نسیم گیلان

آخرين مطالب

مطالبات مردم گیلان از روحانی چیست

اشتغالزایی و عدم انتقال آب خزر مهم ترین مطالبات مردم گیلان سياسي

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - رشت- با سفر رئیس جمهور به گیلان توجه ویژه به اشتغال، محیط زیست و موضوع انتقال آب خزر به فلات ایران مهم ترین مطالبات مردمی این استان از رئیس جمهور است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها- مریم ساحلی: این روزها خبر سفر رئیس جمهور به گیلان نگاه‌ها را متوجه خواسته‌های مردم و به تبع آن معضلاتی که گیلانی‌ها با آن دست به گریبان هستند، کرده است. اهالی گیلان انتظار دارند سفر دولت مردان به استانشان با شنیدن دردهایشان و تلاش بیشتر برای حل مشکلاتشان همراه باشد. چرا که وقتی مردم با هزاران امید برگه‌های آرای خویش را به صندوق‌های رأی می‌سپارند، در ادامه کار از منتخب خود انتظاراتی دارند و پیگیر آن هستند.
دور از ذهن نیست که فضای مجازی و رسانه‌ها، محافل اجتماعی و فرهنگی و حتی دورهمی خانوادگی و دوستانه نشان از کاستی‌هایی دارد که بر زندگی و معیشت مردم تأثیرگذار است. سایه مشکلات اقتصادی در استان گیلان که بیکاری از سال‌های پیش مهم‌ترین مشکل این استان بوده این روزها سنگین‌تر از همیشه است.
اشتغال آرزوی دست نیافتنی جوانان گیلانی
محمد که بر روی نیمکت پارک کنار دوستانش نشسته در این باره به خبرنگار مهر می‌گوید: من و این دوستانم چند سالی است که از دانشگاه فارغ التحصیل شده‌ایم و هنوز موفق نشده‌ایم شغلی برای خود پیدا کنیم.
وی ادامه می‌دهد: این به آن معنی نیست که ما اصلاً به دنبال کار نبوده‌ایم یا حتماً باید شغل مورد نظر دارای حقوق و امکانات مطلوبی باشد، اصلاً این طور نیست ما به حداقل‌ها هم راضی هستیم اما متأسفانه تاکنون فرصت مورد نظر برای ما میسر نشده است.
محمد می‌افزاید: تا همین چند ماه پیش قرار بود پدرم برایم خودرویی بخرد تا با آن مسافر کشی کنم که این هم با افزایش سرسام آور قیمت ماشین این هم مسیر نشد.
ظرفیت‌های گیلان برای توسعه آن استفاده نمی‌شود
میلاد در ادامه صحبت‌های دوستش با اشاره به اینکه برخی از خانواده‌ها دارای چند جوان بیکار هستند به خبرنگار مهر می‌گوید: البته نباید از یاد برد که عده‌ای هم ظاهراً شاغل هستند اما از امنیت شغلی برخوردار نبوده و حقوقشان با توجه به مشکلات اقتصادی اصلاً پاسخگوی معیشتشان نیست.
وی با اشاره به وضعیت برادر خود ادامه می‌دهد: برادرم به میانسالی رسیده و در یک فروشگاه فروشنده است و حقوقی که دریافت می‌کند، برای تشکیل زندگی کافی نیست. متأسفانه با وجود اینکه گیلان می‌تواند متناسب با ظرفیت‌هایش دارای صنایع اشتغال زا باشد، با کم رونقی صنایع در آن مواجه هستیم.
میلاد به ظرفیت گردشگری استان گیلان اشاره می‌کند و می‌افزاید: صنعت گردشگری در این استان به جایگاهی که شایسته آن بوده، نرسیده است. دریا، تالاب و جنگل موهبت‌هایی هستند که می‌توانند فرصت‌های شغلی پایدار متعدد در عرصه گردشگری ایجاد کنند اما ما از آن بی بهره هستیم.

