نسیم گیلان

آخرين مطالب

پرواز سیمرغ های فجر بر فراز رشت؛

سینما میرزا کوچک شنبه در قرق چهار فیلم فجر فرهنگي

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - رشت - همزمان با برگزاری سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر بار دیگر سیمرغ های فجر بردوش سینما میرزا کوچک رشت نشست و از 15 فیلم آماده اکران ، در روز شنبه سیزدهم بهمن ماه چهار فیلم در نوبت های متفاوت در این سینما اکران می شود.
طلا به کارگردانی پرویز شهبازی، پالتو شتری به کارگردانی مهدی علی میرزایی، بنفشه آفریقایی به کارگردانی مونا زند حقیقی و ناگهان درخت به کارگردانی صفی یزدانیان در نوبت های 16،18 ،20 و 22 اکران می شوند.
**معرفی فیلم سینمایی " طلا"
" طلا" هفتمین ساخته پرویز شهبازی امسال در بخش سودای سیمرغ سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر به رقابت می‌‌پردازد؛ تجربه حضور قبلی شهبازی با فیلم " مالاریا" چندان خوشایند نبود.
بسیاری از منتقدان و خبرنگاران منتظر تماشای «طلا» از از پرویز شهبازی هستند؛ ساخته قبلی شهبازی با اینکه خیلی در جشنواره فجر و اکران مورد توجه قرار نگرفت اما توانست در بخش رسمی جشنواره فیلم ونیز حضور یابد و جایزه بزرگ جشنواره ورشو را نیز کسب کند.
این فیلم با بازی نگار جواهریان، هومن سیدی، مهرداد صدیقیان، طناز طباطبایی، هدی زین العابدین و ... تابستان امسال به تهیه کنندگی محمد شایسته و رامبد جوان جلوی دوربین رفت.
پرویز شهبازی فیلمسازی است که اسلوب فیلمسازی خودش را دارد و تجربیاتش نشان داده که نه به سینمای تجاری و اصولش پایبند است و نه اصلا سینما برایش تعریفی تجاری دارد. فیلم‌های او داستان‌هایی تامل‌برانگیر و فلسفی را پی می‌گیرند و به عبارتی سینمای شهبازی بیش از آنکه برای سرگرم کردن باشد برای فکر کردن به احوالات زیست انسان منزوی در جامعه‌ای پسا صنعتی و پسامدرن است.
" طلا" که خردادماه در تهران فیلمبرداری شد یک روایت اجتماعی به روز درباره مسائل جوانان است و در داستان آن، راهی برای پول دار شدن، خسته از نگاه تحقیر آمیز دور و بری ها، احساس تباهی از کارکردن برای دیگران دلایلی است که سه نفر را به هم وصل کرده تا یک کار و کاسبی راه بیندازند.
... چند جوان قصد راه ‌اندازی رستورانی را دارند در این میان پدر یکی از آن‌ها فوت کرده و مبلغ قابل توجهی پول نیز مفقود می‌شود.
در چهارسال گذشته فیلم‌های هومن سیدی توانسته اند مورد توجه داوران جشنواره فجر قرار گیرند و حالا باید دید که به عنوان بازیگر هم می‌تواند موفقیت‌های خود به عنوان بازیگر را تکرار کند یا نه؛ نگار جواهریان به عنوان بازیگر نقش اول زن و طناز طباطبایی و مهرداد صدیقیان به عنوان بازیگران مکمل این فیلم شانس زیادی دارند تا نامشان در بخش نامزدهای بهترین بازیگر جشنواره امسال اعلام شود.
**معرفی فیلم سینمایی " پالتو شتری"
"پالتو شتری" به کارگردانی مهدی علی میرزایی و با بازی سام درخشانی، بهاره کیان افشار و لیندا کیانی به فیلم‌های سودای سیمرغ سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر معرفی شده است.
خلاصه‌‌‌‌‌فیلم؛
پالتو شتری در مورد یک دانشجوی فلسفه است که یک پالتو از پدرش به ارث برده که با پوشیدنش افکار وسوسه آمیز و موذیانه به سراغش می آید؛ «اگه دشمنید چرا اینقدر با هم می پرید؟ اگه دوستید چرا اینقدر به هم می پرید؟» اولین ساخته سینمایی «مهدی علی میرزایی» که به عنوان فیلمنامه نویس فیلم هایی چون گشت ارشاد، در مدت معلوم، پارادایس و کاتیوشا او را می شناسیم؛ فیلمی متفاوت است و از غافلگیری های جشنواره خواهد بود چراکه بر خلاف تصور نه تنها کمدی ای از جنس کمدی های بدنه سینمای ایران و فیلم هایی که علی میرزایی فیلمنامه هایشان را در گذشته نوشته نیست بلکه فیلمی مفرح و می شود گفت از جنس کمدی های روشن فکرانه است.
**معرفی فیلم سینمایی " بنفشه آفریقایی "
اگر فیلم قبلی مونا زندی حقیقی با نام " عصر جمعه " که زمان زیادی برآن رفته ، تند بود و موضع‌گیری‌های صریح داشت و قهرمانش زنان بودند، بنفشه آفریقایی فیلم آرامیست بدون موضع اجتماعی و قهرمانش شاید به نظر بیاید که فاطمه معتمدآریاست اما در حقیقت سعید آقاخانی نقطه مرکزی فیلم است.
ایده مرکزی فیلم دیالوگی است که شکوه (با بازی معتمدآریا که مثل همیشه استاندارد است ولی خارق‌العاده نیست) به زبان می‌آورد: «من تو این سال‌ها یاد گرفتم که هر چیزی جای خودشو داره.»؛فیلم آنقدر ملایم پیش می‌رود که تماشاگر کمتر متوجه تابوشکنی آن می‌شود.
