نسیم گیلان

آخرين مطالب

گروهگرایی و عملکرد جزیره‌ای از آسیب‌های نواصولگرایی است سياسي

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - عضو هیات علمی جهاددانشگاهی گیلان با بیان اینکه از آسیب‌های نواصولگرایی گروهگرایی و جزیره‌ای عمل کردن است، گفت: منشور نواصولگرایی و اهداف آن باید در چارچوب مبانی و اصول انقلاب اسلامی، گفتمان امام(ره) و تحولات جامعه جهانی تعریف و تبیین شود.
سیداحمد ذبیحی در گفت‌وگو با ایسنا – منطقه گیلان، یکی از دستاوردهای بی بدیل انقلاب اسلامی ایران را مردم سالاری دینی دانست و اظهار کرد: برگزاری اولین انتخابات پس از پیروزی انقلاب در 12 فروردین سال 1358 موید این نظر است که نظام اسلامی با حضور حداکثری مردم شکل گرفته است.
عضو هیات علمی جهاددانشگاهی گیلان با بیان اینکه اقتدار سیاسی جمهوری اسلامی نیز در عرصه بین‌الملل، به لطف خدا و مردم سالاری دینی تحقق پیدا کرده است، افزود: حضور و بیعت مردم در مبانی نظری و عملی اسلام و مذهب تشیع نقش تعیین کننده و موثری دارد، بطوریکه پیامبر گرامی اسلام در تعیین جانشین پس از خود در غدیرخم برای ولایت امیرالمومنین علی(ع) از مردم بیعت می‌گیرد.
ذبیحی تصریح کرد: علاوه‌بر اصول 6 و 62 قانون اساسی، امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب همواره در بیاناتشان بر حضور حداکثری مردم در انتخابات تاکید داشته‌اند.
وی با بیان اینکه برای مشارکت سازنده و اثربخش مردم در انتخابات باید به الزامات آن نیز توجه کنیم، ادامه داد: از تمهیدات برگزاری انتخابات افتخارآفرین، استفاده از ظرفیت مجامع علمی و دانشگاهی در فرآیند فعال سازی جامعه پیش از اجرای آن است.
ذبیحی با بیان اینکه جامعه نخبگان و اساتید دانشگاه رسالتی فراتر از بقیه اقشار در انسجام بخشی و وحدت بین نیروهای انقلاب دارند، گفت: چنانچه این وظیفه ملی به درستی تحقق پیدا کند چه بسا بسیاری از اختلافات سیاسی برطرف خواهد شد و از آسیب‌هایی که مانع تحصیل موفقیت‌های بزرگ می‌شود جلوگیری می‌کند؛ آحاد جامعه برای رسیدن به آرمان‌ها و اهداف عالی به فداکاری فرزانگان خود چشم دوخته‌اند.
عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی گیلان تصریح کرد: امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی در فرازی از سخنانشان دانشگاه را مبدا همه تحولات می‌دانند. چنانچه مجموعه دانشگاهیان انقلابی و مومن بخواهند گفتمان امام و انقلاب اسلامی را در جامعه تجدید کنند و بار دیگر مردم را با شور و شوق برای پیگیری ارزش‌های فاخر شهدا مهیا و تجهیز سازند ابتدا باید منشور فراگیر خود را با حضور دانشگاهیان و با مشارکت همه گروه‌ها و احزاب سیاسی تدوین کنند و بعد آن را در معرض نقد و بررسی قرار دهند.
وی اضافه کرد: طرح ایده عالمانه نواصولگرایی گام مهمی است که باید با سعه صدر و حسن ظن به آن نگریسته شود، از آسیب‌های نواصولگرایی گروهگرایی و جزیره‌ای عمل کردن است.
ذبیحی گفت: منشور نواصولگرایی و اهداف آن باید در چارچوب مبانی و اصول انقلاب اسلامی، گفتمان امام در وصیت نامه سیاسی- عبادی ایشان، چهار دهه تجربه مدیریتی و تحولات جامعه جهانی باز تعریف و تبیین شود.
عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی گیلان گفت: خدامحوری، خلق باوری، اندیشمندی، همگرایی، نقدپذیری، نوسازی، جوانگرایی، قانون گرایی، پایمردی و شایسته سالاری از شاخص‌های اصیل و ضروری در منشور نواصولگرایی است که باید بدان توجه جدی شود.
وی خاطرنشان کرد: برای هم افزایی و همگرایی بیشتر بین تشکلات سیاسی اصولگرایی و رسیدن به تحول بنیادین و مستمر تحت عنوان نواصولگرایی لازم است نمایندگان آنها برای بیان ارائه تحلیل خود از وضعیت موجود و راهکاره‌ها و تشکیل کارگروه‌های تخصصی در کنار هم قرار گیرند.
ذبیحی ادامه داد: انتخابات سال بعد مجلس شورای اسلامی و دو سال بعد ریاست جمهوری با توجه به تحولات جهانی و چالش‌های پیش رو از اهمیت بسیار زیادی برای آینده انقلاب اسلامی برخوردار است. بلوغ عقلانی نظام جمهوری اسلامی در چهل سالگی ایجاب می‌کند احزاب و سازمان‌های سیاسی که دغدغه معنویت، پیشرفت، عدالت و امنیت امت اسلامی را دارند محور اساسی مردم سالاری دینی قرار بگیرند و حضورشان در صحنه سیاسی کشور با صفا و صداقت پذیرفته شود.
عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی بیان کرد: از چالش‌های گفتمان مردم سالاری دینی در نظام اسلامی عدم پاسخگویی احزاب و جریان‌های سیاسی در قبال تعهدات و انتظارات ایجاد شده است که اگر نخبگان بطور جدی به آن توجه نکنند و راهکاری عملیاتی اراِئه ندهند بتدریج عوامزدگی و عوامگرایی جایگزین عقلانیت و اندیشمندی خواهد شد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/85036/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عملیات وعده صادق همینه پوشالی رژیم جعلی و جنایتکار اسرائیل را در هم شکست

