نسیم گیلان

آخرين مطالب

سینما میرزا کوچک رشت، با تختی در قرق چهار فیلم فجر فرهنگي

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - رشت - همزمان با برگزاری سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، بار دیگر سیمرغ های فجر بر دوش سینما میرزا کوچک رشت نشست و از 15 فیلم آماده اکران، در روز سه شنبه شانزدهم بهمن ماه چهار فیلم در نوبت های متفاوت در این سینما اکران می شود.
غلامرضا تختی به کارگردانی بهرام توکلی ، سال دوم دانشکده من به کارگردانی رسول صدر عاملی، مدیترانه به کارگردانی رشید حاجتمند و سمفونی نهم به کارگردانی محمد رضا هنرمند در نوبت های 16،18 ،20 و 22 اکران می شوند.
** معرفی فیلم سینمایی "غلامرضا تختی "
بالاخره در اکران همزمانی سی و هفتمین دوره فیلم فجر در گیلان، نوبت به پر سر و صداترین فیلم این دوره فجر " غلامرضا تختی " به کارگردانی بهرام توکلی ، تهیه کنندگی سعید ملکان و با بازیگری علیرضا گودرزی، شاهرخ شهبازی، ماهور الوند، ستاره پسیانی ، حمیدرضا آذرنگ، مجتبی پیرزاده، پریوش نظریه، معصومه قاسمی‌پور، بانیپال شومون، آتیلا پسیانی، محسن تختی، بهنوش طباطبایی، فرهاد آئیش، امیررضا فرامرزی رسید.
این فیلم شامل سه فاز از زندگی غلامرضا تختی در مقطع کودکی ، نوجوانی ، بزرگسالی و مبازرات مسابقات کشتی و فوت وی است.
مصطفی محمودی منتقد و مدرس دانشگاه معتقد است: سال گذشته که تنگه ابوقریب فیلم جذاب و بسیار خوش ساخت بهرام توکلی پرده سینماهای جشنواره را تسخیر کرد، ضمن ابراز شگفتی از اینکه بهرام توکلی با سابقه فیلمسازی در حوزه فیلم های اجتماعی (که بعضا از مضامینی فراتر از خط قرمزها هم بهره می بردند) چگونه توانسته فیلمی اینچنین جذاب و زیبا در حوزه سینمای دفاع مقدس بسازد، تاکید کرده بودم که تنگه ابوقریب را می توان و می بایست به عنوان یکی از متر و معیارهای اصلی سینمای دفاع مقدس با تعاریفی که همه این سال ها از سینمای دفاع مقدس ارائه می شود (و نه سینمای جنگ و تعریف های استاندارد موجود درباره این گونه سینمایی ) در تاریخ سینمای ایران ثبت و به آن استناد کرد.
امسال نیز باید با مسرت تاکید کنم که ساخته اخیر بهرام توکلی به نام غلامرضا تختی را می بایست به عنوان متر و معیاری برای سینمای ملی (همان چیزی که دهه هاست مدیران و سیاستگذاران سینمای ایران به آن اشاره می کنند اما از بیان مصداق برای ان همواره عاجز بوده اند) در نظر گرفت.
متاسفانه یکی از نقایص و ضعف های همه تاریخ سینمای ایران بی توجهی در پرداختن به زندگی شخصیت ها و مشاهیر مهم و جهانی کشورمان بوده و هست. متاسفانه در حوزه فیلم بلند و موضوعات مربوط به مشاهیر و شخصیت های ملی و جهانی کشور، کارنامه ما به تعداد انگشتان دو دست نمی رسد و این مساله با وجود انبوه شخصیت ها در حوزه های مختلف جزو یکی از ضعف های اصلی به شمار می آید.
این مساله اهمیت خود را آنجا نشان می دهد که ساخت فیلمی راجع به غلامرضا تختی همواره محل صحبت و بحث و نظر بوده و زنده یاد علی حاتمی نیز به سمت ساخت فیلم مذکور رفت که اجل امانش نداد و در پی آن بهروز افخمی دست به کار شد و شاهکاری را به اسم تختی روانه پرده ها کرد که اکثر قریب به اتفاق سینماگران و منتقدان سعی در به فراموشی سپردن آن دارند.
برش های مختلف از زندگی تختی از کودکی تا مرکز، موجز گویی، گذر گزیده و مختصر بر ادوار مختلف زندگی جهان پهلوان بخش دیگری از ویژگی های فیلمنامه غلامرضا تختی است که آن را به عنوان یک اثر برجسته و واجد ویژگی های سینمای ملی ( بخش فیلمنامه) معرفی می کند.
تجربه استفاده از تکنولوژی CGI که در تنگه ابوقریب نیز شاهدش بودیم و بسیاری به اشتباه، آن را حاصل زحمات گروه طراحی صحنه و جلوه های ویژه می دانستند نیز اینجا به شکل مطلوبتر و کاملتری به کمک سازندگان غلامرضا تختی افتاده و بدون اغراق تیم سازنده تختی و تنگه ابوقریب را باید از خط شکنان و پیشروهای حوزه CGI و VFX قلمداد کرد که با وجود هزینه هایی که پلان به پلان استفاده از این تکنولوژی ها بر بودجه فیلم تحمیل کرده، حاضر شده اند تا بخش بسیار زیادی از این اثر را با بهره گیری از روش های نوین تولید فیلم در حوزه رایانه بسازند.
علیرضا گودرزی ایفاگر نقش نوجوانی جهان پهلوان تختی است و معصومه قاسمی پور اجرای نقش مادر غلامرضا تختی را بر عهده دارد.
چندی پیش خبر جدایی امیر جدیدی از این فیلم منتشر شد. قرار بود این بازیگر در نقش غلامرضا تختی در این فیلم بازی کند.
**معرفی فیلم سینمایی سال دوم دانشکده من
سال دوم دانشکده من؛ آخرین فیلم بلند سینمایی رسول صدرعاملی در مقام کارگردانی به تهیه کنندگی مسعود ردایی است.