شاید اگر مونا زندی حقیقی کمتر شیفته مدارا بود و کمی جسورانه‌تر اجرایش می‌کرد حال می توانستیم براحتی درباره یک فیلم خوب حرف می زدیم تا یک فیلم خنثی...
شکوه با بیگودی‌های زمان مادربزرگ‌هایمان که با پارچه سفید درست شده موهایش را می‌پیچد و همزمان زن آلامدی است که دامن و بوت می‌پوشد و از بازار بنفشه آفریقایی می‌خرد.
کارگردان فیلم «بنفشه آفریقایی» می گوید: کلیت فیلم و اینکه زنی شوهر سابقش را از خانه سالمندان به خانه می آورد و مسائلی از این دست کاملا واقعی است.
وی در پاسخ به این سوال که «با توجه به واقعی بودن داستان فیلم، تا چه حد داستان پردازی کارگردان در فیلم موثر بوده» گفت: کلیت فیلم و اینکه زنی شوهر سابقش را از خانه سالمندان به خانه می آورد و مسائلی از این دست کاملا واقعی است اما برخی مسائل مثل رنگرز بودن شکوه زائیده ذهن فیلمنامه نویس است.
علیرضا شجاع نوری تهیه کننده فیلم در مورد نگاه و انگیزه اش از حضور در این فیلم و همچنان استقبال احتمالی از فیلم گفت: دنبال ساخت فیلمی بودیم که به حال دل ما ایرانی ها بیاید؛ اگر می خواهیم به سمت جهان گیر شدن سینمای خودمان برویم باید روایتگر داستان هایی باشیم که آن را زیست می کنیم.
** اما " ناگهان درخت " دومین ساخته صفی یزدانیان در رشت
"ناگهان درخت" دومین ساخته صفی یزدانیان در بخش سودای سیمرغ سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر حاضر است؛ صفی یزدانیان سال 94 با فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟» در جشنواره حاضر شد؛ فیلمی که توانست با داستان عاشقانه و فانتزی‌اش شماری از تماشاگران و منتقدان را شیفته خود کند. همچنین جایزه بهترین فیلمنامه و بهترین فیلم را هم از نهمین جشن انجمن منتقدان از آن خود کرد.
پیمان معادی که سال گذشته با کارگردانی فیلم «بمب» در جشنواره حضور داشت امسال در نقش تهیه کننده فیلم «ناگهان درخت» به جشنواره قدم گذاشته است.
در خلاصه داستان این فیلم آمده که فرهاد زندگی خود را از کودکی تا 50 سالگی برای روانکاو تعریف می‌کند و پیمان معادی، مهناز افشار، شقایق دهقان، مهراب قاسم‌خانی، سیامک صفری و پانته‌آ پناهی‌ها در آن نقش‌آفرینی می‌کنند.
قرار گرفتن نام مهناز افشار در کنار پیمان معادی به عنوان بازیگران اصلی "ناگهان درخت"می تواند مخاطبان بسیاری را به سالن های سینما بکشاند، از سوی دیگر تجربه موفق اولین فیلم یزدانیان باعث شده که توقع ها از دومین ساخته او بالا برود.
صفی یزدانیان درباره تاثیرپذیری از نویسنده یا شاعری خاص توضیح داد: من 58 سال دارم و چطور می‌توانم بگویم از کدام نویسنده و شاعر تاثیر گرفته‌ام؟
یزدانیان که فیلم نخست خود با عنوان «در دنیای تو ساعت چند است» را در رشت ساخته است، درباره بازگشت دوباره به این شهر در فیلم کنونی خود گفت: نگاهی که من در این فیلم به رشت داشتم هیچ ارتباطی به فیلم قبلی من ندارد. فکر می‌کنم دارم با تماشاگران خودم کدهایی را رد و بدل می‌کنم. یکی از دلایلی که با پیمان معادی کار کردیم این است که او هم در رشت ریشه دارد.
این کارگردان سینما درباره همکاری دوباره با «کریستف رضاعی» برای آهنگسازی گفت: همیشه دلم می‌خواست فیلمی بسازم که از طریق موسیقی‌اش هم به یاد بیاید و کریستف در فیلم قبلی این کار را برایم انجام داد.
یزدانیان درباره احتمال تغییر این فیلم در مرحله تدوین اعلام کرد: از نظر من فیلم ریتم کند یا تند ندارد. فیلم به پایان رسیده است و من نمی توانم به شخصه آن را تغییر دهم.
"ناگهان درخت" پس از "بمب؛ یک عاشقانه" اولین فیلمی است که پیمان معادی بازیگر بین المللی سینمای ایران تهیه کنندگی آن را برعهده گرفت؛ اما شاید نکته اصلی حاشیه ای این فیلم به بازیگر زن آن یعنی مهناز افشار باز گردد. مهناز افشار برای بازی در "ناگهان درخت" از بازی در «ما همه با هم هستیم» انصراف داد و لیلا حاتمی به جای او در فیلم کمال تبریزی جلوی دوربین رفت.
فیلمبرداری فیلم سینمایی «ناگهان درخت» به کارگردانی صفی یزدانیان در شمال کشور، شهر لاهیجان و بخشی هم در تهران انجام شده است.
پیمان معادی، مهناز افشار، مهراب قاسم خانی، شقایق دهقان، سیامک صفری، پانته آ پناهی ها، لیلی فرهادپور، شهروز آقایی پور، ایران نبی زاده، آرمان مرادی، سانیا رمضانی، ترنم کاظمی، آرمیتا باقری و زهره عباسی بازیگران این فیلم هستند.
همزمان با برگزاری سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر بار دیگر سیمرغ های فجر بردوش سینما میرزا کوچک رشت نشست و این سینما با اکران 15 فیلم از این جشنواره گیلانیان را میزبان شده است.
1881 / 2007

