نسیم گیلان

آخرين مطالب

انتخاب چهارم شورای پنجم رشت، در انتظار همدلی اعضاء اجتماعي

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - رشت - رشت در حالیکه به عنوان شهر اولین ها شناخته می شود؛ افزون بر هفت ماه است شهردار ندارد و باید اعضای شورای اسلامی پنجم در چهارمین انتخاب خود، از ورود به فضای کشمکش دوری جسته و با رویکردی عقلانی همراه با اتحاد و انسجام، امانتداری از آرای مردم را ثابت کنند.
به گزارش خبرنگار ایرنا، شورای اسلامی رشت از ابتدای فعالیت خود در شورای پنجم تاکنون، برای انتخاب سه شهردار اقدام کرده که یکی از این انتخاب ها با دریافت حکم وزارت کشور، بعد از 10 ماه از به دست گرفتن سکان مدیریت شهری این کلانشهر، استعفای خود را به رئیس شورا اعلام کرد.
مسعود نصرتی قزوینی نژاد شهردار غیربومی و آخرین شهردار کلانشهر رشت تا حال حاضر که با انتخاب و رای 11 عضو شورای دوره پنجم، با شعار رشت به سوی شکوفایی به عنوان شصت و پنجمین شهردار سکان مدیریت شهری رشت را به دست گرفته بود؛ سی ام تیرماه سال جاری، استعفایش را به رئیس شورا تقدیم کرد و اعضای شورا نیز پس از قبول استعفای نصرتی، علی بهارمست را به عنوان سرپرست شهرداری این کلانشهر انتخاب کردند.
بعد از آن، اعضای شورای اسلامی رشت پس از برگزاری جلسه های مختلف از میان نامزدهای تصدی پست شهرداری این کلانشهر، حامد عبداللهی یکی از اعضای شورا را به عنوان دومین انتخاب خود در شورای پنجم برگزیدند که وزارت کشور او را برای تصدی پست شهرداری رشت مناسب ندانست.
به دنبال این اتفاق و مصادف شدن آن با آیین نامه جدید اجرایی شرایط احراز تصدی سمت شهردار و ابلاغ آن با امضاء معاون رئیس جمهوری به سراسر کشور در دی ماه امسال، کار شورانشینان، برای انتخاب شهردار رشت سخت شد و با برگزاری جلسه های مختلف در راستای انتخاب شهردار به وظیفه قانونی خود در این راستا پرداختند، نامزدهای مختلف در صحن معرفی شده و در نهایت تعدادی از منتخبان با حضور اعضای شورا و خبرنگاران برنامه های خود را ارائه کردند.
شورانشینان دوره پنجم، در انتخاب سوم خود برای سپردن کلید شهرداری این کلانشهر به او، پس از بررسی های مختلف در نهایت حجت جذب از اعضای شورا را با شش رای با عنوان شهردار منتخب معرفی کردند و منتظر دریافت حکم وی ماندند.
در نامه ای که اخیرا از وزارت کشور به رئیس شورا داده شده؛ صلاحیت حجت جذب، شهردار منتخب شورای اسلامی کلانشهر رشت به دلیل نداشتن 9 سال سابقه مدیریت میانی احراز نشده است.
با دریافت این نامه، اعضای شورای اسلامی کلانشهر رشت در جلسه عصر دوشنبه گذشته با رای گیری تصمیم گرفتند که امروز (چهارشنبه) جلسه ای را به منظور بررسی انتخاب شهردار داشته باشند که تنها هفت نفر از 11 عضو شورای اسلامی حضور یافت به همین دلیل، جلسه تنها با قرائت آیاتی از قرآن کریم به صورت غیررسمی به احترام حضور خبرنگاران با سخنرانی اعضای شورا برگزار شد، ضمن این که جلسه رسمی شورا نیاز به حضور هشت نفر از اعضا را دارد.
رئیس شورای اسلامی کلانشهر رشت در این جلسه در سخنانی بیان داشت: تاخیر در انتخاب شهردار می تواند از مصادیق قصور باشد و خطرات جدی برای شورای اسلامی رشت تا مرحله انحلال آن را به همراه داشته باشد.
سیدامیرحسین علوی با اشاره به عدم احراز صلاحیت حجت جذب شهردار منتخب شورا از سوی وزارت کشور به دلیل نداشتن 9 سال سابقه مدیریت میانی افزود: در نامه وزارت کشور انتخاب شهردار رشت در اسرع وقت بیان شده بنابراین بایستی به این مهم توجه داشته باشیم.
یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی رشت در این جلسه در سخنانی با اشاره به فرمایشات رهبری مبنی بر جوان گرایی و بهره مندی از جوانان در پست های مدیریتی بیان داشت: آیین نامه جدید اجرایی شرایط احراز تصدی سمت شهردار با بهره مندی از توان جوانان مغایرت دارد، زیرا در این آیین نامه سابقه 9 سال مدیریت میانی و حداقل کارشناسی ارشد برای انتخاب شهرداران آمده است.