علی مصفا، بابک حمیدیان، ویشکا آسایش، شقایق فراهانی، پدرام شریفی، نیلوفر خوش خلق، شیوا خسرومهر، مریم بوبانی و علیرضا استادی بازیگران این فیلم هستند. همچنین به جز بازیگران نامبرده، ٢٢ نفر از چهره‌های شناخته نشده نیز در این فیلم برای اولین بار به ایفای نقش می‌پردازند که در این میان سه نفر جزو بازیگران اصلی و مابقی در نقش‌های فرعی مقابل دوربین خواهند رفت.
این ٢٢ نفر از میان ٩٠٠ نفر و پس از پشت سر گذاشتن مراحل تست و تمرین بازیگری برای حضور در این فیلم انتخاب شده‌اند.
"سال دوم دانشکده من" به نویسندگی پرویز شهبازی مضمونی اجتماعی دارد.
... مهتاب و آوا دانشجویان سال دوم دانشکده هستند که به اتفاق تعدادی دیگر از همکلاسی‌هایشان برای یک سفر چند روزه دانشجویی از تهران به اصفهان می‌روند. آوا قرص افسردگی می‌خورد، عصبی است و پولدار. مهتاب اما دختری شاد، آرام، از خانواده‌ای فقیر و در شرف ازدواج با منصور پسر عمه اش. منصور کنتورخوان اداره برق است و مغازه پدری مهتاب را نیز می‌گرداند. آوا نیز درگیر رابطه با پسری پولدار به نام علی است که در مغازه پدرش مشغول به کار است. آوا و علی به تازگی به خاطر خیانت علی، رابطه شان به هم خورده است. در سفر به اصفهان آوا در حادثه‌ای به کما می‌رود. پای علی نیز به اصفهان باز می‌شود و رابطه مهتاب و علی به خاطر یک دوستی مشترک با "آوا" شکل می‌گیرد و باقی فیلم تا انتها روایت مهتاب است درگیر عشقِ نو با علی و رفاقتی صادق و دخترانه با دوستی که در کماست و خیانت هم به آوا و هم به نامزدش منصور. تا آخر داستان که در یک روز برفی، مهتاب نشسته بر نیمکت دانشگاه و رسته از تمام بلاها...
رسول صدرعاملی معتقد است که هدف گذاری پرداخت به این نسل وقتی می‌توانست امیدوارم کند که تجربه‌های گذشته را به کار بگیرم. به هر حال فیلم ضعف‌هایی داشت چون الگویی برای کار نداشتم و باید با کمک هم‌نسلان بازیگر در کار فضا را شکل بدهیم.
رسول صدرعاملی در بیستمین دوره جشنواره فیلم فجر سیمرغ بهترین کارگردانی را برای ساخت فیلم «من ترانه 15 سال دارم» دریافت کرد اما آخرین فیلم‌های او یعنی " شب" ، "زندگی با چشمان بسته"‌ و "در انتظار معجزه" با استقبال خوبی مواجه نشد .
امسال پرویز شهبازی به عنوان فیلمنامه نویس و کارگردان در جشنواره فجر حضور دارد. «سال دوم دانشکده من» با فیلمنامه ای از او و «طلا» به کارگردانی اش در جشنواره فجر امسال به نمایش درخواهد آمد.
رسول صدرعاملی پس از غیبتی نه ساله پشت دوربین «سال دوم دانشکده من» رفته است.
** معرفی فیلم سینمایی مدیترانه
فیلم سینمایی مدیترانه به نویسندگی صابر الله دادیان ، تهیه کنندگی رشید حاجتمند دومین تجربه سینمایی کارگردانش هادی حاجتمند پس از فیلم سینمایی اشنوگل محسوب می شود.
مدیترانه دارای مضمونی اجتماعی است و با موضوع بحران آب در سوریه و منطقه مرتبط است ؛ گفتنی است سکانس های شهری این فیلم در شهر مشهد با بازی مهراوه شریفی نیا، بهرنگ علوی و پوریا پورسرخ فیلمبرداری شده و بخش هایی از آن در سوریه فیلمبرداری شده است.
فیلم سینمایی مدیترانه موضوعی اجتماعی را روایت می‌کند و تلاش تیم تولید این مجموعه بر آن است تا زوایای جدیدی از یک اتفاق اجتماعی را روایت کند.
**معرفی فیلم سینمایی "سمفونی نهم"
خلاصه داستان‌ : احیل یک پزشک جراح است، او برای انجام تنها خواستهٔ همسرش با مرد مرموزی ملاقات می‌کند که سرنوشتش را برای همیشه تغییر می‌دهد. فیلمبرداری این فیلم در کاشان و تهران انجام شده ‌است.
"سمفونی نهم" دهمین ساخته محمدرضا هنرمند، بعد از 16 سال دوری‌اش از سینما، در بخش سودای سیمرغ سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد. این فیلم،‌ داستانی فانتزی و عاشقانه‌ را در گذرگاهی تاریخی روایت می‌کند. محمدرضا هنرمند، کارگردان نام آشنای سینمای ایران، پیش از این، فیلم‌های «دزد عروسک‌ها»، «مومیایی 3»، «عزیزم من کوک نیستم» و «مرد عوضی» را کارگردانی کرده است. حمید فرخ ‌نژاد، ساره بیات، محمدرضا فروتن، پژمان بازغی، مهرداد صدیقیان ، علیرضا کمالی ، هدی زین‌العابدین بازیگران «سمفونی نهم» هستند.
ویدیو‌یی که از پشت صحنه فیلم منتشر شد گوشه‌ای از گریم متفاوت بازیگران را نشان می‌دهد که گویا پژمان بازغی، مهرداد صدیقیان و علیرضا کمالی بازی‌ها و گریم‌های خاصی در «سمفونی نهم» دارند. حمید فرخ نژاد و ساره بیات نیز در این فیلم نقش های متفاوتی را تجربه کرده اند. همچنین برای اولین بار در سینما تماشاگران نقش «کوروش هخامنشی» و «هیتلر» را خواهند دید که می‌تواند دیگر نکته جذاب فیلم باشد. همین‌طور در این فیلم با تعدد نقش‌ها ، لوکیشن ها و جهش های تاریخی جذابی روبه‌رو خواهیم بود.
همزمان با برگزاری سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر بار دیگر سیمرغ های فجر بردوش سینما میرزا کوچک رشت نشست و این سینما با اکران 15 فیلم از این جشنواره گیلانیان را میزبان شده است.
1881 / 2007