انتقال آب خزر به کویر دغدغه این روزهای فعالان محیط زیست
یکی از مهم‌ترین مواردی که این روزها به ویژه از سوی فعالان محیط زیست مطرح بوده موضوع طرح انتقال آب دریای خزر به کویر است که با توجه به اظهار نظرهای کارشناسان، مردم دل نگران عواقب اجرای این طرح هستند.
یکی از فعالان محیط زیست که عصر یک روز زمستانی در امتداد ساحل با فرزندش قدم می‌زند به خبرنگار مهر در این باره می‌گوید: حساسیت‌های محیط زیست را نباید دست کم گرفت. کمبود آب مشکل بزرگی است که رفته رفته سختی‌هایش را نشان خواهد داد و این امر در مناطق کم آب کشور، دشواری‌های بیشتری ایجاد می‌کند اما ایجاد تغییر در طبیعت می‌تواند سبب به هم خوردن تعادل اکوسیستم‌ها و عواقب دامنه دار آن شود.
وی با اشاره به اینکه شاید بهتر باشد پیش از اجرای طرح بسیار پرهزینه انتقال آب خزر به سمنان به اصلاح مصرف آب در این مناطق پرداخته شود، ادامه می‌دهد: محدود کردن کشت محصولاتی که به آب دهی زیاد نیازمند هستند یا صنایعی که مصرف آبشان بالا است یکی از مواردی است که به جای انتقال آب به استان‌های کویری باید به آن توجه شود.
این فعال محیط زیستی در ادامه به موضوع دیگری اشاره و بیان می‌کند: مطالبی هم در مورد احیا تالاب انزلی با روشی جدید موسوم به بایوجمی شنیده‌ام، امیدوارم دولت نسبت به این موضوع و خطراتی اجرای این روش می‌تواند بر سلامت تالاب و به ویژه ساکنان حاشیه تالاب داشته باشد، توجه ویژه کند. تالاب انزلی دچار وضعیت بدی است و احیای این تالاب بین المللی از خواسته‌های مهم مردم گیلان به ویژه شهرستان بندرانزلی است اما نحوه احیا نیز بسیار مهم است.
وی همچنین با تأکید بر اهمیت حفظ جنگل‌های هیرکانی درباره دیگر مشکل محیط زیستی گیلان نیز به خبرنگار مهر می‌گوید: ورود فاضلاب‌ها به تالاب و دریا، مدیریت پسماند، آلودگی آب رودخانه‌ها، برداشت‌های غیر مجاز شن و ماسه از بستر رودخانه‌ها، ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم تالاب و ضرورت سنجی دقیق سد سازی بخشی از مواردی است که در حوزه محیط زیست گیلان نیازمند توجه جدی است.

خدمات درمانی مطالبه دیگر گیلانیان از رئیس جمهور
برخورداری از امکانات درمانی و بهداشتی مناسب از جمله نیازهای اولیه هر انسان است. با توجه به هزینه‌های سنگین درمان و مشکلات اقتصادی موجود، بسیاری از مردم برای دریافت خدمات درمانی راهی درمانگاه‌ها و بیمارستان‌های دولتی می‌شوند.
شهروند رشتی که در یک داروخانه منتظر دریافت داروهایش است به خبرنگار مهر می‌گوید: مدتی پیش یکی از نزدیکانم برای جراحی کیسه صفرا در یک بیمارستان دولتی بستری شد. فرسودگی تجهیزات و کمبود پرسنل و تعداد زیاد بیماران به وضوح قابل مشاهده بود.
وی با بیان اینکه متأسفانه بسیاری از مراکز درمانی دچار فرسودگی و کمبود تجهیزات هستند، می‌افزاید: بیمارستان‌ها نیروی خدماتی کافی ندارند حتی نگهداری از مراکزی درمانی که تازه ساخته شده نیز به خوبی انجام نمی‌شود. مراجعه کنندگان به درمانگاه‌های تخصصی دولتی زیاد هستند و این ازدحام دردی است که بر سنگینی دردهای بیمار اضافه می‌کند.
کمبود امکانات فرهنگی و ورزشی
گیلان از پیشینه درخشانی در عرصه فرهنگ و ورزش برخوردار است اما متأسفانه از امکانات کافی در این حوزه برخوردار نیست.
یک فعال رسانه‌ای در این باره به خبرنگار مهر می‌گوید: تعداد مراکز فرهنگی موجود پاسخگوی جمعیت استان و استعدادهای موجود در این سرزمین نیست. از سوی دیگر بعضی از مراکز دچار فرسودگی هستند و نیازمند بازسازی هستند.
گیتی بابایی با اشاره به اینکه توزیع تراکم امکانات فرهنگی متناسب با نیازها در سراسر استان نیست، یادآور می‌شود: شهری مانند انزلی که از نظر فعالیت‌های ورزشی بسیار برجسته است از استادیوم مناسبی برخوردار نیست.