اسماعیل حاجی پور درباره موضوع مهم انتخاب شهردار برای رشت اظهار داشت: همه ما بایستی منافع این کلانشهر و مردم را در نظر بگیریم و با همدلی و اتحاد در اسرع وقت با توجه به تاکید وزارت کشور، شهردار را انتخاب کنیم.
وی خاطر نشان کرد: هر کدام از اعضای شورای اسلامی کلانشهر رشت، حداقل با حدود 250 هزار رای مردم به شورا راه یافته اند؛ مردم به ما اعتماد کردند، اکنون چشمان شهر به ما دوخته شده است.
بهراد زاکری یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی کلانشهر رشت نیز در این جلسه بیان داشت: در مقطع فعلی ، شهرداری رشت، نیاز به اتحاد اعضای شورا دارد، اگر در مسیر عقلانیت حرکت کنیم، این مهم حاصل می شود.
وی خاطر نشان کرد: در زمان حاضر، مهمترین وظیفه شورا، تعیین شهردار است بنابراین بایستی به این وظیفه مهم خود به خوبی عمل کنیم.
محمدحسن عاقل منش یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی رشت نیز در ادامه این جلسه بیان داشت: انتخاب شهردار در اولین فرصت ، انتظار عمومیست که در سنوات گذشته با این قوت دیده نشده، بنابراین برای تحقق این مهم همراهی هر 11عضو شورا لازم است.
وی با تاکید بر این مطلب که در یک مطالبه عمومی همه بایستی همراه باشند، خاطر نشان کرد: به رای اکثریت احترام بگذاریم و هر چه سریعتر شهردار را انتخاب و حکمش را بگیریم.
عاقل منش اظهار داشت: انتخاب شهردار وظیفه قانونی شوراست، همدلی و همراهی اعضای شورای اسلامی نیز فراتر از وظایف قانونی است که عشق، علاقه و ایثارگری و ... بایستی وجود داشته باشد تا این مهم تحقق یابد.
احمد رمضانپور نرگسی دیگر عضو شورای اسلامی رشت نیز در این جلسه با بیان این که طبق قانون موظف به انتخاب شهردار هستیم، اظهار داشت: وزارت کشور نیز موظف است تا راستی آزمایی کرده و حکم را صادرکند.
وی بیان داشت: بایستی شهرداری را برای کلانشهر رشت انتخاب کنیم که همه شرایط آیین نامه جدید اجرایی شرایط احراز تصدی سمت شهردار را داشته باشد، در این آیین نامه به سابقه مدیریت میانی، تخصص، مدرک تحصیلی و سلامت تاکید شده است.
وی درباره عدم احراز صلاحیت حجت جذب شهردار منتخب شورای رشت از سوی وزارت کشور به دلیل نداشتن 9 سال سابقه مدیریت میانی بر اساس آیین نامه جدید تصریح کرد: بر اساس تبصره این آیین نامه ، سوابق جذب بایستی معادل سازی می شد که این کار انجام نشد.
فاطمه شیرزاد عضو دیگر شورای اسلامی رشت و سخنگوی شورا نیز بیان داشت: بایستی با همدلی و وحدت بتوانیم بهترین گزینه را برای تصدی پست شهرداری کلانشهر رشت انتخاب کنیم.
رضا رسولی دیگر عضو شورای اسلامی کلانشهر رشت نیز در سخنانی اظهار داشت: معتقدم شورای اسلامی دوره پنجم با همه افت و خیزهایی که داشته؛ بد عمل نکرده، در این مرحله نیز بایستی با همدلی و همراهی به یک انتخاب خوب برسیم.
وی با بیان این که مردم در کلانشهر رشت بیش از ما حرف برای گفتن دارند، خاطر نشان کرد: ما از جنس مردم و در کنار آنها هستیم، مطمئنا شرایط به لطف خدا تغییر خواهد کرد.
وی با تاکید بر این مطلب که شورا را نباید وارد فضای کشمکش، دو قطبی و بحث های این چنینی کنیم ، تصریح کرد: از خبرنگاران می خواهم که با حفظ شرافت قلمشان، کمک کننده باشند.
در پایان این جلسه از سوی رئیس شورا بیان شد تا صورت امضاء هشت نفر از اعضای شورای اسلامی این کلانشهر، جلسه بررسی و انتخاب شهردار فردا (پنجشنبه) برگزار شود در غیراینصورت نامه ای به فرمانداری شهرستان رشت نوشته خواهد شد تا زمان جلسه را مشخص کنند.
در جلسه امروز شورای اسلامی رشت، حامد عبدالهی، حجت جذب، فرهام زاهد و محمدحسن علیپور حضور نیافتند به همین دلیل جلسه رسمیت نداشت.
رشت از نخستین شهرهای ایران است که در آن شهرداری تاسیس شد، حاج میرزا خلیل آقا نخستین رئیس انجمن بلدیه رشت بود و پس از انتخاباتی در روز دهم بهمن ماه 1286، این انجمن تاسیس شد.
کلانشهر رشت، حدود 700 هزار نفر جمعیت دارد که در طول روز به یک میلیون و 200 هزار نفر می رسد.
7286 / 2007