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/85720/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

محبت کردنشون خیلی جالبه

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رونمایی از مجموعه شعر «پیراهن تو کنار پیراهن من» در صومعه‌سرا

پای «وعده صادق» روی نفس اسراییل/ امنیت خط قرمز ایرانی‌ها

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

عملیات وعده صادق همینه پوشالی رژیم جعلی و جنایتکار اسرائیل را در هم شکست

عملیات «وعده صادق» فرصت هیچ واکنشی را برای صهیونیست‌ها نگذاشت

عملیات «وعده صادق»فرصت هیچ واکنشی را برای صهیونیست‌ها باقی نگذاشت

خروش مردم لاهیجان در پی عملیات «وعده صادق»

راهپیمایی مردم لشت نشا در حمایت از عملیات «وعده صادق»

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

راهپیمایی ضد صهیونیستی مردم گیلان در حمایت از مردم غزه

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

راهپیمایی مردم گیلانی در حمایت از عملیات «وعده صادق»

انسداد 25 محور شریانی و غیرشریانی در نواحی جنوبی کشور

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

مسیر رویایی در اشکورات گیلان

تردد روان و بدون مداخلات جوی در محور‌های شمالی

درخشش آفتاب مطبوع بهاری در جای جای گیلان

آتش سوزی یک واحد مسکونی و یک واحد صنفی در بلوار لاکان رشت

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی این بار در شهرستان رودبار

«سربلند میدان» برای سومین بار به بازار نشر آمد

«رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

پیش بینی وزش باد جنوبی در گیلان/ دما افزایش می یابد

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

ورود «مهمان سرزده» به کتابفروشی‌ها/یک‌قصه تصویری برای کودکان

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

فرق انسان و سایر موجودات در نوع دوستی

2 مصدوم در حادثه رانندگی در محور قزوین - رشت

استقرار هوای صاف و آفتابی در گیلان

داستانک/ شنوایی کم

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، 31 فروردین 1403

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ناکامی قاچاقچی پوشاک در رودبار

همدلی های دلنشین دکتر شکوری