد بود، البته قوانین بسیار خوب و ارزشمند دیگری در کشور داریم که قوانین اخلاقی، عقلانی و مدنی هستند اما بخش زیادی از این قوانین معطل مانده‌اند. یعنی باید دقت داشته باشیم سخن تنها بر سر وضع و تصویب و ایجاد قانون نیست بلکه این قوانین باید اجرا شود.

وی ادامه می‌دهد: شاید مهم‌ترین مشکلی که امروزه در کشور داریم این است که بسیاری از قوانین اجرا نمی شود یا این که اجرایی شدن آنها همراه با تبصره‌هایی است که عملا تأثیر ندارد، این مسئله ای است که در زمینه قوانین خوب کشور از جمله قانون منع به کار گیری بازنشستگان وجود دارد.

20 سال میانگین سن خدمتی مدیران در حوزه استانداری گیلان 

مدیرکل امور اداری و مالی استانداری گیلان درباره پیشینه قانون منع بکارگیری بازنشستگان   توضیح می دهد: قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان در تاریخ 95/2/20 مصوب و در تاریخ 29 همین ماه به تایید شورای نگهبان رسید. از تاریخ ابلاغ این قانون بکارگیری افرادی که در اجرای قوانین و مقررات بازنشسته و بازخرید شده اند یا بشوند، در دستگاه‌های اجرایی و دستگاه‌هایی که به نحوی از بودجه عمومی کل کشور استفاده می کنند، ممنوع است.

استانداری گیلان پیش از ابلاغ این قانون نسبت به بازنشستگی  کارکنان بازنشسته خود قبل از مهلت مقرر مبادرت کرده بودعاشوری در ادامه با بیان اینکه آخرین بخشنامه مبنی بر ابلاغ نهایی اجرای قانون مذکور و اصلاحیه آن 6 آبان ماه امسال به تمامی دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد، ادامه‌ می‌دهد: استانداری گیلان پیش از ابلاغ این قانون نسبت به بازنشستگی کارکنان خود مبادرت کرده بود.  

وی با اشاره به اینکه تا پیش از مهلت نهایی مقرر اجرایی شده این قانون 57 نفر از کارکنان حوزه استانداری گیلان بازنشسته شدند، می‌افزاید: در مجموع تاکنون 67 نفر از مجموعه استانداری اعم از معاون سیاسی امنیتی استانداری گیلان، چند تن از فرمانداران، معاونان و کارکنان و افرادی که مشمول این قانون نبوده ولی دارای شرایط بازنشستگی بودند بازنشسته شده‌اند.  

وی با اشاره به اینکه از محاسن اجرای قانون منع بکارگیری بازنشستگان، بکارگیری نیروی جوان، توانمند، مستعد و باانگیزه است، می افزاید: بازنشستگی افراد باسابقه بالا منجر به جذب و استخدام و کاهش آمار بیکاری جوانان در جامعه می شود.         

اجرای مطلوب قانون منع بکارگیری بازنشستگان در گیلان          

تبصره سوم قانون منع بکارگیری بازنشستگان، دستگاه‌های مشمول را مکلف دانسته تا در مدت 60 روز از تاریخ ابلاغ این قانون، آن دسته از افرادی که برخلاف مفاد این قانون به کارگرفته شده‌اند، از خدمت منتزع  و با آنها تسویه‌ حساب شود. در این تبصره همچنین ذکر شده که افراد مذکور نیز باید ظرف مهلت مقرر، سمت و پست خود را ترک کنند و پرداخت هرگونه وجهی پس از این مهلت از هر محل و تحت هر عنوان در حکم تصرف غیرقانونی در اموال دولتی است.

مسئولان اداره کل بازرسی گیلان در رابطه با چگونگی اجرایی شدن این قانون در این استان عنوان کردند این قانون در گیلان به درستی اجرا و مدیران بازنشسته‌ای که مشمول این قانون بوده  اند بر سرکار بازنگشته‌اند.  باید توجه داشت که افراد دارای شرایط قانونی یا همان موارد استثنایی بیان شده در تبصره‌های قانون بازنشستگی از این موضوع جدا هستند.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/84929/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان

کسب مقام قهرمانی و سومی تیم گیلان در رقابت‌های آب‌های آرام کشور

11 آلاینده بیماری‌زای مخفی در خانه

عیادت معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید از حادثه دیده واقعه تروریستی کرمان

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

مسئولان امنیت شغلی کارگران را تامین کنند

کاهش 3 درصدی نرخ بیکاری گیلان/ برخورد قضایی با 150 کار فرمای متخلف

انعکاس به موقع رسانه‌ها در پاسخ سخت ایران به اسراییل

رقابت بیش از 500 داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری در کیش

کیش؛ الگوی ایران آینده/ سرمایه‌گذاری کشورهای عربی در کیش

تحقق وعده صادق نشان از اقتدار سپاه بود

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

«حجت الاسلام اسماعیلی» به عنوان راهیار تبلیغ گیلان منصوب شد

رفع تصرف 1000 متر از اراضی ملی منطقه گشت رودخان فومن

نگهداری 42هزار نسخه خطی در سازمان اسناد وکتابخانه ملی کشور

کشف 700 کیلو گردو قاچاق در بازرسی از یک اتوبوس

ادامه گرمای هوا اواسط هفته در گیلان

حضور گیلان در نمایشگاه اکسپو 2024 تهران

یادواره سردار شهید سیدمعروف ایرانی در صومعه سرا

پایداری گرمای هوا در گیلان

دستگیری قاتل کمتر از 5 ساعت در تالش

عشق زندگی می بخشد

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

داستانک/ راه نجات

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

رونمایی از لوح ثبتی مهارت سنتی فراوری چای دستی در لاهیجان

لزوم حمایت از تولیدکنندگان برای تحقق جهش تولید

رفع تصرف اراضی ملی در گشت رودخان

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

داستانک/ انسان های بازنده

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

اجرای بیش از 20 ویژه برنامه درهفته عقیدتی سیاسی

تاج شهرستانی عضو شورای شهر رشت 6 ماه تعلیق شد

لزوم ایجاد پد بالگرد هلال احمر در شرق گیلان

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، 7 اردیبهشت 1403

آمادگی مجموعه مدارس صدرا در اجرای کامل سند تحول آموزش و پرورش

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

دوره جامع کنشگر _ کارشناس جمعیت در گیلان برگزار شد

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ساماندهی لندفیل سراوان 84 درصد پیشرفت دارد/ضرورت مدیریت زباله تر خانگی

محله شِیخانبَر لاهیجان مقصد محله مج خبر

دیدار نماینده ولی فقیه در گیلان با جامعه کارگری

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در رشت پلمپ شد