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/88140/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

راهپیمایی ضد صهیونیستی مردم گیلان در حمایت از مردم غزه

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

راهپیمایی مردم گیلانی در حمایت از عملیات «وعده صادق»

انسداد 25 محور شریانی و غیرشریانی در نواحی جنوبی کشور

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

مسیر رویایی در اشکورات گیلان

تردد روان و بدون مداخلات جوی در محور‌های شمالی

درخشش آفتاب مطبوع بهاری در جای جای گیلان

آتش سوزی یک واحد مسکونی و یک واحد صنفی در بلوار لاکان رشت

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی این بار در شهرستان رودبار

«سربلند میدان» برای سومین بار به بازار نشر آمد

«رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

پیش بینی وزش باد جنوبی در گیلان/ دما افزایش می یابد

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

ورود «مهمان سرزده» به کتابفروشی‌ها/یک‌قصه تصویری برای کودکان

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

فرق انسان و سایر موجودات در نوع دوستی

2 مصدوم در حادثه رانندگی در محور قزوین - رشت

استقرار هوای صاف و آفتابی در گیلان

داستانک/ شنوایی کم

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، 31 فروردین 1403

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ناکامی قاچاقچی پوشاک در رودبار

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

با کودک مثل خودش صحبت کنید

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

ضرورت جذب نیروهای خبره در حوزه علمیه

شناسایی 3 تن کود شیمیایی قاچاق در رودسر

همایش پاکیاران و تفکیک زباله از مبدا در رشت

اعتبارات مناسبی در حوزه پسماند در نظر گرفته شده است

این شعر زیبا از دختر شیرین زبان را از دست ندهید

ایرانی‌ترین غیرایرانی

اجلاسیه مدیران و معاونان آموزش حوزه‌های علمیه گیلان

لزوم هوشیاری در برابر جنگ رسانه / جوانان را با قهرمانان دینی وملی آشنا کنید

پلنگ ایرانی در قاب دوربین‌های تله ای رودبار

غافلگیری سارق حین سرقت در رشت