عملیات «وعده صادق» فرصت هیچ واکنشی را برای صهیونیست‌ها نگذاشت

عملیات «وعده صادق»فرصت هیچ واکنشی را برای صهیونیست‌ها باقی نگذاشت

خروش مردم لاهیجان در پی عملیات «وعده صادق»

راهپیمایی مردم لشت نشا در حمایت از عملیات «وعده صادق»

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

راهپیمایی ضد صهیونیستی مردم گیلان در حمایت از مردم غزه

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

راهپیمایی مردم گیلانی در حمایت از عملیات «وعده صادق»

انسداد 25 محور شریانی و غیرشریانی در نواحی جنوبی کشور

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

مسیر رویایی در اشکورات گیلان

تردد روان و بدون مداخلات جوی در محور‌های شمالی

درخشش آفتاب مطبوع بهاری در جای جای گیلان

آتش سوزی یک واحد مسکونی و یک واحد صنفی در بلوار لاکان رشت

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی این بار در شهرستان رودبار

«سربلند میدان» برای سومین بار به بازار نشر آمد

«رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

پیش بینی وزش باد جنوبی در گیلان/ دما افزایش می یابد

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

ورود «مهمان سرزده» به کتابفروشی‌ها/یک‌قصه تصویری برای کودکان

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

فرق انسان و سایر موجودات در نوع دوستی

2 مصدوم در حادثه رانندگی در محور قزوین - رشت

استقرار هوای صاف و آفتابی در گیلان

داستانک/ شنوایی کم

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، 31 فروردین 1403

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ناکامی قاچاقچی پوشاک در رودبار

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

با کودک مثل خودش صحبت کنید

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

ضرورت جذب نیروهای خبره در حوزه علمیه

شناسایی 3 تن کود شیمیایی قاچاق در رودسر

همایش پاکیاران و تفکیک زباله از مبدا در رشت

اعتبارات مناسبی در حوزه پسماند در نظر گرفته شده است