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/85408/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ربودن کودک 4 ساله از مقابل چشمان مادرش

خدایا زندگی رو زیر و رو کن

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

کشف 2تن شکر قاچاق در رودسر

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

تاثیر سفر‌های نوروزی در بازار مسکن شمال

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

بی احتیاطی جان راکب موتورسیکلت در صومعه سرا را گرفت

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، 6 اردیبهشت 1403

نکوداشت کاشف السلطنه فردا در لاهیجان

در حوزه ارائه خدمات الکترونیکی به رشتوندان اتفاقات خوبی صورت گرفته است/گام های موثر مدیریت شهری در ممیزی املاک

توقیف موتورسیکلت میلیاردی قاچاق در آستانه‌اشرفیه

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

آسمان گیلان تا هفته آینده صاف و آفتابی است

آشیانه ساختن پرستو‌های دریایی در تالاب بین المللی انزلی

پیشرفت 90 درصدی پروژه محور آستانه اشرفیه به کیاشهر

تالاب انزلی، میزبان بیش از هزار پرستوی دریایی

اجرای کارگاه آموزشی پیشگیری از غرق شدگی در گیلان

مشاهده گله گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود (فیلم)

نزدیک بشیم به هم یا نزدیک نشیم؟

هرروز یک سری مشکل هست!

مشارکت مردم بندرانزلی در سامانه هوشمند تفکیک زباله از مبدا

گیلان باید تحت پوشش فیبر نوری قرار گیرد

محفل مشق حماسه به مناسبت عملیات «وعده صادق» در رشت برگزار شد

شهر پره سر نیازمند تخصیص زمین برای تولید کود آلی از زباله‌ی تر است

درخواست سازمان جهاد کشاورزی از شالیکاران گیلانی

آغاز توزیع تخم نوغان از شنبه در گیلان/ قیمت هر جعبه 28 هزار تومان

نگاه مطالبه‌گر در حوزه فرهنگ و هنر تحول‌ آفرین است

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

معرفی نامزدهای ایرانی کتاب‌ برای کودکان با نیازهای ویژه

دنیا را چقدر جدی گرفتیم !

ضرورت معرفی جلوه‌های ایثار و شهادت به نسل جدید

اجرای 35 کیلومتر فیبر نوری در آستانه اشرفیه و بندر کیاشهر

56 دستگاه خودرو سرقتی در گیلان کشف شد

مازندران قهرمان جوانان و گیلان قهرمان زیر 23 سال آب‌های آرام شد

لزوم استفاده از ظرفیت‌های استانی در ساخت موزه دفاع مقدس

پروژه های عمرانی گیلان سرعت می گیرد/ زباله سوز رشت نیازمند اعتبار 2000 میلیاردی

الزام فرهنگ‌سازی برای کتاب‌های الکترونیکی

صحبت های دلنشین دکتر کاکاوند در مورد قدرت

درخواست خصمانه آرژانتین از پاکستان و سریلانکا علیه ایران

ویدئوی از خط تولید لوازم آرایشی اورجینال در پاکستان!

خانواده شهدا پرچمداران اصلی ایثار و شهادت هستند/ نسل امروز نیازمند آشنایی با شهدا

آسمان گیلان تا هفته‌ی آینده صاف و آفتابی

کشف 56 دستگاه خودرو سرقتی در گیلان

تجلیل از فعالان طرح حجاب و عفاف

توزیع تخم نوغان در 9 شهرستان گیلان از شنبه

کشف 56 خودرو سرقتی در گیلان