دستان پینه بسته کشاورزان گیلانی در انتظار حمایت‌های دولت
گیلان استانی مستعد برای کشاورزی است اما تغییر کاربری اراضی کشاورزی پدیده‌ای است که با افزایش جمعیت این استان به ویژه با مهاجرت از بعضی استان‌های دیگر کشور به گیلان با آن رو به رو هستیم. نبود حمایت‌های لازم سبب شده تا کشاورزان از ادامه این شغل دلسرد شوند.
رضا، شالیکاری است که این دردهای را با پوست و گوشت و خون خود احساس می‌کند و به خبرنگار مهر در این باره می‌گوید: شالیکاری دیگر به صرفه نیست. هزینه زراعت بسیار بالاست و درآمد حاصل از این حرفه نمی‌تواند پاسخگوی همه نیازهای زندگی ما باشد.
وی می‌افزاید: سختی این کار سبب شده فرزندان ما رغبتی به ادامه این کار نداشته باشند بنابراین بسیاری ترجیح می‌دهند زمین‌هایشان را بفروشند و به شغل دیگری بپردازند.
لزوم توجه به ارتقای خدمات شهری در گیلان
ارتقا وضعیت ارائه خدمات شهری یکی دیگر از خواسته‌ها و مطالبات گیلانیان است.
فاطمه رهبر، شهروندی است که در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار می‌کند: آسفالت معابر درون شهری، هدایت آب‌های سطحی، تفکیک زباله از مبدا، نوسازی بافت فرسوده، شبکه فاضلاب، فضای سبز و منظر شهرها از جمله موضوعاتی است که در حوزه مدیریت شهری باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد.
وی با بیان اینکه ترافیک به ویژه در ایام تعطیلات زندگی مردم را تحت تأثیر قرار می‌دهد، یادآور می‌شود: وجود پارکینگ‌های طبقاتی در شهرهای گردشگر پذیر که با تراکم جمعیت بالا مواجه هستند چندان که باید مورد توجه قرار نمی‌گیرد.
اینها تنها بخشی از درد دل‌ها و مطالبات مردم سرزمین گیل و دیلم و میرزا کوچک جنگلی است که به رغم وجود مواهب طبیعی و ظرفیت‌های و پتانسیل‌های بسیار در بخش‌ها و حوزه‌های مختلف آنگونه که شایسته بوده توسعه نیافته و هنوز در آن بیکاری جوانان، تعطیلی صنایع و واحدهای تولیدی جولان می‌دهد.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/89162/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

لزوم گره گشایی ترافیک شهری در رشت

شعرخوانی زیبا از باران نیکراه

4 روش درخشان برای تیز کردن چاقوهای کُند

رقابت در سنگر تیم ملی شدت گرفت (عکس)

پروژه‌های طرح میثاق رشت پیشرفت قابل قبولی دارد

کشف 700 کیلو گردو قاچاق در بازرسی از یک اتوبوس

الکترونیکی شدن نیمی از خدمات شهری در رشت

اعزام جامعه کارگری گیلان به دیدار با مقام معظم رهبری

سقف جدید برداشت از حساب های بانکی ابلاغ شد

کشف 60 میلیارد ریال نوشیدنی‌های قاچاق از یک انبار در رشت

داستان‌هایی از کریستین اندرسون با لهجه فارسی

مهار آتش در خودروی سواری

دستگیری معتادان و سوداگران مرگ در لنگرود

آسمانی شدن مادر شهید در رحیم آباد

کشف انبار نوشیدنی‌های قاچاق در رشت

برگزاری کنفرانس علمی ادواری «بازتوانی بیماری های عصبی – کمر درد»

ورود ناگهانی خودروی در حال سوختن به محوطه یک رستوران در رشت

مهار آتش‌ یک خودرو در خیابان معلم رشت

عرضه رمان ایرانی «باغ کَج» در بازار نشر

کتاب «قوانین و مقررات صادرات و واردات» منتشر شد

دیدار 46 کارگر استان گیلان با رهبر انقلاب

شاعرانه/ چه خوش است با خیال تو نهفته رازکردن

داستانک/ دوستت دارم

برگزاری دومین کنگره 8 هزار شهید گیلان با حرکت جهادی

پیشرفت فیزیکی 86 درصدی تصفیه خانه شرقی بندرانزلی

ضرورت ورود جدی مسئولان برای رفع اختلاف مالکیت ساکنان تالاب انزلی

ممنوعیت فروش امتیاز واحد‌های مسکونی طرح نهضت ملی مسکن

برگزاری نخستین المپیاد ملی هنر در گیلان

شعری فوق العاده زیبا از مولانا

به ظاهر دوست اما دشمنانند

این استان ها منتظر موج جدید بارش باران باشند

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 4 اردیبهشت 1403

دکتر قاضی‌زاده هاشمی: یادواره شهدا از جنس کار زینبی و رساندن پیام شهدا است

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

تشریح آخرین وضعیت تردد کامیون های ترانزیتی از مرز آستارا

افزایش 67 درصدی شناسایی انشعاب غیرمجاز آب در گیلان

خودروِ ترکیبی یا دورگه؟

مصوبات دور اول سفر رییس جمهور در حوزه بنیاد شهید ایلام به صورت 100 درصد اجرایی شد

شاهین خزر رودسر در گیرودار مشکلات مالی

برگزاری 31 عنوان برنامه ویژه هفته کارگری در گیلان

رفع اختلاف مالکیت ساکنان حاشیه تالاب بین المللی انزلی مستلزم ورود جدی مسئولان مربوطه

گیتی آذرپی درگذشت

افزایش 30 درصدی سفر گردشگران خارجی به گیلان

معدوم سازی 389 کیلوگرم فرآورده خام دامی غیر بهداشتی در آستارا

جایزه کتاب سال فراخوان داد

ماجرای دستگیری یک قاتل فراری در شوش

مرگ تلخ یک دانشجوی دندانپزشکی در رفسنجان

حرکت پر سر و صدای آمریکا علیه ایران

انتصاب مدیرکل توسعه منابع انسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران

نجات مرد 38 ساله آسیب دیده از ارتفاعات لیالستان