دانشگاه ها زمینه های تحقق سیاست های توسعه ای رافراهم می کنند
فرهنگي
بزرگنمايي:
نسیم گیلان - رشت - معاون پژوهشی دانشگاه گیلان با اشاره به نقش مهم دانشگاه ها گفت: دانشگاه ها زمینه های تحقق سیاست های توسعه ای را فراهم می کنند.
به گزارش خبرنگار ایرنا، سید ضیاء الدین میرحسینی روز چهارشنبه در دوره مهارتی دانش افزایی شاخص های تاثیرگذار در جایگاه دانشگاه در نظام های رتبه بندی ملی و بین المللی اظهار داشت: تربیت نیروی انسانی متخصص، آموزش شهروندان فرهیخته، تولید دانش و دانش پژوهی، کمک به رفاه اقتصادی، پرورش نسل جدید، پیشگام در زمینه علوم و فنون، خدمات اجتماعی به مردم و جامعه، توسعه و انتشار یافته های علمی برای دستیابی به توسعه پایدار از کارکردهای اصلی دانشگاه ها در سال های اخیر به شمار می رود.
وی با بیان این که در عصر حاضر، دانشگاه ها با چالش های جدی روبرو هستند، افزود: توسعه روز افزون مراکز آموزش عالی، تقاضای بی سابقه برای آموزش عالی، دوره های آموزش مجازی، بین المللی شدن آموزش عالی، توسعه مبتنی بر دانش، دستیابی به منابع بیشتر، سرمایه های فکری بهتر و ارتقای جایگاه منجر به تحول اساسی در ساختار و محتوای دانشگاه ها شده و نقش اولیه آنها برای تولید و انتقال دانش، به رهبری کلیه جریان های دانش در بستر اجتماعی تبدیل شده است.
معاون پژوهشی دانشگاه گیلان با بیان این که دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی به منظور دستیابی به اهداف خود، با محیطی پیچیده و چند وجهی مواجه هستند، خاطر نشان کرد: دانشگاه ها همواره با محیط رقابتی شدید و چالشی در سطح ملی و بین المللی روبرو هستند، رقابت برای دستیابی به چنین شرایطی ، نظام جدیدی از ارزیابی دانشگاه را ایجاد کرده که به رتبه بندی دانشگاه ها معروف است.
وی بیان داشت: رتبه بندی به معنی شناخت جایگاه یک موسسه در مقایسه با سایر موسسات بر پایه اندازه گیری ترکیبی از معیارها و شاخص هاست که در نهایت فهرستی از اسامی دانشگاه ها و موسسات به صورت رتبه بندی شده، ارایه می شود.
وی اظهار داشت: اگر رتبه بندی دانشگاه ها بتواند ارزش ها و توانایی های هر موسسه را به صورت درست و دقیق اندازه گیری کند، کاربردهای فراوانی خواهد داشت، نتایج رتبه بندی ها، مهمترین نقاط ضعف و قوت دانشگاه ها را شناسایی و مسیر توسعه و پیشرفت آنها را مشخص می کند، ضمن این که در برنامه ریزی هر چه بهتر در دانشگاه ها متناسب با نیازهای جامعه و تخصیص منابع، مفید واقع خواهد شد.
دوره مهارتی دانش افزایی شاخص های تاثیرگذار در جایگاه دانشگاه در نظام های رتبه بندی ملی و بین المللی روز چهارشنبه از سوی دانشگاه گیلان با حضور اعضای هیات علمی دانشگاه های استان و محمد جواد دهقانی رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ISC در تالار دکتر معین دانشکده تربیت بدنی این دانشگاه برگزار شد.
بر اساس آخرین آمار، در زمان حاضر بیش از 18 هزار دانشجو در دانشگاه گیلان در رشته های مختلف در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری مشغول به تحصیل هستند. این دانشگاه دارای بیش از 560 عضو هیات علمی است.
دانشگاه گیلان به عنوان دانشگاهی جامع و بزرگترین دانشگاه شمال کشور، دارای 9 دانشکده شامل ادبیات و علوم انسانی، علوم پایه ، علوم کشاورزی، فنی، تربیت بدنی و علوم ورزشی ، منابع طبیعی، هنر و معماری، علوم ریاضی و دانشکده فنی و مهندسی شرق گیلان است.
دانشگاه گیلان همچنین پژوهشکده گیلان شناسی، مرکز آموزش های الکترونیکی (مجازی) و یک پردیس دانشگاهی دارد.
7286 /6030
لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/85257/